Kenraali Ehrnroothin taistelut taisteltu

  • 26 743
  • 207
Tila
Viestiketju on suljettu.

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Teidän aikaan ei vielä ollut meitä, mutta me olemme ylpeitä, että saimme olla Suomessa yht´aikaa Teidän kanssanne.

Aliupseeri NA
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti varjo
Kuten vlad jo tuossa hieman ylireagoi, niin pitää ensiksi sanoa että minä olen reagoinut merkityksettömien ihmisten suremiseen.

_Sinulle_ merkityksettömiä ihmisiä eivät saa muut surra?

Viestin lähetti varjo
Itse kuolemassahan molemmat ovat tasa-arvoisia, mutta kuten ketjusta näkee, suurin osa täällä ottaa osaa ihan konkreettisesti Ehrnrootin poismenon johdosta, ei pelkästään "jonkun kuolleen" johdosta.

Mikä tämän ketjun osanotoissa on konkreettisempaa kuin muissa osanotoissa? Se, että kuollut merkitsi sinulle jotain?
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Ihan ekaksi. Hieno ja pitkän elämän elänyt mies oli kyseessä, ei kahta sanaa siitä.
Levätköön rauhassa.

Sit:

Viestin lähetti vlad
Haista pitkä vittu!

Vastaan puolestani, vaikka mulle et haistatellutkaan, että aina kun mahdollista.

Mutta mistä moinen reaktio?

Aiheutti Adolf sinussa jonkinlaisia viboja, vai mistä tämmöinen yhtäkkinen takinkäännös?
Katsot asiaksesi käydä huomauttelemassa muissa vastaavissa ketjuissa evvk -mielipiteesi, kun ihmiset surevat mahdollisia idoleitaan tjsp., mutta haistattelet vittua kun joku otaksuu sinun tekevän sen taas.

Oliko kyseessä kenties joku henkilökohtainen jumalahahmosi ja jos oli, niin kerro millä tavoin tämä 99-vuotiaan ihmisen poismeno (note: ihmiset kuolevat kun tulevat tarpeeksi vanhoiksi) mielestäsi eroaa vaikkapa Myyrmannin tapahtumien tai vaikka nuoren ihmisen/jonkun muun vastaavan tapauksen suremisesta?

Mutta pyydän; avaa ihan uusi ketju siihen aiheeseen liittyen, ettei tämä mene piloille. Voit siinä samalla taas hakea ne pakolliset säälipointsit kertomalla meille taas kerran synkästä elämästäsi ja traagisista tapahtumista jotka mieltäsi painavat. Siis ei pahalla, vaan ihan sillä, että saat sivun täytettä juttuusi jos ei tästä aiheesta herää riittävästi ajatuksia.

Vittua haistellen,

vitunhaistelija
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Mike
mahdollista.

Mutta mistä moinen reaktio?

Aiheutti Adolf sinussa jonkinlaisia viboja, vai mistä tämmöinen yhtäkkinen takinkäännös?

Ei, Adolf ei aiheuttanut minussa mitään viboja, ei nyt eikä eläessäänkään, vittuilin vaan vittuillakseni - ei muuta.

Mun puolesta voit kuule tunkea kyrpäs hanuriis ja olla hiljaa...

edit: ihan sama vaikka miksi paskaksi tämä ketju menee, mua ei nappaa pätkääkään.

Itseasiassa koko JA kuuluu nykyään sarjaan evvk.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti vlad
Ei, Adolf ei aiheuttanut minussa mitään viboja, ei nyt eikä eläessäänkään, vittuilin vaan vittuillakseni - ei muuta.

Mun puolesta voit kuule tunkea kyrpäs hanuriis ja olla hiljaa...

edit: ihan sama vaikka miksi paskaksi tämä ketju menee, mua ei nappaa pätkääkään.

Itseasiassa koko JA kuuluu nykyään sarjaan evvk.

Jaa no sitten. Haittaako jos puhuu kyrpä hanurissa, vaikka sillä lailla kuiskaillen..
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Ehkä eniten kunnioittamani sankari on poissa, levätköön rauhassa.
Talvisodan päättymisen muistopäivä tulee olemaan merkittävä, kun tämä "tervaskanto" lasketaan haudan lepoon.
Kunnianosoitus samantien myös tuntemattomille sotasankareille.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Mike
Jaa no sitten. Haittaako jos puhuu kyrpä hanurissa, vaikka sillä lailla kuiskaillen..

Mua ei haittaa sekään pätkääkään... vaikka laula jos siltä tuntuu.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Lakki, päästä - täältäkin. Uskon että Herra Kenraali tulee saamaan arvoisensa seremonian, mutta jokainen voi parhaiten kunnioittaa Kenraali Ehrnroothin muistoa pitämällä huolta, että läheisellä, tai vaikka kaukaisellakin, sotaveteraanilla on kaikki mitä parhain. Niin kauan kuin se on vielä mahdollista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvät herrat... rauhoittukaa nyt, ja kunnioittakaa kyseisen henkilön muistoa edes vaikka meidän muiden mieliksi, jos ette muuten osaa arvostaa ihmistä joka arvosti tietyllä tapaa meitä kaikkia. Kyllä. Ehrnrooth sanoi monasti haastatteluissaan, että Suomen nuorisossa on tulevaisuus.

Narvan marssin minäkin antaisin soida Ehrnroothin hautajaisissa, mutta epäilen että tuo kappale on varattu vain valtionpäämiehillemme. Ehrnrooth, jos kuka sen ansaitsisi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
huhuh vladin teksti on kovin maanisdepressiivisen oloista...oikeastaan kun katsoo vladin viestejä ennen pientä lomaansa ja nyt comebackin jälkeen niin mieleen tulee lähinnä 2 asiaa.

1. Joku muu kirjoittaa vladin tunnuksilla
2. Maanisdepressiivisyyden maaninen vaihe.( joku psykologiaa/psykiatriaa paremmin tunteva voi korjata).

Dougie KillMore:

"_Sinulle_ merkityksettömiä ihmisiä eivät saa muut surra?"

Niinkö yksinkertaiselta vaikutan?
Ei, merkityksellistä ei ole omat mielipiteeni missään mielessä, vaan merkitykset yleisesti. Ehrnroot konkreettisesti merkitsee hyvinkin suurelle joukolle jotakin, ihan elossa ollessaankin, kun taas suurin osa näistä "RIP-tapauksista"-joihin olen puuttunut ovat olleet pelkkiä ns. "virtuaalisia uhreja".

"Mikä tämän ketjun osanotoissa on konkreettisempaa kuin muissa osanotoissa? Se, että kuollut merkitsi sinulle jotain?"

Se, että osanotto keskittyy pääasiassa siihen mitä Ehrnroot ihan oikeasti on tehnyt ja mitä hänen tekemisensä merkitsevät surijajoukolle.

Sanoinko minä, että Ehrnroot varsinaisesti merkitsi minulle jotakin? Se mitä sanoin, on että hänen tekonsa antavat aihetta osanottoihin.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo

1. Joku muu kirjoittaa vladin tunnuksilla
2. Maanisdepressiivisyyden maaninen vaihe.( joku psykologiaa/psykiatriaa paremmin tunteva voi korjata).
Antaisit olla
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Heinäkuussa 1944 siellä jossakin...

... korpraali hölkkäsi puolikumarassa ja tuli pellolle. Juoksi kranaattien möyrimien sarkojen suuntaan, kompasteli savuaviin monttuihin, nousi pystyyn ja juoksi jälleen ja huohotti.
Savun seasta näkyi torniton panssarivaunu joka paloi kuumasti kohisten ja rätisten. Vaunun vierestä korpraali löysi kaksi kaatunutta panssarimiestä - tai oikeastaan vain yhden, sillä toisesta miehestä oli jäljellä vain repaleinen yläruumiin torso.
- Teitä ei tästä helvetistä pois saa, mutta saavat ainakin omaiset tietää, mihin te pojat jäitte.
Korpraali taittoi kummankin kaulasta verestä tahmean numerolevyn ja pani ne leipälaukkuunsa - siellä ne kilisivät kymmenien samanlaisten metallinkappaleitten seassa.
Hän istui hetken ja mietti, että tapetaanko koko tämä sukupolvi tänä kesänä näihin metsiin? Tappakoot, koskaan ei kuitenkaan antauduta - kansa elää...

Yksi Suurista on poissa. Kunnia hänen muistolleen.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti varjo
Sanoinko minä, että Ehrnroot varsinaisesti merkitsi minulle jotakin? Se mitä sanoin, on että hänen tekonsa antavat aihetta osanottoihin.

Vielä viimeinen tähän ketjuun.

Eli, tästä ollaan ihan samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä, että _jollain lailla Minua_ koskettanut tapahtunut antaa Minulle aiheen osanottoihin. Kuten vaikkapa kovan ja tunnetun fudispelaajan delaaminen suorassa tv-lähetyksessä, taikka parinkymmenen kilsan päässä ostarilla räjäytetty ja monia ihmisiä mukanaan vienyt pommi. Molemmat ovat tapauksia, jotka ns. koskettivat, olkoonkin, että eivät vaikuttaneet omaan elämääni millään konkreettisella tasolla.

Noin yleisesti ottaen kuitenkin samaa mieltä. En itsekään tunne minkäänlaista tarvetta osanottoihin, mikäli kyseessä on ruumis, jonka teot tai tekemättä jättämiset eivät ole ikinä koskaan milloinkaan liikauttaneet omaa mieltäni. Se on tekopyhää.
Ja tekopyhän reaktion vastakohta on tietysti - nimiä mainitsematta - niiden joidenkin nimimerkkien jatkuva puuttuminen näihin ketjuihin, jos henkilö ei vaikuta heihin millään tavalla.

Molemmat on aika naurettavia ilmiöitä. Sama kun menisi tuntemattoman ihmisen hautajaisiin suremaan ja itkemään, tai sitten käänteisesti niin, että menisi sinne naureskelemaan ja kertomaan jotta ei voisi kuule yhtään vähempää nämä teidän monttubailut tässä hetkauttaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pikku Myy:

En tarkalleen tiedä kuinka kauan olet tätä palstaa lukenut, mutta itse olen lukenut vladin viestejä alusta alkaen ja nämä "uudet" viestit ovat niin erilaisia entisiin nähden (vlad kirjoitti myös NHL-puolelle samansuuntaisen viestin), että esiin nousee ajatuksia.

Mike:

Siis puolestani tämän metakeskustelun voisi jättä sikseen, alkuperäisenä tarkoituksenani oli ojentaa ko. kirjoittajaa virheellisestä olettamuksesta.

Tarkoitatko Foella futispelaajaa joka oli tunnettu, pah, luultavasti seuraan enemmän futista kuin suurin osa jatkoajan väestä (ainakin olen miltei aina mukana futiskeskusteluissa, toisinkuin suurin osa) ja en varsinaisesti edes tiennyt kenestä on kyse.
Suurin osa "tunsi" Foen tai Myyrmannin uhrit vasta kuolemansa jälkeen, ts. virtuaalinen uhri.
Nämä uhrit eivät olleet kenellekään käytännössä yhtään mitään, ennen kuolemaansa, joten yhtäkkinen sureminen on pakostakin hieman kyseenalaista. Noh itsehän totesit saman asian.

Ehrnrootin taas erittäin moni tuntee ja hän on monelle ilmeisen suurikin hahmo, sen takia en todellakaan rupea valittamaan miksi hänen poissaoloaan surraan.

Ero on siis yksinkertaisimmillaan siinä, että surraanko kuolemaa vaiko kuollutta henkilöä. Tulee meinaan suhteellisen kiire surra kaikkia kuolemia (en muuten nähnyt täällä ketjua viimeajan luonnonkatastrofeista lähi-idässä...I rest my case).

Täytyy myös muistaa, kun minua yrität syyllistää, että Myyrmanninkin kohdalla en vienyt asiaa varsinaiseen surunvalitteluketjuun vaan keskustelu pysyi kyseenalaisesti nimetyssä "PAM myyrmannissa räjähti"-ketjussa.
Merkityksellistähän ei ole ollut se, että joku kuolema ei ole vaikuttanut itseeni, vaan se että ei ole ollut juurikaan rationaalisia syitä miten jotkut kuolemat olisivat vaikuttaneet yhtään kehenkään pl. uhrien lähipiiri...siis ennenkuin asiasta uutisoitiin ja uhreista tehtiin "julkkiksia".

Ja sitäpaitsi, joskus täytyy ihmisten kuolla tai haudoilla ilkkua, että ihmiset heräävät ajattelemaan asioita kokonaisvaltaisesti.
(täytyy toki tiedostaa, että en todellakaan heilunut kenenkään hautajaisissa, koska kenelläkään keskusteluun osallistuneella ei ilmeisesti ollut siteitä uhreihin).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Na:

Eikö se juuri olisikin tekopyhää, että jättäytyisin kirjoittamasta tähän ketjuun vain sen takia että arvostin itsekin Aatua.

Minun puolestani koko metakeskustelun voi unohtaa ja jos Mikellä tms. on jotain epäselvää niin asiat voi käydä yksityisviesteillä läpi.
Kuitenkin, jos ei nyt muuten niin ainakin tasavertaisuuden nimessä, jatkan keskustelua tässä ketjussa koska näin olen tehnyt joissain muissakin ketjuissa.

Tuskin olisi kovin oikeudenmukaista "sitä toista" kohtaan, että odottelisimme "juuri hänen" kuolemaa päästäksemme keskustelemaan. Eikä näitten useaan kertaan käytyjen asioitten toistaminen oikein omaa ketjuakaan vaatisi (vaikka modet tuntien pian pystyssä on taas joku varjo vs. muu maailma-ketju, jonka nimi sitten muutetaan kun ensimmäisistä tunnekouhuista on päästy yli).

Enkä usko, että Ehrnroottikaan panee pahakseen sitä, että keskustelemme asioista emmekä vain ota vastaan yleistä totuutta jostain ylempää. Kunnioituksen osoittamiseen on monia teitä, eivätkä kaikki niistä vaadi hiljaisuutta tai surupukua.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No niin, viimeiset "ensimmäiset kättelyt" Linnan juhlissa on nähnyt päivänvalonsa.

Jalkaväenkenraali, Mannerheim-ristin ritari Adolf Ehrnrooth.

Siinä arvonimet jotka nostattavat kunnioitettavan tunteen,
vaikkei mikään isänmaallisuuden perikuva olisikaan.

Yksi suuri on jälleen poissa.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Pakko sanoa, arvoisa Varjo, että itse olen oppinut näkemään sinut kirjoittelemassa joka ainoaan suruketjuun riippumatta siitä kuka on poismennyt. Mistä johtuu en tiedä enkä oikeasti halua.

Edit: typo
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti varjo
Tarkoitatko Foella futispelaajaa joka oli tunnettu, pah, luultavasti seuraan enemmän futista kuin suurin osa jatkoajan väestä (ainakin olen miltei aina mukana futiskeskusteluissa, toisinkuin suurin osa) ja en varsinaisesti edes tiennyt kenestä on kyse.

No minä tiesin. Saattaa tietysti johtua siitäkin, että meillä on eri mieltymykset noiden liigojen suhteen, tai sitten jostain muusta. Paha sanoa. Ja tietysti itse tapahtumakin säväytti. Harvoinpa sitä näkee parhaassa iässä olevan pelaajan kuolevan suorassa tv-lähetyksessä.

Viestin lähetti varjo
Myyrmannin uhrit vasta kuolemansa jälkeen, ts. virtuaalinen uhri.
Nämä uhrit eivät olleet kenellekään käytännössä yhtään mitään, ennen kuolemaansa, joten yhtäkkinen sureminen on pakostakin hieman kyseenalaista. Noh itsehän totesit saman asian.

Itse uhrien suremiseen yksilöinä en ota kantaa, mutta nimenomaan kun kyse on tuollaisesta tapahtumasta, niin reaktio on aika luonnollinen - etenkin kun mukana meni pieniä lapsia, teko oli tahallinen ja se tapahtui ihan nurkilla.

Viestin lähetti varjo
Ehrnrootin taas erittäin moni tuntee ja hän on monelle ilmeisen suurikin hahmo, sen takia en todellakaan rupea valittamaan miksi hänen poissaoloaan surraan.

Kysehän on ihan puhtaasti makuasioista. Ei toista ihmistä voi 'neuvoa' tällaisissa asioissa. Sinä et voi sanoa, miten jonkun tulisi tuntea. Sinä voit sanoa ainoastaan se, miltä se sinusta tuntuu.

Viestin lähetti varjo
Ero on siis yksinkertaisimmillaan siinä, että surraanko kuolemaa vaiko kuollutta henkilöä. Tulee meinaan suhteellisen kiire surra kaikkia kuolemia (en muuten nähnyt täällä ketjua viimeajan luonnonkatastrofeista lähi-idässä...I rest my case)..

Tässäkin tullaan taas yksillöllisyyteen. Ketä kiinnostaa mikäkin.


Viestin lähetti varjo
Täytyy myös muistaa, kun minua yrität syyllistää, että Myyrmanninkin kohdalla en vienyt asiaa varsinaiseen surunvalitteluketjuun vaan keskustelu pysyi kyseenalaisesti nimetyssä "PAM myyrmannissa räjähti"-ketjussa.
Merkityksellistähän ei ole ollut se, että joku kuolema ei ole vaikuttanut itseeni, vaan se että ei ole ollut juurikaan rationaalisia syitä miten jotkut kuolemat olisivat vaikuttaneet yhtään kehenkään pl. uhrien lähipiiri...siis ennenkuin asiasta uutisoitiin ja uhreista tehtiin "julkkiksia"..

Kuten jo ylläkin sanoin, niin se itse teko ja seuraukset oli se "juttu" - ei ne uhrit yksilöinä.

Viestin lähetti varjo

(täytyy toki tiedostaa, että en todellakaan heilunut kenenkään hautajaisissa, koska kenelläkään keskusteluun osallistuneella ei ilmeisesti ollut siteitä uhreihin).

Ei varmasti. Ei se silti poista sitä tosiasiaa etteikö kenenkään kuolema olisi voinut jollain tasolla heistä keskustelleisiin ihmisiin vaikuttaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mitä h....ä, eikä ollut edes pääuutisena yhdeksän uutisissa??
Vasta viimeisenä mainittiin.
Kaikki Viivi Avellanin puoluekuviotkin meni edelle.
Mitä mitä??
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo
En tarkalleen tiedä kuinka kauan olet tätä palstaa lukenut, mutta itse olen lukenut vladin viestejä alusta alkaen ja nämä "uudet" viestit ovat niin erilaisia entisiin nähden (vlad kirjoitti myös NHL-puolelle samansuuntaisen viestin), että esiin nousee ajatuksia.
Älä siitäkään huolimatta viitsi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös