Ehdottomasti näin. Mitä sillä hävitään jos nuo aina tyhjillään olevat paikat jaetaan pois vaikka arvonnoissa? Ehkä se ei ole näin yksinkertaista, mutta tota voisi kehittää.
Hyvin nopeasti katsojat "tottuvat" ilmaislippuihin jos noita vähänkään useammin osuu omille kohdille. Käsittääkseni jotkut Mestisseurat männävuosina ovat kironneet sitä, kuinka katsojat on totutettu "liian hyvään" (puoli)ilmaisilla lipuilla. Jos taas määrät ovat joitain kymmeniä ja arvontoihin osallistuvien määrä kohdillaan, vaikutus on aika minimaalinen.
Jos jotain, niin noita lippuja pitäisi suunnata kampanjameiningillä uusille kohderyhmille. Viime kaudella HS:n julkaiseman gallupin mukaan HIFK:lla on aktiivisempi nuori kannattajakunta. Samoin Helsingin ja ympäryskuntien korkeakoulut houkuttelevat väkeä ulkopaikkakunnilta, toisin sanoen kylille virtaa kokoajan väkeä, joka ei kannata alueen lätkäjoukkueita. Tuossa olisi hyvä paikka iskeä ja "opettaa maalaiset" (kuulostaa kohtuullisen paljon naapurin touhuilta...) oikeille tavoille.
Kustannukset tuskin olisivat liian korkeat jos vaikka eri ammattikorkeiden ja KKK:n markkinointiopiskelijoiden kanssa vääntäisi teemapäivän, jolloin opiskelijoille annettaisiin tehtäväksi suunnitella uusi kampanja uusien asiakaskuntien hankintaan, palkintoina joitakin ilmaislippuja juuri arkiviikon matseihin. Tuskin markkinoinnin opettajat ja lehtorit pistäisivät kauheasti nokkiinsa tällaisista "käytännön hommista", joskus voisi tulla jopa käyttökelpoisia ideoita ja ennen kaikkea yhtä potentiaalista asiakaskuntaa ehdollistettaisiin Jokerien toimintaan. Tuossa olisi yksi kohtuullisen helposti ja halvalla toteutettavissa oleva tapa saada lisää väkeä vähemmän kiinnostaviin otteluihin ja samalla "rekrytoida" uutta kannattajakuntaa. Onhan meillä näitä opiskelijakausareita, mutta nuo ovat suunnattu ensisijaisesti tuotteesta jo kiinnostuneille. Ei joku Sompajärveltä TKK:lle tullut kaveri sijoita edes satasta tuotteeseen, joka ei ole hänelle jo ennestään tuttu ja edes joiltakin osin tärkeä.
Samoin junnujoukkueita ja koululuokkia voisi yrittää tuoda sisään enemmän joko lähes ilmaisilla kimppapaketeilla ("tuo joukkueesi katsomaan Stadin ykköstä!") tai jopa ilmaislipuilla. Tuskin yhtäkään 9-14-vuotiasta koululaista ja pikku teemuselännettä ehdollistettaisiin ilmaisiin lounaisiin, vaan mahdollisesti vaikutettaisiin suosikkijoukkueen valintaan. Meillä aikaanaan ala-asteella kävi muuan Waltteri Immonen jakamassa nimmareita ja puhumassa skideille. Tulokset näki sitten välitunneilla kun Jokerit oli se suurin puheenaihe. Tuosta porukasta muuten kohtuullisen moni omistaa kausarin ja satunnaisia kävijöitä on ihan mukava määrä. Mitenköhän tilanne olisi jos junnut pääsisivät jopa itse tapahtumaan ja heille jätettäisiin positiivinen mielikuva Jokereista?
Vieläkö tosiaan saadan netti ajantasalle niin alkaa näyttämään ihan hyvältä.
Duunin puolesta tein perjantaina hiukan kartoitusta molempien joukkueiden ja parin NHL-joukkueen nettimyynnistä. Ymmärrettävästi NHL-joukkueilla oli selkeästi laajin valikoima, mutta Jokereiden touhu kyllä hämmästytti. Miten helvetissä naapuri voi viedä meitä noin 100-0 tuolla saralla?
Tuotteita meillä on säälittävän vähän. Helvetti, joitakin pinssejä, tarroja, kangasmerkkejä, käsilippuja, tuopin alusia, coolereita tai vastaavia pitäisi olla tarjolla kannattajille. Noilla on järkyttävän olematon sisäänostohinta ja niiden avulla saataisiin näkyvyyttä katukuvaan, keskustelun aloitteluja Jokereista ja niin päin pois. Varastokierto jollain pinsseillä, tarroilla ja vastaavilla voi olla hidas, mutta katteet ovat kohdillaan ja joukkueen toiminnan kannalta noista tuleva tai niihin menevä raha on loppujen lopuksi pennejä. Samoin gameworneja voisi oikeasti iskeä nettikauppaan. Naapurilta noita löytyy ja faneille ne kelpaavat, mutta meillä niitä täytyy metsästää kissojen ja hirvien kanssa.
Ongelma nettikaupan huonosta tarjonnasta tulee siinä, että nykypäivän kuluttaja ei enää marssi toimistolle ja kysy tuotteita. Tuotteet pitää tuoda selkeästi esille ja netin kautta tämä onnistuu helposti. Ja tuo on tosiaan aivan viitsimiskysymys jos tuotteita on jo toimistolla tai muissa kaupoissa: yksi henkilö kuvaa tuotteet ja lisää verkkokauppaan 1-2 päivässä. Nyt kun penkin taakse ja toimistolle ollaan saatu osaavaa väkeä Kekäläisen tulon jälkeen, voitaisiin iskeä myös kuluttajapuoli kuntoon. Se ei vaadi kuin pieniä investointeja ja viitsimistä.
edit. typo