Kaikkea ei tosiaankaan voi mitata rahassa. Mutta kun raha on jumala, ja ihmisen arvot pyritty pakottamaan rahaa palvoviksi, ovat terveet sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys valuneet taka-alalle, on lopputuloksena rahakkaita mutta henkisesti pahoinvoivia ihmisiä. Tietenkin pitää myös muistaa että entisen suomalaisen yhteiskuntamallin tukijalka – keskiluokka, on nyt jakautunut rikkaisiin ja köyhiin.
Mainittakoon että sivuunkirjoittanut ei ole kommunisti, ei edes taistolainen. Myös fasismia vastustan, ja väitänkin että kapitalismin lopputuloksena on nimenomaan fasismi. Mitä muutakaan voi ajatella, kun kaikki merkit viittaavat siihen, että kehitys kulkee kohti raaimman valtaa ja heikkojen oikeuksien rajaamista ja jopa näiden likvidoimista. Linkolat sun muut pitävät tätä luonnollisena lopputuloksena – minä en.
Olen sitä vastoin aina ihaillut amerikkalaista kulttuuria, vaikka kapitalisti merkitseekin monille orjuutta. Yrittelijäisyydessä ei tietenkään ole mitään vikaa, mikäli siihen suodaan vapaat mahdollisuudet. Eikö se ole se alkuperäinen amerikkalainen unelma, että minä ja naapuri menestyy molemmat kivasti? Nykyinen kapitalismihan on enemmänkin sitä, että kahdesta yrittelijäästä tehokkain saa jatkaa, ja toiseksi jäänyt saa laittaa pillit pussiin. Tällaista darwinistista kapitalistista ihannetta en hyväksy. Ajoittain radikaalit mielipiteeni eivät aja erityisesti minkään puolueen linjoja. Olen robinhood-henkinen idealisti, ja näen paljon kestämättömiä uhkakuvia yhteiskunnassamme.
Ja tekninen kehitys on aina suotavaa, jos sitä käytetään aidosti ihmiskunnan hyväksi. Vaarana on tietenkin se, että ihminen kasvaa tekniikan suomien mahdollisuuksien myötä kauemmaksi luonnosta. Se on aina kohtalokas kehityssuunta.