Ei sinne mitään hirmusia sirkustapahtumia tartte, peli siellä on kuitenkin keskiössä. Ottelun alkuun kunnon hengennostatus meininkiä valo-/savushowneen. Erätauoille myyntipisteitä siihen malliin ettei koko tauko meno jonottaessa kahvia/makkaraa.
Sirkusta ei tarvita, mutta tekemistä ja interaktiivista toimintaa todellakin tarvitaan. Ilman koko ottelutapahtuman ja varsinkin erätaukojen täyttämistä mielenkiintoisella oheistoiminnalla, on turha odottaa lasten ja nuorten kiinnostuvan hallissa istumisesta. Vanhalle fanille varmasti se kalja, kärkkäri ja pelin katsominen riittää, mutta pitää osata ajatella isompaa yleisöä. Sinun mielipiteesi varmasti edustaa yhtä segmentiä katsojista, mutta valitettavasti tuolla asenteella ei uusia jäseniä eksy enää vuonna 2023 lajin pariin. Muutama tuttu lapsi kävi pelissä ja he lähtivät kesken kaiken pois, peli ja tapahtuma olivat tylsiä ja kännykkä oli kädessä kokoajan. Itse olin saman ikäisenä innoissani pelin ohessa tapahtuvista asioista kuten kenttätason heiluvasta tuuliukosta, keräilykorteista, lätkäkisasta, Kärppien otteluohjelmasta mistä sai lukea suosikkipelaajista tarinaa. Nykyaikana meiltä puuttuu jopa tuo sisältö, mikä riitti itselleni päälle 20 vuotta sitten. Tänäpäivänä olisi helppoa luoda sisältöä puhelimeen tai edes yrittää jotain. Mistä muuten saadaan eläköityvien fanien tilalle uusia, itsestään se ei kuule tapahdu.
Samaan aikaan nuo samat lapset katsoo innoissaan kotona muuta penkkiurheilua, josta saa kavereiden kanssa muutakin sisältöä elämään. Jalkapallon hienot, mainoksettomat pelipaidat ja oheistuotteet kelpaavat syntymäpäivän lahjatoiveisiin ja Formulan fantasiapeli verkossa on kiva tapa kisailla kavereita vastaan. Kotona on mukava jännittää Leijonien mm-kisoja.
Liiga ja Kärpät ei ole panostanut tarpeeksi siihen, että sarja pysyy suosiossa, vaan tyytyy lähinnä keräämään Liigan seuroille maksimaaliset tv-tulot tai Kärpille mainostulot. Brändi ei luo tai ylläpidä itse itseään, se on katoava asia jota pitää ylläpitää. Esimerkkejä on maailma täynnä, sieltä voi ottaa aitojen ammattilaisten tekemisestä mallia, ja koittaa samoja juttuja pienemmässä mittakaavassa. Keskustelu fanien arvostamisesta, oheistuotteiden laadusta, hallin värimaailmasta, pelipaitojen mainoksista, Liigan avaamisesta, Jokereiden mukaan tulemisesta, tai kaikista pienistä asioista nähdään liian kapeakatseisesti. On osattava nähdä tulevaisuuteen, miksi kuluttaja tai nuori katsoisi juuri Liigaa? Miksi hän innostuisi Kärpistä ja mitä me teemme varmistaaksemme, että pieni Kärpät näyttää houkuttelevalta isojen jättien rinnalla? Miksi 10-vuotias poika valitsisi Kärpät ennen Messiä tai Max Verstappenia. Paikallisuus? Ei riitä.