Kai olette
@Frostbite ja
@1946 itse mukana kannustamisessa, ettekä vain osa ongelmaa? Suomessa on mielestäni hyvin outo tapa ihastella tunnelmaa ja kannattajakulttuuria ulkomailla olematta valmis tekemään itse sen eteen mitään koti-Suomessa. Minua suuresti ihmetyttävät istumakatsomoista tunnelmaa arvostelevat henkilöt, jotka eivät itse sen luomiseen osallistu välttämättä yhtään mitenkään. Vähän sama asia kuin arvostelisi oululaista liikennekulttuuria ja ajaisi itse joka päivä seitsemän kertaa päin punaisia.
E: Ei ollut tarkoitus tällä viestillä mitenkään em. nimimerkkejä kohtaan hyökätä, vaikka siltä ehkä saattoi nyt jälkikäteen luettuna tuo kirjoitus näyttää. En luonnollisestikaan teidän käyttäytymisestänne katsomossa tiedä mitään. Yleisenä huomiona tämä viesti vain.
Tuo on totta; monesti osataan kyllä arvostella ilman, että itse kannettaisiin kortta ketoon. Ja sama pätee mielestäni moneen muuhunkin asiaan Suomessa; marmatetaan kun mitään ei tapahdu, vaikkei itsekään olla tehty mitään asoiden eteen.
Siitä olen kuitenkin varma, että kukaan ei ala käskyttämällä huutamaan ja kannustamaan. Päinvastoin, monia saattaa alkaa käskeminen vituttamaan siinä määrin, että ollaan protestiksi hiljaa. Käskyttämisen sijaan pitäisi mielstäni yrittää luoda sellaiset puitteet, joissa "aktiivisen kannustamisen kulttuuri" pääsisi kehittymään. Esimerkiksi Bernissä, jossa on Euroopan suurimmat yleisökeskiarvot (asukkaita kaupungissa melkein 100 000 vähemmän kuin Oulussa ja jääkiekko "kakkoslaji" jalkapallon jälkeen, silti yleisökeskiarvo melkein 17 000), on tietoisesti panostettu ottelun tunnelmaan tehden siitä nähtävyyden, jota tullaan ihmettelemään kauempaakin. Bernissä ovat tajunneet, että iso seisomakatsomo (yli 10 000 paikkaa?) on tunnelman tae. SC Bern pitää seisomakatsomon kausikorttien hintoja todella matalina (oliko jtn 60 €?), jotta lapsillakin olisi varaa niihin. Sitä kautta he saavat lapsista seuran kannattajia, jotka tuovat vanhetessaan seuran kassaan lisää euroja (esim. tuomalla perheensä peleihin vaikka istumapaikoille). Mielestäni on täysin käsittämätöntä, ettei Kärpissä oteta esim. Bernistä mallia, eli pääty faneille ja kausikorttien hinnat ainakin lasten osalta alas. Bernissäkin oli joskus aikoinaan suunnitteilla seisomakatsomon muuttaminen istumakatsomoksi, johon fanit reagoivat istuvansa yhden erän ajan hiljaa katsomossa; hiljaisuus ja tunnelman puute taisi tuoda seurajohtoon järkeä...
Ja vastataanpa nyt tuohon kysymykseesi, vaikkei se varmaan "oikea kysymys" ollutkaan; pyrin toki kannustamaan joskus siinä onnistuen ja joskus epäonnistuen.
P.S. Ei ole Kärpät vieläkään vastaanottaneet tuota Kärppä-fanien antamaa "lättysyöttöä suoraan lapaan".... Tai ei ole ainakaan tänne kuulunut mitään.