Hufvudstadsbladet kertoo, että HIFK:n urheilutoimenjohtaja Tobias Salmelainen olisi halunnut palkata Jukureiden nykyisen päävalmentajan Olli Jokisen punapetojen uudeksi luotsiksi.
www.mtvuutiset.fi
Tätä on nyt kuulunut parista eri suunnasta. Eikös joskus ollut huhua että Salmelainen ei myöskään 2021 halunut Peltosta päävalmentajaksi, tai Ville ei olisi ollut hänen henkilökohtainen valinta.
Tämä huhu on musta mielenkiintoinen muutamastakin syystä. Ensinnäkin, Salmelaisen HIFK:sta ei tietoja juurikaan vuodeta. Ja tämä on ihan Salmelaisen omaa aikaansannosta. Siksi kannattaa miettiä, kuka tämän asian on alun perin vuotanut? Ja miksi?
Oletetaan, että huhu
pitäisi paikkaansa. Miksi Salmelainen olisi tämän vuotanut? Koska haluaisi näpäyttää hallitusta? Jos näin olisi, tämä olisi kyllä lopun alkua. Silloin Salmelaisella ei olisi mun mielestäni kovin hyviä edellytyksiä jatkaa toimessaan. Lähden itse siitä, että Salmelainen tai hänen lähipiirinsä ei ole tätä vuotanut.
Mistä muualta huhu olisi voinut vuotaa? Hallituksesta? Miksi he haluaisivat tällaisen tiedon ulos? Koska tämähän näyttää nyt myös heidän kannaltaan vähän ikävältä. Ollin lähipiiristä? Mahdollista, mutta mikä tässä on motiivi? Sekoittaa HIFK:n pakkaa?
Se, että urheilutoimittajat kirjoittavat tällaisia juuri nyt, ei ole mikään yllätys. HIFK myy aina ja Peltosen HIFK on selkeästi alisuorittanut, jolloin asia kiinnostaa vielä enemmän. HIFK:n fanit vaativat päitä vadille ja tällä tavalla voisi olla mahdollista heiluttaa organisaation harmoniaa. Ja ennen kaikkea, yrittää horjuttaa joukkuetta.
Enkä väitä, etteikö tämäkin väite voisi olla tottakin. Mutta on paljon kysymyksiä, mihin mä ainakin henkilökohtaisesti tarvitsisin vastauksia ennen kuin ostan väitteet tuosta noin vain. Ei tämä asia poikkea monista muistakaan asioista. Huhuja voi kuka tahansa heitellä ilmoille. "Luotettavat lähteetkin" voivat olla esim. Jatkoajan keskustelupalstan kirjoittajia, jotka joku toimittaja itse kokee luotettavaksi. Ja tämän mahdollistaa lähdesuoja, mikä on ihan oikein, mutta lähdekritiikki on hyvä pitää mielessä. Toimittajilla on yllättävän paljon valtaa ja toisinaan toimittajan omat henkilökohtaiset ajatukset ohjaavat itse juttujakin. Tämä selviää usein mm. Hesaria lukemalla.
Ja mitä tulee tuohon väitteeseen, että Salmelainen ei olisi halunnut Villeä valmentajaksi, mä olen ollut yksi tämän väitteen esittäjistä. Ja mun tiedot ovat tulleet luotettavaksi kokemiltani tahoilta. Tämän jälkeen olen kuitenkin kuullut toiselta, luotettavaksi kokemaltani lähteeltä, myös ihan päinvastaista. Rehellisesti sanottuna, mä en enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei. Eikä sillä oikeastaan enää ole väliäkään, koska Ville on täällä nyt jo pitkään valmentanut ja jatkotkin tehtiin. Tietääkseni yhteistyökin on sujunut hyvin, joten asialla spekulointi on aika turhaa.
Seuralla pitää olla myös mittareita valmennuksen onnistumiselle kuin pelkkä pelillinen menestys. Tai ei
pidä olla, mutta olisi hyvä olla, koska urheilussa lopputulosta et koskaan voi tietää. Jos pelkkä menestys on ainoa merkityksellinen tekijä, on ihan selvää, että jos menestystä ei tule, koutsi saa monoa. Silloin rahat sitä prosessia varten pitää olla olemassa. Korvaaja valmentaja pitää löytää nopeasti ja hänen pitää pystyä peluuttamaan voittavaa kiekkoa sille ex-valmentajalle rakennetulla jengillä. Jos menestystä ei tule, tämäkin koutsi saa kenkää. Ja näin tämä karuselli pyörii ja rahaa palaa. Huippuvalmentajia tuskin kiinnostaa tällaiseen sirkukseen tulla. Tai toisaalta voisi kiinnostaakin, koska kukaan koutsi ei yhden vuoden sopimusta suostu tekemään ja seuraavan kauden voi vetää lonkkaa HIFK:n piikkiin. Tällainen olisi aika lyhytnäköistä puuhaa ja vaikuttaisi myös HIFK:n imuun markkinoilla. Sitä nyt on aina, mutta pelaajille pitäisi vain maksaa enemmän. Muistaakseni tällaista enemmän fiilispohjalta vetämistä on meillä aiemmin kokeiltu. Laihoin tuloksin.
Mä olen asennoitunut niin, että Ville valmentaa meillä kunnes ei enää valmenna. Onneksi mun ei tarvitse päätöksiä tehdä.