Itse lopetin opiskelut loppuvuodesta 2000, ja aloitin työt. Siirryin siis valtion rahoilla eläjästä rehelliseksi veronmaksajaksi.
Upouuden oppilaitoksen käytännöt hakivat vielä paikkaansa, ja esimerkiksi osa pitkistä opintojaksoista olisi merkattu opintoviikkoina opintorekisteriin vasta viimeisten kurssien yhteydessä. Lisäksi suurin osa valinnaisista opinnoista oli jostain syystä lykätty iltatunneiksi kolmannelle vuodelle.
Joten Kelan silmissä en ollutkaan oikeasti ollut opiskelija sinä 2,5 vuoden aikana kun istuin koulun penkillä.
Sain Kelalta asiallisen kirjeen jossa pyydettiin maksamaan muutama tuhat vanhaa rahaa takaisin. Neuvotteluvaraa asiassa toki oli, soitin asiasta vastanneelle henkilölle, joka kertoikin että eihän se näin mene, vaan postissa on tulossa vielä kolme samanlaista lappua lisää. Penäämiseeni vastattiin asiallisesti, "Ei tässä ole mitään epäselvää, maksat pois vaan".
Näin muutaman vuoden päästä asia ei vaivaa sen kummemmin, työstä kun sai kuitenkin huomattavasti enemmän rahaa, ja nuokin tuet pystyin maksamaan takaisin ilman ongelmia.
Tässäkin Kela toimi vain säädösten mukaan.
Se mikä Kelassa _minua_ sieppaa äärettömästi on käsittämättömän huonosti säädöksiä tunteva henkilökunta. Tässäkin ketjussa on ollut esimerkkejä kuinka tädeille on pitänyt kädestä pitäen näyttää kirjoista miten asiat oikeasti menevät. Itse en voinut enää kuin nauraa kun lapsettoman avioparin asumistukea/lisää selvittäessäni sain kolmelta eri virkailijalta kolme erilaista vastausta.
Onneksi sentään se meidän kannaltamme positiivisin vaihtoehto oli todellinen, on aika ikävää jos "ammattilaisen sanaan" luottamalla joutuukin köyhänä opiskelijana lopulta tuhansien eurojen maksumieheksi.
op777