Kenestä HIFK:n seuraava päävalmentaja?

  • 134 413
  • 1 187

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On nostettu framille nyt, koska se Peltosen jatkosopimus näyttäytyy isolta virheeltä juuri tällä hetkellä. Kyllähän sitä kyseenalaistettiin jo julkistuksen ajankohtana ja nyt näyttää siltä, että ihan aiheesta.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Edelleen, mitkä ovat näiden vuotajien motiivit vuotaa juuri nyt vanhoja asioita? Peltosen jatkosopimus on tehty ja julkaistu kuukausia sitten ja juuri nyt tämä asia nostettiin taas framille? Ketkä tästä hyötyvät? Kaikki muut Peltosen HIFK.

Tiedät hyvin, että mä en ole mikään ry-fani. Mutta mä en ala näillä hatarilla väitteillä syyttämään ketään mistään.
Tuo on ihan relevantti kysymys? Tosin minä väitän, että tuo huhu oli täällä esillä ensimmäisen kerran ”melko kauan” sitten (?). Silloin se vaan ohitettiin olankohautuksella. Sinänsä ajankohta tälle kuohunnalle ei yllätä, koska IFK on menossa Peltosen johdolla yhteen kautta aikojen suurimpaan urheilulliseen katastrofiin. Syytä siis on kyseenalaistaa IFKn koko organisaation urheilujohdon taso.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska Salmelainen saa kuraa niskaansa tilanteesta joka johtuu hallituksesta joka käveli hänen ylitseen? En ainakaan itse ottaisi muiden epäpätevyyttä omalle kontolleni jos siihen olisi vaihtoehto. Ja nuo väärän päätöksen tehneet istuisivat hiljaa norsunluutornissaan eivätkä ottaisi vastuuta päätöksestään.
Kunhan spekuloin..

Kuulostaisi erikoiselta, että Salmelainen nostaisi asian framille juuri nyt. Siis silloin, kun joukkue kaipaa mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä ympärilleen. Jos Salmelainen näin kokee, sillekin on aikansa ja paikkansa eikä se todellakaan ole nyt.

@BOL yksi mahdollinen skenario vielä: Salmelainen on kauden päätteeksi siirtymässä syrjään omasta tai jonkun muun tahdosta, ja siksi tämän uutisen laittoi liikkeelle. Mahdollisesti näpäyttääkseen hallitusta, toivoakseen että tästä alkaa myrsky joka lopulta puhdistaa ummehtuneet hajut pois.

Tämä se vasta typerää toimintaa olisikin. Ja edelleen, ajankohta on aivan täysin väärä. Miksi Salmelainen haluaisi tällä tavalla polttaa sillat takanaan? Jos lähdetään ovet paukkuen, se kannattaa sitten tehdä tyylillä ja isosti eikä tällä tavalla pienesti piipertämällä kuukausia myöhemmin.

Jos Salmelaisella tai jollain muulla organisaatiossa työskentelevällä/työskenneellä on asioita, joita he haluavat HIFK:sta nostaa julkiseen keskusteluun, kannustan sellaiseen toimintaan ehdottomasti. Mutta sillekin on aikansa ja paikkansa. Tämä keskustelu pitää uskottavuuden vuoksi käydä omalla naamalla ja nimellä ja siinä pitää käyttää ihan konkreettisia esimerkkejä siitä, miten HIFK:n rakenteet ovat vaikeuttaneet työskentelyä. Ja niitä löytyy aivan varmasti, jos sellaista on tapahtunut.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Suomi
Mun mielestä HIFKin seuraava päävalmentaja tulisi itsestäänselvästi olla Jukka Jalonen. HIFK tarvitsee voittavan mestarivalmentajan ja Jukalle varmasti maistuisi kovapalkkainen haastava duuni. Match made in heaven.

Mielellään jo ensi kaudesta alkaen, mutta sitähän ei tule tapahtumaan. Peltonen jatkaa sopimuskautensa loppuun.
Jukka Jalonen valmentanee seuraavat kaudet vielä muualla Euroopassa. HIFK ei kykene haastamaan palkoissa sveitsiläisiä seuroja.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on ihan relevantti kysymys? Tosin minä väitän, että tuo huhu oli täällä esillä ensimmäisen kerran ”melko kauan” sitten (?). Silloin se vaan ohitettiin olankohautuksella. Sinänsä ajankohta tälle kuohunnalle ei yllätä, koska IFK on menossa Peltosen johdolla yhteen kautta aikojen suurimpaan urheilulliseen katastrofiin. Syytä siis on kyseenalaistaa IFKn koko organisaation urheilujohdon taso.

Kyllähän tämä on ollut jo aiemmin esillä. Ja kun siihen silloin suhtauduttiin olankohautuksella, miksi siihen nyt pitäisi suhtautua jotenkin muuten? Päätös on tehty syksyllä(?) ja sen päätöksen kanssa pitää nyt vain elää. Joko Villen kanssa jatketaan tai sitten ei jatketa, mutta ei sen päätöksen tekemiseen tarvita ulkopuolisia.

OJ on mun mielestäni hyvä, tulevaisuuden valmentaja. Monelle Ville Peltonen on liian kokematon valmentaja HIFK:lle. Miten helvetissä Olli Jokinen olisi tähän asiaan parannus? Eikö molemmille ole samat kriteerit? Pitäisi ainakin olla. Olli Jokinen on valmentanut kolme vuotta Mikkelin Jukureissa. Kaikki kunnia Jukureille ja Jokiselle, mutta NVO. Kolme vuotta Mikkelin Jukureissa täysin ilman minkäänlaisia paineita on siis täysin riittävä korkeakoulu HIFK:n päävalmentajaksi? Kallistun tässä sen päättäjän kannalle, joka HIFK:ssa tämän päätöksen on tehnyt: katsellaan sitten muutaman vuoden päästä uudelleen.

Nämä koko organisaation ja urheilujohdon tason kyseenalaistamiset ovat mun silmissäni aivan ylidramaattisia. Salmelainen kasasi tälle kaudelle hyvän jengin, tosin siitä kokonaisuudesta puuttuu nyt aika monta pelaajaa, joille oli varmasti kaavailtu tavalla toisella isoa roolia. Valmennus on sitten osaltaan joutunut sopeutumaan näihin kaikkiin muutoksiin, eikä se ole sujunut ongelmitta. Onko katastrofi? Monille näyttää olevan, mulle tämä on yksi mahdollisuus ottaa virheistä opikseen ja korjata ne tulevaisuudessa. Tosin sitten tehdään varmaan jotain muita virheitä.

Jos HIFK päättäisi vaihtaa koko henkilöstönsä, en mä sitä vastusta. Ei mulla ole tunnesidettä heistä kehenkään. En pidä noin radikaalia toimintaa viisaana päätöksenä, mutta uskon, että muutoksen aikaa olisi viihdyttävää seurata. Erityisesti pelaajilla voisi olla jännittävää.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän tämä on ollut jo aiemmin esillä. Ja kun siihen silloin suhtauduttiin olankohautuksella, miksi siihen nyt pitäisi suhtautua jotenkin muuten? Päätös on tehty syksyllä(?) ja sen päätöksen kanssa pitää nyt vain elää. Joko Villen kanssa jatketaan tai sitten ei jatketa, mutta ei sen päätöksen tekemiseen tarvita ulkopuolisia.

Minä olen todella huolissani jos urheilullisen puolen tärkeimpään pestiin ei saa asiaansa vihkiytynyt UTJ palkata omia palasiansa, vaan sieltä hallituksen puolelta kävellään näissä yli. Samalla Tobiaksella ei aivan varmasti ole valtuuksia Villeä vaihtaa vaikka pitäisi.

Jos Salmelaisesta on tehty kumileimasin, niin aivan hirvittävässä raossa on ammatillisessa mielessä. Omalla naamalla ulos laulamalla potkut ovat selviö ja ilman vuotamista vaikenemalla urheilun seuraajat pitävät täysin kykenemättömänä tuohon toimenkuvaan.

Mitä sinä tekisit?
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Vähän kahden vaiheilla itse tämän kanssa, onko aika vähän ajanut Jukka Jalosen kiekon ohi? Suurin vitsihän olis se, että IFK palkkais Jukka Jalosen isolla rahalla, vain todetakseen, että taas oltiin myöhässä tän kanssa.
Ei siinä onhan J ja K Jalosella just sellanen meriittilista mikä IFK:n valmentajalla pitäis olla.

No eihän sitä etukäteen mitenkään voi varmaksi tietää, miten kävisi ja kenen kiekko olisi vanhentunutta. Tässä vaiheessa voi tehdä vaan parhaan valistuneen arvion, kenen johdolla menestys olisi todennäköisintä ja mun mielestä vastaus on Jukka Jalonen.
 
Sen verran tuohon HBL:n juttuun liittyen, että ajankohta on vain ja ainoastaan HBL:n intressissä. Sen sijaan jutun julkaisuajankohta ei suoraan peilaa tietojen saannin kanssa. Keskustelin tähän liittyen sukulaiseni kanssa, joka on paitsi intohimoinen IFK-fani myös pitkän linjan toimittaja. Hän tiesi kertoa, että ei ole mitenkään poikkeuksellista, että tämän tyyppisten juttujen julkaisua lykätään lähitulevaisuudessa olevaan parempaan hetkeen. Tämä kyseinen sukulainen epäili HBL:n, tai oikeammin von Wendtin, saaneen tietonsa mahdollisesti jopa kuukausi sitten. Totesi myös, että hänen työnantajansa urheilutoimitus varmistaisi tämän tasoisen uutisen ainakin kolmelta toisistaan riippumattomasta lähteestä. Tuon keskustelun perusteella en osaa epäillä HBL:n uutisen paikkaansapitävyyttä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kyllähän tämä on ollut jo aiemmin esillä. Ja kun siihen silloin suhtauduttiin olankohautuksella, miksi siihen nyt pitäisi suhtautua jotenkin muuten? Päätös on tehty syksyllä(?) ja sen päätöksen kanssa pitää nyt vain elää. Joko Villen kanssa jatketaan tai sitten ei jatketa, mutta ei sen päätöksen tekemiseen tarvita ulkopuolisia.
Minä nyt en ihan täysin taas pysy perässä ajatuksenjuoksussasi eli pitäisikö siis vaan ollaa hiljaa ja katsoa tuleeko kalaa? Miksi? Kyllähän nyt kolmannen kauden jälkeen, kun Peltosen aikainen urheilullinen tulos mahdollisesti lähentelee farssia, pitäisi jo äänekkäästi alkaa kyseenalaistaa erinäisiä asioita. IFKssa tunnetusti uniset heräävät vasta, kun ulkopuolinen paine alkaa olla kova niin omasta mielestäni on vaan hyvä asia, että nämä asiat ovat tapetilla. Tuskinpa näistä mahdollisista epäkohdista keskusteltaisiin, jos Peltonen olisi saanut edes yhden kerran kolmen kauden aikana jonkinlaista urheilullista menestystä.
OJ on mun mielestäni hyvä, tulevaisuuden valmentaja. Monelle Ville Peltonen on liian kokematon valmentaja HIFK:lle. Miten helvetissä Olli Jokinen olisi tähän asiaan parannus? Eikö molemmille ole samat kriteerit? Pitäisi ainakin olla. Olli Jokinen on valmentanut kolme vuotta Mikkelin Jukureissa. Kaikki kunnia Jukureille ja Jokiselle, mutta NVO. Kolme vuotta Mikkelin Jukureissa täysin ilman minkäänlaisia paineita on siis täysin riittävä korkeakoulu HIFK:n päävalmentajaksi? Kallistun tässä sen päättäjän kannalle, joka HIFK:ssa tämän päätöksen on tehnyt: katsellaan sitten muutaman vuoden päästä uudelleen.
Tästä ollaan loppujen lopuksi ihan samoilla linjoilla. Minua enemmän vituttaa tuo huhuttu prosessi Peltosen sopimuksen ja jatkon taustalla. Seuraavan valmentajan on oltava sellainen, jolla on jotain näyttöjä. Nyt ei enää yhtään 0-näyttöjen valmentajia, kiitos.
Nämä koko organisaation ja urheilujohdon tason kyseenalaistamiset ovat mun silmissäni aivan ylidramaattisia. Salmelainen kasasi tälle kaudelle hyvän jengin, tosin siitä kokonaisuudesta puuttuu nyt aika monta pelaajaa, joille oli varmasti kaavailtu tavalla toisella isoa roolia. Valmennus on sitten osaltaan joutunut sopeutumaan näihin kaikkiin muutoksiin, eikä se ole sujunut ongelmitta. Onko katastrofi? Monille näyttää olevan, mulle tämä on yksi mahdollisuus ottaa virheistä opikseen ja korjata ne tulevaisuudessa. Tosin sitten tehdään varmaan jotain muita virheitä.
Niin elikkä jäädä odottamaan, jos sokea kana sattuisi löytämään jyvän? Jos ei löytänyt niin mitään kritiikin aihetta ei ole vaikka näillä harjoittelijoilla on heitetty lukuisia menestysikkunoita hukkaan. Lakaistaan vaan maton alle. Todella erikoista, että nämä muuttuvat tekijät ja virheet sattuvat kaudesta toiseen samoille henkilöille. Voiko olla enää sattumaa?
Jos HIFK päättäisi vaihtaa koko henkilöstönsä, en mä sitä vastusta. Ei mulla ole tunnesidettä heistä kehenkään. En pidä noin radikaalia toimintaa viisaana päätöksenä, mutta uskon, että muutoksen aikaa olisi viihdyttävää seurata. Erityisesti pelaajilla voisi olla jännittävää.
Tuntuu erikoiselta, kun hanhiemon tapaan nyt olet puolustanut sekä Peltosta että Salmelaista loputtomasti. Selkeästi olet jo varautunut tämänkin kauden meriselitykset ostamaan. Ei välttämättä kaikkia tarvitse pistää pihalle, mutta mitä sellaista siellä on, joka olisi suuri menetys, jos utopistisesti tällainen tapahtuisi? Mitään menestyksen kulttuuria siellä ei ainakaan vaarassa ole lähteä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olen todella huolissani jos urheilullisen puolen tärkeimpään pestiin ei saa asiaansa vihkiytynyt UTJ palkata omia palasiansa, vaan sieltä hallituksen puolelta kävellään näissä yli. Samalla Tobiaksella ei aivan varmasti ole valtuuksia Villeä vaihtaa vaikka pitäisi.

Jos Salmelaisesta on tehty kumileimasin, niin aivan hirvittävässä raossa on ammatillisessa mielessä. Omalla naamalla ulos laulamalla potkut ovat selviö ja ilman vuotamista vaikenemalla urheilun seuraajat pitävät täysin kykenemättömänä tuohon toimenkuvaan.

Mitä sinä tekisit?

No, ihan ensimmäiseksi mä haluaisin tietää ihan faktana, miten tämä HIFK:ssa nyt oikeasti menee. Mä en ymmärrä, miten vaikea HIFK:n on tätä prosessia avata ihan suoraan, kun se ihmisiä kiinnostaa. Ei se tarkoita sitä, että ihan jokainen pieni yksityiskohta kerrotaan julkisuuteen, mutta isot linjat voitaisiin kertoa. Sillä saataisiin näiltä huhumyllyiltä siivet poikki. Toki, ihan varmasti meidän faneissa on niitäkin, jotka eivät näitäkään sanomisia usko, koska moni tuntuu aidosti uskovan, että HIFK:lle on kovin tärkeää kusettaa faneja, mutta ehkä kannattaisi silti tällaista avoimuutta rohkeasti kokeilla. Sen ymmärrän, että avainhenkilöstön osalta potkujen antaminen ei voi olla mikään ilmoitusluontoinen asia, koska aika usein rahallakin on iso merkitys ja kun joku palkataan jonkun tilalle ja sille pois potkitulle pitää maksaa vielä palkkaa, se raha on jostain muualta pois.

Mä olen itse aiemmin toivonut, että HIFK:lla olisi urheilutoimenjohto-tiimi. Siihen kuuluisi junnujen päällikkö (ei se Nyban pesti), Liiga-jengin UJ ja sitten joku kolmas henkilö. Ja tällä tiimillä on vastuu kaikesta urheilutoimintaan liittyvästä. Tästä tiimistä joku voisi hyvin istua myös Oy:n hallituksessa. Tämä takaisi sen, että ei olla koskaan sellaisessa tilanteessa, että jos UJ vaihtuu, seuraava joutuu aloittamaan kaiken alusta ja lähdetään aina vähän takamatkalta suhteessa muihin. Tiimiin voisi ottaa ainakin yhden määräaikaisen pestin, jolloin säännöllisesti tiimiin tulisi uutta verta.
 

Battlefield

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihin perustuu tämä sitkeä väite, ettei kelvannut meille?
Siihen ettei tehnyt meille sopimusta.

Kuulin kaveriltani jo talvella että vahvaa tietoa että OJ olisi tulossa meille.
Joka on erittäin vahvasti tuon HBL:n jutun mukainen, kun silloin ei kummallakaan valmentajalla ollut julkaistua sopimusta mihinkään (OJ ja VP). Lisäksi tietty OJ oli vahvassa nousussa valmentajana ja IFK:n tulokset oli 2,5 kaudelta aika hatarat. Todella paskat suurseuraksi.

Onhan näitä "omia poikia" otettu aiemminkin seuraan töihin ilman meriittejä niin miksei nytkin?
 

AllBehind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HBL:n juttuun sen verta kiinni, että mikäli olisi totta niin eikös ballsit omaava Salmelainen olisi ottanut lopputilin?
Otetaan vertaukseksi Antero Niittymäki aikanaan Turussa. Hänen päätöksen yli käveltiin = luottamukselle kova kolaus. Niittymäki lähti samantien kävelemään omasta päätöksestä.

Jos sun virka on urheilutoimenJOHTAJA, niin eihän nyt mikään kävele sun yli urheilullisissa päätöksissä, eihän?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Eiköhän Jukka Jalonenkin ole siellä pöydällä ollut ja varmasti asia juuri näin.
Siellä pöydällä ei ole yhtikäs mitään jos tämä OJ kuvio on mennyt näin. Ei saatana. Salmelaisena jättäisin koko homman ja kaataisin sen paskan sinne mihin se kuuluu.

Peltosesta on päästävä joka tapauksessa eroon. Siinä olisi ollut uskottava korvaaja.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Tämä huhu on musta mielenkiintoinen muutamastakin syystä. Ensinnäkin, Salmelaisen HIFK:sta ei tietoja juurikaan vuodeta. Ja tämä on ihan Salmelaisen omaa aikaansannosta. Siksi kannattaa miettiä, kuka tämän asian on alun perin vuotanut? Ja miksi?

Tilanne taitaa olla se, että IFK:lla on urheilujohtaja, joka vastaa urheilullisesta menestyksestä, mutta ei kuitenkaan vastaa päävalmentajan valitsemisesta. Eli onko hän vastuussa urheilullisesta menestyksestä kuitenkaan? Siinäpä vasta kuvio, enkä ihmettele yhtään, jos tuollainen on päässyt vuotamaan, koska tuo on aivan karseaa päätöksentekoa.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HBL:n juttuun sen verta kiinni, että mikäli olisi totta niin eikös ballsit omaava Salmelainen olisi ottanut lopputilin?
Otetaan vertaukseksi Antero Niittymäki aikanaan Turussa. Hänen päätöksen yli käveltiin = luottamukselle kova kolaus. Niittymäki lähti samantien kävelemään omasta päätöksestä.

Jos sun virka on urheilutoimenJOHTAJA, niin eihän nyt mikään kävele sun yli urheilullisissa päätöksissä, eihän?

Muuten hyvä vertaus, mutta Niittymäki oli tienannut miljoonia rapakon takana. Siinä on hieman varaakin antaa puuhastelijoiden jäädä vetämään seuraa, kun seuraavan kuukauden tienestillä ei ole mitään väliä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
HBL:n juttuun sen verta kiinni, että mikäli olisi totta niin eikös ballsit omaava Salmelainen olisi ottanut lopputilin?
Otetaan vertaukseksi Antero Niittymäki aikanaan Turussa. Hänen päätöksen yli käveltiin = luottamukselle kova kolaus. Niittymäki lähti samantien kävelemään omasta päätöksestä.

Jos sun virka on urheilutoimenJOHTAJA, niin eihän nyt mikään kävele sun yli urheilullisissa päätöksissä, eihän?
Itse näkisin kaksi syytä ja tämä sitten ihan omaa puhdasta spekulointia vailla mitään tietoa. Ensimmäinen on raha. Siinä missä Niittymäki on NHL-miljonääri niin Salmelainen ei peliurallaan mitään erikoisia tienannut. IFKn UTJna varmasti saa ihan hyvää palkkaa tai tarkemmin ottaen sellaista palkkaa, jota Salmelainen ei välttämättä muuten tienaisi. Lisäksi, Salmelaisen näytöillä ei varmasti ole jonoa kosiskelijoista, joten olisi riski hänelle irtisanoutua itse. Toisena syynä näkisin sukulaisuussuhteet. Salmelainen isä on tuota samaa (anteeksi ruma termi, mutten keksi parempaa) saastaa Kiffen, Koffen ja Mopen kanssa, joita on paljosta kiittäminen, että IFKn urheilullinen menestys on ollut pääsääntöisesti täyttä paskaa. Salmelainen siis pomminvarmasti tietää, miten tässä seurassa toimitaan ja todennäköisesti hyväksyy sen. Siksi, hänet on tänne palkattu. Voisin hyvin kuvitella, että tällaiset koko organisaatiota ravistelevat ”Jaloset ja Tapolat” ovat punainen vaate CC-porukalle.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Frankie , mä en edelleenkään ihan ymmärrä, miksi kaikki Peltosen kaudet niputetaan yhteen? Kun jokainen kausi on kuitenkin oma prosessinsa, kokonaisuutensa ja jokaisella kaudella on omat erilaiset olosuhteet eivätkä joukkueen pelaajatkaan ole täysin samoja. Edellisen kauden virheitä korjataan, mutta aika usein jokaisessa jengissä tulee kauden aikana jotain muuta. Meillä se on yleensä ollut loukkaantumiset.

Asioita on ehdottomasti hyvä nostaa tapetille, jos sellaiselle kokee tarvetta. Sen vain pitää perustua tosiasiassa tapahtuneisiin asioihin, ei mutuihin, fiiliksiin tai puhtaisiin mielipiteisiin. Kyllähän sullakin on mahdollisuus nostaa esille vaikka mitä asioita niin kuin olet tehnytkin, mutta ei niillä sun mielipiteillä ole oikein muille merkitystä kuin sulle ja korkeintaan sun läheisillesi. Toki ne varmasti tuovat monelle muulle samanlailla ajattelevalle jonkinlaista turvaa, ettei ole ainoa, joka niin ajattelee, mutta mitä sitten?

Vituralleen olevat asiat pitää nostaa framille jonkun sellaisen, jonka lihakset siihen riittää. Jos Salmelainen kokee, ettei pysty tämän organisaatiokaavion alla tekemään työtään parhaalla mahdollisella tavalla, hänen pitää erota. Sen jälkeen hän on vapaa nostamaan asioita julkiseen keskusteluun. Mutta niin kauan, kun hän on seuran palkkalistoilla, suu kannattaa varmasti pitää kiinni. Toistaiseksi meillä ei ole mitään faktaa mistään. Osa ostaa kaikki, mikä mediassa lukee täysin sellaisenaan, osa ei. Minä uskon, että asioissa voi olla totta toinen puoli, mutta tiedän myös, että välillä mediassa yhdistellään asioita ja totuus on jotain ihan muuta kuin mitä jutussa oli kerrottu.

Mun mielestäni on myös todella loukkaavaa ja lapsellista puhua ihmisistä TET-harjoittelijoina tai amatööreinä ja mitä näitä nyt on. Pidän myös erikoisena ja erittäin lapsellisina väitteitä, että HIFK:n nykyjohto ei haluaisi menestystä. Menestys takaa rahaa kassaan vieläkin enemmän, joten aivan varmasti seurassa halutaan menestyä. Tämänkin kauden jengiin on ladattu rahaa aika pirun paljon ja jos menestystä ei tavoteltaisi, olisi moni nimimies jäänyt hankkimatta. Ei se raha mistään seinästä ilmesty. En myöskään usko, että HIFK:n johdossa ollaan tyytyväisiä tämän hetken urheilulliseen tilanteeseen. Mutta ammattimainen organisaatio odottaa rauhassa kauden loppuun asti ja sillä välin tarjoaa kaiken mahdollisen tuen joukkueelle, ml. valmennus. Käytännössä tämä tarkoittaa työrauhaa. Isoja päätöksiä ei koskaan pidä tehdä tunteen vallassa. JYPistä voi katsoa mallia, miten käy, kun tunne vie aivan totaalisen voiton. Tyytyväisyyden ja potkujen välille mahtuu aika paljon muutakin.

Mä olen pääasiassa pyrkinyt tuomaan erilaisia näkökulmia asioihin, jotka sitten muut täällä ovat tulkinneet "loputtomiksi puolusteluiksi", koska täällä ei montaa kirjoittajaa enää ole, jotka jaksaisi näistä asioista vääntää usein hyvin yksipuolisesti ajattelevien ihmisten kanssa. Asiat eivät ole mustavalkoisia ja usein monen asian taustalla on paljon erilaisia asioita, joista meillä ei ole hajuakaan. Mun kirjoituksenihan ovat yleisesti ottaen vain mun omia näkemyksiäni. Minä en ole lyönyt mitään mielipiteitäni lukkoon ja olen valmis aina tarkastamaan omia näkemyksiäni, kunhan joku mulle riittävän hyvin perustelee, miksi niin pitäisi tehdä. Ja jotain lihaa luiden ympärille, mulle perusteluiksi ei riitä kenenkään tunnehöyryissä heitetyt omat mielipiteet. Miksi mun pitäisi vaihtaa mielipiteitäni paskojen perusteiden edessä, kun moni muukaan ei suostu tarkastamaan omia mielipitetään mun pätevien perustelujeni jälkeen :)?
 

DelJampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Norwich City
Tilanne taitaa olla se, että IFK:lla on urheilujohtaja, joka vastaa urheilullisesta menestyksestä, mutta ei kuitenkaan vastaa päävalmentajan valitsemisesta. Eli onko hän vastuussa urheilullisesta menestyksestä kuitenkaan? Siinäpä vasta kuvio, enkä ihmettele yhtään, jos tuollainen on päässyt vuotamaan, koska tuo on aivan karseaa päätöksentekoa.
Eihän Peltonen ollut Salmelaisen palkkaus alun perinkään
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haaveilen ja siis alleviivaan heti, että kyseessä pelkkää haaveilua ilman mitään totuuspohjaa seuraavaa:
Tapahtuu herran vuonna 2024, että IFK:n hallitus kääntää kasvonsa kohti urheilullista menestystä ja päättää alkaa toimia kaikin voimin kohti tavoitetta eli Eurooppalaista suurseuraa. Tähdet asettuvat täysin poikkeukselliseen asentoon koko Linnunradan alueella ja IFK:n seuraava UTJ, joka aloittaa välittömästi, on koti-Suomeen ainakin toistaiseksi saapuva Jarmo Kekäläinen.

IFK:n hallitus on sopimusta tehdessä luvannut täysin vapaat kädet urheilupuolen hoitamiseen, kunhan tekeminen tähtää maksimaaliseen menestykseen. Jarmo saa siis vapaat kädet valita aivan kenet haluaa aivan mille positiolle haluaa, kunhan päätöksen takana on pelkästään maksimaalinen urheilullinen menestys.

Toimistolla rytisee ja paukkuu, mutta keväällä 2025 IFK on Suomen mestari ja 2026 CHL-finalisti. Edarius ei ole poistunut, mutta ajettu niin nurkkaan ettei yksittäiset yrittäjät pärjää joukkopaineen alla. Myöskin ankkalampi on kuivattu ja suojatyöpaikat ovat historiaa, oli nimi selässä mikä tahansa. Fanien unelmiin on vastattu.

Aika kultaa muistot, mutta saahan sitä wanha jermu unelmoida kun nykytarjonta urheilun puolella on luokkaa heikko.

En halua nähdä Kekäläistä missään roolissa enää ikinä HIFK:ssa. Mulle yksinkertaisesti se mattokauppias, Ville, Tomek, Jokerit, Kekäläinen case vaan oli yksinkertaisesti liikaa. Vitut#aa nähdä herran lärvikin kun on jossain lähetyksessä ollut asiantuntija.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Frankie , mä en edelleenkään ihan ymmärrä, miksi kaikki Peltosen kaudet niputetaan yhteen? Kun jokainen kausi on kuitenkin oma prosessinsa, kokonaisuutensa ja jokaisella kaudella on omat erilaiset olosuhteet eivätkä joukkueen pelaajatkaan ole täysin samoja. Edellisen kauden virheitä korjataan, mutta aika usein jokaisessa jengissä tulee kauden aikana jotain muuta. Meillä se on yleensä ollut loukkaantumiset.
Yleensä kun tehdään tällainen kolmen vuoden diili puhutaan projektista jossa valmentajalle annetaan aikaa rakentaa se oma pelillinen identiteetti jolla sitä menestystä lähdetään hakemaan. Valmentaja saa siis ainakin teoriassa lähteä rakentamaan omaa juttuaan. Ensimmäinen kausi on monesti vielä hakemista, toisessa yleensä menty jo eteenpäin ja kolmas on sitten hiottu huippuunsa. Näin yksinkertaistettuna josta ihanne-esimerkkinä, vaikka Virran projekti Lukossa joka päättyi ylivoimaiseen mestaruuteen.

Mielestäni silläkin on huono jossitella, kun pelaajat vaihtuvat. Niin ne vaihtuu muissakin seuroissa. Vaihtuivat Virrankin projektissa tai vaikkapa Tapolan. Se valmennuksen pysyvyys, kun on siinä se pointti ja edellytys kehitykselle. Hän rakentaa sen oman pelillisen juttunsa jota pelaajat osaa noudattaa, nekin jotka ovat uusia joukkueessa. Näin ollen jokainen kausi ei ole oma prosessinsa vaan jokainen kausi on osa sitä kolme vuotta kestävää ja kehittyvää prosessia.

Toki se menestys ei tule aina sillä projektillakaan, kuten ollaan hyvin huomattu muidenkin seurojen kohdalla. Mutta eteenpäin pitäisi mennä ja kehitystä tapahtua. Jos rima laitetaan tarpeeksi alas, sitä voi nähdä myös Peltosen projektissa, mutta eihän sitä itse pelaamisessa ole tapahtunut. Peli ei ole viihdyttävää, tehokasta, nopeaa, taitavaa, fyysistä HIFK:n "näköistä" eikä ennen kaikkea voittavaa.
Tämän voi tiivistää niin, että Peltosen kolmen vuoden aikana ei ole tapahtunut mitään merkittävää kehitystä.
 
Viimeksi muokattu:

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Siellä pöydällä ei ole yhtikäs mitään jos tämä OJ kuvio on mennyt näin. Ei saatana. Salmelaisena jättäisin koko homman ja kaataisin sen paskan sinne mihin se kuuluu.

Peltosesta on päästävä joka tapauksessa eroon. Siinä olisi ollut uskottava korvaaja.

Jokainen varmaan ymmärtää, että siellä pöydällä on ollut useampi vaihtoehto. Ihan normaalia päätöksentekoa tässä tapauksessa. Vapaana kumminkin oli Jalosta, Virtaa ja vapautumassa Jokista.

Hauska on, että tämä HBL uutinen kaivettiin esiin vaikka siitä jo kirjoitettiin Peltosen jatkosopimuksen yhteydessä, jos muistan oikein. Kumminkin paljon aikaisemmin.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Yleensä kun tehdään tällainen kolmen vuoden diili puhutaan projektista jossa valmentajalle annetaan aikaa rakentaa se oma pelillinen identiteetti jolla sitä menestystä lähdetään hakemaan. Valmentaja saa siis ainakin teoriassa lähteä rakentamaan omaa juttuaan. Ensimmäinen kausi on monesti vielä hakemista, toisessa yleensä menty jo eteenpäin ja kolmas on sitten hiottu huippuunsa. Näin yksinkertaistettuna josta ihanne-esimerkkinä, vaikka Virran projekti Lukossa joka päättyi ylivoimaiseen mestaruuteen.

Mielestäni silläkin on huono jossitella, kun pelaajat vaihtuvat. Niin ne vaihtuu muissakin seuroissa. Vaihtuivat Virrankin projektissa tai vaikkapa Tapolan. Se valmennuksen pysyvyys, kun on siinä se pointti ja edellytys kehitykselle. Hän rakentaa sen oman pelillisen juttunsa jota pelaajat osaa noudattaa, nekin jotka ovat uusia joukkueessa. Näin ollen jokainen kausi ei ole oma prosessinsa vaan jokainen kausi on osa sitä kolme vuotta kestävää ja kehittyvää prosessia.

Toki se menestys ei tule aina sillä projektillakaan, kuten ollaan hyvin huomattu muidenkin seurojen kohdalla. Mutta eteenpäin pitäisi mennä ja kehitystä tapahtua. Jos rima laitetaan tarpeeksi alas, sitä voi nähdä myös Peltosen projektissa, mutta eihän sitä itse pelaamisessa ole tapahtunut. Peli ei ole viihdyttävää, tehokasta, nopeaa, taitavaa, fyysistä HIFK:n "näköistä" eikä ennen kaikkea voittavaa.
Tämän voi tiivistää niin, että Peltosen kolmen vuoden aikana ei ole tapahtunut mitään merkittävää kehitystä.
Erinomaisesti kirjoitettu! Ja parhaimmillaan näistä projekteista jää osaavissa käsissä ehkä myös jotain selkärankaa tulevaisuuteen vaikka valmentaja sitten vaihtuisikin. Eli sitä seuran pelillistä identiteettiä.

Aiemmin meillä ei ehkä annettu tarpeeksi aikaa tai valmentajaksi palkattiin ketä sattuu, nyt sitä aikaa annetaan taas aivan liian paljon etenkin kun tässä 3 vuoden syklissä ei ole homma kehittynyt vaan pikemminkin taantunut totaalisesti. Pahimmillaan keväällä 2026 ollaan tilanteessa jossa menestystä ei ole vieläkään tullut ja viisi vuotta heitettiin täysin hukkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös