Ke 13.10.2010 JYP - Pelicans

  • 17 469
  • 84

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ja en voi ymmärtää minkä helvetin takia hallissa oli joku rumpuryhmä, jotka hakkasivat jotain samba/rumba-rytmejä (!?!?!). Musta tuollaisen voisi kyllä lopettaa suomalaisessa kiekko-ottelussa.

Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että Hippoksella soi rummut, kun sambarytmit ovat olleet osa jyväskyläläistä kiekkokulttuuria kauan ennen monen jatkoaikanimimerkin syntymää.

Niistä voi toki olla montaa mieltä, ja jopa eri mieltä, mutta tosiasia on kuitenkin se on iso osa JYPiä ja JYP-kannattajakulttuuria. Voisihan sitä olla huonompia kannattajapaheita kun tuo...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että Hippoksella soi rummut, kun sambarytmit ovat olleet osa jyväskyläläistä kiekkokulttuuria kauan ennen monen jatkoaikanimimerkin syntymää.

Niistä voi toki olla montaa mieltä, ja jopa eri mieltä, mutta tosiasia on kuitenkin se on iso osa JYPiä ja JYP-kannattajakulttuuria. Voisihan sitä olla huonompia kannattajapaheita kun tuo...

Okei, tunnustan oman tietämättömyyteni tämän asian suhteen, onhan se aina hyvä jos perinteitä löytyy.
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Jopa jyp-mies Urhon selostuskopissa ihmetteli jäähyä.

Minua taas kävi tuo "JYPin mies" selostuskopissa ärsyttämään lähinnä sen takia, että Ritari koittaa vähän liikaa tehdä pesäeroa jyväskyläläiseen taustaansa, myös muissa tilanteissa kuin tuossa. Mitä hittoa se alkoi lopussa vielä toivomaan että "ehkä Pelicans saa sitten korvauksena jatkoajalla ylivoimaa" ihan kuin jääkiekon säännöissä lukisi, että jäähyt pitää mennä tasan, tai jotain. Itse tuohon jäähytilanteeseen en jaksa enää ottaa kantaa, siitä on kaksi päinvastaista näkökulmaa ja toisen puolen kanta ei minun sanomisista siitä muutu.

Lopussa taidettiin tosiaan tiivistää peluutusta, mutta ymmärsin selostuksesta Jääskeläisen saaneen jonkinmoisen tällin kolmoserässä, mikäli tästä jollain tietoa niin sana on vapaa. Yleisesti "Jässi" pelasi mun mielestä ihan ok pelin.

Uskoisin, että Jäsä vähän satutti itseään kun keskialueella pysäytti taklauksella hienosti pelicans pelaajan, mutta jäi itse tilanteessa jyrän alle (vastustaja kuitenkin pysähtyi, mikä oli pääasia). Minustakin oli Jäsältä ihan hyvä peli. Ja se "ryntäys"...en edes jaksa kommentoida "jyp-selostajan" päivänselvä ryntäys -kommenttia.

Sitten astui esiin meidän Erkki. Ensimmäinen maali ylivoimalla oli Vatasen hienon esityön ansiosta. Perrin vain luisteli oikeaan kohtaa, lapa jäähän ja nimi lehteen.

Erkki kuitenkin twistasti taas meidän JYPin kannattajien sydämiin taistelemalla ratkaisumaalin. Siinä tilanteessa Perrin taisteli ensin maalin takana Jyssy Marttisen kanssa, riistäytyi irti ja syötti maalille. Hovinen torjui hyvin, mutta Perrin vikkelänä kaverina oli jo kerennyt riparille ja kääntölaukauksella onnistui ohittamaan Hovisen. Taistelumaali jos mikä. Sellainen se Erkki oli jo ennen kuin lähti pois ja samanlaisena näköjään on pysynytkin. Hieno mies tuo meidän Erkki.

Minä taas muistan tilanteen niin, että Perrin ei minnekään maalille syöttänyt, vaan viivalle, josta Vatasen laukaus pomppi vastustajan mailan kautta maalin eteen (ei siis edes reboundiksi asti) ja siitä sitten perrinmäinen taistelumaali. Tätä näkemystä tukee myös SM-liigan tilastot, joka antaa Vataselle syöttöpisteen myös jälkimmäiseen maaliin. Mutta sivuseikka, pääasia on, että tuo hieno mies taisteli ne pisteet Jyväskylään.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Minä taas muistan tilanteen niin, että Perrin ei minnekään maalille syöttänyt, vaan viivalle, josta Vatasen laukaus pomppi vastustajan mailan kautta maalin eteen (ei siis edes reboundiksi asti) ja siitä sitten perrinmäinen taistelumaali. Tätä näkemystä tukee myös SM-liigan tilastot, joka antaa Vataselle syöttöpisteen myös jälkimmäiseen maaliin. Mutta sivuseikka, pääasia on, että tuo hieno mies taisteli ne pisteet Jyväskylään.
Enemmän tuo sun kuvaus piti paikkansa kun mun kuvaus. Muistin vaan sen väännön Marttisen kanssa maalin takana ja sitten syötön jonnekin. Mun mielestä tuossa kuitenkin oli ripari jonka Perrin kävi riistämässä ja sai lauottua sen jälkeen kiekon sisään. Joka tapauksessa, hieno debyytti tälle kaudella meidän Erkiltä.

Lonksunokkien ensimmäistä maalia edeltänyt tilanne oli korkea maila Jonne Virtasen nuppiin, jota ei siis vihelletty. Tarkka veto muutenkin Jyssyltä. Ja videolta katsottuna, kyllä Jääskeläisen luistimet irtosivat jäästä ennen taklausta Latvalaa kohti.
 

moxey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/sm-liiga/maalikoosteet-illan-erikoiset-haastattelut

1:50 -->

Tuoltahan tuon viimeisen maalin voi käydä uudestaan katsomassa. Harmi ettei ole hidastusta.

Tuossahan siis Pihlström syöttää Välivaaralle. Välivaara syöttää perrinille maalin sivuun ja saa seinäsyöttönä kiekon itselleen takaisin. Välivaara syöttää vataselle, joka laukoo. Kiekko osuu pelicans-pelaajaan ja liruu kohti Jyri Marttista. Perrin nostaa Marttisen mailaa tuossa maalinedessä, jollonka kiekko liruu perrinille saakka. Pelimiehenä ei lähtenyt koittamaan tuosta maalivahdin nenänedestä vetoa vaan siirsi kiekon sivuun ja veti vasta sitten.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Jonne Virtasen. Oivasti aitiopaikalla molemmissa Pelsun maaleissa.

Itse olin kyllä katsovinani että jäällä on jonkinmoinen sekaketju tai joku uusi ketjuloton kierros, mutta ainakin omasta mielestäni manasin kaverille että Makkosen mies.

Makkonen ainakin jäällä näyttäisi surffailevan ko.maalin aikana. Virtanen toki yrittää Paakkolanvaaraa estää/koukata, mutta tiedä häntä sitten.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Itse olin kyllä katsovinani että jäällä on jonkinmoinen sekaketju tai joku uusi ketjuloton kierros, mutta ainakin omasta mielestäni manasin kaverille että Makkosen mies.

Makkonen ainakin jäällä näyttäisi surffailevan ko.maalin aikana. Virtanen toki yrittää Paakkolanvaaraa estää/koukata, mutta tiedä häntä sitten.

Mää arvoin tätä samaa asiaa, oliko Makkosen vai Virtasen mies? Itte päädyin siihen, että Virtanen siinä jäi liikkeessä jälkeen, eli hukkasi ukkonsa. Melkoinen sekakoostumus jäällä todellakin oli tuolla hetkellä. Keskikentän tilannetta, josta hyökkäys rakentui, en urhon kuvasta nähnyt, mutta jos Virtasta kohdeltiin korkealla mailalla, niin jäikö odottelemaan vihellystä, vai pysähtyikö liikkeensä?

Yhtä kaikki, vain yksi tilanne oli tuo, niitä tulee omille ja vieraille randomisti, kokonaisuutta niistä esityksistä kai pitää yrittää hakea ja nähdä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Melkoinen sekakoostumus jäällä todellakin oli tuolla hetkellä. Keskikentän tilannetta, josta hyökkäys rakentui, en urhon kuvasta nähnyt, mutta jos Virtasta kohdeltiin korkealla mailalla, niin jäikö odottelemaan vihellystä, vai pysähtyikö liikkeensä?
Tuon tilanteen näin. Kun isku tuli, Virtanen pysähtyi pariksi sekunniksi, nosti kätensä osumakohtaan ja lopetti pelaamisen täysin. Kun vihellystä ei kuulunutkaan, lähti Virtanen luistelemaan omaa maalia kohti ja täysin myöhässä tilanteessa mikä nyt luonnollisesti on ymmärrettävää.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
EDIT: Puhutte nyt aivan sekaisin Pelicansin ensimmäisestä ja toisesta maalista. RV16 vastasi, että Pelsujen toisessa maalissa Jonne Virtanen oli myöhässä. JypFabut, pakkiparit sun muut höpisevät nyt jo tuosta ensimmäisestä maalista. Köpin viesti koskee vielä tuota Paakkolanvaaran tekemää 1-2 maalia.

Jätän kuitenkin alkuperäisen viestini tähän.

Puhutte nyt siis tuosta Pelicansin toisesta maalista? Miten helvetissä kukaan voi luulla, että se oli Makkosen mies? Taikka Jonne Virtasen?

En tiedä tarkalleen mitä JYP ja Dufva ovat tuonkaltaisissa tilanteissa sopineet mutta jos minun pitäisi syyttävä sormi osoittaa jonnekin suuntaan, se osoittaisi vain ja ainoastaan Jari Jääskeläistä. Jäsä ja Paakkolanvaara lähtevät keskiympyrästä yhtämatkaa kohti JYPin maalia ja Jäsä siinä hieman yrittääkin koukkia ja "pelata miestä". Tämä kun ei riitä! Sinisen kohdilla Jäsä sitten höllää lopullisesti (alkaen pelata omaa paikkaansa) ja jättää tuon miehen vapaaksi ja pam-pam 1-2.

Jokaisessa joukkueessa missä minä olen pelannut on puolustus strategiaan kuulunut se, että tuon kaltaisissa tilanteissa oma mies pelataan loppuun asti vaikka ihan oman maalin taakse eikä omalle alueelle tullessa lyödä jarruja kiinni ja oteta sitä omaa ruutua siitä sinisen alta. Tämä siis laitahyökkääjän ominaisuudessa. En voi millään uskoa, että Dufvan pelisysteemissä ei näin pitäisi oikeastikin tehdä.

Toki Jääskeläisen peliäly on heikohkoa ja näitä tulee ainakin alkukaudesta.
 

janbo

Jäsen
Jyp:n pelistä tulee mieleen Suomen maajoukkue. Myllyä piisaa, mutta mitään järkevää ei oikeen tahdota saada aikaan ja nekin vähät paikat mitä on niin sählätään hyvin tehokkaasti.

Olen itse täysin samaa mieltä muutoin paitsi mielestäni paikkoja on kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Mm. Pihlström sutaisi samassa vaihdossa 3(!) kertaa kiekon ohi yrittäessään laukausta. Onhan tähän yhtäläisyyteen kuitenkin selvä syy. Jatkoaikalaisten mielestä Dufva on viimeiset 20 vuotta valinnut maajoukkueen pelaajat ja tulee niin myös tekemään seuraavat 20 vuotta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös