Kela ja opintotuki

  • 178 785
  • 242

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Re: Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Pikku Myy
Ilmeisesti yritit minun kirjoituksiani lainata? Kovin tutunoloista tekstiä nimittäin oli tuo alku.

Kait se sitten vaikuttaa, mihin elintasoon ihmiset ovat tottuneet? En tiedä kuinka hillitöntä elämää pitäisi vaatia/elää, näin olen ihan tyytyväinen. Oman elämäni rahoitan tuilla, lainalla ja työllä oikein hyvin. Isommissa hankinnoissa (kuten uusi kirjahylly kuukausi sitten) tosin vanhemmat auttavat. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, voin ilman järkyttävää päänsärkyä käydä keskustassa kahvilla , kaljoittelemassa tai keikoilla. Voin ostaa vaatteitta/levyjä/kirjoja tms aika lailla silloin kun haluan tai tarvitsen. Laskut saan maksettua ajallani. Ja asun oikein mukavasti vajaan 40 neliön kaksiossa yksin.

Kuten sanottua, opiskelijoiden tuissa olisi myös minunkin mielestäni paljon korjattavaa ja harkittavaa, mutta nykyiselläkin systeemillä pärjää. Vaikka sitten 20 eurolla päivässä (!) ilman kituuttamista.

Tarkoitus ei ollut mitenkään väheksyä tilannettasi ( mielestäni hyvin opiskelijalle, monella ei näin ole). Vaan lähinnä puolustaa ketjun aloittajaa. Minulta löytyy ainakin täysi ymmärrys etteivät opiskelijat ole tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen. Toi on jotain kuvottavaa et työnteosta rangaistaan noinkin kovalla kädellä kuin esimerkkinä annettiin.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
joo, kyllä mä ymmärrän että minähän siinä mokasin. Vituttaa silti,
mun mielestä asia on vaan niin selvä.

Saatana, joku kerta mä pärähdän oikein kunnolla ja rupean vielä kelan elätettäväksi.

Tää ei nyt kuulu tähän mutta sanon silti että tämä on oikein keskituloisten riistohelvetti tämä Suomi. Perkeleen demarit.

(kiukkuinen)
 
Viimeksi muokattu:

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Mikko78
Tarkoitus ei ollut mitenkään väheksyä tilannettasi ( mielestäni hyvin opiskelijalle, monella ei näin ole). Vaan lähinnä puolustaa ketjun aloittajaa
En minä siitä mitenkään itseeni ottanut. Yrittänyt vain tässä koko ajan huonolla menestyksellä tuoda ilmi sitä ihmetystä, mihin muut opiskelijat sitten penailevat ne rahansa, kun mielestäni valtion tuilla ja "sallitulla" työmäärällä pärjää ihan hyvin. Samaa mieltä olen siitä, että ketjun avaajan tilanne on vittumainen - itse vedin herneet syvälle jo yhden tukikuukauden palauttamisesta ja parin perumisesta. Mutta toisaalta myös tiedostin sen, että oma moka; mitäs en ollut laskenut kesällä tulojani tarkemmin. Nykyinen systeemi kun on tämä, oli se sitten kuinka epäreilu tai typerä tahansa.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Re: Re: Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Mikko78
Toi on jotain kuvottavaa et työnteosta rangaistaan noinkin kovalla kädellä kuin esimerkkinä annettiin.

Juuri tämä on ollut yksi niistä pointeista, jota olen itsekin yrittänyt tuoda esiin myös omissa tänne kirjoittamissani viesteissä. Ymmärrän hyvin, että niissä tapauksissa, joissa opinnot eivät etene vaaditulla tavalla, tuki peritään takaisin. Näin pitääkin olla. Mutta se ei edelleenkään mahdu kaaliini, miksi ahkeruudesta pitää rangaista.

Pitäisi varmaan alkaa ihan rehellisesti juopoksi, toimeentulotukea ei kai peritä takaisin, vaikka sen vetäisi kurkusta alas.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti Rygge

Pitäisi varmaan alkaa ihan rehellisesti juopoksi, toimeentulotukea ei kai peritä takaisin, vaikka sen vetäisi kurkusta alas.

Juuri näin!
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tässä kiteytyy kitisevien opiskelijoiden keskeinen sanoma. Et haluaisi vai, sehän on yllättävää.

Kiitän, en valittanut. Tiedän ja varmaan kaikki tietävät, että opiskelu on vapaaehtoista, mutta kiitos valistuksesta.

Ei ollut tarkoituksena ärsyttää. Monet eivät vaan haluaisi opintojen aikana vielä ottaa lainaa, tämä taas johtaa töiden tekemiseen opintojen ohessa, tämä taas opintoaikojen pidentymiseen ja tämä taas valtion kitinään.

Lainasta saatavia verohelpotuksiahan tullaan parantamaan, joten kenties tämä saa opintolainan suosion uuteen nousuun?!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni ehkä rajuin kosto Kelan kaltaiselle paskalaitokselle olisi se, että siirtäisitte asiakkuutenne johonkin toiseen puljuun ja kerta kaikkiaan kieltäytyisitte enää nostamasta Kelasta penniäkään. Kyllä ne saisivat siellä pitkän nenän.
 

vellinaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Vuonna 2000 nostin opintotukia 3 kk verran liikaa, tulorajaan nähden. Noin 3 vuotta on valitusprosessit kestänyt Kelalle päin, ja nyt olis sitten takaisin alettava maksaa.

Koko vuoden (9kk) tuet ja asumislisät peritään pois, vaikkakin olin täysipäiväinen opiskelija tuosta ajasta 6 kk.

Suosiolla olisin ollut valmis pulittamaan tuon 3kk tukia pois, mutta systeemi oli vielä vuoteen 2001(?) asti se, että kaikki maksetut pois vaan.

Kolme eri vaihtoehtoa on vielä strategiaksi:

a) Kiivastuneena Kelan konttoriin, haukun Kelan ja kaikki konttorin akat, maksan lopulta perintätoimiston kautta (tulee saatanan kalliiksi, mutta saisi jotain iloa riehumisesta).

b) Neuvottelen kiltisti Kelan kanssa maksusuunnitelman tyyliin 20e/kk, saanen maksettua tuolla tavoin ennen eläkkeelle jäämistä "velat" pois.

c) Nostan käteisenä 5e seteleinä perittävän lähes 3000e, ja vien ne Kelan konttorin kottaraiselle.

Kiitti hei, turha tulla mulle mitään eläkkeitä ikinä tunkemaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aloitin kokopäivätyöt huhtikuun alussa vuonna 2000. Sain alemman tutkinnon suoritettua elokuussa 2000, ylempi tutkinto valmistuu ehkä joskus.

Nostin opintotukea vuonna 2000 tammikuusta huhtikuuhun. Huhtikuussa ensimmäisen palkan jälkeen ilmoitin Kelaan, että opintotukeni voi lopettaa. Ei siis keskeyttää, vaan lopettaa.

Huhtikuussa alkaneen työni palkkaus piti huolen siitä, että kaikki mahdolliset tulorajat paukkuivat ja kunnolla. Olin asiasta tietoinen. Olin myös etukäteen tietoinen siitä, että Kela tulee perimään kaikki vuoden 2000 tuet takaisin ja osasin varautua siihen. En sentään kuulunut siihen porukkaan, joka maamme historian älyvapaimman pykälän takia joutui maksamaan Kelalle osuuden myös tienaamastaan palkasta.

Sitten kysymys, johon joku osaa varmasti vastata. Minkä takia opintotuen lopettamisen jälkeen saamani tulot aiheuttivat sen, että ennen työsuhteen alkamista maksetut tuet piti myös palauttaa? Tai siis tiedänhän minä vastauksen, eli kun se vaan nyt on päätetty niin, mutta onko tuohon olemassa jokin ihmisjärjellä ymmärrettävissä oleva vastaus?

Olen sitten tietoinen siitä, etä Kela vain noudattaa lakia eikä näinollen ole vastuussa niistä älyttömyyksistä, jotka näihinkin takaisinperintöihin liittyvät.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ihan vitosen vinkin antaisin tässä kaikille jotka aiotte muuttaa kimppaan sen kauniimman sukupuolen edustajan kanssa. Nythän on niin että puolison tulot vaikuttavat omaan opintotukeesi, eikö niin. Etenkin jos muutatte yksityiselle vuokralle, niin tehkääpäs molemmat oma vuokrasopimus! Näin kumppanin tulot eivät vaikuta oman tuen määrääsi sillä sinähän olet sinkku, kun laitat ruksisi siihen tiettyyn kohtaan. Nyt kela ei voi olettaa että olette pariskunta jos molemmilla on oma vuokrasopimus!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Niilo
Nyt kela ei voi olettaa että olette pariskunta jos molemmilla on oma vuokrasopimus!

Kyllä voi, ja olettaa. Myös muutoksenhakulautakunta ja vakuutusoikeus ovat päätyneet tähän samaan lopputulokseen, joten kikkailu ja kusettaminen näissä asioissa ei auta.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Viestin lähetti Designer


Sitten kysymys, johon joku osaa varmasti vastata. Minkä takia opintotuen lopettamisen jälkeen saamani tulot aiheuttivat sen, että ennen työsuhteen alkamista maksetut tuet piti myös palauttaa? Tai siis tiedänhän minä vastauksen, eli kun se vaan nyt on päätetty niin, mutta onko tuohon olemassa jokin ihmisjärjellä ymmärrettävissä oleva vastaus?

Olen sitten tietoinen siitä, etä Kela vain noudattaa lakia eikä näinollen ole vastuussa niistä älyttömyyksistä, jotka näihinkin takaisinperintöihin liittyvät.

Itse tein saman 2004 huhtikuussa eli lopetin tuen siihen kun sain työpaikan. Kelan toimistolta sanottiin että opintotukia voidaan tulla perimään takaisin, mutta jos voin todistaa palkkakuiteilla tienanneeni rahat opintotuen lopettamisen jälkeen, niin niitä ei tarvi maksaa. Nyt odottelen koska he alkavat kyselemään asiasta. Tyhmää on vain että pitää jälkikäteen todistaa kun olisin sen voinut tehdä heti aluksi. Sanottiin vain että jos he perivät niin näytä kuitit. Voinko pyytää kelalta korvausta tähän mahdollisesta kuluvasta ajasta, koska olisin voinut tehdä sen silloin vuosi sitten kelan tiskillä tuhlaamatta aikaani?
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Ziege
Itse tein saman 2004 huhtikuussa eli lopetin tuen siihen kun sain työpaikan. Kelan toimistolta sanottiin että opintotukia voidaan tulla perimään takaisin, mutta jos voin todistaa palkkakuiteilla tienanneeni rahat opintotuen lopettamisen jälkeen, niin niitä ei tarvi maksaa. Nyt odottelen koska he alkavat kyselemään asiasta. Tyhmää on vain että pitää jälkikäteen todistaa kun olisin sen voinut tehdä heti aluksi. Sanottiin vain että jos he perivät niin näytä kuitit. Voinko pyytää kelalta korvausta tähän mahdollisesta kuluvasta ajasta, koska olisin voinut tehdä sen silloin vuosi sitten kelan tiskillä tuhlaamatta aikaani?

Täällähän on kunnon kärinää... itselläni päivä menee aina täysin piloilla tätä KELAn touhua miettiessä. Yksi on totta, opiskelun päättymisen jälkeisten tulojen perusteella eivät voi karhuta penniäkään takaisin.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Täysin oma moka, jos joutuu maksamaan opintotukia takaisin. Ei auta syyttää muita, kuin itseään. Säännöt/säädökset ovat olemassa ja niitä pitää noudattaa, jos haluaa välttyä ongelmilta/seuraamuksilta. Jos ei ole tyytyväinen sääntöihin/säädöksiin niin kannattaa oikeasti ruveta tekemään asialle jotain. Internetin keskustelupalstalla ruikuttaminen ei mitään auta.

Nim. Itsekin maksanut kohtuullisen paljon opintotukia takaisin.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti DAF
Kyllä voi, ja olettaa. Myös muutoksenhakulautakunta ja vakuutusoikeus ovat päätyneet tähän samaan lopputulokseen, joten kikkailu ja kusettaminen näissä asioissa ei auta.
Jaa kyllä meillä vaan saatiin tuolla tavalla erilliset tuet eikä kukaan valittanut mitään. Tiijä sitten mistä johtuu, että joillain menee läpi ja joillain ei. Kelassakin kait kattovat, kuka on feministilesbo ja kuka ei ja toimivat sen pohjalta?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Pikku Myy
Jaa kyllä meillä vaan saatiin tuolla tavalla erilliset tuet eikä kukaan valittanut mitään. Tiijä sitten mistä johtuu, että joillain menee läpi ja joillain ei. Kelassakin kait kattovat, kuka on feministilesbo ja kuka ei ja toimivat sen pohjalta?

Ei kannattane kertoa Kelalle tuosta, kun menee käsittely uusiksi. Erilliset tuet saa kun on "riittävä näyttö", ja sitä eivät kaksi erillistä vuokrasopimusta todellakaan ole. Ohjeisiin nähden on siis ollut virhekäsittely. Poikkeuksena tuossa ovat ns. kommuunit, eli sellaiset, joissa asuu enemmän kuin kaksi toisilleen vastakkaista sukupuolta olevaa henkilöä, ne menee sitten jo läpi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Lukkoseppä
Yksi on totta, opiskelun päättymisen jälkeisten tulojen perusteella eivät voi karhuta penniäkään takaisin.
Minulle perusteluksi sanottiin se, että vaikka tuki loppuikin, niin jatkoin opintojani työn ohessa.

Näistä asioistahan ei tietenkään saisi koskaan puhua, koska kaikenlaisen kritiikin esittäminen on turhaa kitinää ja ruikutusta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, kai kyse on siitä, millaiseen elintasoon on tottunut tai haluaa tottua. Minun ensimmäinen opintolainani meni kämpän kalusteisiin ja välttämättömiin perustarvikkeisiin, joten ennen osa-aikatyöni saamista tulin puolisen vuotta toimeen pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Vuokrani oli tuolloin muistaakseni 1850 mk/kk, euroaikaan jotain 310 €/kk. Vuokran jälkeen minulle jäi käteen siis vajaa satanen, josta maksoin 20-30 euron puhelinlaskun ja joka toinen kuukausi parinkympin sähkölaskun. Vapaa-aikaan ja ruokaan minulle jäi viitisenkymmentä euroa, mutta käytännössä muistan muutamana kuukautena eläneeni sadalla markalla, siis alle 17:llä eurolla! En syönyt koulussa tarkoituksellisesti, vaan tein kotona makaroonilaatikkoa, keittoja ja sämpylöitä yms. En minä kuitenkaan osannut pitää tilannetta kovin kurjana, sitä oli vain tyytyväinen vähään. Koulussa sain surffata ilmaiseksi, kirjasto oli 300 metrin päässä, kerran viikossa pääsin pelaamaan sählyä ja silloin tällöin sain kutsun tuttavaperheisiin illanviettoon, mikäs siinä oli ollessa. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Ensimmäisen opiskeluvuoteni keväällä pääsin töihin opiskelujeni ohella. Markoissa tonnin kieppeillä siitä taisin keskimäärin kuussa saada lisuketta tililleni, ja sehän mahdollisti melkoisen hurvittelun. Ostin mm. uudet sisäpelikengät ja mailankin muistaakseni.

Itselläni nuo opiskelunoheiset tulot olivat niin pienet (ja myöhemmin pidin ne pieninä tietoisesti), että pystyin nostamaan myös kesäkuukaudet asumislisää. Olin parina kesänä palkallisessa työharjoittelussa (amk), mutta vuoden yhteenlasketut tuloni eivät ylittäneet 12 kk:n rajaa, joten sain 120 € puhtaana käteen harjoittelupalkan lisäksi. Siispä jos jollakulla amk-opiskelijalla on opiskeluun liittyvä harjoittelu edessä, tiedä se, että voit saada myös asumislisän tuolta ajalta, vaikka saisit harjoittelustasi palkkaa. Tällöin vain tarkistat koko vuoden tulosi. Tätä asumislisämahdollisuutta eivät tienneet edes paikallisen Kelan tädit, mutta lopulta uskoivat, kun sen heille opintotukioppaasta näytin. Nettosin opintotukioppaan huolellisesta lukemisesta yhteensä 720 euroa puhtaana, mikä oli minun tuloissani huomattava summa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt tarvitsisi enää tietää, mikä ihmeen Mikado?

Ja täsmennettäköön sen verran tuota edellistä viestiäni, että en pidä mitenkään tavoiteltavana tilanteena 17 euron ruokabudjettia. Mainitsin asian vain siksi, että loppujen lopuksi toimeen tulee yllättävän vähällä, kun on pakko.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Re: Älä opiskele ja tee töitä samaan aikaan

Viestin lähetti DAF.
Minä puolestani olen hyvin tyytyväinen siitä, että Kela tekee takaisinperintäehdotuksen - tämähän kertoo vain siitä, etteivät viranomaiset sentään aivan kaikkea tietoa käyttöönsä saa. Yksityisen suoja säilyy paremmin, kun itse asia selvitetään. Lapussa ei kyllä myöskään uhkailla tai ole mitään "käsittämätöntä jargonia", vaan siinä aika selkokielisesti selitetään, kuinka tulee toimia, että perintä_päätös_ muodostuu oikeanlaiseksi. Näitä on niin helppo ylidramatisoida vain tällaisilla foorumeilla.

Mitä tuohon toiseen kohtaan tulee, ei opintotukijärjestelmä kyllä määrittele mitään maksimitulotasoa opiskelua ennen tai sen jälkeen. Opintoja edeltävät tai niiden jälkeiset tulot eivät lisää takaisinperittävää määrää, voivat kyllä sitä vähentää, mikäli ovat riittävän pienet.
Tuossa väitteessäsi, etteivätkö viranomaiset saisi kaikkea tarvittavaa tietoa käyttöönsä, olet väärässä. Ne eivät vain viitsi sitä hankkia, vaan se täytyy itse kelalle toimittaa. Tommoinen 4000egee on kyllä ihan sopiva kannustin vanhojen palkkanauhojen kaiveluun.

Jos sinun mielestäsi kelan papereiden kieli on selkeää ja helppotajuista, niin ok. Minusta se ei ole, vaan kirjeiden teksti on hyvin rasittavaa kapulakielijargonia. Myönnettäköön tosin että käyttämäni sana "käsittämätön" on liioittelua. Kyllä niistä täyspäinen tolkun saa kun riittävän kauan tavaa. En myöskään arvostele Suomen opintotuki- tai koulutusjärjestelmää sinänsä, onhan loistavaa ja etuoikeuttettua saada ilmainen koulutus ja tukea siihen. Sen sijaan Kelan toiminta on omalta kohdaltani ollut lähes poikkeuksetta täysin perseestä ja arvosteluni kohdistuu nimenomaan kelan tapaan toimia. Ensimmäinen opintotukien perintäni johtui kelan tiskiltä saadusta täysin väärästä tiedosta: "Ei se haittaa, jos ylitys on vain pari kymppiä." Kyllä haittasi.

Ihmisiä nöyryytetään ja hyppyytetään lisäselvityspyynnöillä ja tiesmillä turhalla vittuilulla, mihin kelan kokoisessa laitoksessa täytyy vuositasolla mennä valtava määrä miestyövuosia. Kelan kanssa asioitaessa homma toimii jotenkuten jos asia on selkeä ja kaikki ok, mutta kelan kanssa asiat eivät voi mennä "vähän pieleen". Jos rupeaa mättämään, niin mättää kunnolla. Ja kauan.

Mitä tuohon toiseen kohtaan tullee niin en tarkoittanut opiskeluja edeltävää tai niiden jälkeistä aikaa, vaan työssäolojaksoja opintojen kestäessä. Kesätyöt ja työharjoittelujaksot, jolloin ei tukea haeta eikä saada, eivät mielestäni kuulu opiskeluaikaan.

Ps. Kelan konttorissa asioidessa ehdottomasti nauhuri mukaan! Tämä ei ikävä kyllä ole vitsi.
 
Viimeksi muokattu:

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti DAF
Ei kannattane kertoa Kelalle tuosta, kun menee käsittely uusiksi. Erilliset tuet saa kun on "riittävä näyttö", ja sitä eivät kaksi erillistä vuokrasopimusta todellakaan ole. Ohjeisiin nähden on siis ollut virhekäsittely. Poikkeuksena tuossa ovat ns. kommuunit, eli sellaiset, joissa asuu enemmän kuin kaksi toisilleen vastakkaista sukupuolta olevaa henkilöä, ne menee sitten jo läpi.
Muistaakseni juttu meni aikanaan niin, että kelassa kysyimme tädiltä, miten kannattaa tehdä: haemmeko erikseen tukia, teemmekö alivuokralaissopimuksen (vuokrasopimus oli minun nimissäni) vai miten toimia. Tuolloin en vielä opiskellut, vaan tuli tuli sitten yhteisesti. Kun pääsin opiskeleman, hain normaalisti opintorahaa ja asumislisää ja avokki haki omalle osuudelleen tukea. Ja kela maksoi. En minä sitten tiedä, mikä tuosta tilanteesta teki niin erikoisen, että tuo onnistui. Edelleen vetoan siihen, että ne varmaan jostain tiesi, että olen feministi ja tulen opiskelemaan alaa. Ovat jo tässä vaiheessa kilttejä, kun yrittävät rekrytoida joukkoonsa.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Täällä taas kiteytyy järki ja sen puute. Ei ole keskustelua tulla tänne kertomaan omia mielipiteitään siitä, pitääkö esim. ketjun avaajaa tyhmänä vai ei. Keskustelupalstan tarkoitus lienee synnyttää rakentavaa kirjallista kanssakäymistä muiden palstalaisten kanssa. Kritiikki kuuluu tänne, mutta on turha sanoa ketjun avaajaa tyhmäksi, jos hän on jo itse myöntänyt olevansa osasyyllinen maksettaviin summiinsa.

Halusin perustaa tämän ketjun keskustellaksemme Kelan opintotukijärjestelmästä ja sen mielettömyydestä.

Kuten viime postauksissa on todettu, elämä parisuhteessa ei ole aina rahallisesti kaikista järkevintä - etenkään jos on Kelan asiakas. Minulla oli viime kesän mahtitulojeni aikaan sellainen tilanne, etten yksinkertaisesti pystynyt varautumaan riittävissä määrin tulevaan karhukirjeeseen, vaikka tiesin vallan mainiosti sellaisen tulevan. Ei siinä matematiikan puutteesta ollut kyse. Aina ei kaikki ole niin rationaalista, kuin jotkut DI-palstalaiset luulevat.

Maksaisiko joku rikas velkani pois?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pääomatulojen vaikutuksesta

Tässä oma tapaukseni:

Vuosituhannen vaihteessa harrastin jonkin verran osakekauppa. Tuli voittoja ja tuli tappioita. Lähtöpääoman olin hankkinut Soneran annista, johon sijoitin vähiä ylimääräisiä varojani, vaikka periaatteessa olinkin pienituloinen opiskelija. Vuoden 2000 tilannetta tarkasteltuani jälkikäteen laskin, että voittoja oli kertynyt yhteensä 80 000 markkaa ja tappioita 50 000. Olin tietenkin hieman pettynyt, että suuremmat voitot eivät kauempaa pysyneet käsissä, mutta olin silti tyytyväinen, että jäin ylipäänsä plussan puolelle. Nämä lukemat ilmoitin verottajallekin, joka myöhemmin verotti 30 000 markan pääomatuloista, kuten oikein oli.

Laskin, että tämä 30 000 mk ja vähäiset kesätyötuloni jäivät juuri karvan verran alle opintotuen vapaan tulon rajan. Varmuuden vuoksi kysyin vielä tulkinnasta Tampereen yliopiston opintotukitoimistosta. Siellä ei selvästi oltu varauduttu tilanteeseen, että opiskelijalla saattaisi olla pääomatuloja. Hieman epätietoisen oloinen virkailija kuitenkin arveli, että "asiaa menee samalla tavalla kuin verotuksessa."

Yllätys olikin karvas, kun pari vuotta myöhemmin Kela halusi periä kaikki vuoden 2000 tukeni takaisin liian suurten tulojen takia. Selvisi, että vapaata tuloa laskettaessa tulot katsotaan ilman vähennyksiä, ja pääomatulojen kohdalla tämä tarkoittaa pelkkiä "luovutusvoittoja" ennen kuin niistä on vähennetty "luovutustappiot." Valitin toki päätöksestä, vaikka ymmärsin hyvin, että epäloogisuudestaan huolimatta Kela toimi täysin lain mukaan, eikä valituksillani ollut muuta vaikutusta kuin takaisinperinnän lykkääminen parilla vuodella eteenpäin.

Joku kanssani samassa asemassa ollut henkilö kirjoitti asiasta Ilta-Sanomien mielipidepalstalla, ja pari päivää myöhemmin Kelan edustaja vastasi lähinnä suoltamalla asenteellista puppua siitä miten "opintotuen tarkoitus ei ole rahoitta pörssikeinottelua." Kuitenkaan en oikein voi hyväksyä sitä, että lainsäädäntö asettaa erilaset tulonhankkimistavat eriarvoiseen asemaan. Asian pitäisi toimia samalla tavalla kuin verotuksessakin, jossa lopullinen verotettava tulo määräytyy tuottojen ja tuotonhakkimiskustannusten erotuksesta, koska useinkaan kuluja ja tuottoja ei voi erottaa toistaan, vaan ne syntyvät toisiinsa liittyen, ja vasta niiden erotus kertoo tulojen suuruuden.

Kela siis toimi täysin lain mukaan, mutta tässä asiassa mielestäni laki on väärin laadittu. Liekö mielessä ollut luterilainen työn etiikka: "otsasi hiessä sinun pitää leipäsi tienaaman", kun kaupankäyntiä ei pidetä suotavana leivänhankkimistapana...
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten ihmeessä KELA voi periä opintotuesta takaisinmaksettaessa 15% korkoa? Näin nimittäin KELAn lapussa seisoo. Sehän on enemmän kuin opintolainassa. Taitavat olla koronkiskureita ja maantierosvoja. SAATANA!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös