Aika usein on tullut tässä viimeisen parin kauden aikana ajateltua, että ”ihan kenestä tahansa”, kun ei Peltonen näytä saavan hommaa millään vakaalla tavalla rokkaamaan. Välillä on sellaisia ”luistellaan kaikki niin hemmetisti ympäri kenttää” -vaiheita, jotka jonkun aikaa toimivat, mutta sitten taas aivan katastrofaalisia jaksoja sitäkin enemmän.
Itselläni ei ole mitään kompetenssia analysoida jääkiekkovalmennusta sen syvällisemmin. Minä kommentoin vain sitä mitä maallikkokatsojana kentällä näen. Hienoa lätkää; kovia taklauksia, hienoja syöttöketjuja, upeita maaleja? Vai sitten jotain ihan muuta; väsynyttä ja tehotonta puurtamista, aneemista sulamista ratkaisuhetkillä tms.
Mutta eipä sitä ole vuosien varrella oikein kukaan muukaan onnistunut HIFKin ruorissa, kuten sitä itse toivoisi. Tän kauden alussa siinä Tappara-pelissä oli jäällä sellainen HIFK, mitä ei ihan oikeasti ole kovin montaa kertaa nähty tässä n. 40 vuoden aikana, kun on pelejä seuraillut.
Se, että tullaan syötellen hyökkäysalueelle ja syöttöketjut päättyvät maalipaikkoihin ei kuitenkaan ole varsinaisesti mikään ”pelikirjallinen” asia, koska niinhän kaikki valmentajat ja joukkueet haluaisivat pelata. Ei yksikään valmentaja tietoisesti valitse, että minun pelikirjassani heitellään vaan koko ajan kiekkoa pitkänä päätyyn ja mielellään rännien kautta, sieltähän ne parhaat paikat avautuvat.
Ei, se on enemmän ”pelikyvyllinen” asia. Kun joukkueessa on oikeat, riittävän taitavat ja nopeat yksilöt, oikeilla paikoilla - niin silloin kyseistä pelitapaa on mahdollista toteuttaa.
Ja hemmetti vieköön, HIFKillä näytti olevan kaikki potentiaali tuohon. Tappara oli aivan hätää kärsimässä. Kukaan ei ole koskaan missään olettanut, että pelaajat pysyisivät 100% pelikunnossa läpi kauden, silti loukkaantumiset saa ihan aidosti harmittaa, että miksi taas tämäkin piti tapahtua!
En olisi aikaisempien kausien perusteella osannut ajatella, että nyt se Koivistoisen puuttuminen pistää koko pakan sekaisin. Eihän se näin saisi olla. Valmennuksella varmasti joku (isokin rooli) tässä, mutta mutta…. on tää hankalaa..
Nyt taas HIFK on ollut pari-kolme peliä kentällä kaikkea muuta, kun toivoisi. Mua ei siinä hirveästi lohduta joku pistekeskiarvo, vaikka ymmärrän tietenkin mihin sen esiin nostamisella pyritään ja siitä pystyy jonkinnäköisiä valistuneita arvioita tehdä kokonaisuudesta.
Oisin halunnut nähdä HIFKin murskaavan Pelsut 6-1. Kauteen lähdettäessä kaikki näytti, että sellaiseen suuntaan ollaan menossakin, mutta ei sitten taaskaan.
Kenestä seuraava päävalmentaja? En todellakaan tiedä.
Jukka Jalonen? No kuka sille nyt voisi ei sanoa.
Joku muu? Käy, jos homma toimii.
Ville Peltonen? Sama, kun ylempänä.
Nyt saa suorittaa; Ville ja koko jengi. Yksikään tekosyy ei kelpaa.