Joskus ne kovemmat ratkaisut ovat niitä, että päätetään luottaa suunnitelmaan. Joskus on helpompaa antaa potkut kuin uskoa & luottaa. Huomattavasti enemmän esimerkkejä löytyy sieltä toisesta päästä, kun organisaatio on vaikeillakin hetkillä uskonut tekemiinsä valintoihin. Jyrki Aho taitaa olla edelleen ainoa valmentaja, joka on korvannut kesken kauden toisen valmentajan ja vienyt kyseisen joukkueen aivan mestaruuteen asti heti. Pahoittelen, jos tässä on virhe, minua saa & pitää ehdottomasti korjata. En myöskään yritä varsinaisesti "voittaa" tästä näkökulmaa itselleni vaan enemmän yritän ajatella sen kautta, että aina on vaihtoehto.
Tappara-fanina on toki niin etuoikeutettu, kun meillä ei yleensä ole juuri ikinä edes tosissaan valmentajapotkuista keskusteltu. Jussi Tapolan aivan ensimmäisellä kaudella puhuin itsekin tosissani valmennusta vastaan, myös hallilla yhden Sport-pelin jälkeen, jonka Tappara hävisi 0-3 sanoin, että terve. Tappara sai pelinsä toimimaan vasta joulukuussa edes vähän niin kyllähän siinä usko alkoi loppua. Kuitenkin se hinasi Tapolan johdolla itsensä hopealle ja seuraavalla kahdella kaudella mestaruuteen. Edelleen, ei ole sama tilanne, mutta aina se helppo vaihtoehto ei ole paras. Ässät kuuluu niihin organisaatioihin minun silmissäni, jotka ovat tarttuneet liian usein tähän vaihtoehtoon ja saaneet siinä ainoastaan nenilleen. Ässät ansaitsee parempaa ja enemmän, mutta tie sinne parempaan ja enempään voi olla lyhyempi, kun antaa nykyisen valmennuksen hoitaa työnsä loppuun eikä sotkea kaikkea sitä, mitä olisi edessä nyt.
On sitten aivan eri asia, jos Ässille on tarjolla aivan huipputason valmennusta muualta, mutten oikein itse usko, että siellä on jonoksi asti tulijoita.