Tämähän olisi ihanne ja ehdottomasti paras tilanne kaikkien kannalta. Jostain kummasta syystä Oulussa yleisö ei elä pelissä samalla tavalla mukana kuin esim. 80-luvulla? Tai no, ei se oikeastaan kumma ole, kun ajatellaan tarkemmin. Silloin peliä lähdettiin katsomaan joukkueen ja pelin takia. Katsojat tunsivat pelin hengen ja elivät siinä täysillä mukana. Tunnetta riitti, kun huudettiin naama punaisena jokaisesta rikkeen tyngästäkin vastustajille. 7800 katsojaa huusi peräsuoli pitkällä ja Hornankattila oli todellista. Matkan varrella on tapahtunut paljon ja tunnelmaa on riittänyt, mutta valitettavasti enää 2019 itse peli ei riitä läheskään kaikille firmavipeille ja satunnaisirtolippukatsojille. Pitää olla muutakin. Keinotekoista, muovista... niin kuin nykyajan yhteiskuntakin?Itse kallistun sille kannalle, että sen kannattamisen pitäisi lähteä yleisöstä itsestään eikä niinkään järjestävän tahon puolelta.
Esimerkiksi keinotekoisuudesta voisin nostaa nämä niin inhottavat läpsyttimet. Itse henkilökohtaisesti inhoan niitä, MUTTA niillä saadaan tunnelmaa halliin. Miellytti se minua tai ei. Mulle riittää nahkatumpuista tuleva ääni, en tarvi läpsytintä, mutta aika monelle muulle siellä katsomossa se riivatun läpsytin voi olla juuri SE juttu, jolla kannustusta voi antaa.
Nykyään kansa vaatii sirkushuvituksia ja jonkin hassuun pukuun pukeutuneen pellen joukkoja johtamaan. Maikkari tuotteisti Tamin aikoinaan Maajoukkulähetysten viralliseksi irvikuvaksi. Katsojat pukeutuivat hassuihin sinisiin peruukkeihin ja isoihin aurinkolaseihin ja meno oli kuin karnevaaleissa konsanaan. Tällaista menoa en ikikuunapäivänä Raksilaan halua, mutta paljon saa Kärpät töitä tehdä, että yleisö palaa sinne. Ei vain riitä, että pelataan parasta lätkää mitä ikinä on Suomessa pelattu. Pitää olla savua ja pommejakin.