Tuo on ihan relevantti kysymys? Tosin minä väitän, että tuo huhu oli täällä esillä ensimmäisen kerran ”melko kauan” sitten (?). Silloin se vaan ohitettiin olankohautuksella. Sinänsä ajankohta tälle kuohunnalle ei yllätä, koska IFK on menossa Peltosen johdolla yhteen kautta aikojen suurimpaan urheilulliseen katastrofiin. Syytä siis on kyseenalaistaa IFKn koko organisaation urheilujohdon taso.Edelleen, mitkä ovat näiden vuotajien motiivit vuotaa juuri nyt vanhoja asioita? Peltosen jatkosopimus on tehty ja julkaistu kuukausia sitten ja juuri nyt tämä asia nostettiin taas framille? Ketkä tästä hyötyvät? Kaikki muut Peltosen HIFK.
Tiedät hyvin, että mä en ole mikään ry-fani. Mutta mä en ala näillä hatarilla väitteillä syyttämään ketään mistään.
Koska Salmelainen saa kuraa niskaansa tilanteesta joka johtuu hallituksesta joka käveli hänen ylitseen? En ainakaan itse ottaisi muiden epäpätevyyttä omalle kontolleni jos siihen olisi vaihtoehto. Ja nuo väärän päätöksen tehneet istuisivat hiljaa norsunluutornissaan eivätkä ottaisi vastuuta päätöksestään.
Kunhan spekuloin..
@BOL yksi mahdollinen skenario vielä: Salmelainen on kauden päätteeksi siirtymässä syrjään omasta tai jonkun muun tahdosta, ja siksi tämän uutisen laittoi liikkeelle. Mahdollisesti näpäyttääkseen hallitusta, toivoakseen että tästä alkaa myrsky joka lopulta puhdistaa ummehtuneet hajut pois.
Jukka Jalonen valmentanee seuraavat kaudet vielä muualla Euroopassa. HIFK ei kykene haastamaan palkoissa sveitsiläisiä seuroja.Mun mielestä HIFKin seuraava päävalmentaja tulisi itsestäänselvästi olla Jukka Jalonen. HIFK tarvitsee voittavan mestarivalmentajan ja Jukalle varmasti maistuisi kovapalkkainen haastava duuni. Match made in heaven.
Mielellään jo ensi kaudesta alkaen, mutta sitähän ei tule tapahtumaan. Peltonen jatkaa sopimuskautensa loppuun.
Tuo on ihan relevantti kysymys? Tosin minä väitän, että tuo huhu oli täällä esillä ensimmäisen kerran ”melko kauan” sitten (?). Silloin se vaan ohitettiin olankohautuksella. Sinänsä ajankohta tälle kuohunnalle ei yllätä, koska IFK on menossa Peltosen johdolla yhteen kautta aikojen suurimpaan urheilulliseen katastrofiin. Syytä siis on kyseenalaistaa IFKn koko organisaation urheilujohdon taso.
Jukka Jalonen valmentanee seuraavat kaudet vielä muualla Euroopassa. HIFK ei kykene haastamaan palkoissa sveitsiläisiä seuroja.
Jukka Jalonen valmentanee seuraavat kaudet vielä muualla Euroopassa. HIFK ei kykene haastamaan palkoissa sveitsiläisiä seuroja.
Kyllähän tämä on ollut jo aiemmin esillä. Ja kun siihen silloin suhtauduttiin olankohautuksella, miksi siihen nyt pitäisi suhtautua jotenkin muuten? Päätös on tehty syksyllä(?) ja sen päätöksen kanssa pitää nyt vain elää. Joko Villen kanssa jatketaan tai sitten ei jatketa, mutta ei sen päätöksen tekemiseen tarvita ulkopuolisia.
Vähän kahden vaiheilla itse tämän kanssa, onko aika vähän ajanut Jukka Jalosen kiekon ohi? Suurin vitsihän olis se, että IFK palkkais Jukka Jalosen isolla rahalla, vain todetakseen, että taas oltiin myöhässä tän kanssa.
Ei siinä onhan J ja K Jalosella just sellanen meriittilista mikä IFK:n valmentajalla pitäis olla.
Minä nyt en ihan täysin taas pysy perässä ajatuksenjuoksussasi eli pitäisikö siis vaan ollaa hiljaa ja katsoa tuleeko kalaa? Miksi? Kyllähän nyt kolmannen kauden jälkeen, kun Peltosen aikainen urheilullinen tulos mahdollisesti lähentelee farssia, pitäisi jo äänekkäästi alkaa kyseenalaistaa erinäisiä asioita. IFKssa tunnetusti uniset heräävät vasta, kun ulkopuolinen paine alkaa olla kova niin omasta mielestäni on vaan hyvä asia, että nämä asiat ovat tapetilla. Tuskinpa näistä mahdollisista epäkohdista keskusteltaisiin, jos Peltonen olisi saanut edes yhden kerran kolmen kauden aikana jonkinlaista urheilullista menestystä.Kyllähän tämä on ollut jo aiemmin esillä. Ja kun siihen silloin suhtauduttiin olankohautuksella, miksi siihen nyt pitäisi suhtautua jotenkin muuten? Päätös on tehty syksyllä(?) ja sen päätöksen kanssa pitää nyt vain elää. Joko Villen kanssa jatketaan tai sitten ei jatketa, mutta ei sen päätöksen tekemiseen tarvita ulkopuolisia.
Tästä ollaan loppujen lopuksi ihan samoilla linjoilla. Minua enemmän vituttaa tuo huhuttu prosessi Peltosen sopimuksen ja jatkon taustalla. Seuraavan valmentajan on oltava sellainen, jolla on jotain näyttöjä. Nyt ei enää yhtään 0-näyttöjen valmentajia, kiitos.OJ on mun mielestäni hyvä, tulevaisuuden valmentaja. Monelle Ville Peltonen on liian kokematon valmentaja HIFK:lle. Miten helvetissä Olli Jokinen olisi tähän asiaan parannus? Eikö molemmille ole samat kriteerit? Pitäisi ainakin olla. Olli Jokinen on valmentanut kolme vuotta Mikkelin Jukureissa. Kaikki kunnia Jukureille ja Jokiselle, mutta NVO. Kolme vuotta Mikkelin Jukureissa täysin ilman minkäänlaisia paineita on siis täysin riittävä korkeakoulu HIFK:n päävalmentajaksi? Kallistun tässä sen päättäjän kannalle, joka HIFK:ssa tämän päätöksen on tehnyt: katsellaan sitten muutaman vuoden päästä uudelleen.
Niin elikkä jäädä odottamaan, jos sokea kana sattuisi löytämään jyvän? Jos ei löytänyt niin mitään kritiikin aihetta ei ole vaikka näillä harjoittelijoilla on heitetty lukuisia menestysikkunoita hukkaan. Lakaistaan vaan maton alle. Todella erikoista, että nämä muuttuvat tekijät ja virheet sattuvat kaudesta toiseen samoille henkilöille. Voiko olla enää sattumaa?Nämä koko organisaation ja urheilujohdon tason kyseenalaistamiset ovat mun silmissäni aivan ylidramaattisia. Salmelainen kasasi tälle kaudelle hyvän jengin, tosin siitä kokonaisuudesta puuttuu nyt aika monta pelaajaa, joille oli varmasti kaavailtu tavalla toisella isoa roolia. Valmennus on sitten osaltaan joutunut sopeutumaan näihin kaikkiin muutoksiin, eikä se ole sujunut ongelmitta. Onko katastrofi? Monille näyttää olevan, mulle tämä on yksi mahdollisuus ottaa virheistä opikseen ja korjata ne tulevaisuudessa. Tosin sitten tehdään varmaan jotain muita virheitä.
Tuntuu erikoiselta, kun hanhiemon tapaan nyt olet puolustanut sekä Peltosta että Salmelaista loputtomasti. Selkeästi olet jo varautunut tämänkin kauden meriselitykset ostamaan. Ei välttämättä kaikkia tarvitse pistää pihalle, mutta mitä sellaista siellä on, joka olisi suuri menetys, jos utopistisesti tällainen tapahtuisi? Mitään menestyksen kulttuuria siellä ei ainakaan vaarassa ole lähteä.Jos HIFK päättäisi vaihtaa koko henkilöstönsä, en mä sitä vastusta. Ei mulla ole tunnesidettä heistä kehenkään. En pidä noin radikaalia toimintaa viisaana päätöksenä, mutta uskon, että muutoksen aikaa olisi viihdyttävää seurata. Erityisesti pelaajilla voisi olla jännittävää.
Minä olen todella huolissani jos urheilullisen puolen tärkeimpään pestiin ei saa asiaansa vihkiytynyt UTJ palkata omia palasiansa, vaan sieltä hallituksen puolelta kävellään näissä yli. Samalla Tobiaksella ei aivan varmasti ole valtuuksia Villeä vaihtaa vaikka pitäisi.
Jos Salmelaisesta on tehty kumileimasin, niin aivan hirvittävässä raossa on ammatillisessa mielessä. Omalla naamalla ulos laulamalla potkut ovat selviö ja ilman vuotamista vaikenemalla urheilun seuraajat pitävät täysin kykenemättömänä tuohon toimenkuvaan.
Mitä sinä tekisit?
Siihen ettei tehnyt meille sopimusta.Mihin perustuu tämä sitkeä väite, ettei kelvannut meille?
Siellä pöydällä ei ole yhtikäs mitään jos tämä OJ kuvio on mennyt näin. Ei saatana. Salmelaisena jättäisin koko homman ja kaataisin sen paskan sinne mihin se kuuluu.Eiköhän Jukka Jalonenkin ole siellä pöydällä ollut ja varmasti asia juuri näin.
Tämä huhu on musta mielenkiintoinen muutamastakin syystä. Ensinnäkin, Salmelaisen HIFK:sta ei tietoja juurikaan vuodeta. Ja tämä on ihan Salmelaisen omaa aikaansannosta. Siksi kannattaa miettiä, kuka tämän asian on alun perin vuotanut? Ja miksi?
Harmittaa myös tämän asian nostaminen tikun nokkaan just nyt, kun playoffit on vielä kesken.
HBL:n juttuun sen verta kiinni, että mikäli olisi totta niin eikös ballsit omaava Salmelainen olisi ottanut lopputilin?
Otetaan vertaukseksi Antero Niittymäki aikanaan Turussa. Hänen päätöksen yli käveltiin = luottamukselle kova kolaus. Niittymäki lähti samantien kävelemään omasta päätöksestä.
Jos sun virka on urheilutoimenJOHTAJA, niin eihän nyt mikään kävele sun yli urheilullisissa päätöksissä, eihän?
Itse näkisin kaksi syytä ja tämä sitten ihan omaa puhdasta spekulointia vailla mitään tietoa. Ensimmäinen on raha. Siinä missä Niittymäki on NHL-miljonääri niin Salmelainen ei peliurallaan mitään erikoisia tienannut. IFKn UTJna varmasti saa ihan hyvää palkkaa tai tarkemmin ottaen sellaista palkkaa, jota Salmelainen ei välttämättä muuten tienaisi. Lisäksi, Salmelaisen näytöillä ei varmasti ole jonoa kosiskelijoista, joten olisi riski hänelle irtisanoutua itse. Toisena syynä näkisin sukulaisuussuhteet. Salmelainen isä on tuota samaa (anteeksi ruma termi, mutten keksi parempaa) saastaa Kiffen, Koffen ja Mopen kanssa, joita on paljosta kiittäminen, että IFKn urheilullinen menestys on ollut pääsääntöisesti täyttä paskaa. Salmelainen siis pomminvarmasti tietää, miten tässä seurassa toimitaan ja todennäköisesti hyväksyy sen. Siksi, hänet on tänne palkattu. Voisin hyvin kuvitella, että tällaiset koko organisaatiota ravistelevat ”Jaloset ja Tapolat” ovat punainen vaate CC-porukalle.HBL:n juttuun sen verta kiinni, että mikäli olisi totta niin eikös ballsit omaava Salmelainen olisi ottanut lopputilin?
Otetaan vertaukseksi Antero Niittymäki aikanaan Turussa. Hänen päätöksen yli käveltiin = luottamukselle kova kolaus. Niittymäki lähti samantien kävelemään omasta päätöksestä.
Jos sun virka on urheilutoimenJOHTAJA, niin eihän nyt mikään kävele sun yli urheilullisissa päätöksissä, eihän?
Eihän Peltonen ollut Salmelaisen palkkaus alun perinkäänTilanne taitaa olla se, että IFK:lla on urheilujohtaja, joka vastaa urheilullisesta menestyksestä, mutta ei kuitenkaan vastaa päävalmentajan valitsemisesta. Eli onko hän vastuussa urheilullisesta menestyksestä kuitenkaan? Siinäpä vasta kuvio, enkä ihmettele yhtään, jos tuollainen on päässyt vuotamaan, koska tuo on aivan karseaa päätöksentekoa.
Haaveilen ja siis alleviivaan heti, että kyseessä pelkkää haaveilua ilman mitään totuuspohjaa seuraavaa:
Tapahtuu herran vuonna 2024, että IFK:n hallitus kääntää kasvonsa kohti urheilullista menestystä ja päättää alkaa toimia kaikin voimin kohti tavoitetta eli Eurooppalaista suurseuraa. Tähdet asettuvat täysin poikkeukselliseen asentoon koko Linnunradan alueella ja IFK:n seuraava UTJ, joka aloittaa välittömästi, on koti-Suomeen ainakin toistaiseksi saapuva Jarmo Kekäläinen.
IFK:n hallitus on sopimusta tehdessä luvannut täysin vapaat kädet urheilupuolen hoitamiseen, kunhan tekeminen tähtää maksimaaliseen menestykseen. Jarmo saa siis vapaat kädet valita aivan kenet haluaa aivan mille positiolle haluaa, kunhan päätöksen takana on pelkästään maksimaalinen urheilullinen menestys.
Toimistolla rytisee ja paukkuu, mutta keväällä 2025 IFK on Suomen mestari ja 2026 CHL-finalisti. Edarius ei ole poistunut, mutta ajettu niin nurkkaan ettei yksittäiset yrittäjät pärjää joukkopaineen alla. Myöskin ankkalampi on kuivattu ja suojatyöpaikat ovat historiaa, oli nimi selässä mikä tahansa. Fanien unelmiin on vastattu.
Aika kultaa muistot, mutta saahan sitä wanha jermu unelmoida kun nykytarjonta urheilun puolella on luokkaa heikko.
Yleensä kun tehdään tällainen kolmen vuoden diili puhutaan projektista jossa valmentajalle annetaan aikaa rakentaa se oma pelillinen identiteetti jolla sitä menestystä lähdetään hakemaan. Valmentaja saa siis ainakin teoriassa lähteä rakentamaan omaa juttuaan. Ensimmäinen kausi on monesti vielä hakemista, toisessa yleensä menty jo eteenpäin ja kolmas on sitten hiottu huippuunsa. Näin yksinkertaistettuna josta ihanne-esimerkkinä, vaikka Virran projekti Lukossa joka päättyi ylivoimaiseen mestaruuteen.@Frankie , mä en edelleenkään ihan ymmärrä, miksi kaikki Peltosen kaudet niputetaan yhteen? Kun jokainen kausi on kuitenkin oma prosessinsa, kokonaisuutensa ja jokaisella kaudella on omat erilaiset olosuhteet eivätkä joukkueen pelaajatkaan ole täysin samoja. Edellisen kauden virheitä korjataan, mutta aika usein jokaisessa jengissä tulee kauden aikana jotain muuta. Meillä se on yleensä ollut loukkaantumiset.
Siellä pöydällä ei ole yhtikäs mitään jos tämä OJ kuvio on mennyt näin. Ei saatana. Salmelaisena jättäisin koko homman ja kaataisin sen paskan sinne mihin se kuuluu.
Peltosesta on päästävä joka tapauksessa eroon. Siinä olisi ollut uskottava korvaaja.
Erinomaisesti kirjoitettu! Ja parhaimmillaan näistä projekteista jää osaavissa käsissä ehkä myös jotain selkärankaa tulevaisuuteen vaikka valmentaja sitten vaihtuisikin. Eli sitä seuran pelillistä identiteettiä.Yleensä kun tehdään tällainen kolmen vuoden diili puhutaan projektista jossa valmentajalle annetaan aikaa rakentaa se oma pelillinen identiteetti jolla sitä menestystä lähdetään hakemaan. Valmentaja saa siis ainakin teoriassa lähteä rakentamaan omaa juttuaan. Ensimmäinen kausi on monesti vielä hakemista, toisessa yleensä menty jo eteenpäin ja kolmas on sitten hiottu huippuunsa. Näin yksinkertaistettuna josta ihanne-esimerkkinä, vaikka Virran projekti Lukossa joka päättyi ylivoimaiseen mestaruuteen.
Mielestäni silläkin on huono jossitella, kun pelaajat vaihtuvat. Niin ne vaihtuu muissakin seuroissa. Vaihtuivat Virrankin projektissa tai vaikkapa Tapolan. Se valmennuksen pysyvyys, kun on siinä se pointti ja edellytys kehitykselle. Hän rakentaa sen oman pelillisen juttunsa jota pelaajat osaa noudattaa, nekin jotka ovat uusia joukkueessa. Näin ollen jokainen kausi ei ole oma prosessinsa vaan jokainen kausi on osa sitä kolme vuotta kestävää ja kehittyvää prosessia.
Toki se menestys ei tule aina sillä projektillakaan, kuten ollaan hyvin huomattu muidenkin seurojen kohdalla. Mutta eteenpäin pitäisi mennä ja kehitystä tapahtua. Jos rima laitetaan tarpeeksi alas, sitä voi nähdä myös Peltosen projektissa, mutta eihän sitä itse pelaamisessa ole tapahtunut. Peli ei ole viihdyttävää, tehokasta, nopeaa, taitavaa, fyysistä HIFK:n "näköistä" eikä ennen kaikkea voittavaa.
Tämän voi tiivistää niin, että Peltosen kolmen vuoden aikana ei ole tapahtunut mitään merkittävää kehitystä.