Mainos

Kaupat ja tavaratalot – katoava luonnonvara?

• 15 355
  • 74

Jetson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Verkkokaupasta sellainen kysymys, että mihin tuo verkkokaupan kannattamattomuus perustuu?

Yksi tekijä verkkokauppojen heikolle kannattavuudelle on ainakin EU:n alueella asiakkaiden oikeus palauttaa tuote kahden viikon sisällä ostohetkestä.

Vaikka asiakas maksaisikin postikulut, aiheutuu palautuksista myyjälle huomattavasti muita kustannuksia. Esimerkiksi muodin puolella on tavallista tilata varmuuden vuoksi parikin kokovaihtoehtoa samasta tuotteesta ja palauttaa sitten epäsopivat takaisin. Tai jos väri ei miellytä tms. Vaatteiden palautusprosentti on joillakin kaupoilla 30% luokkaa ja ylikin, mikä on aivan järjettömän suuri luku.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi tekijä verkkokauppojen heikolle kannattavuudelle on ainakin EU:n alueella asiakkaiden oikeus palauttaa tuote kahden viikon sisällä ostohetkestä.

Vaikka asiakas maksaisikin postikulut, aiheutuu palautuksista myyjälle huomattavasti muita kustannuksia. Esimerkiksi muodin puolella on tavallista tilata varmuuden vuoksi parikin kokovaihtoehtoa samasta tuotteesta ja palauttaa sitten epäsopivat takaisin. Tai jos väri ei miellytä tms. Vaatteiden palautusprosentti on joillakin kaupoilla 30% luokkaa ja ylikin, mikä on aivan järjettömän suuri luku.

Tämä on totta. Olen itsekin joskus "kirjastottanut" verkkokauppaa palautettuani erään kirjan jonka luin päivässä. Toki osa nettikaupoista on reagoinut tähän siten, että se laittaa palauttajat mustalle listalle eikä heille enää toimiteta tavaroita. Ihan oikein sekin.

Verkkokaupat ovat nykyään erittäin vahvasti kilpailtuja, jolloin suomalaiseen kivijalkakaupankäyntikulttuuriin juurtunutta hintakilpailun vääristymää ei pääse syntymään. Kilpailutilanne riittppuu puolestaan ihan alasta. Esimerkiksi kodin pienelektroniikka tai lentoliput ovat äärimäisen kilpailtuja kun taas päivittäistavarabisnes löytyy toisesta päästä. Eläköön kauppiaan ego ja Kesko sekä S-ryhmä, vihreä kortti ja sen käytöön liittyvä yleinen keskinkertaisuus!

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllä verkkokaupoillakin on tällä hetkellä vaikeeta. Suurin syy on tavaran tilaaminen ulkomailta. ei suomalainen verkkokauppa pysty kilpailemaan täällä hinnoilla ulkomaisia vastaan. Jo pelkät postikulut ovat suomalaisissa kaupoissa kovat. Kovat ajat on edessä kauppiaille niin kivijalka kuin myös verkko.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä verkkokaupoillakin on tällä hetkellä vaikeeta. Suurin syy on tavaran tilaaminen ulkomailta. ei suomalainen verkkokauppa pysty kilpailemaan täällä hinnoilla ulkomaisia vastaan. Jo pelkät postikulut ovat suomalaisissa kaupoissa kovat. Kovat ajat on edessä kauppiaille niin kivijalka kuin myös verkko.

Tuossa se kotimaisten verkkokauppojen ongelma on juuri tällä hetkellä kun samaa tavaraa saa esim. Ebaysta paljon edullisemmin ja lisäksi esimerkiksi suoraan kiinasta tilaaminen on kokoajan lisääntynyt joten edes eurooppalaiset verkkokaupat ei varmaan kovin hyvin voi. Google kääntäjät ja muut vielä helpottaa kielen kanssa ja maksut kun tapahtuu esim. Paypallin kautta joka yleistynyt aika paljon suomalaisten keskuudesta niin vaikeata tuo on.

Miten muuten nuo postimaksut kun esim. juuri kiinasta kun tilaa usein postimaksut on ilmaisia ja monesti muuallakin ulkomailla, Suomessa taas postimaksut normaalille paketille taitaa olla jotain 6-7 euron luokkaa pelkästään kotimaassa. Onko noissa joku sopimus että ulkomaantilaukset tulee Suomeen ilmaiseksi tai lähestulkoon ilmaiseksi vai joutuuko nuo verkkokaupat maksamaan kalliit maksut ja myymään montaa tuotetta jopa tappiolla?

Tuossa kotimaan kalliista postimaksuissa taitaa myös olla se miksi välttämättä ei tuo tilaaminen hirveästi ihmisiä ainakaan kotimaasta saa suosiota.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Miten muuten nuo postimaksut kun esim. juuri kiinasta kun tilaa usein postimaksut on ilmaisia ja monesti muuallakin ulkomailla, Suomessa taas postimaksut normaalille paketille taitaa olla jotain 6-7 euron luokkaa pelkästään kotimaassa. Onko noissa joku sopimus että ulkomaantilaukset tulee Suomeen ilmaiseksi tai lähestulkoon ilmaiseksi vai joutuuko nuo verkkokaupat maksamaan kalliit maksut ja myymään montaa tuotetta jopa tappiolla?
.

Ei tuota Suomen pään logistiikkakulua voida ainakaan tuotteen katteesta ottaa jos postimaksu olisi suomalaista luokkaa. Olen joskus tilannut ~euron tuotteita Kiinasta ja ne ovat tulleet suoraan kotiin toimitettuna, tuskinpa Itella ottaa siitä välistä normaalia kakkosluokan kirjemaksua. Toisaalta, kirje Kiinaan maksaa Itellalta 95c, kakkosluokan kirje Suomeen 90c eli eipä tuo pari tuhatta kilometriä matkustusta juuri näytä maksavan lisää.

Olen tuota Kiina-pakettien hinnoittelua itsekin aina miettinyt ja en ole vastausta löytänyt johon voisi täysin luottaa. Oletettavasti kyse on jossain siinä että Hong Kongin posti tai vast on tehnyt Itellan kanssa könttäsopparin jonka tuloksena Itella saa pari kymppiä/vuosi ja taas Hong Kongin posti toisaalta tarjoaa valtaisien volyymien turvana varmasti muutaman sentin hinnan/kirje myyjille.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen tuota Kiina-pakettien hinnoittelua itsekin aina miettinyt ja en ole vastausta löytänyt johon voisi täysin luottaa. Oletettavasti kyse on jossain siinä että Hong Kongin posti tai vast on tehnyt Itellan kanssa könttäsopparin jonka tuloksena Itella saa pari kymppiä/vuosi ja taas Hong Kongin posti toisaalta tarjoaa valtaisien volyymien turvana varmasti muutaman sentin hinnan/kirje myyjille.

Joo no juuri tuli itse esimerkiksi kiinasta tilattua paketin joka varmaan painaa useamman kilon ja jonkin verran kokoa ja tilauksen hinta siinä 10 euron luokkaa. Suomessa tuon lähetyskulut olisi jo ilmeisesti tuon 7,60, mutta itselle tulee koko tilaus melkein samalla hinnalla kun Suomessa olisi pelkät kulut.

Suosikkijoukkue
HIFK

Olen ymmärtänyt, että tämä ominaisuus olisi poistumassa.

Toisaalta, sehän on kaupankäyntiä rajoittava tekijä että esim. vaatteissa olisi tiedettävä tarkkaan koko ja osuttava kerralla nappiin. Meilä miehillä nyt on helppoa kun koot menee: lapsi-L-XL-Mene lääkäriin, mutta naisilla voi olla pieniä vaikeuksia pukeutua koon 36 paitaan jos koko on 38. Tai ainakin näyttäytyä julkisesti se vaate päällään. (Ellei asu Porissa, tai Kouvolassa "hehe"). Ja takaisinlähettämisen tietynlainen vaikeus aina takaisi sen, että takaisinmenevä liikenne on melko pientä. siis ajatuksena "lähetän tämän takaisin koska en mahdu tähän" on niin järjenvastainen, että ennemmin otetaan taloudellisesti takkiin kuin alennutaan kertomaan että olisi liian isokokoinen oikeankokoiseen vaatteeseen.

Mutta joo, luin "jostain" että tätä ominaisuutta ollaan poistamassa. Ja voi olla että olen liikenteessä ihan väärällä käsityksellä.

Postituskulut on mielestäni toisaalta aika naurettavan pienet, siis jos tavaroita ottaa enemmän kuin yhden kappaleen kerrallaan. Tokihan vaikkapa yhdelle DVD:lle tulee hintaa jos ostaa uutuusleffan 15.90 ja siihen postit päälle, niin Anttilastahan saa tuotteen samaan hintaan...

No niin, siis nimenomaan kotimaiset tavaratalot näyttää nyt meikäläisen silmissä ottavan dunkkuun aika isolla kädellä sen vuoksi että osastoilla on ollut aika hiljaista sen suhteen että kotimainen perusostaja menee tsiigailemaan stereoita ja myyjä sitten puhuu että kuinka hyvät bassot tässä vehkeessä on jne. Että siinä mielessä koko tavaratalokonsepti on aika passé.

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Eiköhän se pääpiirteittäin juuri noin. Joku Kiinan Paskamiljoonatukku on tehnyt KiinaPostin kanssa sopimuksen, jossa gatziljoona lähetystä per vuosi tekee 0,01e/lähetys. Sitten KiinaPosti on jossain yhteistyössä meitin Itellan kanssa, jolle on taas jäänyt luu käteen. Itellan logiikka ja logistiikka olisikin sitten oman ketjunsa arvoinen.

Jetson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen ymmärtänyt, että tämä ominaisuus olisi poistumassa.

Palautusoikeus on pysynyt ennallaan, mutta kesäkuusta lähtien se ei enää ole ollut automaattisesti asiakkaalle maksutonta. Verkkokauppa voi halutessaan periä postikulut asiakkaalta, tosin kovinkaan moni kauppa ei tähän varmaan uskalla ainakaan eturintamassa mennä.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

En usko, että asia on ihan noin. Luonnollisesti Itellan edustajatkin kiistävät asian, tässä hyvä kirjoitus asiasta: 2 €:n pingispallot Hongkongista Suomeen - Ilmainen kuljetus paljastui myytiksi | Uusi Suomi

Eli vaikka Itellassa onkin tehty hölmöjä ratkaisuja, niin ei ne sentään ihan niin hölmöjä ole, että tekisivät ja jatkaisivat sellaisia sopimuksia mitkä vievät ne ahdinkoon. Siis jos ja kun puhutaan kaupallisista palveluista, eli lähinnä paketeista. Tavallisen kirjepostin osalta sopimukset on toki perinteisesti olleet niin kuin varjo funtsi, eli sovittu könttähinta/vaihtokauppa eri maiden postien välillä. Mutta pakettikuljetuksissa logistiikan hoitaa yleensä sitten joku siihen erikoistunut taho, jolla on sitten Suomen päässä neuvoteltuna jakosoppari esim. Itellan kanssa.

Kyllä mä jättäisin tässäkin asiassa foliot keittiön kaappiin ja uskoisin siihen, että verkkokauppa ottaa jossain tapauksissa rahdeista reippaasti takkiin. Ei jossain isossa kiinalaispuljussa kukaan laske tai mieti miten jossain yksittäisissä Suomen tilauksissa katteelle käy, vaan siellä katsotaan isoa kokonaisuutta ja mitä kokonaisuudessaan viivan alle jää logistiikkakulujen jälkeen.

Ilmaista lounasta ei useinkaan ole, harmi kyllä. Itsekin tilailin brittien Amazonista ilolla kamaa, kunnes sitten lopettivat postikuluttomat free delivery toimitukset Suomeen. Varmaan siihen oli syynsä.

Verkkokauppojen suurimmaksi ongelmaksi näkisin sen, että hinta on useimmiten lähes ainoa kilpailuvaltti. Siis silloin, kun tavara on sellainen, minkä saisi vaikka lähimmästä marketista tai ainakin tsiljoonasta muusta nettikaupasta. Vaikka siis joku taulutelkkari, tabletti tai akkuporakone.

Kun on ihan sama tuote ja suhteellisen luotettavat toimijat vastakkain, niin kuluttaja ostaa sen luonnollisesti halvimmasta paikasta. Ei siinä välttämättä jokainen edes tsekkaa ehtoja, toimitusaikaa tms.

Jos kauppa ei sujunut ihan kuten toivottua, niin sitten seuraava tilaus toiseen paikkaan. Mutta kun katteet on pieniä, niin eipä siinä verkkokaupallakaan ole sitten mahdollisuuksia suunnitella esim. parannuksia asiakaspalveluunsa, vaan hinta pysyy jatkossakin ainoana kilpailuvalttina.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Verkkokauppojen suurimmaksi ongelmaksi näkisin sen, että hinta on useimmiten lähes ainoa kilpailuvaltti. Siis silloin, kun tavara on sellainen, minkä saisi vaikka lähimmästä marketista tai ainakin tsiljoonasta muusta nettikaupasta. Vaikka siis joku taulutelkkari, tabletti tai akkuporakone.
.

Hinta ei todellakaan ole ainoa kilpailuvaltti. Suuri valikoima, toimitusnopeus sekä kotiovelle kuljetus kuuluvat myös hyvin hoidetun verkkokaupan valtteihin. Ihan perustuotteet ostettanee jatkossakin kivijalkakaupoista, mutta yllä mainitsemiesi tuotteiden osalta kuluttajien vaatimustaso on noussut. Viihde-elektroniikasta haetaan jopa näin laskusuhdanteen aikanani parasta. Internet on kaupankäynnin ohella mahdollistanut myös tuotteiden laatuvertailun. Jengi lukee Muroa ym nörttisivustoja ennen ostopäätöstä ja kuluttajien valistuneisuus näkyy eniten nimenomaan viihde-elektroniikassa.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hinta ei todellakaan ole ainoa kilpailuvaltti. Suuri valikoima, toimitusnopeus sekä kotiovelle kuljetus kuuluvat myös hyvin hoidetun verkkokaupan valtteihin. Ihan perustuotteet ostettanee jatkossakin kivijalkakaupoista, mutta yllä mainitsemiesi tuotteiden osalta kuluttajien vaatimustaso on noussut. Viihde-elektroniikasta haetaan jopa näin laskusuhdanteen aikanani parasta. Internet on kaupankäynnin ohella mahdollistanut myös tuotteiden laatuvertailun. Jengi lukee Muroa ym nörttisivustoja ennen ostopäätöstä ja kuluttajien valistuneisuus näkyy eniten nimenomaan viihde-elektroniikassa.

Varsinkin noissa isommissa laitteissa tuo kotiinkuljetus taitaa olla se valttikortti. Itseä myös liikkeissä usein vituttaa se että "valitettavasti tuotetta ei löydy varastossa, mutta 3 viikon päästä saadaan pieni uusi erä" lauseet. Varsinkin jossain huonekaluliikkeessä tuntuu että varsinkin ne lehtien etusivulla olevat huonekaluja ei ole koskaan liikkeessä edes ollut. Netissä tietää saavansa aina parhaiman hinnat ja tavaran kotiovelle, vertaa sitten jos lähtisi vaikka sitä isoa töllötintä liikkeestä ostaan, ensin metsästät tunnin myyjää, sitten hyvällä tuurilla sitä tuotetta ei ole varastossa ja jos on niin lähdeppä sitä sitten peräkärryn kanssa kiikuttamaan. Parempi tilata suoraan kotiovelle. Varmaan noissa isommissa tavaroissa juuri tuo verkkokauppa tulee lisääntymään.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Itse olen miettinyt miksi Suomessa jokaisella kaupalla pitää olla omat bonus järjestelmät. Esimerkiksi Siwoissa alkoi nyt tämä uusi Pins touhu. Eikö tuommoisen järjestelmän ylläpitäminen ja mainostaminen maksa suhteellisen paljon. Varsinkin nyt kun kokonaan uusi järjestelmä ja korttisysteemi tuli.

Voisi kai jopa olla ilman noita bonusjärjestelmiä siwankin hinnat jopa alempia kuin vaikka S-kaupan, nyt tarjoustuotteiden osalta saattaakin olla jo halvempia. Uskoisin että Suomessa saattaisi juurikin Siwan kaltaisella toiselle yritykselle olla kysyntää.

Siwat saisivat mennä minun puolestani vaikka nurin ja korvautua vaikkapa Lidleillä. Todella kalliita kauppoja, jotka ovat lähinnä muinaisjäänne Tradekan/E-kaupan menneestä mahdista ja työväenkauppa-aatteesta.

Mitä PINS-järjestelmään tulee, niin sehän on monikansallinen järjestelmä, Suomi on siinä vain yksi osa osa. Synergiaetuja tuolla varmasti lähinnä tavoitellaan ja muutos oli Tradeka-liikkeissä ja -hotelleissa varmasti senkin takia tarpeen, että heidän Ykkösbonus-korttinsa on ollut vuosia täysin turha viimeistään sen jälkeen kun pulju pisti omat isot markettinsa lihoiksi ja keskittyi kämäisiin Siwoihin.

Bonuskorttijärjestelmien tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta Siwan kalliisiin hintoihin se ei vaikuttaisi yhtään, vaikka PINS-järjestelmä sieltä katoaisi.

Minulla on PINS-kortilla bonuspisteitä parituhatta, joista ainuttakaan en ole saanut Suomesta PINS-pisteitä tarjoavista liikkeistä. Lähes kaikki pisteet tulivat airBalticin vanhan kanta-asiakaskortin kylkiäisinä kun airBalticin oma korttijärjestelmä muutettiin PINS-kortiksi. Sitten myöhemmin PINS laajeni Suomeenkin. Näillä näkymin sama linja jatkuu, eli mahdollisia PINS-pisteitä kertyy vain ulkomaisilta tahoilta ja kun bonuksia on tarpeeksi niin käytän ne hyvin luultavasti esimerkiksi bonuslentoon Turusta Riiaan, kerrytettävä pistemäärä ei ole edes mitenkään kauhean iso.

Anttiloiden alasajo vituttaa, Turun keskustan Anttilasta olen ostanut satoja elokuvia ja cd-levyjä ynnä muutenkin paljon tuotteita vaatteista elektroniikkaan ja muuhun. Mitään korvaavaa ei tilalla ole eikä varmaan tule, joten jatkossa täytyy varmaan hoitaa entistä enemmän perusostoja ulkomaisista nettikaupoista ja jättää kaupungin keskustan liikkeet väliin.

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Palautusoikeus on pysynyt ennallaan, mutta kesäkuusta lähtien se ei enää ole ollut automaattisesti asiakkaalle maksutonta. Verkkokauppa voi halutessaan periä postikulut asiakkaalta, tosin kovinkaan moni kauppa ei tähän varmaan uskalla ainakaan eturintamassa mennä.

Näinhän se menee:

Verkkokaupan palautusmaksuissa odotetaan kilpailijan siirtoa

Artikkelissa mainitaan, että "Suurimmat palautusprosentit ovat vaatekaupassa, jossa jopa puolet tavarasta matkaa takaisin myyjälle." Luulisi, että kaupan katteet häviävät tuollaisessa tavaroiden edestakaisin lähettelyssä.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siwat saisivat mennä minun puolestani vaikka nurin ja korvautua vaikkapa Lidleillä. Todella kalliita kauppoja, jotka ovat lähinnä muinaisjäänne Tradekan/E-kaupan menneestä mahdista ja työväenkauppa-aatteesta.

En mä nyt tiedä onko ne Siwatkaan enää niin kalliita, toki vaikea sanoa kun tulee itse enemmän käytyä juuri Siwassa kuin isommissa kaupoissa. Sielläkin on kuitenkin vielä omat tarjouksetkin ihan hyviä olleet viimeaikoina, hieman valikoiden kun ottaa niin hyvin halvallakin voi nykyään selvitä. Itse myös tykkään illalla käydä kun löytyy kasa -30% tavaraa eikä tarvitse lähteä kauppaan ihmisjoukkoon metsästään ja jonottaan kassalle. Iltasella aina tekee ostokset ja ostaa tarjoustuotteita niin halvalla selviää. Tuntuu ainakin ettei S-kaupoissa pahemmin ikinä tarjouksia ole eikä ne hinnatkaan ihan halvimmassa päässä ja kun itse niin vähän ostaa niin bonukset jää vähiin.

Itse ainakin juuri tykkään pienemmässä kaupassa käydä ja näin kun yksin asuu niin ostokset ei ole suuria, että aina kannattaa isoon kauppaan mennä. Tottakai Lidl varsinkin noista se halvin vaihtoehto ja kympillä jo saa aika ison kasan tavaraa ostettua moneksi päiväksi. Voisikin tulla minun puolesta noita pienempiä Lidl myös jossa ei olisi käyttötavaraa ollenkaan ja hieman rajatumpi valikoima, ei kai ihan mahdoton ideakaan?

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuntuu ainakin ettei S-kaupoissa pahemmin ikinä tarjouksia ole eikä ne hinnatkaan ihan halvimmassa päässä ja kun itse niin vähän ostaa niin bonukset jää vähiin.

Ymmärrän näkemyksen, mutta mutu-tuntumalla sanoisin, että S-kaupassa kaikki tuotteet ovat järjestään Siwan vastaavia edullisempia. Tarjouksia ei kyllä juuri ole, se on totta, mutta tarjouksien puute kompensoituu halvemmilla hinnoilla.

Sanoisin, että Lidliä lukuunottamatta S-kaupat ovat niitä halvimpia päivittäistavarakauppoja.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Luin jostakin lehdestä ennustuksen että nämä mega-automarketit tulisivat kehittymään enemmän tuollaisiksi "elämyskeskuksiksi" jossa olisi ostosten lisäksi kaikenlaista aktiviteettia ja tekemistä, ja jonne mentäisiin koko päiväksi viihtymään. Ihan normiostosten kohdalla mentäisiin taas sitten vähän takaisin päin entiseen ja ihmiset suosisivat mieluummin pienempiä lähikauppoja. Briteissä suuntaus on ilmeisesti jo kääntynyt tällaiseen.

Tämä on se suunta ollut jonkun aikaa ainakin täällä pk-seudulla. Näissä Selloissa, Jumboissa jne löytyy ruokakauppojen lisäksi keilaradat, elokuvateatterit, leikkipaikkoja, ruokapaikkoja ja Jumbossa tietty vielä se kylpylähotellli. Toimii ehkä joillekin mutta omasta mielestä hengetöntä ja kaukana siitä miten itse haluaisin asioida. Itsellä ei periaatteessa ole valittamista kunhan lähikaupat säilyy lähiöissä eikä ihmisiä "pakoteta" ajamaan autolla lähikauppaan joka on tälläinen hypermarketti. Tälläkin hetkellä itsellä espoon lähiössä löytyy 400m päästä k-supermarket ja alko, toiseen suuntaan 800m niin vastassa on snadi ostari ja Lidl, mulle täydellinen mix päivittäisiin elintarvikkeisiin.

Helsingin keskustan olen pitänyt aina asuinpaikkani kohtalaisella etäisyydellä jonne voi lähteä ravintoloihin taikka kivijalkakauppoihin esim vaateostoksille ja sillä saralla mielestäni stadi nimenomaan kehittyy koko ajan. Vaatteita en jaksa ostaa verkosta, puhumattakaan kengistä, niin suuri osa sitä ostoprosessia on nähdä vaate ensin siinä edessä sitten kokeilla miltä näyttää, tähän menee pari minuuttia minuuttia ja sitten siirtyä seuraavaan vaatteeseen. Tätä rumbaa en ikimaailmassa jaksaisi tehdä nettilähetyksien kanssa, kerran olen kokeillut ja frendin kanssa tilattiin pahvilaatikollinen tavaraa ja taisi yksi viidestä paidasta sopia ja sekin oli vähän oudon mallinen mikä ei kuvasta selvinnyt. Eikä saa unohtaa sitä palvelua, kyllä stadista löytyy vielä hyvän palvelun vaatekauppoja missä daamit tuo sulle vaatteita koppiin testattaviksi eikä tarvitse itse puolissa pukeissa lähteä seikkailemaan.

Ja se paljon parjattu Stockmann on ainoa kattava "marketti" suomessa mistä löytää runsain mitoin vähän harvinaisempiakin brändejä:
Brändit | Stockmann.com

Ymmärrän että monelle on yhden tekevää tälläinen merkkien paljous varsinkin kivijalkaliikkeessä mutta itse pidän kansallisaarteena tälläistä pitkän historian omaavaa tavarataloa maamme pääkaupungissa joka pitää valikoimansa todella kattavana. Ja onhan Stockkan -60% alet aika houkuttelevia monestakin syystä, pieksee mielenkiinnossa Hullut Päivät 6-0 ja löytöjä voi tehdä vaikkapa suomessa todella harvinaisten designereiden/vaatemerkkien mallistoista milloin ne on ainakin itselleni järkevissä hinnoissa.

_

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Stockmannilla menee huonosti. Verkkokauppa, venäläisten vähentynyt ostovoima ja suomalaisten vähentynyt kulutus lueteltu syinä. Vaikea äkkiseltään nähdä että trendi kovin nopeasti muuttuisi.

Kyllä ja Stockahan tekee parhaillaan ihan uutta strategiaa tulevaisuutta ajatellen. Viimeiset 20 vuotta Stockmann on kansainvälistynyt nykyisen johdon alaisuudessa isosti. Saa nähdä, voi olla että Stocka tulee tulevaisuudessa pienentymään takaisin kohti kotimaan markkinoita, vaikka mielestäni tuo voi olla lyhytnäköistäkin, olivat kv.ongelmat millaisia tahansa. Ainakaan Lindexin pilkkomiseen en lähtisi.

Nyt olen kuullut huhua, että toimitusjohtajan jäädessä eläkkeelle vuoden lopussa, niin moni avaintekijä firmassa ei ole tyytyväisiä uuteen ja vielä sekavaan tulevaisuuteen ja ovat lähdössä/jo lähteneet muualle.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Prkl, ilmankos erikoiskaupalla menee huonosti, olin tänään 9.30 Sellossa ostokykyisenä ja haluisena ja eiköhän kaikki liikkeet olleet vielä säpissä. No, siitä sitten Prismaa ja cittaria katsomaan ja sikäli ne tuotteet mitä hain tarttui mukaan, vaikka ehkä olisin alunperin halunnut ostaa hieman toisia merkkejä.

Suosikkijoukkue
Paikalliset

Tuamas

Jäsen
Tälläkin alalla tekemisen laatu määrittää tuloksen määrän.

Anttila on jo pitkään ollut tavaratalomaailman heikoin lenkki, jolla ei ole ollut oikeastaan yhtään vahvaa brändiä, saati että olisi markkinoilla edes jollain mittarilla ollut kärkitasoa. Vähän vasurilla tehtyä hommaa tuntunut olevan ja tavaralot sekä valikoima olivat jo ysärillä samalla tasolla.

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Tälläkin alalla tekemisen laatu määrittää tuloksen määrän.

Anttila on jo pitkään ollut tavaratalomaailman heikoin lenkki, jolla ei ole ollut oikeastaan yhtään vahvaa brändiä, saati että olisi markkinoilla edes jollain mittarilla ollut kärkitasoa. Vähän vasurilla tehtyä hommaa tuntunut olevan ja tavaralot sekä valikoima olivat jo ysärillä samalla tasolla.

Täysin samaa mieltä. Tampereen Anttilassa on ollut ainakin viimeiset kymmenen vuotta ollut täysin sama pysähtynyt tunnelma. Asiakkaita on ollut yksi siellä, toinen täällä. En itse asiassa edes ymmärrä miten kyseinen pulju on näinkin pitkään sinnitellyt mukana menossa.

Vaikea uskoa ettei tuossa koko ketjun miljoonalla myynnissä olisi taustalla yleistynyttä "kansainvälinen konserni ja jos jotain plussaa jää viimeisen viivan alle niin se menee 100% konsernisiirtoina tms kikkailuna Luxemburgiin/muualle suomalaista verotusta pakoon".

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vaan eivät mene nurin. Suomen Lähikauppa vahvistaa Siwojen asemaa muuttamalla kaikki Valintatalot Siwoiksi osana brändiudistustaan. Ymmärrän kyllä perusteet, vaikka itse(kään) en Siwoista pidä ollenkaan. Kaupan ala on kovaa bisnestä ja konsernin isommat kaupat(euromarketit esim.) eivät olleet kamalan kannattavia, minkä takia on järkevämpää satsata omiin vahvuuksiin eli lähikauppaan.

http://yle.fi/uutiset/valintatalot_siwoiksi__katukuva_muuttuu_parissa_vuodessa/7876533(Linkissä YLE:n uutinen Siwa-uudistuksesta ja Valintatalon kuihtumisesta)

Vaan eivät mene nurin. Suomen Lähikauppa vahvistaa Siwojen asemaa muuttamalla kaikki Valintatalot Siwoiksi osana brändiudistustaan. Ymmärrän kyllä perusteet, vaikka itse(kään) en Siwoista pidä ollenkaan. Kaupan ala on kovaa bisnestä ja konsernin isommat kaupat(euromarketit esim.) eivät olleet kamalan kannattavia, minkä takia on järkevämpää satsata omiin vahvuuksiin eli lähikauppaan.

http://yle.fi/uutiset/valintatalot_siwoiksi__katukuva_muuttuu_parissa_vuodessa/7876533(Linkissä YLE:n uutinen Siwa-uudistuksesta ja Valintatalon kuihtumisesta)

Myyntikuntoon laittavat ketjua, sanon minä. Ei ihan hirveästi yllättäisi, jos esim. Reitan ostaa koko lafkan parin vuoden päästä ja muuttaa konseptin enemmän 7-Elevenin tyyppiseksi convenience storeksi. Nykyisellä konseptilla Siwa ei montaa vuotta sätki.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy