Keikka-arviot

  • 66 763
  • 233

Teresa

Jäsen
Olin hiljattain Kaija Koon kirkkokonsertissa, joten pari sanaa siitä ja ensin ylipäätään suhteestani kyseiseen artistiin. Eipä muuten ollutkaan tullut käytyä kirkossa sitten mummoni hautajaisten, kun en mitenkään uskonnollinen henkilö ole.

Kaija ”Koo” Kokkola on kuulunut suosikkilaulajiini jo lapsuusvuosistani saakka. Kun muut ikäiseni kuluttivat vielä lastenlauluja tai nuorille suunnattuja tyttöbändejä tyyliin Nylon Beat ja Gimmel, minä luukutin komerossani Kaija Koota niin että tärykalvot tärisivät. Tinakenkätyttö taisi olla ensimmäinen biisi, johon tutustuin Radio Novan vannoutuneena kuuntelijana, ja sittemmin hommasin (tai ehkä ennemminkin pyysin vanhempiani hommaamaan) pari Kaijan albumia ihan ikiomaksi. Tuskinpa noiden biisien rakkauspainotteiset sanoitukset ovat antaneet sen ikäiselle kovin paljoa, mutta melodiat olivat mukavan tarttuvia ja ennen kaikkea Kaija Koon tummassa äänessä piili jotakin kovin kiehtovaa. Hänen laulantansa kun ei ollut eikä ole vieläkään semmoista kimitystä kuin valitettavan monilla naisartisteilla tuppaa olemaan, mutta ei toisaalta mitään Nylon Beat & Sanni & Jannika B -tyyppistä nasaalihonotustakaan. Hän laulaa matalalta, puhtaasti, kauniisti ja vielä päälle päätteeksi tunteella ja nuotilleen – eli kaikki onnistuneeseen laulusuoritukseen vaadittavat elementit ovat kuosissa.

Nykyään arvostan myös sitä, kuinka Kaija Koo on onnistunut pysymään pinnalla tai ainakin pinnan tuntumassa kaikki nämä vuodet. Toki jonkinmoinen notkahdus taisi tapahtua vuosituhannen alkupuolella tai ehkä jo ysärin lopulla, mutta vuonna 2010 hän onnistui uudistamaan tyyliään hieman rock-henkisempään suuntaan ja nousi tuhkista kuin feenikslintu ikään – vaikka ainahan hänen tuotantonsa on tasapainoillut jossakin iskelmän ja rockin välimaastossa. Lyriikoissakaan ei ole viime vuosina ilmennyt enää mitään ”kuka keksi rakkauden” -tyyppistä kornia lässytystä vaan niissä on käsitelty etenkin vaikeuksien kautta voittoon pääsemistä. Esimerkiksi Supernaiset, Vapaa ja Kaunis rietas onnellinen ovat sellaisia voimabiisejä, että niistä voi hieman nuorempikin (naispuolinen) kuulija löytää kosketuspintaa. Eivät nuo uudemmat tekeleet silti tule tunnearvoltaan kohoamaan vielä pitkiin aikoihin niiden aikaisempien helmien tasolle. Vanhoista biiseistä lemppareitani ovat Tinakenkätytön lisäksi ainakin Ex-nainen, Tyhjyys, Niin kaunis on hiljaisuus ja Meidät on arvottu sekä semivanhoista/uusista Tanssii itsensä kanssa, Miltä se tuntuu ja Jotain häviää.

En silti ollut nähnyt Kaija Koota koskaan livenä, ennen kuin eksyin tuonne Turun Mikaelinkirkkoon kuuntelemaan hänen tuoreimman kirkkokonserttikiertueensa toiseksi viimeistä vetoa. Heti kärkeen huomautettakoon, että keikkapaikkana tämä kirkko ja varmasti kaikki muutkin kirkot ovat ankeansorttisia. Tavallisilla Kaija Koon klubikeikoilla meno äityy kuulemani mukaan usein varsin villiksi: ihmiset tanssivat pöydillä, Kaija näyttää persettä tasaisin väliajoin ja niin poispäin. Tai ei kai tuo viimeksi mainittu oikeasti sentään yleistä keikkanähtävää ole, mutta onpa sellaistakin joskus tapahtunut. Kirkossa ei tietenkään voi pistää pystyyn ihan noin railakkaita bileitä aiheuttamatta valtavaa skandaalia, joten moisiin sfääreihin ei tällä kertaa ylletty. Enkä minä mitenkään erityisemmin olisikaan halunnut nähdä Kaija Koon persettä, mutta noin muuten olisin kaivannut enemmän sellaista joukkofiilistä. Kaija kyllä yritti saada ihmisiä laulamaan mukana ja tekemään aaltoja, mutta paikka ja väki (yours truly mukaan luettuna) olivat liian kuivakassimaisia tuollaiseen ilotteluun. Hyvä että edes taputettiin – ei sitäkään kovin antaumuksella.

Kaijasta itsestään taas muodostui tuolla ihan herttainen ja sympaattinen kuva. Aikaisemmin olen saanut hänestä hiukan diivamaisen vaikutelman – esimerkiksi hänelle parit biisit tekaissut Apulannan Toni on kertonut (varsin diplomaattisin sanankääntein toki), että Kaija Koo on ns. taiteilija eikä hänen kanssaan ole mitenkään helppo työskennellä. Varmasti tuo pitääkin paikkansa, mutta kirkkokonsertissaan Kaija heitti hyväntahtoista ja osin itseironistakin läppää (hän esim. mainitsi luulleensa erästä kiertuehenkilökuntaansa kuuluvaa tyyppiä jostakin syystä kiinalaiseksi ja kommentoi erään biisin eräässä matalassa kohdassa leikkisästi, että ”tuon alemmas en pääse”), kertoi tarinoita lapsuudestaan (esim. lapsuudenperheensä vannoutuneesta jouluvieraasta Elsa-tädistä, jota oli pitänyt aina houkutella kuukausikaupalla suostumaan vieraisille joulun pyhinä), jutteli välillä suoraan yleisöllekin (ainakin hän kyseli, kuinka moni oli ollut läsnä hänen edellisessä Mikaelinkirkon konsertissaan ja sanoi että ”jotakin on ainakin tehty oikein”, kun yksi tämänkertaisista paikallaolijoista oli silloinkin ollut yleisössä ja oli nyt siis päättänyt uudistaa kokemuksen) ja laskeutui eräässä vaiheessa yleisön keskuuteen penkkirivien keskelle ikään kuin tervehtimään kuulijoitaan. Kaiken kaikkiaan hän vaikutti yllättävänkin inhimilliseltä ja lämpimältä, ehkä osin johtuen vain tuosta ympäristöstä – se kun on omiaan saamaan ihmisistä herkimmät ja hartaimmat puolet esille.

Setti painottui onneksi Kaijan omiin lauluihin, joita minä ensisijaisesti olinkin halunnut kuulla. Joululauluista tuli muistaakseni vain Maa on kaunis, Varpunen jouluaamuna ja Joulun kellot. Jostakin syystä vedettiin myös Irwin Goodmanin Maailma on kaunis ja Apulannan Valot pimeyksien reunoilla – olisikohan viimeksi mainittu ollut Vain elämää -materiaalia, mutta tuon Irwinin biisin mahdollisesta aasinsillasta Kaija Koohon minulla ei ainakaan ole mitään tietoa. Kaijan oma tuotanto taas on onneksi melko monipuolista. Mitään Kaunis rietas onnellista tuolla ei toki voinut esittää, mutta hänellä on paljon myös herkkiä, esimerkiksi rakkaudesta ja läheisen kuolemasta kertovia kipaleita ja jopa uskonnollista sanastoa joissakin lyriikoissa. Kaijan omista kappaleistaan soitettiinkin ainakin Viimeinen lento, Kuka keksi rakkauden, Sydän vähän kallellaan, Taivaassa tanssitaan, Kylmä ilman sua, Minun tuulessa soi ja encorena Taivas sisälläni – kaikki jollakin tavalla miljööseen sopivia.

Joidenkin kappaleiden tämänkertaiset sovitukset olivat vähän turhankin vaisuja ja laahaavia. Eipä tuonne kyrkaan toki olisi mikään rokki istunutkaan, mutta varsinkin Kuka keksi rakkauden oli mielestäni jo liiankin vähäeleinen ja hidas. Suurimman osan ajasta kyseisen kipaleen taustalla soi vain pianosäestys ja tempo oli vedetty alakanttiin, vaikka oikeastihan se on jopa suht menevä kappale. Myös Varpunen jouluaamuna ja Viimeinen lento olivat säestyksen suhteen turhan minimalistisia. Sydän vähän kallellaan oli niin ikään todella vaisu ja laahaava, vaikka se toki on sellainen muutenkin. Minun tuulessa soi olikin konsertin kohokohta, kun sen aikana Kaijan omia sanoja lainatakseni ”laitettiin vähän vauhtia”. Valot pimeyksien reunoilla, Kylmä ilman sua ja Taivas sisälläni kajahtivat myös komeasti. Ensiksi mainittu veti jopa vertoja alkuperäisesitykselle, mikä on paljon sanottu kaltaiseltani vannoutuneelta Apulanta-fanilta.

Ehkäpä isompi orkka olisi näin juhlavassa ympäristössä tehnyt ihan terää. Nyt lavalla, tai siis kirkkosalin etuosassa, oli Kaijan lisäksi vain kitaristi, toinen kitaristi/sellisti ja kosketinsoittaja. Vähän massiivisempi äänimatto olisi täyttänyt kaikuvan kirkkosalin täyteläisemmin. Kaijan ääni sinänsä kyllä kantoi hienosti ja pysyi ihailtavan vireessä, tunnettakaan unohtamatta.

Todella lyhyeltä tuo konsertti kyllä tuntui. Juuri kun alkoi päästä tunnelmaan kiinni, kaikki olikin jo ohitse. Oikealla Kaijan Koon keikalle tekisi nyt mieli. Ehkä siihen joskus siunaantuu mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Tuli eilen käytyä Oulussa Tullisalissa Kamelotin keikalla. Bändiä olen paljon kuunnellut, mutta keikat olen onnistunut missaamaan. Kyllä oli Thomas Youngbloodin poppoo kovassa iskussa ja mukava oli katsella bändiä, joka selvästi nautti esiintymisestä ja otti yleisönsä. Tommy Karevik on huikean lahjakas vokalisti ja vahvaa taustatukea antoi kiertueella vieraileva Ad Infinitum -laulaja Melissa Bonny. Soittotaitureilla oli homma odotettuun tyyliin hallussa ja meininki kaikin puolin tyylikästä. Puolitoistatuntinen setti sujui kuin siivillä ja yleisö oli hienosti mukana.

Kamelotin diskografia on sitä tasoa, että materiaalia riittää settilistaan, joten melkoista hittikimaraa oli tarjolla, hienosti uutuuslevyn biiseillä maustettuna. Omiin suosikkeihin eiliseltä keikalta lukeutuivat Vespertine (My Crimson Bride), Sacrimony (Angel Of Afterlife), Liar Liar (Wasteland Monarchy) sekä kestosuosikit Forever, Karma & When The Lights Are Down. Uusi levy on itsellä vielä ollut vähemmällä kuuntelulla, mutta varsin tasokasta ja Kamelotiksi tunnistettavaa matskua siellä kuulostaa olevan. One More Flag In The Groundin aikana Karevik kaivoi lavalle Suomen lipun ja sekös sai yleisön innostumaan.

Kokonaisuutena tapahtuma oli omissa papereissa erittäin onnistunut, kun lämppärit suorittivat myös paikoin todella hurjalla tasolla. Tunisialainen Myrath tarjoili "aavikkometalliaan" taidokkaasti soitettuna ja vankalla kokemuksella esiintyen. Todella harvinainen ja maistuva vieras näille leveyspiireille. Setistä parhaina paloina jäivät mieleen omalla soittolistalla jo vuosikausia pyörinyt Endure The Silence sekä mainiot Dance & Believer.

Illan aloitti itselle tuoreempi tuttavuus Saksasta, League Of Distortion. Energiataso bändillä oli todella kovaa luokkaa, mutta biisimateriaali jäi ehkä aavistuksen ohueksi. Wolf Or Lamb oli selkeää hittiainesta ja myös My Revenge miellytti omaa korvaa, mutta muut oli enemmän ja vähemmän keskinkertaisempaa settiä. Annettakoon anteeksi, sillä bändi on tosiaan hyvin tuore tapaus ja biisimateriaalia ei vielä liiaksi asti ole. Ihan kuuden biisin kantavaa settiä ei vielä löytynyt, mutta potentiaalia riittää. Vokalistina toimii Exit Edenistä tuttu Anna Brunner.

Kakkoslämppäri oli ruotsalainen Eleine, joka sujahtaa melkolailla edellisen kanssa samaan lokeroon. Selkeitä hittejä (upea As I Breath ja Ava Of Death), mutta vielä ehkä tarvitaan enemmän parempaa materiaalia, ainakin pidempää settiä ajatellen. Energinen ja ammattitaitoinen oli myös tämä kokoonpano, ihan valoisaa tulevaisuutta voi luvata, vaikka tyyliltään liikkuu sillä osastolla, missä erottuminen massasta on valtaisa haaste.

Yleisömäärä oli mahdollisesti järjestäjälle pieni pettymys, sillä ainakin silmämääräisesti näytti, että läheskään loppuunmyyty tapahtuma ei ollut. Kempeleessä samaan aikaan järjestetty Zrock varmasti osaltaan karsi yleisöä ja todennäköisesti molemmat tapahtumat kärsivät päällekkäisyydestä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zeic

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Kävin katsomassa Uniklubia livenä kun Raahesalissa kävivät keikan vetämässä. Olihan se ihan ok. Kyllähän bändi on tarttuvia biisejä onnistunut väsäämään uransa aikana, sen tämäkin keikka osoitti. Läpimurtohitti Rakkautta ja piikkilankaa soitettiin jo heti keikan alussa alta pois. Uuden levyn biiseistä ainakin Hiipivä hulluus toimi hyvin ja samoin Sabotaasi. Rokimpien palojen aikana bändi intoutui irrottelemaan lavalla ihan kunnolla. Kokonaisuudessaan plussan puolelle jäi.
 
Viimeksi muokattu:

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Patti Smith, Tampere-talo 13.6.2023

Legendaarinen Patti Smith kävi tiistaina Tampereella ja veti kyllä sellaisen parituntisen, että oksat pois. Alkurunon jälkeen startannut Waiting Underground antoi jo osviittaa siitä mitä tuleman piti. Because The Night kuitenkin oli se, missä yleisö lopullisesti lämpeni ja sen jälkeen mentiinkin kaasu pohjassa. Summer Cannibals oli aivan älytön veto ja Patti tulkitsi sen mielettömällä vimmalla. Beneath The Southern Crossin aikana tehtiin komeasti kunniaa Jeff Beckille, kun kitaristit vetäisivät Beck's Boleron. Upeaa soittoa kerrassaan.

Yksi illan hienommista hetkistä oli Pattin ja pianistin kahdestaan vetämä cover Neil Youngin ikonisesta After The Gold Rushista joka sai tosissaan herkistymään. Melkeinpä heti perään oli luvassa toinen ikoninen klassikko, kun Bob Dylanin All Along The Watchtower polkaistiin käyntiin. Loppukeikka oli ihan täyttä hurmosta ja Gloria räjäytti totaalisesti pankin. Kivikova veto, ei voi muuta sanoa. Encoreksi vedettiin vielä People Have The Power ja bändi sai ihan hurjat aplodit keikan päätyttyä. Yksi kovimmista keikoista millä olen ikinä ollut ja totaalisen tajunnanräjäyttävä elämys. Patti Smith on aivan hirmuisessa tikissä 76-vuotiaana, ei voi kuin ihailla tuota heittäytymistä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Patti Smith, Tampere-talo 13.6.2023

Legendaarinen Patti Smith kävi tiistaina Tampereella ja veti kyllä sellaisen parituntisen, että oksat pois. Alkurunon jälkeen startannut Waiting Underground antoi jo osviittaa siitä mitä tuleman piti. Because The Night kuitenkin oli se, missä yleisö lopullisesti lämpeni ja sen jälkeen mentiinkin kaasu pohjassa. Summer Cannibals oli aivan älytön veto ja Patti tulkitsi sen mielettömällä vimmalla. Beneath The Southern Crossin aikana tehtiin komeasti kunniaa Jeff Beckille, kun kitaristit vetäisivät Beck's Boleron. Upeaa soittoa kerrassaan.

Yksi illan hienommista hetkistä oli Pattin ja pianistin kahdestaan vetämä cover Neil Youngin ikonisesta After The Gold Rushista joka sai tosissaan herkistymään. Melkeinpä heti perään oli luvassa toinen ikoninen klassikko, kun Bob Dylanin All Along The Watchtower polkaistiin käyntiin. Loppukeikka oli ihan täyttä hurmosta ja Gloria räjäytti totaalisesti pankin. Kivikova veto, ei voi muuta sanoa. Encoreksi vedettiin vielä People Have The Power ja bändi sai ihan hurjat aplodit keikan päätyttyä. Yksi kovimmista keikoista millä olen ikinä ollut ja totaalisen tajunnanräjäyttävä elämys. Patti Smith on aivan hirmuisessa tikissä 76-vuotiaana, ei voi kuin ihailla tuota heittäytymistä.
Näin Helsingin keikoista jälkimmäisen ja enpä kyllä koskaan ole nähnyt, että reilusti keski-ikää käyvän yleisön täysin istumakonsertti saavuttaa niin hurmoksellisen tunnelman kuin tuolla oli. Oli siellä kyllä aika paljon nuortakin porukkaa, muutaman vuoden takainen Flown keikka viimeistään todisti minulle, että Patti puhuttelee nuorempaakin kuulijakuntaa. Olisi kyllä saanut olla seisova permanto, ikärakenteesta huolimatta.

Samassa salissa sitten tuli eilen nähtyä Billy Gibbons bändeineen. Ihan toimiva setti sekin kyllä oli, mutta kun oli tuoreessa muistissa edellinen ilta, perinteisempi istumakonsertin harras tunnelma ja Gibbonsin käsikirjoitetulta vaikuttaneet, todennäköisesti joka ilta toistuvat vitsit ja välispiikit verrattuna Patin spontaaniuteen vähän tökki. Lisäksi, kun settilistasta yli puolet koostui ZZ Topin biiseistä, olisi toivonut niiden valintaan vähän enemmän rohkeutta. Mutta joo, totta kai tietty niiden Gimme All Your Lovinien ja Sharp Dressed Manien aikaan oli eniten kännyköitä ojossa. Niin kai se oli sitä, mitä yleisö halusi. En oikein tajua sitä, miksi porukka haluaa aina kuvata juuri sen biisin, mistä on muutenkin miljoona versiota saatavissa.

Mitä nyt setlist.fm:n statistiikkoja katselin, niin ainoastaan Francine oli sellainen biisi, mitä ZZ Top ei ole toviin soittanut. Etenkin kun Dusty Hill on poissa ja ainakin viimeisimmän Helsingin keikan mukaan Frank Beard on (oli) bändin heikoin lenkki, olisi tällä kokoonpanolla voinut rohkeasti tykitellä jotain harvemmin kuultuja helmiä.
 

hil

Jäsen
Suosikkijoukkue
West Bromwich Albion, Primeira Liga e Segunda Liga
Jäsen @oiler99 tiivistää erinomaisesti Patti Smithin Tampereen keikan tunnelmat. Paikallislehti Tamperelaisesta löytyy yhtä laadukas mutta laajempi keikka-arvio ja kuvakooste.

Ei biisilistassa mitään varsinaista vikaa ollut mutta omaan makuun meni paremmin lähes tasan 10 vuotta sitten olleen edellisen Tampere-talon keikan biisilista , siinä kun oli enemmän 70-luvun tuotantoa, jota on tullut enemmän kuunneltua, kun silloin PSG:n fanittamisen aloitin. Toki Smith on sen verran pitkään ollut alalla, että täysipainoiseen konserttiin löytyy erilaisia vaihtoehtoja. Ja laajalta kaveripiiriltään lainaa sitten lisää.

Keikan jälkeen selvisi, että se kovaääninen "Suksi vittuun!" kommentti ei ollut tarkoitettu artistille, vaan joku katsoja oli kokenut välttämättömäksi hoitaa kovaäänisen puhelunsa keikan aikana. Mihin taas joku toinen katsoja oli hermostunut. Ja sitten tarvittiin juoksevia järjestysmiehiä. Patti Smithin kommenteista huuteluun kävi ilmi, että kuka on pomo talossa. Jackson Smithin naureskellessa vieressä äitinsä kiroamista.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Jartse Tuominen Group feat. Hannu Leiden, Ruiskuhuone 15.7.2023

Kävin eilen katsomassa maailmalla suosiota niittänyttä Jartse Tuomista, joka kävi bändinsä kanssa Raahen Meripäivillä. Mukana oli myös Havana Blackin keulahahmo Hannu Leiden. Setti koostui pääosin covereista, vetivät mm. Allman Brothersia, Fleetwood Macia, Lynyrd Skynyrdiä ja Bad Companya. Ja tokihan Havana Blackiakin vedettiin yhden biisin verran, kun Lone Wolf kajahti ilmoille. Ehkä olisin halunnut kuulla useammankin Havana Black-biisin, mutta näillä mentiin nyt. Hoo Myselfia siellä moni toivoi, mihin Hannu Leiden huikkasi "you do it!". Ääni oli Leidenillä edelleen kunnossa vaikka kilometrit näkyivätkin jo melko tavalla. Jartse Tuomisen kitaransoittoa oli mahtavaa kuunnella, mies on kyllä huikea virtuoosi. Ehkä nuo coverit kuitenkin hieman menivät läpiluennaksi, vaikka esim. Whipping Post kuulostikin hyvältä. Silti hyvä ilta 1960- ja 70-lukujen musiikin parissa.
 

hil

Jäsen
Suosikkijoukkue
West Bromwich Albion, Primeira Liga e Segunda Liga
Dr Feelgood, G Livelab Tampere 16.8.2023

Dr Feelgood veti eilen parinkymmenen kappaleen setin, eli puolitoista tuntia, rhythm and bluesia brittiläisen pubirocktyyliin loppuunmyydyssä Tampereen G Livelabissa. Yleisö oli innoissaan, eikä syyttä.

Keikka oli perinteistä, jossain määrin askeettista, Dr Feelgoodia. Siinä missä rumpali Kevin Morris ja basisti Phil Mitchell vetivät tiukan eleettömästi, kitaristi Gordon Russell oli ajoittain vahvasti esillä ja laulaja sekä satunnainen huuliharpisti Robert Kane oli harvoin taustalla.

Esiintyjänä Kane on kyllä varsinainen adhd-tapaus, mutta hyvä, ja sai hyvin vedettyä yleisön mukaansa. Toki yleisökin oli varsin vastaanottavaisella tuulella. Kanella on hommaansa erinomainen asenne: täysillä alusta loppuun. Ja tarvittaessa vaikka pöydille laulamaan. Myös Russell kävi tuolilla soittamassa salia kiertäessään.

Settilista sisälsi kaikille kaikkea. Kappaleita oli alkaen 1975 ilmestyneeltä Down by the Jetty albumilta päättyen 2022 ilmestyneelle Damn right! albumille. Omaan makuun meni tällä kertaa eniten Back in the Night, jota olisi kuunnellut pidempäänkin. Kuten tapana on ollut, keikka päättyi tielle 66,

Keikasta on muutamia virheitä sisältävä juttu Aamulehdessä [maksumuuri]. Esimerkiksi kuvassa, jonka teksti on: ”Robert Kane ja kitaristi Steve Walwyn ovat Dr Feelgoodin näkyvimmät muusikot, jotka ottavat oman tilansa myös lavalla.” Kane ojentaa auton avaimia avustajalle, jotta tämä voi hakea autoon unohtuneen settilistan, Steve Walvyn taas jätti bändin henkilökohtaisista syistä kesäkuussa 2021.

Special thanks to Mr. Kevin Morris who appeared in a t-shirt with a large Ukrainian flag.
 

Teresa

Jäsen
Olin männä viikonloppuna siellä Kaija Koon Olympiastadionin keikalla. Artistista olen kyllä tykännyt ihan polvenkorkuisesta asti – en tietyssä iässä juuri muuta tehnytkään kuin leikkinyt barbeilla Kaija Koon kokoelmalevy taustalla pauhaten. Livenä en kuitenkaan ollut nähnyt häntä aikaisemmin, paitsi eräässä kirkkokonsertissa viime vuonna, eikä sellaista minusta oikein edes lasketa kunnon keikaksi ankean konserttiympäristön takia. Stadikka onkin sitten vallan toista maata; sehän on kuin tehty tällaisiin suuremman luokan konserttielämyksiin. Täytyy jopa myöntää, että tämä Kaija Koon spektaakkeli taisi olla vieläkin hienompi kuin lempibändini Apulannan stadionveto 2022 heinäkuussa – pyroja oli enemmän ja ilotulitukset olivat näyttävämpiä, mutta myös koreografia taustatanssijoineen, esiintymisasut ja lavan visuaalinen ilme hivelivät silmää.

Toki yleisölle tarjoiltava estetiikka on toissijaista itse musiikin rinnalla, mutta viimeksi mainittu puoli vasta olikin hyvin kuosissa. Ensinnäkin Kaija Koon ääni ja laulutaidot ovat niin timanttisia, että melkein mitä tahansa biisiä olisi ilo kuunnella hänen suustaan. Usein laulajat jakautuvat niihin, joiden laulu on teknisesti ansiokasta ja niihin jotka osaavat välittää tunteita, mutta Kaija Koolla on nämä molemmat aspektit kunnossa. Plus että hän on myös säkenöivä lavaesiintyjä ja osaa ottaa yleisönsä.

Tässä vielä settilista ikuistettuna jälkipolville: Kuka sen opettaa, Supernaiset, Seuraavassa elämässä, Vapaa, Mun sydän, Kuka keksi rakkauden, Kaikki vanhat filmit, Sateenkaari pimeessä, Siniset tikkaat, Onnellinen loppu, Niin kaunis on hiljaisuus, Kylmä ilman sua, Joku jonka vuoksi kuolla, En pelkää pimeää, Tanssii itsensä kanssa, Tule lähemmäs beibi, Nää yöt ei anna armoo, Taipumaton, Minun tuulessa soi, Kaunis rietas onnellinen, Maraton, Tinakenkätyttö.

Eli biisimateriaalinkin suhteen saattoi olla tyytyväinen. Vaikka olen kuunnellut Kaijaa runsaasti tässä vuosien saatossa, en itsekään muistanut, kuinka paljon hänellä onkin hyviä biisejä. Esimerkiksi jotkin uudemman tuotannon laatukipaleet (kuten En pelkää pimeää ja Siniset tikkaat) ovat jääneet itselläni vähemmälle kuuntelulle ja kun ne tuolla Stadikalla sitten vedettiin, muistui mieleen että ai niin tällainenkin kelpo kappale oli olemassa. Omaa sydäntäni lämmittivät kuitenkin eniten Tinakenkätyttö (onhan se kieltämättä puhkisoitettu, mutta tunnearvoltaan mittaamaton) ja Tanssii itsensä kanssa (laadukasta Kaija Koon vähemmän tunnettua tuotantoa, jota ilmeisesti kovin moni tuollakaan ei tiennyt muun yleisön reaktioista päätellen). Kaikki vanhat filmit -veisu oli niin ikään kiva kuulla ja lavalla sen aikana aikana vieraillut ilmielävä Michael Monroe oli pikantti lisä, mutta muuten kappaleen sovitus oli vähän turhan outo ja kakofoniamainen. Nää yöt ei anna armoo kolahti aluksi, mutta Cheekin osuuden korvikkeen vetänyt Alma pilasi ainakin kyseisen kohdan epämääräisellä soperruksellaan. Joku jonka vuoksi kuolla oli ainoa itselleni ennestään tuntematon biisi ja se teki heti vaikutuksen.

Kaiken kaikkiaan setissä oli sopivassa suhteessa uudempia värssyjä ja niitä vanhoja ikivihreitä, rokkaavampia biisejä ja slovareita sekä hittejä ja harvinaisempia paloja. Varsin tasapainoinen kokonaisuus siis. Itseäni nuo puhkikuluneet hititkin jaksoivat viehättää, kuten en ollut aiemmin päässyt todistamaan niitä livenä.

Pakko myös arvostaa sitä, kuinka mittavan uran Kaija Koo on tehnyt ja kuinka monenmoiseen yleisöön hän vetoaa. Tuollakin ikäjakauma vaihteli lapsesta vanhukseen ja molemmat sukupuoletkin olivat edustettuina. Tuo monenmoisesta hiihtäjästä koostuva yleisö oli myös etenkin matomontussa menossa mukavasti mukana – itse tosin katselin heidän joraamistaan sivukatsomosta käsin. Hyvä fiilis sielläkin kuitenkin oli.

Että kannatti mennä! Mainittakoon vielä, että lämppärinä toiminut Käärijäkin oli ihan kiva nähdä, vaikka hän uhkaa yhden hitin ihmeeksi jäädäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös