Kehitysideoita ottelutapahtumaan ja muuhun toimintaan

  • 355 831
  • 2 015

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse kallistun sille kannalle, että sen kannattamisen pitäisi lähteä yleisöstä itsestään eikä niinkään järjestävän tahon puolelta.
Tämähän olisi ihanne ja ehdottomasti paras tilanne kaikkien kannalta. Jostain kummasta syystä Oulussa yleisö ei elä pelissä samalla tavalla mukana kuin esim. 80-luvulla? Tai no, ei se oikeastaan kumma ole, kun ajatellaan tarkemmin. Silloin peliä lähdettiin katsomaan joukkueen ja pelin takia. Katsojat tunsivat pelin hengen ja elivät siinä täysillä mukana. Tunnetta riitti, kun huudettiin naama punaisena jokaisesta rikkeen tyngästäkin vastustajille. 7800 katsojaa huusi peräsuoli pitkällä ja Hornankattila oli todellista. Matkan varrella on tapahtunut paljon ja tunnelmaa on riittänyt, mutta valitettavasti enää 2019 itse peli ei riitä läheskään kaikille firmavipeille ja satunnaisirtolippukatsojille. Pitää olla muutakin. Keinotekoista, muovista... niin kuin nykyajan yhteiskuntakin?

Esimerkiksi keinotekoisuudesta voisin nostaa nämä niin inhottavat läpsyttimet. Itse henkilökohtaisesti inhoan niitä, MUTTA niillä saadaan tunnelmaa halliin. Miellytti se minua tai ei. Mulle riittää nahkatumpuista tuleva ääni, en tarvi läpsytintä, mutta aika monelle muulle siellä katsomossa se riivatun läpsytin voi olla juuri SE juttu, jolla kannustusta voi antaa.

Nykyään kansa vaatii sirkushuvituksia ja jonkin hassuun pukuun pukeutuneen pellen joukkoja johtamaan. Maikkari tuotteisti Tamin aikoinaan Maajoukkulähetysten viralliseksi irvikuvaksi. Katsojat pukeutuivat hassuihin sinisiin peruukkeihin ja isoihin aurinkolaseihin ja meno oli kuin karnevaaleissa konsanaan. Tällaista menoa en ikikuunapäivänä Raksilaan halua, mutta paljon saa Kärpät töitä tehdä, että yleisö palaa sinne. Ei vain riitä, että pelataan parasta lätkää mitä ikinä on Suomessa pelattu. Pitää olla savua ja pommejakin.
 

Hokiameeba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Se Kärppien maalibiisi on muuten ollut jo vuosia Tukholman AIK:n käytössä. Toki vähän erilailla ja eri kohdasta sovitettu tilanteeseen, mutta onko malli otettu sieltä?
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Matkan varrella on tapahtunut paljon ja tunnelmaa on riittänyt, mutta valitettavasti enää 2019 itse peli ei riitä läheskään kaikille firmavipeille ja satunnaisirtolippukatsojille. Pitää olla muutakin. Keinotekoista, muovista...

Nykyään kansa vaatii sirkushuvituksia ja jonkin hassuun pukuun pukeutuneen pellen joukkoja johtamaan.
Minä itse asiassa uskon, että pohjimmiltaan nuo lainatut väittämät eivät pidä paikkaansa, vaan tässä on jossain vaiheessa päässyt syntymään melko iso väärinkäsitys. Tuo väärinkäsitys siitä, että itse peli ja jääkiekko-ottelutapahtuma eivät muka riittäisi, on joissain paikoissa johtanut ottelutapahtuman kehittämisen väärille raiteille ja tuonut mukanaan noita mainitsemiasi naurettavia ja muovisia piirteitä. Raksila varmaan kuuluu tähän ryhmään. Todellisuudessa en usko, että juuri kukaan kaipaa noita sävyjä jääkiekko-otteluun. Sen sijaan niillä onkin ollut vain latistava vaikutus tunnelmaan.

Otetaan esimerkiksi IFK:n ottelutapahtuma. Siellä on luotettu yksinkertaiseen perusjuttuun ja tietyt musiikit ovat olleet suunnilleen samoja niin kauan kuin muistan. Tapahtuma näyttää ja kuulostaa jääkiekko-ottelulta yleensä ja se näyttää ja kuulostaa myös nimenomaan IFK:n jääkiekko-ottelulta. Yleisöä riittää, vaikka itse pelin laadussa varmaan olisikin ajoittain toivomisen varaa, mutta se on urheilua. Ei tarvita pellejä, muovisuutta eikä läpsyttimiä.

Liian monella paikkakunnalla sellainen kummallinen "muiden kuin jääkiekkoihmisten miellyttäminen oheisviihteellä" on saanut liian suuren roolin ja syönyt paukkuja sen itse asian eli jääkiekko-ottelun omien sinänsä aivan riittävien vahvuuksien vaalimiselta ja kehittämiseltä.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Lisään vielä, että @Angelo Bronte :n ensimmäinen viesti sisälsi erinomaisia pointteja. Ne myös puoltavat sitä, että jääkiekko-ottelu tai jalkapallo-ottelu tai muukin urheilutapahtuma on sellaisenaan aivan riittävän vahvaa viihdettä tänäkin päivänä, kunhan homma vaan pidetään selkeänä ja tunnistettavana omana juttunaan. Ihmiset tietävät silloin, mitä saavat tapahtumalta. Jos käy Keski-Euroopassa noiden em. lajien tapahtumissa tai vaikka jossain ampumahiihto- tai mäkihyppykisoissa, niin keinot tunnelmaan luontiin ovat hyvin yksinkertaisia ja siltikin monelle nimenomaan se tapahtuman tunnelma sen urheilun ympärillä on syy osallistua. Urheilutapahtuman ei tänäkään päivänä tarvitse olla kaikkea kaikille -sekametelisoppa, vaan ytimekkään omanlaisensa elämys.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Derksen Ainakaan Raksilassa ottelutapahtuman kehitys ei ole syy yleisön vaisuuteen, koska mitään kehitystä ei ole tapahtunut vuosiin, jos nyt ei lasketa välkkyviä tennareita ja taskulamppuja cheerleadereitten asuissa. Jos kerran Suomen parasta jääkiekkoa esittävä joukkue ei riitä, niin mikä sitten? Ja pyydän, ettei enää vertauksia minnekään muualle, koska suomalainen kannatuskulttuuri ei ole lähelläkään muun maailman kannatuskulttuuria. Puhumattakaan Suomen kriittisimmän kiekkoyleisön kannustuksesta omia kohtaan.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Kannatuskulttuurista puheenollen aiemmin oli paljon enemmän solvauksia ja välihuutoja katsomosta sekä tuomareille että vastustajille. Tätä puolta minulla ei ole ikävä.
 

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
Kyllä suomalainenkin katsomokulttuuri tulee muuttumaan siihen eurooppalaiseen suuntaan ajan kuluessa, luojan kiitos. Aikaa siinä tulee vielä menemään rutkasti.

Sinänsä "ongelma" ei ole mikään Oulun oma. Olen käynyt katsomassa lähes jokaisella liigapaikkakunnalla lauantaimatsin ja suuren yleisön käyttäytyminen on lähes tulkoon samaa paikasta riippumatta.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Ainakaan Raksilassa ottelutapahtuman kehitys ei ole syy yleisön vaisuuteen, koska mitään kehitystä ei ole tapahtunut vuosiin, jos nyt ei lasketa välkkyviä tennareita ja taskulamppuja cheerleadereitten asuissa. Jos kerran Suomen parasta jääkiekkoa esittävä joukkue ei riitä, niin mikä sitten?
Onhan ottelutapahtumaan tullut silti vähäisiä muutoksia vuosien mittaan ja mielestäni niillä voi olla osuutensa tunnelman taantumiseen. Siitä olen samaa mieltä, että sanaa kehitys sen positiivisessa merkityksessä ei voida käyttää tässä yhteydessä. Mielestäni tapahtumasta, lähinnä sen äänimaailmasta, on pikkuhiljaa karsittu pois elementtejä, jotka tuottivat sen, miltä Kärppien ottelun äänimaailman pitäisi kuulostaa. Näitä elementtejä on nostettu esiin aiemmin tässä ketjussa mm. sinunkin toimesta.

Tuohon kysymykseesi minun täytyy vastata, että ei varmaan mikään riitä, jos ei nykyinen Kärppien pelaaminen. Tässä kohtaa oululaisyleisö saattaa olla virkamiesmäisyydessään jopa jonkinlainen erikoistapaus. Toisaalta voi olla, että enemmän kyllästyttävät vuodesta toiseen samat tylsät vastustajat, joista vain harva pystyy pelaamaan Raksilassa niin laadukkaasti, että syntyy korkeatasoinen jääkiekko-ottelu. Ja kun ei ole enää niitä Jokereitakaan.

Olen kyllä samalla kannalla, kuin @Angelo Bronte , että loppuviimein tunnelma lähtee yleisöstä. Jos yleisöä ei kiinnosta synnyttää tunnelmaa, niin sitä ei juuri voi pakottaa keinotekoisin keinoin. Missään, missä olen nähnyt aidosti hyvän tunnelman urheilutapahtumissa, en muista sen syntyneen sirkuspellejen tai muovisen keinotekoisuuden merkittävästä myötävaikutuksesta. Näin ollen en löydä näyttöä sille, että sellaisia elementtejä tarvittaisiin.

Toki yleisön tunnelman pohjustamiseen on keinoja, ja ne tuntuvat olevan hyvin yksinkertaisia. Varmasti Raksilassa tarvittaisiin nyt ainakin musiikkimaailman palauttaminen vanhaan toimivaan malliin ja ehdotettu fanikatsomon sijainnin siirto keskelle päätyä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen useasti katsonut kuinka hallin käytävät ovat kolkot ja betoniset.
Kerran jenkeissä NHL-matsissa käytyäni hoksasin kuinka käytävillä olivat katot viihtyisästi matalalla.
Eikö meilläkin voisi tehdä välikaton ja siihen kotoisan valaistuksen ?
Välikaton yläpuolelle jäisi hienosti tilaa, joihin voisi joihinkin paikkoihin rakentaa ns. pystybaareja näköalalla,
niinkuin on esimerkiksi Luulajassa tehty ? Tuskin kaupungin päättäjät ovat tällaista edes miettineet.
Areena Raksilassa on monen mahdollisuuden paikka ja uusi isompi areena ei ole tarpeen.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen kyllä samalla kannalla, kuin @Angelo Bronte , että loppuviimein tunnelma lähtee yleisöstä. Jos yleisöä ei kiinnosta synnyttää tunnelmaa, niin sitä ei juuri voi pakottaa keinotekoisin keinoin. Missään, missä olen nähnyt aidosti hyvän tunnelman urheilutapahtumissa, en muista sen syntyneen sirkuspellejen tai muovisen keinotekoisuuden merkittävästä myötävaikutuksesta. Näin ollen en löydä näyttöä sille, että sellaisia elementtejä tarvittaisiin.
Olemme varmaan kaikki sitä mieltä, että tunnelma lähtee yleisöstä. En usko, että asiasta on missään vaiheessa ollut kenelläkään epäselvyyttä. Kysehän on lähinnä siitä, että millä keinoilla saadaan "Raksilan sydän" pumppaamaan täydellä teholla? Tekohengitystä on annettava, jos potilas ei siihen itse pysty. Tai sitten voidaan istua odottamaan, että potilas paranee itsestään. Vaihtoehto sekin.

Playoffit lähestyvät, joten möykkätasokin nousee. Voidaan palata asiaan taas ensi kaudella, kun katsomossa kuulee nuppineulan pudotuksen toisesta päästä toiseen.

Kannatuskulttuurista puheenollen aiemmin oli paljon enemmän solvauksia ja välihuutoja katsomosta sekä tuomareille että vastustajille. Tätä puolta minulla ei ole ikävä.
Naseva piikki silloin tällöin on vain hauskaa. Solvaukset eivät. Onneksi jäälle ei ihan kaikki letkautukset kuulu.
 

1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
PM07, Oulun Kärpät
Ensinnäkin, tervehdys kaikille. Vihdoin ja viimein sain vuosien jälkeen aikaseksi tehdä omat tunnukset tälle palstalle. Hyvin on juttu soljunut Kärppien osioissa ja täällä on selvästi asiantuntevia Kärppien kannattajia laidasta laitaan.

Ajattelin aloittaa kirjoitukset Jatkoajalle liittyen yhteen lempiaiheistani, ottelutapahtumaan.

Päivän selvä asiahan on, että Kärppien ottelutapahtumassa on rutkasti kehitettävää. Halli toki tuottaa omat haasteensa asiaan kuin asiaan, mutta monissa kehittämiskohteissa se toimii Kärpille lähinnä tekosyynä sille, miksei mitään tehdä. Sieluton maalilaulu olisi tietenkin ensimmäinen ja helpoin asia ratkaistavaksi. Kärpiltä löytyy mahtavia seuralauluja, joita pitäisi ottelutapahtumissa ehdottomasti hyödyntää. "Verkko heiluu" maalien jälkeen, "Kärpät on rautaa" juuri ennen ottelun alkua jne. Pienillä jutuilla se yhteisöllisyys ja henki luodaan.

Mutta. Näissä keskusteluissa joka kerta alkaa ottamaan aivoon se, että te, palstalaiset ja katsojat peleissä ylipäänsä olettavat, että ottelutapahtuma on joku asia, mikä pelkästään maksamalla tai seuran puolelta pitäisi hoitaa jotenkin priimakuntoon. Ottelutapahtuman, tunnelman ja otteluiden viihtyisyyden luovat ennen kaikkea ne ihmiset siellä katsomoissa. Ei mikään spektaakkelimainen alkushow tai pelikatkoilla täysillä soiva rock luo mitään ainutlaatuista ottelukokemusta. Olen käynyt mm. Keski-Euroopassa katsomassa paljon jalkapalloa ja olen aivan 100 prosenttisen varma, ettei siellä kukaan kaipaa mitään "showta" matsin ympärille ja silti ottelutapahtumat ovat sellaisia, joista ei voida Suomessa kuin haaveilla.

Ymmärrän toki sen, miksi nämä alkushowt ja vastaavat jääkiekkopiireissä niin kovasti houkuttelevat. Mallia haetaan NHL:stä ja muista Pohjois-Amerikan sarjoista, joissa urheilutapahtumat on viihteellistetty täysin. Minun mielestäni eurooppalainen urheilukulttuuri ansaitsee parempaa ja mallia pitäisi hakea jostain aivan muualta kuin tuolta suunnalta. Monet ovat täällä ihastelleet tuota Luulajan alkushowta. Satun tietämään, että Luulajassa on tuota alkushowta kritisoitu kannattajien toimesta erittäin kovasti sen yliampuvuuden takia. Ottelun alusta on tehty disco, joka ei todellakaan ole kaikkien mieleen. Muuten siellä ottelutapahtuma ei ole onneksi muuttunut tuohon suuntaan. Pelikatkoilla ei pauhaa rock vaan kannattajien laulut.

Ei kukaan huudellut ottelutapahtuman huonouden perään 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa kun Raksila kiehui ja oli se todellinen hornankattila. Raksila oli silloin houkutteleva tunnelmansa ja yhteisöllisyydensä takia. Ottelutapahtuma ja sen tunnelma lähtee ennen kaikkea yleisöstä ja jokainen voi vaikuttaa siihen omalta osaltaan. Itse olen käynyt viimeisen 10 vuoden aikana katsomassa vähintään 95 % kotiotteluista ja lähtenyt jokaisesta ääni käheänä kotiin. Oletteko te muut tehneet osanne ottelutapahtuman tunnelman eteen?


Mukavaa viikonloppua kaikille. Harmi, ettei tänään ole matsia. Lauantait eivät tunnu lauantailta ilman.

Hyvä teksti jonka allekirjoitan täysin. Ja tervetuloa palstalle!

Tunnelma lähtee yleisöstä, vaikka toki yleisön käyttäytymiseen vaikuttaa moni asia. Meteli lisää meteliä ja siinä mielessä päädyn seisomakatsomo olisi erittäin tärkeä muutos. Katsomo ei olisi tietenkään välttämättä kaikissa peleissä täynnä, mutta isoissa otteluissa, eli silloin kun yleisön tukea todella tarvittaisiin, pääty voisi siivittää muunkin yleisön hurmokseen. Ja päädystä olisi lastenkin helpompi seurata peliä. Nykyisistä nurkista ei näe aikuisetkaan kunnolla kun on tungosta. Tuntuu, että nykyisin on lapsia muutenkin vähemmän hallissa kuin vaikkapa 10 vuotta sitten...

Itsekin olen jonkin verran erinäisiä "alkushow¨ta" nähnyt ja ehdottomasti paras on ollut Raksilassa 1990-luvun lopun karsinnoissa. Silloin oli käytössä yksi valonheitin hallin ollessa muuten täysin pimeänä. Raksilan 3000-paikkaisiet seisomakatsomot täyttyivät välittömästi kun ovet avattiin ja tunnelma oli melkoinen jo tunti ennen ottelua. Oli Amenoa ja kuuluisia kirkonkelloja ja infernaalinen vihellyskonsertti heti, kun vihollinen uskaltautui jäälle. Toki silloin oli buumi kovimmillaan, mutta se hallin tunnelma ja meteli oli jotain sellaista, mitä tultiin kauempaakin ihmettelemään. Siitähän se tärkein, eli yhteisöllisyys, lähteekin, eli katsojien mukaan saamisesta ja tunnelmasta. Eli päätyyn se prkeleen seisomakatsomo.

Tuosta Kärppien nykyisestä maalibiisistä totean sen verran yleisesti kaikille, että (kuten olen tainnut täällä jo aiemminkin mainita) kyseinen kappale toimii maalibiisinä lukuisilla jalkapallojoukkueilla ainakin Euroopassa ja varmaan sitä kautta se on tuotu Raksilaankin. Mielestäni se toimii oikein hyvin - tosin ehkä Kärpät on Rautaa toimisi vielä paremmin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kaksi mielenkiintoista artikkelia hieman aihetta sivuten Jatkoajassa:

Liiga-seurojen suurimmat tulot tulevat sponsoreilta – Yhä jäljessä Ruotsia niin summissa kuin osaamisessakin

Tässä artikkelissa oli ihan mielenkiintoisia pointteja, esimerkiksi se, että urheiluseurat ovat kooltaan pieniä firmoja, mutta näkyvyydeltään suuria. Tuon näkyvyyden muuttaminen tulovirroiksi on varmasti seuroille iso haaste. Mielenkiintoista on myös vaihtaa näkökulma sponsorin puolelle. Se, mitä sponsori kaipaa seuralta, on jonkinlainen pääsy seuraa seuraavaan kannattajakuntaan. Jos seura haluaa nykyaikana sponsorirahoja, sen on tiedettävä millainen sen kannattajakunta on ja kuinka se tavoitetaan. Tuolta kannalta kun ajattelee, niin seuran kannalta varmaan itse ottelutapahtumasta tulevat rahavirrat pääsylipputuloineen ja vastaavineen muuttunee tulevaisuudessa vähemmän merkitykselliseksi.

Toinen mielenkiintoinen artikkeli on tämä: Elämysmatkalla saksalaisessa fanijunassa juotiin 1 750 litraa olutta ja löytyi pohjoisirlantilainen, joka on nähnyt yli 1 000 jääkiekko-ottelua

Voi tuntua aluksi, etteivät nämä liittyisi lainkaan toisiinsa. Mutta minä uskon, että sponsoreiden takia myös Kärpille tulee jossain vaiheessa tarvetta tukea fanitoimintaa. Seuroille joukkuetta seuraavat kannattajat ovat enemmän pääomaa kuin asiakkaita - vaikka ovat toki johonkin rajaan saakka sitäkin.

Luulisin, että Kärpillä(kin) liiketoiminta jatkaa eriytymistä. Perustana toimii varmaan liiton alaiset jääkiekkojoukkueet. Niiden päällä on liigassa pelaava edustusjoukkue. Edustusjoukkueen pelitapahtuman järjestäminen ja siihen liittyvät oheistoiminnat ovat erikseen, ja niillä on omat tavoitteensa esim. yleisö- ja katsojamäärien suhteen, todennäköisesti vielä yksilöidymmin (kanta-asiakkaiden määrä, ensikertalaisten määrä yms). Mahdollisesti ottelutapahtuman päätavoitteet muuttuvat lipputulojen ja oheismyynnin maksimoimisesta kohti näkyvyyttä, tavoitettavuutta, kohti yleistä "hyvää pöhinää" joukkueen ja ottelutapahtuman ympärillä, jota voidaan myydä yhteistyökumppaneille. Ja sitten on erikseen "yksikkö", jonka tehtävänä on tavoittaa joukkueen kannattajakunta eri medioiden kautta, eli ylläpitää sitä pääomaa jota sponsoreille myydään.

Ei tässä nyt tullut mitään konkreettista ehdotusta ottelutapahtumiin tai muuhun toimintaan, vähän ehkä jonkinlaista näkövinkkeliä. Joka tapauksessa toivon, että Kärpät jääkiekkoseurana ei anna periksi urheilullisen menestyksen tavoittelusta, vaikka se koettaisikin löytää uusia menetelmiä tuon tavoitteen muuttamisessa seuraan sisään tulevaksi rahaksi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänään paikallaolijoille tiedoksi, että hallilla toteutetaan OAMK:n opiskelijoiden toimesta asiakastyytyväisyyskyselyä, jonka perusteella ottelutapahtumaa pyritään kuulemma kehittämään. Sinänsä tuo palautteen kerääminen ei vielä mitään muutoksia/parannuksia tulevaisuudessa takaa kun Kärpät on menneisyydessäkin niitä roskakoriin nakkaillut, mutta kannattanee vastailla mikäli aikaa ja innostusta löytyy.

Tuossa vielä Kärppien twiitti aiheen tiimoilta: https://twitter.com/OulunKarpatFi/status/1095345794125836288

Edit. Hyvä homma, että on ollut myös Instagramissa esillä tämä kysely.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Tänään paikallaolijoille tiedoksi, että hallilla toteutetaan OAMK:n opiskelijoiden toimesta asiakastyytyväisyyskyselyä, jonka perusteella ottelutapahtumaa pyritään kuulemma kehittämään. Sinänsä tuo palautteen kerääminen ei vielä mitään muutoksia/parannuksia tulevaisuudessa takaa kun Kärpät on menneisyydessäkin niitä roskakoriin nakkaillut, mutta kannattanee vastailla mikäli aikaa ja innostusta löytyy.

Tuossa vielä Kärppien twiitti aiheen tiimoilta: https://twitter.com/OulunKarpatFi/status/1095345794125836288

Edit. Hyvä homma, että on ollut myös Instagramissa esillä tämä kysely.

Niin tosiaan, mitään varmaahan se ei ole, että näitä mielipiteitä kuultaisiin. Mutta toivossa on hyvä elää.
 

Glove

Jäsen
Tänään paikallaolijoille tiedoksi, että hallilla toteutetaan OAMK:n opiskelijoiden toimesta asiakastyytyväisyyskyselyä, jonka perusteella ottelutapahtumaa pyritään kuulemma kehittämään. Sinänsä tuo palautteen kerääminen ei vielä mitään muutoksia/parannuksia tulevaisuudessa takaa kun Kärpät on menneisyydessäkin niitä roskakoriin nakkaillut, mutta kannattanee vastailla mikäli aikaa ja innostusta löytyy.

Tuossa vielä Kärppien twiitti aiheen tiimoilta: https://twitter.com/OulunKarpatFi/status/1095345794125836288

Edit. Hyvä homma, että on ollut myös Instagramissa esillä tämä kysely.
Lappuja jaettiin, muttei kyniä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lappuja jaettiin, muttei kyniä.
Pahoin pelkään, että tuo vaikuttaa negatiivisella tavalla kyselyn vastausprosenttiin... Itselläni ainakaan harvemmin on kynää taskussa kun Raksilassa pelejä käyn katsomassa.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
Jos joku vastaa kyselyyn, niin laittakaa noista Upi Ylösen vetämistä hupikornereista palautetta. Jäätävää tekemistä, kirjaimellisesti.
 

1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
PM07, Oulun Kärpät
Hienoa että edes kysellään kannattajilta. Harmi, jos kyselyyn ei pysty vastaamaan jälkikäteen vaikka sähköisesti.
 

1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
PM07, Oulun Kärpät
Kaksi mielenkiintoista artikkelia hieman aihetta sivuten Jatkoajassa:

Liiga-seurojen suurimmat tulot tulevat sponsoreilta – Yhä jäljessä Ruotsia niin summissa kuin osaamisessakin

Tässä artikkelissa oli ihan mielenkiintoisia pointteja, esimerkiksi se, että urheiluseurat ovat kooltaan pieniä firmoja, mutta näkyvyydeltään suuria. Tuon näkyvyyden muuttaminen tulovirroiksi on varmasti seuroille iso haaste. Mielenkiintoista on myös vaihtaa näkökulma sponsorin puolelle. Se, mitä sponsori kaipaa seuralta, on jonkinlainen pääsy seuraa seuraavaan kannattajakuntaan. Jos seura haluaa nykyaikana sponsorirahoja, sen on tiedettävä millainen sen kannattajakunta on ja kuinka se tavoitetaan. Tuolta kannalta kun ajattelee, niin seuran kannalta varmaan itse ottelutapahtumasta tulevat rahavirrat pääsylipputuloineen ja vastaavineen muuttunee tulevaisuudessa vähemmän merkitykselliseksi.

Toinen mielenkiintoinen artikkeli on tämä: Elämysmatkalla saksalaisessa fanijunassa juotiin 1 750 litraa olutta ja löytyi pohjoisirlantilainen, joka on nähnyt yli 1 000 jääkiekko-ottelua

Voi tuntua aluksi, etteivät nämä liittyisi lainkaan toisiinsa. Mutta minä uskon, että sponsoreiden takia myös Kärpille tulee jossain vaiheessa tarvetta tukea fanitoimintaa. Seuroille joukkuetta seuraavat kannattajat ovat enemmän pääomaa kuin asiakkaita - vaikka ovat toki johonkin rajaan saakka sitäkin.

Luulisin, että Kärpillä(kin) liiketoiminta jatkaa eriytymistä. Perustana toimii varmaan liiton alaiset jääkiekkojoukkueet. Niiden päällä on liigassa pelaava edustusjoukkue. Edustusjoukkueen pelitapahtuman järjestäminen ja siihen liittyvät oheistoiminnat ovat erikseen, ja niillä on omat tavoitteensa esim. yleisö- ja katsojamäärien suhteen, todennäköisesti vielä yksilöidymmin (kanta-asiakkaiden määrä, ensikertalaisten määrä yms). Mahdollisesti ottelutapahtuman päätavoitteet muuttuvat lipputulojen ja oheismyynnin maksimoimisesta kohti näkyvyyttä, tavoitettavuutta, kohti yleistä "hyvää pöhinää" joukkueen ja ottelutapahtuman ympärillä, jota voidaan myydä yhteistyökumppaneille. Ja sitten on erikseen "yksikkö", jonka tehtävänä on tavoittaa joukkueen kannattajakunta eri medioiden kautta, eli ylläpitää sitä pääomaa jota sponsoreille myydään.

Ei tässä nyt tullut mitään konkreettista ehdotusta ottelutapahtumiin tai muuhun toimintaan, vähän ehkä jonkinlaista näkövinkkeliä. Joka tapauksessa toivon, että Kärpät jääkiekkoseurana ei anna periksi urheilullisen menestyksen tavoittelusta, vaikka se koettaisikin löytää uusia menetelmiä tuon tavoitteen muuttamisessa seuraan sisään tulevaksi rahaksi.

Tuo elämysmatka -juttu oli kyllä loistava! Erityisesti jäi mieleen kohta, jossa joku saksalaisnainen kertoi käyneensä Suomessa Liiga-ottelussa ja nauroi hallin hiljaisuudelle. Ja tottahan se on, Suomessa jääkiekkotietämys, pelaajat ja valmennus ovat huipputasoa - tunnelma ja ottelutapahtumat maailman huonointa.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
Tuo elämysmatka -juttu oli kyllä loistava! Erityisesti jäi mieleen kohta, jossa joku saksalaisnainen kertoi käyneensä Suomessa Liiga-ottelussa ja nauroi hallin hiljaisuudelle. Ja tottahan se on, Suomessa jääkiekkotietämys, pelaajat ja valmennus ovat huipputasoa - tunnelma ja ottelutapahtumat maailman huonointa.
Tähän niin sama. Kyllä oli eilenkin kovan takana saada muutama katsoja lyömään käsiä yhteen, kun Kärpät pyöritti Tapparaa kolmannen erän alussa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 1946

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
Kai olette @Frostbite ja @1946 itse mukana kannustamisessa, ettekä vain osa ongelmaa? Suomessa on mielestäni hyvin outo tapa ihastella tunnelmaa ja kannattajakulttuuria ulkomailla olematta valmis tekemään itse sen eteen mitään koti-Suomessa. Minua suuresti ihmetyttävät istumakatsomoista tunnelmaa arvostelevat henkilöt, jotka eivät itse sen luomiseen osallistu välttämättä yhtään mitenkään. Vähän sama asia kuin arvostelisi oululaista liikennekulttuuria ja ajaisi itse joka päivä seitsemän kertaa päin punaisia.


E: Ei ollut tarkoitus tällä viestillä mitenkään em. nimimerkkejä kohtaan hyökätä, vaikka siltä ehkä saattoi nyt jälkikäteen luettuna tuo kirjoitus näyttää. En luonnollisestikaan teidän käyttäytymisestänne katsomossa tiedä mitään. Yleisenä huomiona tämä viesti vain.
 
Viimeksi muokattu:

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
@Angelo Bronte en tiedä miten tuon minun viestin ymmärsit, mutta joka kerta kun hallilla käyn, niin kotiin tullaan kädet kipeinä ja ääni käheänä.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Minua suuresti ihmetyttävät istumakatsomoista tunnelmaa arvostelevat henkilöt, jotka eivät itse sen luomiseen osallistu välttämättä yhtään mitenkään.

Jussi Jokisen paluumatsissa oli viimeisen erän lopulla tilanne jossa fanikatsomo yritti saada koko hallin seisomaan ja kannustamaan. Itse istuin H-katsomossa ja siinä katsomon osassa suurin osa porukkaa lähti tähän mukaan. Takana kuitenkin istui ilmeisesti firman paikoilla muutama jannu jotka olivat käyttäneet koko ottelun siihen, että vertailivat kenellä on halvin asuntolaina ja mitä kaikkea muutakin kannattaa kilpailuttaa. Kesken toisen erän joku porukasta kysyi muilta, että onko se Jokinen tehnyt yhtään maalia? Tätä fanikatsomon yritystä saada koko halli kannustamaan nämä kaverit arvostelivat noloksi koska ottelu menee myös televisioon. Lopputulos oli, että koko fanikatsomon pääty + E-F seisomakatsomo kannusti seisaaltaan mutta siitä eteenpäin näkyi lähinnä porukkaa mustissa toppatakeissa kädet puuskassa istumassa. Enemmän fanipaitoja (tai valkoisia valaita) ja vähemmän toppatakkeja (ja pörssihaita) halliin.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs KalPa
  • 2.32
  • 4.00
  • 2.64
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös