Olen tuota Kiina-pakettien hinnoittelua itsekin aina miettinyt ja en ole vastausta löytänyt johon voisi täysin luottaa. Oletettavasti kyse on jossain siinä että Hong Kongin posti tai vast on tehnyt Itellan kanssa könttäsopparin jonka tuloksena Itella saa pari kymppiä/vuosi ja taas Hong Kongin posti toisaalta tarjoaa valtaisien volyymien turvana varmasti muutaman sentin hinnan/kirje myyjille.
En usko, että asia on ihan noin. Luonnollisesti Itellan edustajatkin kiistävät asian, tässä hyvä kirjoitus asiasta:
2 €:n pingispallot Hongkongista Suomeen - Ilmainen kuljetus paljastui myytiksi | Uusi Suomi
Eli vaikka Itellassa onkin tehty hölmöjä ratkaisuja, niin ei ne sentään ihan niin hölmöjä ole, että tekisivät ja jatkaisivat sellaisia sopimuksia mitkä vievät ne ahdinkoon. Siis jos ja kun puhutaan kaupallisista palveluista, eli lähinnä paketeista. Tavallisen kirjepostin osalta sopimukset on toki perinteisesti olleet niin kuin varjo funtsi, eli sovittu könttähinta/vaihtokauppa eri maiden postien välillä. Mutta pakettikuljetuksissa logistiikan hoitaa yleensä sitten joku siihen erikoistunut taho, jolla on sitten Suomen päässä neuvoteltuna jakosoppari esim. Itellan kanssa.
Kyllä mä jättäisin tässäkin asiassa foliot keittiön kaappiin ja uskoisin siihen, että verkkokauppa ottaa jossain tapauksissa rahdeista reippaasti takkiin. Ei jossain isossa kiinalaispuljussa kukaan laske tai mieti miten jossain yksittäisissä Suomen tilauksissa katteelle käy, vaan siellä katsotaan isoa kokonaisuutta ja mitä kokonaisuudessaan viivan alle jää logistiikkakulujen jälkeen.
Ilmaista lounasta ei useinkaan ole, harmi kyllä. Itsekin tilailin brittien Amazonista ilolla kamaa, kunnes sitten lopettivat postikuluttomat free delivery toimitukset Suomeen. Varmaan siihen oli syynsä.
Verkkokauppojen suurimmaksi ongelmaksi näkisin sen, että hinta on useimmiten lähes ainoa kilpailuvaltti. Siis silloin, kun tavara on sellainen, minkä saisi vaikka lähimmästä marketista tai ainakin tsiljoonasta muusta nettikaupasta. Vaikka siis joku taulutelkkari, tabletti tai akkuporakone.
Kun on ihan sama tuote ja suhteellisen luotettavat toimijat vastakkain, niin kuluttaja ostaa sen luonnollisesti halvimmasta paikasta. Ei siinä välttämättä jokainen edes tsekkaa ehtoja, toimitusaikaa tms.
Jos kauppa ei sujunut ihan kuten toivottua, niin sitten seuraava tilaus toiseen paikkaan. Mutta kun katteet on pieniä, niin eipä siinä verkkokaupallakaan ole sitten mahdollisuuksia suunnitella esim. parannuksia asiakaspalveluunsa, vaan hinta pysyy jatkossakin ainoana kilpailuvalttina.