Kellojen siirto

  • 227 577
  • 1 769

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinänsä huvittavaa, jos EU:ssa aletaan noudattamaan nykyistä kesäaikaa, kun se lähtömotiivi Suomessa on ollut pysyvä talviaika.

Mielestäni motiivi on ollut vain kellojen siirrosta luopuminen.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puhutko muidenkin kuin itsesi puolesta?

No minulla ei olisi motivaatiota muuttaa nykyistä tilannetta mitenkään, joten puhun vain muiden puolesta. Mutta jos luet tätäkin keskusteluketjua, niin huomaat hyvin, että täällä ongelmia tuntuu aiheuttavan nimenomaan tuo kellojen siirto, eikä niinkään kesäaika.

Samaten oikeastaan kaikki keskustelut asiasta liittyvät nimenomaan kellojen siirron aiheuttamiin ongelmiin. Koska kesäaika on se "poikkeama normaaliajasta", joka on ollut käytössä vuodesta 1981, kellojen siirtelystä luopuminen tarkoittaisi siksi oletusarvoisesti normaaliaikaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valoa tunnelin päässä? Toivottavasti ei ole Pendolino...

Jos tätä Uuden Suomen artikkelia olisi uskominen, komissio saattaisi olla pysyvän kesäajan kannalla! No, ei vielä nuolaista...

Hyvästi kellojen siirtely? – Komissio suosittaa Suomen ideaa koko EU:lle

edit: @blue line, tuolla sanotaan, että Suomi ajoi nimenomaan kellojen siirtelystä luopumista, mutta jätti avoimeksi, jäädäänkö normaali- vai kesäaikaan, kunhan vain tämän suhteen EU tekee yhtenäisen päätöksen.

En siis puhunut omasta puolestani, vaikka niin annoitkin ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muutaman vuoden päästä pysyvästi talviaikaan jäämisestä voidaan sitten lukea tutkimuksista, kuinka Suomen itsemurhatilastot on kasvaneet entisestään.

Se oli ihan tässä kuussa, kun kerrottiin miten suomalaisten itsemurhatilastot ovat Eurooppalaista keskitasoa eikä mitenkään poikkeuksellista, vaikka luulo sitkeässä elää.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Höpöhöpö. Aknelääkkeet aiheuttaa masennusta ja keskiverto suomalainen tappaa itsensä kaksi tai kolme kertaa, joista noin yhden kerran selvinpäin. Kaikkihan tämän tietää.
Suomi ja muut Pohjoismaat ovat myös naisiin kohdistuvan väkivallan tyyssijoja ja maailman turvattomimpia kolkkia hameväelle. Ja tämäkin oli ihan todellinen ja luotettava tutkimus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä nyt on unitutkija Puttosen näkemyksiä jo vuodelta 2015.
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/suomen_pitaisi_vaihtaa_aikavyohyketta

"Kellojen siirtelystä" luopumisen ohella on puhuttu kesäajasta luopumisesta jo vuosia, niin kuin tuossa yllä olevasta artikkelistakin ilmenee.

Viilataan ensin pilkkua. Puttonen on tuon artikkelin kirjoittanut toimittaja, joka siteeraa unitutkija Timo Partosta.

Toisekseen Partosen näkemyksiä olen kommentoinut useastikin, hänhän haluaisi Suomen siirtyvän Ruotsin normaaliaikaan.

Puhumme edelleen vähän eri asiasta. Minä kommentoin julkisissa keskusteluissa esiintyneitä mielipiteitä, ja niissä nimenomaan ongelmana on kellojen siirto, eikä siinä ole otettu kantaa, pitäisikö jäädä kesä- vai normaaliaikaan. Media on virheellisesti kutsunut Suomen aloitetta kesäajasta luopumiseksi, vaikka aloite koskee nimenomaan kellojen siirrosta luopumista, ja koko EU:n jäämistä joko kesä- tai normaaliaikaan.
 

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo puhe tunnin jetlagista on täyttä roskaa. Kysykää vaikka vuorotyöläisiltä. Tämä porukka joka tuosta tunnista valittaa ovat sitten lomallaan kaukomailla yölennon ja 5 tunnin aikaeron jälkeen altaalla drinksu kädessä sometellen. Meneekö kroppa sekaisin myös Ruotsiin matkatessa?
No tule näyttämään kuinka kolmen alle kouluikäisen rytmi muutetaan sormia näpäyttämällä. Ei ole roskapuhetta. Kyllä menee väsykiukuksi aamut. (Huomioi vastauksessa, että puhuin vaikutuksesta omaan elämääni)
Itsellä työaika rajoittuu 05-22 akselille.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
On tämä vallitsevahko mielipiteistö Suomessa niin jumalattoman arkaaista: se siitä suomalaisten joustavuudesta, näppärästä tilanteisiin kuin tilanteisiin sopeutuvuudesta. No kun ne muutamat lypsylehmät eivät osaa sopeutua minun aikatauluuni, jota siis elän tietysti valtakunnan kellon mukaan...en minä osaa kelloani muuttaa.
No kun lapset heräävät väärään aikaan...
Joutuu säätämään monta kelloa uuteen aikaan kaksi kertaa vuodessa, helvetinmoinen riesa. Meikäläisen hella eli liesi elää normaaliaikaa vuosien yli, minä ymmärrän häntä, ei ole ongelma minulle. Ehkä olen sopeutuvainen ihminen, hallitsen pari muuttujaa elämässäni, osaan laskea hieman. Joskus menee viikonloppuna hieman pitkäksi miettiminen, jalluviinan ja oluen sekakäyttöön, unirytmi sekaisin. Kauhiaa eli kuolen nuorena. Entäs sitten, se on vain elämää.
Ihmeviukutusta, minä haluan pitää aikansa kutakin, normimeiningin ja kesäajan. Perkeleen EU.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Valoisat työaamut talviajan takia? Meillä ainakin toimistotöissä 80% porukasta on töissä klo 8.15 mennessä ja työmatka on pimeää talvella oli sitten kesäaika tai talviaika. Sama porukka nukkuu vähän pitempään viikonloppuna ja herää valoisaan aikaan oli kumpi aika tahansa.

Ainoa ero on, että illasta lähtee joka päivä yksi valoisa tunti talviajassa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainoa ero on, että illasta lähtee joka päivä yksi valoisa tunti talviajassa.
Tuokin vaikuttaa vain osan vuotta, koska keskitalvella pimeää on kuitenkin koko ajan.

Uskon kuuluvani enemmistöön, kun väitän että olennaista olisi se, että ees-taas vatkaaminen loppuu. Minulle kävisi niin normaali kuin kesäaikakin, henkilökohtaisesti ennemmin kesäaika.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Valoisat työaamut talviajan takia? Meillä ainakin toimistotöissä 80% porukasta on töissä klo 8.15 mennessä ja työmatka on pimeää talvella oli sitten kesäaika tai talviaika. Sama porukka nukkuu vähän pitempään viikonloppuna ja herää valoisaan aikaan oli kumpi aika tahansa.

Ainoa ero on, että illasta lähtee joka päivä yksi valoisa tunti talviajassa.

Ei siinä kyllä illasta mikään valoisa tunti lähde silloin, kun tuohon aikaan on pimeää. Pimeys kun alkaa lähteä puolisen tuntia ennen auringonnousua, niin nykyisessä ajassa auringon noustessa 8.45 (eli tammikuun lopulla etelässä) se laskee 16.21. Ei _iltaan_ osu mitään valoisaa tuntia vielä tuossa kohtaa, vaikka olisi mikä aikavyöhyke. Iltapäivästä voi valoisa tunti lähteä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei _iltaan_ osu mitään valoisaa tuntia vielä tuossa kohtaa, vaikka olisi mikä aikavyöhyke. Iltapäivästä voi valoisa tunti lähteä.

Näinhän se on. Pysyvä kesäaika kuitenkin lyhentäisi tuota "pimeää aikaa" merkittävästi. Tällä tarkoitan ajanjaksoa, jolla klo 16 töistä lähtevä ei näe valoa edes kotimatkallaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nimimerkki @Andrej, kävimme hyvää keskustelua puolisen vuotta sitten tästä asiasta ja asiantuntijoiden näkemyksistä. Kuten todettua, unitutkijat kannattavat ainakin normaaliaikaa, ja ehkä jopa Ruotsin aikaa. Tässä on uutinen, joka osoittaa, että tiedeyhteisöstä löytyy myös vastakkaisia näkemyksiä. En tosin tiedä, että mikä Ilmatieteenlaitoksen avaruustutkijan kompetenssi aiheeseen on, mutta ihan fiksuja hän mielestäni puhelee:

Kolme kuvaa kertoo miltä näyttäisi iltaseitsemältä, jos kesäaikaa ei olisikaan

Meillä elämä on nyky-yhteiskunnassa painottunut lähinnä iltaan. Menemme nukkumaan aika lähellä keskiyötä ja nukumme pitkään keskiyön jälkeen. Jos olisimme kesäajassa, se tarkoittaisi, että valoisa aika sopisi paremmin yhteen unirytmimme kanssa, eli olisi keskimäärin enemmän valoisaa aikaa valveillaoloaikana.

Samassa artikkelissa on toki myös Partosen vastakkaiset näkemykset.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@Sistis Jep, tokihan vastakkaisia näkemyksiä parhaasta kellonajasta esiintyy, näemmehän sen tässäkin ketjussa. Avaruustutkijan kompetenssi varmaankin on kova siinä, miten pimeää milloinkin on, mutta Partonen todennäköisimmin ymmärtää kellonajan vaikutuksen ihmiseen paremmin.

Ja samaan viestiin, mutta ei Sistiksen kommentteihin liittyen: tuolla pari henkilöä otti taas esille sen ikiaikaisen "miten muka voi olla niin iso ongelma siirtää kelloa kahdesti vuodessa", enemmän tai vähemmän kvasihumoristiseen tyyliinsä. No ei se minulle ja pääosalle ihmisistä olekaan. Koska kuitenkin koko veivaus on täysin turhaa, se pienikin kiusa tuntuu täysin järjettömältä. Tokihan ihmiskunta on iät ja ajat keksinyt itselleen jotain tarkoituksetonta rituaalia, mutta yleensä niitä on sentään perusteltu jumalien lepyttämisellä. Minä en haluaisi tällaiseen nykyaikana osallistua: otetaan herranähköön nyt joku aika, ja mennään sillä.

Ja sitten on se vähemmistö, josta osa oikeasti kuolee. Kuten nähtyä, osalle keskustelijoista tällä ei ole merkitystä, mutta minua hiukan ahdistaa tämä ajatus. Vaikka kuinka olisivat jo muutenkin huonossa hapessa.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset

23k äänestänyt ja 36% kannattaa kesäaikaa ja 56% kannattaa talviaikaa. Tärkeintä on tietysti luopua kellojen siirrosta, koska oma unirytmi menee aina sekaisin ainakin viikon ajaksi.

Kesä- vai talviaika? Kääntyisin ehkä kuitenkin talviaikaan itse. En istu töissä hyvin valaistussa toimistossa, vaan teen sähkötöitä rakennuksilla ja ainakin itseäni masentaa talviaikaan pimeys. Työpäivät piristyvät heti kun aurinko nousee ja saa edes hieman valoa ja se tuntuisi kyllä kamalalta odottaa aamuisin valoa tunnin pidempään.

Jatkoaika.com päätelmä, minun ehdotus on ainoa oikea ja kaikki jotka eivät sitä ymmärrä ovat varmasti tyhmiä.. :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jatkoaika.com päätelmä, minun ehdotus on ainoa oikea ja kaikki jotka eivät sitä ymmärrä ovat varmasti tyhmiä.. :)

Kyllä. Juuri näin. :)

Onneksi Euroopasta löytyi fiksua porukkaa, joka oli oikeaa mieltä. Kesäaika voitti tuon kyselyn. Kansa ei tällä kertaa äänestänyt väärin.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Kyllä. Juuri näin. :)

Onneksi Euroopasta löytyi fiksua porukkaa, joka oli oikeaa mieltä. Kesäaika voitti tuon kyselyn. Kansa ei tällä kertaa äänestänyt väärin.

Tämä on kyllä helpottava tieto. Jopas ahdisti lukea tuolta IS:n kommenttiosiosta talviaikaa kannattavien perusteluja. Iso osa semmoisia mitkä perustuu väärinymmärrykseen tai ihan vaan tietämättömyyteen. Yllättävän moni ei edes tiedä mitä eroa näillä ajoilla on. Surullista.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaadin, että äänestys uusitaan niin monta kertaa, että kansa on äänestänyt oikein!!
Suomen aikavyöhykkeen ns nollapiste on tuolla Itä-Suomessa ja esim. Helsingin kohdalla ollaan jo todellisuudessa +20 minuuttia aurinkoa edellä. Länsirannikolla kellon ajan ja todellisen auringon aseman ero taitaa lähennellä jo 40 minuuttia. Ehdotan siis kaikille kesäajan perään vonkujille pakkosiirtoa Raumalle.

Hmm, vielä kun hieman katselin, niin se meidän aikavyöhykkeen nollakohta taitaa olla tukevasti Venäjän puolella ja Suomi on siis noin 40 minuutin levyinen alue. Joku muu paremmin tietävä voi täydentää.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllättävän moni ei edes tiedä mitä eroa näillä ajoilla on. Surullista.

Sepä se. Itse luin aikoinaan keskustelua, jossa joku väitti talviajan olevan parempi, koska silloin saa illasta enemmän valoa. Ja Ruotsin aika olisi vielä parempi, kun silloin tulisi vielä yksi tunti lisää.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Sepä se. Itse luin aikoinaan keskustelua, jossa joku väitti talviajan olevan parempi, koska silloin saa illasta enemmän valoa. Ja Ruotsin aika olisi vielä parempi, kun silloin tulisi vielä yksi tunti lisää.

Sellaisiakin on löytynyt, että talviaika parempi kun aamulla ja illalla on tunti enemmän valoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse luin aikoinaan keskustelua, jossa joku väitti talviajan olevan parempi
Jatkoajassa on taas porukkaa, joka väittää valoisan ajan pidentyvän kelloa siirtämällä...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jatkoajassa on taas porukkaa, joka väittää valoisan ajan pidentyvän kelloa siirtämällä...

On vai? Esittele heidät minullekin. Minä olen tavannut vain kirjoittajia, jotka ovat todenneet, että valoisa aika lisääntyy ihmisten vapaa-ajalla. Nuo mainitsemasi henkilöt vaikuttavat kuitenkin olevan niin samanlaisia, että varmasti ovat oikein mukavaa porukkaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On vai? Esittele heidät minullekin.
Lue tämä ketju alusta loppuun... Kaikenlaista muutakin naurettavaa sieltä löytyy tyylin "MINÄ en tykkää liikkua aamulla valoisan aikaan vaan illalla valoisan aikaan ja jos on toista mieltä on tyhmä"...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös