Kenestä HIFK:n seuraava päävalmentaja?

  • 134 412
  • 1 187

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensä kun tehdään tällainen kolmen vuoden diili puhutaan projektista jossa valmentajalle annetaan aikaa rakentaa se oma pelillinen identiteetti jolla sitä menestystä lähdetään hakemaan. Valmentaja saa siis ainakin teoriassa lähteä rakentamaan omaa juttuaan. Ensimmäinen kausi on monesti vielä hakemista, toisessa yleensä menty jo eteenpäin ja kolmas on sitten hiottu huippuunsa. Näin yksinkertaistettuna josta ihanne-esimerkkinä, vaikka Virran projekti Lukossa joka päättyi ylivoimaiseen mestaruuteen.

Mielestäni silläkin on huono jossitella, kun pelaajat vaihtuvat. Niin ne vaihtuu muissakin seuroissa. Vaihtuivat Virrankin projektissa tai vaikkapa Tapolan. Se valmennuksen pysyvyys, kun on siinä se pointti ja edellytys kehitykselle. Hän rakentaa sen oman pelillisen juttunsa jota pelaajat osaa noudattaa, nekin jotka ovat uusia joukkueessa. Näin ollen jokainen kausi ei ole oma prosessinsa vaan jokainen kausi on osa sitä kolme vuotta kestävää ja kehittyvää prosessia.

Toki se menestys ei tule aina sillä projektillakaan, kuten ollaan hyvin huomattu muidenkin seurojen kohdalla. Mutta eteenpäin pitäisi mennä ja kehitystä tapahtua. Jos rima laitetaan tarpeeksi alas, sitä voi nähdä myös Peltosen projektissa, mutta eihän sitä itse pelaamisessa ole tapahtunut. Peli ei ole viihdyttävää, tehokasta, nopeaa, taitavaa, fyysistä HIFK:n "näköistä" eikä ennen kaikkea voittavaa.
Tämän voi tiivistää niin, että Peltosen kolmen vuoden aikana ei ole tapahtunut mitään merkittävää kehitystä.

En isosta kuvasta ole lainkaan eri mieltä. Mutta se pitää huomioida, että jokainen seura ja valmentaja tekevät omat strategiansa ja rakentavat oman polkunsa. Tapparaa ja Virran Lukkoa yhdistää se, että siellä päävalmentajana oli projektin alussa isot ja tiukat persoonat, jotka saivat tai ehkä jopa ottivat vapaat kädet tehdä omaa juttuaan. Orjallinen pelitapa ja hyvät joukkueet. Tässä on omat hyvät ja huonot puolensa. Lukko tästä hyvä esimerkki. Mitä kävi, kun Virta lähti? Tapparassa taas Rautakorpi pisti pidemmän korpivaelluksen jälkeen hommat kuntoon ja Tapola jatkoi ja sitten taas vaihdettiin ja vaihdettiin vielä kerran. Tätä kesti yli vuosikymmenen! Toki tuloksia tuli alussa nopeasti ja Tappara nousi takaisin huipulle. Mutta ei se sielläkään täysin kivutonta aina ole ollut.

Nähdäkseni mikään nykyjoukkueista ei enää vedä samalla sabluunalla kuin Rautakorven Tappara ja Virran Lukko ja varmaan joku syy siihenkin on? Pelaajia halutaan vastuuttaa yhä enemmän pelaamisessa, koska varmaan sen on katsottu olevan paras tapa saada niistä ihmisistä kentällä, eli pelaajista, eniten irti? Maailma muuttuu ja jokainen seura yrittää sopeutua siihen kuten parhaaksi näkee. JYP palkkasi Rautakorven, joka on kiistatta menestynyt Tapparassa, mutta eihän se siellä sitten toiminut.

Näitä kahta seuraa yhdistää kuitenkin se, että kontrolli oli täysin päävalmentajilla. Se toimi, mutta olisi voinut olla toimimattakin. Virran projekti Lukossakin olisi voinut päättyä eri tavalla, jos HIFK ei olisi kollektiivisesti sairastunut koronaan. Uskon, että olisi tosissaan vähintään haastettu Lukko tuolloin. Tämä toki jossittelua, mutta HIFK:han oli aivan liekeissä ja sarjakakkosena, kun paska osui tuulettimeen. Mutta Lukolla on tosiaan vain kaksi kautta Virrankin aikana, kun hommat rokkasi. 19-20 pleijarit peruttiin, mutta vetivät hyvin jo silloin. Mutta Lukolle ehdottomasti propsit siitä, että uskoivat omaan hommaansa. Ja se oli tosiaan vasta Virran 4. kausi, kun menestyivät. Kaksi ekaa kautta sijat 9 ja 7. Ja Sahlstedt onnistui hankinnoissaankin erittäin hyvin, joten erinomaista yhteistyötä heiltä. Joskus kaikki vain menee nappiin. Meillä harvoin menee ja yhtenä syynä ovat myös jatkuvat loukkaantumiset. Totta kai niilläkin on vaikutusta.

Musta on selvää, että jos mestaruutta ei tule, joukkueessa ja sen pelaamisessa tulee muuttaa asioita. Jokainen kausi, kun menestystä ei tule, on myös yksi vuosi lisää kokemuspankkiin. Täksi kaudeksi valmennustiimissä Murphy vaihtui Ojaseen. Ja Ojasella on ollut iso vastuu puolustuspelaamisen kuntoon saattamisessa ja mun mielestäni siinä voidaan katsoa onnistuneen. Jätän tästä arviosta nyt yksilöiden supermokavirheet pois. Toinen asia on hyvä alivoima. Viime kaudella Tappara-sarja hävittiin melko lailla heikkoon alivoimaan. Tasaviisikoin peli oli muistaakseni tasan tässäkin sarjassa. HIFK oli viime kaudella 7/8 alivoimatilastoissa. Nyt oltiin runkosarjassa ykkösiä ja pleijareissa kakkosia. Että kyllä täälläkin eteenpäin on menty. Mutta kun hyökkäys ei tuota sitä, mitä pitäisi odotuksiin nähden tuottaa, kaikki on paskaa ja kaikille kenkää.

Tällä kaudella on siis korjattu niitä asioita, jotka viime kaudella epäonnistuivat. Ja kuten sanonta kuuluu "mestaruuksia voitetaan puolustamalla", joten kun mestaruus on tavoitteena, näkisin, että tämä on ollut ihan oikea ratkaisu. Eihän HIFK nytkään ole liikoja maaleja päästänyt. Valtaosa Pelsun maaleista on lahjamaaleja tai tyhjiin. Aivan varmasti sekin on vaikuttanut, että pakistossa on käynyt ovet joka suuntaan ja uusia ukkoja on tullut pitkin kautta sisään, kun joku on pudonnut pois. Rauhatonta meininkiä. Olen melko varma, että jossain vaiheessa puolustamista on myös harjoiteltu hyökkäyspelaamisen harjoittelun kustannuksella juuri pakiston muutosten takia, koska meillä on kuitenkin hyviä yksilöitä hyökkääjinä ja eivät ne heidän taitonsa ole mihinkään kadonneet. Hyökkäyspelaamisen tehokkuus jos mikä on korvienvälihommia. Ja kun pata menee jumiin, se ei välttämättä aukea nopeasti.

Se onkin miljardin euron kysymys, miksi HIFK:ssa ei juuri koskaan saada kauden tärkeimmillä hetkillä pelaajista sitä edes sen kauden parasta pöytään? Mä itse olen sitä mieltä, että se johtuu ensisijaisesti paineista. Ja nimenomaan niiden pelaajien omista paineista itseään kohtaan. Toki ulkoisiakin paineita on, mutta mä näen, että ne suurimmat paineet tulee ennen kaikkea pelaajilta itseltään. Kaikki haluaa onnistua täällä ja ehkä siinä sitten vaan puristetaan mailaa. Kelataan liikaa ja siinä menee sitten se yksi sekunti ja ollaankin myöhässä. Siellä on nyt psykologeja pelaajien käytössä ja se on ihan oikein. Valmennus voi tietysti vaikuttaa monellakin tavalla joukkueen valmistautumiseen, mutta kyllä ne ratkaisut tekee silti aina jokainen pelaaja kentällä itse. Ja pelihän on lopulta henkilökohtaisia ratkaisuja yksi toisensa jälkeen.

HIFK tarvitsee sellaisen henkisesti kovan pelaajan, kuten Ville Peltonen, joka pystyy myös itse ratkomaan ne pelit vaikka väkisin. Periaatteessa tämä pelaaja voisi olla Iiro Pakarinen, mutta Iiron ongelma on se, että häntä käytetään palomiehenä eri ketjuissa nostamassa kyseisen ketjun tasoa. Kun työ on tehty, hän siirtyy seuraavaan ketjuun. Tänäänkin pakkina, kun Martin on pois.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
JYP palkkasi Rautakorven, joka on kiistatta menestynyt Tapparassa, mutta eihän se siellä sitten toiminut.
Tämä oli kyllä JYP:ltä erikoinen ratkaisu antaa kenkää Rautakorvelle. Taisivat olla sijalla kuusi tuolloin ja ylivoima oli heittämällä sarjan parasta? Näiden potkujen tulos ja lopullinen sijoitus ei sitten mennytkään ihan maaliin.

Myös OJ:n Jukurit -projekti on kantanut hedelmää joukkueen peli-identiteetin rakentamiseksi, muutamia kokeneita ukkoja ja iso määrä huikeita steppejä ottaneita nuoria. Menestystä ei ole tullut pudotuspeleissä, mutta eteenpäin on selkeästi menty, varsinkin käytössä olevat resurssit huomioiden.

Myrrän Ilves myös vähän ylläolevan kaltainen esimerkki, ja tässäkin potkut tulivat keskeyttämään projektin lopputuleman ennen aikojaan, kun piti väkisin saada Pennanen puikkohin jo hyvissä ajoin.

Nämä kaikki siis nousujohteisia projekteja. Meidän projektissa taas en näe mitään nousevaa trendiä. Nuoret lupaukset kaikkoavat, parhaassa peli-iässä olevat polkevat paikallaan tai pahimmassa tapauksessa taantuvat parhastaan. Sekä kokeneista ei tunnuta saavan parasta irti, kuin ainoastaan harvoin muutamissa yksittäisissä peleissä.

Minkäälaista voittoputkea ei olla myöskään saatu aikaan kolmen vuoden aikana, joka sekin jo vähän kertoo, että projektiin ei olla saatu pysyvyyttä ja laadukasta tasaisuutta. Kyllä tätä täytyy myös siinä mielessä ajatella kolmen kauden ajalta yhtenäisenä kokonaisuutena, eikä jokaista kautta pelkästään erillisinä toisitaan. Tämähän on myös sitä kuuluisaa jatkumoa.

Ei tiedetä mikä on se Peltosen vaatimuustaso, tai ainakaan että miltä sen pitäisi jäällä pelissä näyttää. Se että kopissa kaikilla on mukavaa ja ollaan sitkeitä ei ainakaan heijastu tekemiseen kentällä. Pitäisikö Peltosen hyödyntää myös tätä käytössä olevaa psykologia (jos ei ole näin vielä tehnyt)? Tai jos hän kokee, että peli näyttää juurikin valmentajan näköiseltä ja siltä miltä hän haluaa ja näkee että tämä tulee riittämään, niin mielestäni hän ei ole mies paikallaan jatkamaan enää ensi kaudella.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Onko Ville Peltonen koskaan avannut millaista jääkiekkoa haluaa HIFK:n pelaavan?
On kertonut kaikesta sitoutumisesta, tahdosta ja motivaatiosta. Nämä kuitenkin on pelkkiä perusasioita jo ihan nappula joukkueista lähtien, mitkä kilpaurheiluun kuuluu.

@BOL Tartun tuohon, että hyökkäys ei tuota mitä sen pitäisi kirjoitukseen. Miten olet kolmen vuoden aikana nähnyt HIFK:n hyökkäyspelaamisen ja avaamisen ihan sieltä omalta alueelta hyökkäyksen päättämiseen. Onko HIFK:lla mitään selkeitä tapoja päästä vastustajan alueelle, mitkä tulee selkärangasta ja mitä/millaisia nämä ovat?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@Frankie , mä en edelleenkään ihan ymmärrä, miksi kaikki Peltosen kaudet niputetaan yhteen? Kun jokainen kausi on kuitenkin oma prosessinsa, kokonaisuutensa ja jokaisella kaudella on omat erilaiset olosuhteet eivätkä joukkueen pelaajatkaan ole täysin samoja. Edellisen kauden virheitä korjataan, mutta aika usein jokaisessa jengissä tulee kauden aikana jotain muuta. Meillä se on yleensä ollut loukkaantumiset.
Mielestäni @Metukka aika hyvin puki sanoiksi omat ajatukseni tästä, joten kiitos Metukka! Sinä myös ansiokkaasti vastasit Metukan viestiin. Itse en tosiaan ymmärrä, miksi jokaista kautta pitäisi katsoa erillisenä ja riippumattomana? Samaan aikaan ainakin alussa täällä (et välttämättä sinä) suuri argumentti puolustella Peltosta oli, että pitää antaa aikaa ja projekteissa kestää. Nyt on annettu aikaa ja tulos lähentelee kautta aikojen floppia. Ei tätä virheiden korjausta loputtomasti voi odotella ja toivoa, että jostain löytyisi se viisastenkivi, jota ei ole tähänkään mennessä löytynyt. Loukkaantumisia on kaikilla. Eikö katseen pitäisi kääntyä joukkueenrakentajaan eli Salmelaiseen, kun nämä loukkaantumiset jatkuvasti kaatavat hänen rakentamansa tulitikkutalon perusteet?
Asioita on ehdottomasti hyvä nostaa tapetille, jos sellaiselle kokee tarvetta. Sen vain pitää perustua tosiasiassa tapahtuneisiin asioihin, ei mutuihin, fiiliksiin tai puhtaisiin mielipiteisiin. Kyllähän sullakin on mahdollisuus nostaa esille vaikka mitä asioita niin kuin olet tehnytkin, mutta ei niillä sun mielipiteillä ole oikein muille merkitystä kuin sulle ja korkeintaan sun läheisillesi. Toki ne varmasti tuovat monelle muulle samanlailla ajattelevalle jonkinlaista turvaa, ettei ole ainoa, joka niin ajattelee, mutta mitä sitten?
Tällä logiikalla Ilveksen puikoissa olisi todennäköisesti vieläkin Manngard ja seura konkurssissa. Kyllä ne väsyneet ja homehtuneet IFKn johdossa alkavat vapista, kun ulkopuolinen paine alkaa käydä kovaksi. Paine ei tosin kasva niin kauan kuin löytyy meidän kaltaisia elinkautisia, jotka mukisematta ostavat kausarit tuotteesta viisveisaamatta. Itse olen tosin havaitsevinani, että melkoisen monella on alkanut mitta täyttyä jollain tasolla ja vaatimusta muutokseen on alkanut jo kuulua. Alkaa kuulua todennäköisesti vielä kovemmalla äänellä, jos/kun Peltonen vetää tämän kauden alta kaiken arvostelun.
Vituralleen olevat asiat pitää nostaa framille jonkun sellaisen, jonka lihakset siihen riittää. Jos Salmelainen kokee, ettei pysty tämän organisaatiokaavion alla tekemään työtään parhaalla mahdollisella tavalla, hänen pitää erota. Sen jälkeen hän on vapaa nostamaan asioita julkiseen keskusteluun. Mutta niin kauan, kun hän on seuran palkkalistoilla, suu kannattaa varmasti pitää kiinni. Toistaiseksi meillä ei ole mitään faktaa mistään. Osa ostaa kaikki, mikä mediassa lukee täysin sellaisenaan, osa ei. Minä uskon, että asioissa voi olla totta toinen puoli, mutta tiedän myös, että välillä mediassa yhdistellään asioita ja totuus on jotain ihan muuta kuin mitä jutussa oli kerrottu.
Tästä ollaan samoilla linjoilla, mutta onko IFKn organisaatio rakennettu niin nepotismin hengessä ettei venettä pystytä keikuttamaan vaan Country Clubin linjauksilla mennään jatkuvasti saveen.
Mun mielestäni on myös todella loukkaavaa ja lapsellista puhua ihmisistä TET-harjoittelijoina tai amatööreinä ja mitä näitä nyt on. Pidän myös erikoisena ja erittäin lapsellisina väitteitä, että HIFK:n nykyjohto ei haluaisi menestystä. Menestys takaa rahaa kassaan vieläkin enemmän, joten aivan varmasti seurassa halutaan menestyä. Tämänkin kauden jengiin on ladattu rahaa aika pirun paljon ja jos menestystä ei tavoteltaisi, olisi moni nimimies jäänyt hankkimatta. Ei se raha mistään seinästä ilmesty. En myöskään usko, että HIFK:n johdossa ollaan tyytyväisiä tämän hetken urheilulliseen tilanteeseen. Mutta ammattimainen organisaatio odottaa rauhassa kauden loppuun asti ja sillä välin tarjoaa kaiken mahdollisen tuen joukkueelle, ml. valmennus. Käytännössä tämä tarkoittaa työrauhaa. Isoja päätöksiä ei koskaan pidä tehdä tunteen vallassa. JYPistä voi katsoa mallia, miten käy, kun tunne vie aivan totaalisen voiton. Tyytyväisyyden ja potkujen välille mahtuu aika paljon muutakin.
Mielestäni moni asia puhuu sen puolesta, että IFKn johdolle urheilullinen menestys on toissijaista ja muut arvot ovat primäärisiä. On totta, että tämän(kin) kauden ladattu rahaa paljon, mutta samanaikaisesti on tyydytty helvetinmoisiin kompromisseihin organisaation urheilujohdon tärkeimmissä pesteissä eli urheilutoimenjohtajassa ja päävalmentajassa. Tämä ei ole ensimmäinen kerta ja tuskin viimeinen. On mielestäni osoitus, että IFK ei ole ammattimainen organisaatio, koska se jatkuvasti kyllä pyrkii hankkimaan sarjan kovimman rosterin, mutta urheilutoimenjohtajaan ja päävalmentajaan ei tätä samaa logiikkaa sovelleta. Miksi ihmeessä? Mielestäni myös argumenttisi menestyksestä ja rahan saamisesta kassaan ei täysin päde, sillä kuten on tälläkin kaudella nähty niin IFKlla on kyllä yleisöä ja sitä myöden tulovirtaa vaikka urheilullinen menestys on ala-arvoista. Tämä logiikka tuskin muuttuu, ikävä kyllä. Kappaleesi lopusta olen samaa mieltä kanssasi, mutta ammattimainen organisaatio ei olisi antanut Ville Peltoselle 2 vuoden jatkosopimusta. Ymmärrän toki, että päävalmentajavalintoja ei tehdä keväällä jo seuraavan kauden joukkueenrakentamisenkin takia, mutta miksei tehty vaikka 1 vuoden jatkosopimusta tai 1+1 mallista sopimusta IFKn optiolla, jos sellainen jatko oli vallitsevissa olosuhteissa pakko tehdä. Sellaisen sopimuksen purkaminen ja Peltosen pihalle heittäminen olisi ollut huomattavasti huokeampaa IFKlle kohta tulevan flopin tapahtuessa. Joo, varmasti Peltonen itse halusi 2 vuoden diilin, mutta hän ei mielestäni näyttöjensä puolesta ole sellaisessa neuvotteluasemassa.
Mä olen pääasiassa pyrkinyt tuomaan erilaisia näkökulmia asioihin, jotka sitten muut täällä ovat tulkinneet "loputtomiksi puolusteluiksi", koska täällä ei montaa kirjoittajaa enää ole, jotka jaksaisi näistä asioista vääntää usein hyvin yksipuolisesti ajattelevien ihmisten kanssa. Asiat eivät ole mustavalkoisia ja usein monen asian taustalla on paljon erilaisia asioita, joista meillä ei ole hajuakaan. Mun kirjoituksenihan ovat yleisesti ottaen vain mun omia näkemyksiäni. Minä en ole lyönyt mitään mielipiteitäni lukkoon ja olen valmis aina tarkastamaan omia näkemyksiäni, kunhan joku mulle riittävän hyvin perustelee, miksi niin pitäisi tehdä. Ja jotain lihaa luiden ympärille, mulle perusteluiksi ei riitä kenenkään tunnehöyryissä heitetyt omat mielipiteet. Miksi mun pitäisi vaihtaa mielipiteitäni paskojen perusteiden edessä, kun moni muukaan ei suostu tarkastamaan omia mielipitetään mun pätevien perustelujeni jälkeen :)?
Olet varmaan myös huomannut, että täälläkin todellisen maailman lisäksi, on moni Peltosta aiemmin leijonaemon lailla puolustanut muuttanut mielipiteensä ja näkee hänen potkunsa ainoana mahdollisuutena, jos halutaan lähikausina jotain urheilullista menestystä saavuttaa. Alat olemaan aika viimeinen mohikaani, joka jaksaa Peltosen puolesta puhua. Minä arvostan mielipiteitäsi. Helvetin tylsää täällä olisi ilman sinua. Pienenä sisarellisena vinoiluna sallittakoon, että mielenkiinnolla odotan kirjoituskulmaasi, kun kohtapuolin vetomme raukeaa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK tarvitsee sellaisen henkisesti kovan pelaajan, kuten Ville Peltonen, joka pystyy myös itse ratkomaan ne pelit vaikka väkisin. Periaatteessa tämä pelaaja voisi olla Iiro Pakarinen, mutta Iiron ongelma on se, että häntä käytetään palomiehenä eri ketjuissa nostamassa kyseisen ketjun tasoa. Kun työ on tehty, hän siirtyy seuraavaan ketjuun. Tänäänkin pakkina, kun Martin on pois.

Musta tässä jengissä on montakin pelaajaa, joka voisi tämän roolin ottaa: Lehterä, Pakarinen, Komarov. 2011 Peltonen otti jengin reppuselkään. 2012 hän ja kaikki muut pelasivat aika lailla samalla tavalla, kuin nyt on pelattu. Kyllä sille johtavallekin pelaajalle pitää luoda se ympäristö/pelitapa, jossa voi johtaa.

Nyt on se tilanne, että Peltosen kolmannen kauden lopussa mikään muu ei ole oikein valmista paitsi alivoima eli niin pelataan, kuten on lähes koko kausi pelattu. Ei sieltä voida nostaa jotain hyvää jaksoa helmikuun alusta, että voi voi kun koko kausi pelattais näin.

Ketjuja sotketaan, ylivoimia sotketaan. Koko kauden aikana ei ole pystytty rakentamaan oikein toimivia kentällisiä. Ymmärrän sen, että on ollut haasteita: loukkaantumisia ja osa pelaajista vetää nyt puolikuntoisena. Loppujen lopuksi fakta on kuitenkin se, että Ville Peltosen aikana ei ole isosti lähtenyt oikein missään vaiheessa. Hyvä hetki siellä ja toinen täällä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Listasinpa huvikseni kolmen potentiaalisen IFK-valmentajan saavutuksia. Saavutukset on laitettu tärkeysjärjestykseen. (Kyllä, mielestäni mestaruus IFK:ssa on nykyisellään suurempi saavutus kuin maailmanmestaruus.)

Jukka Jalonen:

Stanley Cup: –
Olympiakulta: X
Mestaruus IFK:ssa: –
Maailmanmestaruus: X
Mestaruus Liigassa (ei IFK:ssa): X
Jonkin muun sarjan mestaruus: –

Kari Jalonen:

Stanley Cup: –
Olympiakulta: –
Mestaruus IFK:ssa: X
Maailmanmestaruus: –
Mestaruus Liigassa (ei IFK:ssa): X
Jonkin muun sarjan mestaruus: X

Jussi Tapola:

Stanley Cup: –
Olympiakulta: –
Mestaruus IFK:ssa: –
Maailmanmestaruus: –
Mestaruus Liigassa (ei IFK:ssa): X
Jonkin muun sarjan mestaruus: –

Jukka Jalonen ja Kari Jalonen yltävät molemmat kolmeen rastiin, kun taas Jussi Tapolalle rasteja kertyi vain yksi. Jalosista Jukalla on kovemmat meriitit kuin Karilla, mutta hänellä taas ei ole mestaruutta IFK:ssa. Yksi kruunu Jukan uralle olisi siis vielä saavutettavissa. Karilla se taas on, mikä herättää suuren kysymyksen siitä, onko hänellä vielä halua lähteä taistelemaan organisaatiota ja tuulimyllyjä vastaan saavuttaakseen jotain, jonka hän on jo saavuttanut.

Jussi Tapolan meriitit ovat ohuimmat, mutta toisaalta hän on viime vuosina tehnyt juuri Liigassa kovempaa jälkeä kuin kukaan. Ikäkään ei vielä miestä paina. Mutta olisiko IFK:hon tulo tässä vaiheessa uraa hänelle enemmän uhka kuin mahdollisuus?
Noista en ottaisi tällä hetkellä kuin Jukka Jalosen, vaikken olekaan pelityylinsä vankkumaton ihalija koskaan ollutkaan. Haluan kuitenkin uskoa, että osaisi vielä tuoda peliin muitakin elementtejä kuin sitä saatanallista "meidän (pip)peliä". K Jalosen ura tuntuu jo olevan vähän ehtoo puolella, ja Taponen tuskin on ihan heti nyt vapaana tulemaan, mutta jos on, niin voisi sitäkin harkita, jos suostuu edes vähän fiksaamaan pois siitä keskialueen perseilykiekosta. Kyllä Tapparalla kuitnekin se hyökkäyspelaaminenkin on luistanut, mutta sittenkään en halua sitä roikkumiskiekkoa niin kovin IFKssa nähdä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lynkatkaa vaan mutta jos saisin valita pysyisin vanhassa mielipiteessäni. Ei potkuja Villelle vaan rinnalle taktiikkavalmentaja. Tämän päivän Summanen-Westerlund penkin taakse. Mutta kuka se olisi, ei aavistustakaan. Ei ainakaan kukaan fantasioissa pyörivä työtön suomalaisvalmentaja.
Okei, mutta mitä se Ville sitten tässä yhtälössä tarkkaanottaen joukkueeseen toisi? Ei ainakaan muuta, kuin sitkeästi rutussa olevat otsarypytkö, ja huikeat otteluhaastikset. Ei ole edes joukkueen saaminen flow tilaan onnistunut -vaikka onkin kaikkien mielestä se kiva jätkä, ja kaikki haluaa tänne pelaamaan- niin mitä se siellä oiekasti tekisi tilanteessa, jossa on pois pyyhitty koko päävalmentaja status kertaheitolla, Voihan se toki keikkoja kerätä treenin jälkeen, mutta muuta en keksi.
Kiinnostaisi kyllä hitosti, että mikä siellä oiekin mättää, kun joukkue ei lukuisista fysiikkavalmentavaihdoksistakaan huolimatta tunnu koskaan olevan se kovimmassa kunnossa oleva joukkue, ja lisäksi ne loukkaantumisten määrät, huh huh. Kuten joku täällä aikoinaan totesi, niin pelaaja jolla ei ole edes loukkantumishistoriaa, niin pari viikkoa HIFKn mukana, ja ollaankin heti puoli vuotta poissa kehistä? Ei ymmärrä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on jäbät ja muidut niin, että nämä meidän keskinäiset keskustelut kiertävät kehää, eikä me päästä asioista konsensukseen. Mikä sekin on ihan jees, eikä varmaan tarvitsekaan päästä. Tarkoitukseni ei nyt ole vetäytyä häntä kainalossa alistuneena mihinkään nurkkaan kyyhöttämään, mutta en usko, että mulla on enää kauheasti annettavaa tähän keskusteluun. Ainakaan just nyt. Hermo on aika piukassa ihan pelkästä jännityksestä ja muutenkin on ollut todella raskas päivä, kun olen joutunut kaivamaan (HIFK:hon liittymättömissä asioissa) itsestäni maailman tuulissa horjumattoman ihmisen ja puhaltamaan uskon liekkiä elämän potkiessa päähän. Juuri nyt nämä joskus tärkeiltä tuntuvat keskustelut tuntuvat täysin turhilta, joten vetäydyn tästä keskustelusta.

Ja @Frankie lle tiedoksi, että olen luonnollisesti valmistautunut pitämään osuuteni vedosta, joten en ole häipymässä. Tänään ei vain pysty eikä kykene kirjoittamaan mitään kovin syvällistä.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Nyt on jäbät ja muidut niin, että nämä meidän keskinäiset keskustelut kiertävät kehää, eikä me päästä asioista konsensukseen. Mikä sekin on ihan jees, eikä varmaan tarvitsekaan päästä. Tarkoitukseni ei nyt ole vetäytyä häntä kainalossa alistuneena mihinkään nurkkaan kyyhöttämään, mutta en usko, että mulla on enää kauheasti annettavaa tähän keskusteluun. Ainakaan just nyt. Hermo on aika piukassa ihan pelkästä jännityksestä ja muutenkin on ollut todella raskas päivä, kun olen joutunut kaivamaan (HIFK:hon liittymättömissä asioissa) itsestäni maailman tuulissa horjumattoman ihmisen ja puhaltamaan uskon liekkiä elämän potkiessa päähän. Juuri nyt nämä joskus tärkeiltä tuntuvat keskustelut tuntuvat täysin turhilta, joten vetäydyn tästä keskustelusta.
Hei, se on ihan fine, ettei täällä päivystä joka päivä vääntämässä samoista asioista, ihan vaikka ei olisikaan siviilipuolella mitään haasteita ja kaikki aika käytettävissä. Tsemppiä sinne :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Tähän väliin voisi huomauttaa, että mitenköhän pahasti Pennanen olisi sulanut täällä kun ei Tampereellakasn homma natsannut.
 

Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Jukka Jalonen sanonut ettei valmenna suomessa seurajoukkuetta?
Mielestäni taisi jossain haastattelussa näin sanoa. Katseet ovat ensisijaisesti NHL:ssä ja sen jälkeen euroopassa esim. Sveitsissä. En usko, että on tulossa vielä moneen vuoteen Liigaan valmentamaan. Kyllä hänelle varmasti rahakkaita ottajia löytyy muualta Euroopasta.
 

Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy myös tässä tuota Pennasta kommentoida: Mielestäni erittäin halveksuttavaa, että ei hävityn pudotuspelisarjan jälkeen kättele oman valmennuksensa kanssa vastustajaa. Ja vielä selittelee ettei muka tiennyt liigan käytäntöä näissä.

Myös tuo ylimielinen kommentti haastattelussa ''Valtava pettymys, saattoi olla viimeinen peli SM-liigassa''. Ihan kun hän olisi liian hyvä valmentamaan enää liigassa, kun sai tuon miesten maajoukkuepestin aiemmilla näytöillä. Itse en häntä kyllä koskaan haluaisi HIFK:hon valmentajaksi. Myös tuo puhe psykologisuudesta, että kokeiltu pelaajien kanssa uusia juttuja. Ei kyllä näkynyt peleissä muuna kuin pelkäämisenä ja panikoimisena...

Aika näyttää kuinka onnistuu/epäonnistuu tulevassa pestissään. Aikamoinen sulaminen kuitenkin tapahtui Ilveksessä.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapolan jatkosta Bernissä käydään spekulointia, varmaan saanee jatkaa jokatapauksessa. Mutta eihän sitä tiedä vaikka markkinoille kohta vapautuisi se kaikista parhain vaihtoehto
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Jaloset ei taida tulla, Tapolalla diili ja Jokinen jatkaa matkaa ulkomaille. Pennanen sulaisi täällä varmaan pahemmin kuin Tampereella.

Ahokas kiinnostais.

Eiköhän Peltosella jatketa syksy ja jos sukelletaan ja Tapola vapautuisi niin homma vois muuttua.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saattaa tulla Tapola tarjolle, jos Tapolalle tulee tarvetta:

Nyt sitä kuuluisaa mottipäistä kiinni. Tuplatkaa vaikka irtolipun hinta jos sillä saataisi Tapola ruoriin
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huh huh, jos kärsii univaikeuksista niin ei muuta,kun Tapolan tappara matseja vaan näytölle pyörimään. Oli se sellasta nukkumatti kiekkoa, että kukaan ei sellasta halua. Joo tuli mestaruus, mutta yleisöä ei kiinnostanut, kun halli tai sitten ne kevään pelit.
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Huh huh, jos kärsii univaikeuksista niin ei muuta,kun Tapolan tappara matseja vaan näytölle pyörimään. Oli se sellasta nukkumatti kiekkoa, että kukaan ei sellasta halua. Joo tuli mestaruus, mutta yleisöä ei kiinnostanut, kun halli tai sitten ne kevään pelit.
No tämähän ei nyt pidä paikkaansa enää. Vaihtoi viimekaudella huomattavasti aktiivisempaan suuntaan peluuttamaansa kiekkoa ja palkintona mestaruus ja pesti euroopan isoimpiin kuuluvaan seuraan. Pelitapaa enemmän minua kiinnostaisi mukanaan tuoma todellinen voittamisen kulttuuri joka tästä homeisesta seurasta puuttuu täysin. Väitätkö että Peltosen tämän kauden kiekko on viihdyttävämpää kuin Tapolan tarjoama?
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No tämähän ei nyt pidä paikkaansa enää. Vaihtoi viimekaudella huomattavasti aktiivisempaan suuntaan peluuttamaansa kiekkoa ja palkintona mestaruus ja pesti euroopan isoimpiin kuuluvaan seuraan. Pelitapaa enemmän minua kiinnostaisi mukanaan tuoma todellinen voittamisen kulttuuri joka tästä homeisesta seurasta puuttuu täysin. Väitätkö että Peltosen tämän kauden kiekko on viihdyttävämpää kuin Tapolan tarjoama?
En väitä mitään. Tapolan kiekko on sitä maailman tylsintä lätkää johon Suomi kiekko on suuntaamassa. Ja kyllä , kuten useaan kertaan olen sanonut. Peltonen peluuttaa siten miten tilanne vaatii, jos se vaatii sitä Tapolan tylsintä lätkää jolla saadaan paras lopputulos olkoon sitten niin. Viimekauden alussa meillä pelattiin viihdyttävää lätkää hallitiin kiekollisesti pelejä. Mikä oli lopputulos. Sarjataulukon viimeinen sija. Silloin tehtiin näkyvä muutos. Peli muuttui. Pelattiin ,kuten tilanne vaati. Lopputuloskin muistetaan. Ennakkoonkin jo heikolla joukkueella lopulta hyvä suoritus. No nyt toivottavasti opinpolulla mennään eteenpäin. Ja lopulta voidaan pelata taas sitä Peltosen omaa lätkää, jossa myös viihde arvot on kohdillaan.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
No tämähän ei nyt pidä paikkaansa enää. Vaihtoi viimekaudella huomattavasti aktiivisempaan suuntaan peluuttamaansa kiekkoa ja palkintona mestaruus ja pesti euroopan isoimpiin kuuluvaan seuraan. Pelitapaa enemmän minua kiinnostaisi mukanaan tuoma todellinen voittamisen kulttuuri joka tästä homeisesta seurasta puuttuu täysin. Väitätkö että Peltosen tämän kauden kiekko on viihdyttävämpää kuin Tapolan tarjoama?

Ei varmasti, mutta ei se Tapolalla viihdyttävämpään suuntaan menisi. Jos valita pitäis niin laittaisin hillot Jussi Ahokkaaseen.

Pesti Berniin on jäämässä lyhyeksi niin ei voi kutsua onnistumiseksi vielä Tapparan ulkopuolella. Voittamisen kulttuuri muuten rakennettiin organisaatiossa. Se olisi voinut tulla Tapolasta huolimatta.
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ahokas ei varmasti tule takaisin liigaan ihan hetkeen, enkä kyllä usko että Tapolakaan.

Tässä muuten Tapolan saavutukset:

Apuvalmentajana miehissä: 2009–10 HPK, 2012–14 Tappara.

Urheilujohtajana: 2017–18 ja 2019–20 Tappara.

Valmensi junioreissa HPK:ta ja Suomen nuorten maajoukkueita.

A-maajoukkueen apuvalmentajana 2017–18.

Saavutukset: Suomen mestaruudet 2016, 2017, 2022 ja 2023. SM-hopeaa 2010, 2013, 2014, 2015 ja 2018. Vuoden valmentaja 2016.

Mutta eihän se meille kelpaa kun on joskus aikanaan valmentanut tylsää kiekkoa ja kehtasi vielä tuomareillekin itkeä.

Sitäpaitsi, eiköhän tuon tason ammattimies osaa sopeutua siinä määrin, että tuo peliin myös niitä meille IFK-faneille tärkeitä elementtejä.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta eihän se meille kelpaa kun on joskus aikanaan valmentanut tylsää kiekkoa ja kehtasi vielä tuomareillekin itkeä.

Harvaa täällä varmaankaan harmittaa Törmäisen, Kojon tai Pikkaraisen tuomareiden kritisoinnit IFK-stintin aikana.

Kyllä se on niin, että paidan väri vaikuttaa ja olen vakuuttunut että Tapolan turvanaukomiselle penkin takana jopa sytyttäisiin, kun tottuisi ensin näkyyn miehestä IFK:ssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös