Kauden jälkipyykki

  • 196 909
  • 862

Alec

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Myönnettäköön sellainen pieni puute mun argumentoinnissa, että sinä kautena, kun TPS ilmoitti, että alkaa korpivaellus, ostin ensimmäisen kausikorttini ja aloin käydä jokaisessa kotimatsissa ja todella monessa vierasreissulla. No, sitten vuodeksi 2009-2010, en pystynyt hankkimaan kausaria, mutta heti seuraavaksi sen taas hankkisin.
Toisin sanoen, se suurin unelmani, elää TPS:n mestaruus alusta loppuun, meni minulta ohi. Näin ollen en oikein pysty sanomaan, millainen oli tuo TPS:n pelitaktiikka tuolla kaudella. Omat kokemukseni perustuu aika pitkälti kaikkiin kausiin, kun ollaan enemmän tai vähemmän menty pohjamudissa ja niihin vertaan tätä kautta.

Pressiboxi kirjoitti:
Mikä tekee tästä pelisysteemistä edistyksellisen? Ruotsistahan se malli on kopioitu ja siellä jo ajat sitten menneen talven lumina hylätty.

Mielestäni ihan perusidea, että vaihdot suoritetaan ainoastaan, kun kiekko on oman joukkueen hallinnassa on yksinkertaisuudessaan äärimmäisen toimiva.
Monena kautena(varsinkin viime kausi), tuli turhauduttua aivan totaalisesti tilanteeseen, jossa Tepsi jäi niin sanottuun looppiin seuraavalla tavalla:
pyöritys omassa päässä -> kiekko omalle joukkueelle, heitto päätyyn, kaikki vaihtoon -> uusi kentällinen ottaa vastaan taas uuden vastustajan hyökkäyksen -> palaa alkuun ja toista lukuisia kertoja
Kuten sanoin oli äärimmäisen turhauttavaa katsoa peliä, jossa omalla joukkueella saattoi mennä pitkiä aikoja, ettei päässyt kiekollisena edes puolen kentän yli. Tästä minä sanoin, että peli on PASKAA!

Nyt tällä kaudella tilanne oli toisin päin. TPS oli se joka pääsi aina vaihtamaan kiekollisena ja pääsi aina hyökkäämään uudella kentällä.
Tämä pelitapa toki aiheuttaa sen, että oman maalin takana saatetaan seisoa välillä melko pitkäänkin, mutta katson sitä paljon mielummin kuin muutaman muun kauden plekseistä ulos, kiekko päätyyn, kaikki vaihtoon-peliä.

On minullakin tuossa pelitavassa kritisoitavaa.
Välillä maalin takana seisoskelu ylivoimalla oli jotain todella turhauttavaa, kun sekunnit rullasi pelikellossa. Kulma pyöriskely oli monesti tehotonta ja tämä olisikin se kehityksen kohde, johon pitäisi tulla radikaali muutos. Tuo asia kun muuttuisi, niin Tepsin voittosarakkeessa olisi puumerkkejä puolet enemmän.

Mutta siis tämä pelirytmin hallinta on jotain, mitä itse en ole koskaan Tepsiltä aikaisemmin nähnyt näin dominoivana ottelun sisällä.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tää on jo aika paksua. Ei sinusta olisi uskonut kuoriutuvan tuollaista. Voisit tietenkin myös lukea viestini ja huomata että kyllä minäkin olen kritisoinut paljoa. Luokkaan surkeat provot kuuluu tällainen kirjoittelu.

Kyllä se sunkin mopedi hiukan karkaa pöpelikköön, kun jaksat täällä vaahdota, että miten kenenkin pitää joukkuettaan kannattaa. Eiköhän täällä Jatkoajassa ole kuitenkin ne intohimoisimmat kannattajat. Joku voi ottaa vittuiluna, kun täällä aletaan neuvomaan, että mitä mielipiteitä kullakin saisi olla (jos se ei ole vastaava kuin sinulla).

Kyllä mä tosin sieltä jostain välistä olen huomannut että sulla olisi asiaakin. Nyt se vaan jää tuon vaahtoamisen alle.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä se sunkin mopedi hiukan karkaa pöpelikköön, kun jaksat täällä vaahdota, että miten kenenkin pitää joukkuettaan kannattaa. Eiköhän täällä Jatkoajassa ole kuitenkin ne intohimoisimmat kannattajat. Joku voi ottaa vittuiluna, kun täällä aletaan neuvomaan, että mitä mielipiteitä kullakin saisi olla (jos se ei ole vastaava kuin sinulla).

Kyllä mä tosin sieltä jostain välistä olen huomannut että sulla olisi asiaakin. Nyt se vaan jää tuon vaahtoamisen alle.

Niin, minä siis olen ottanut kantaa siihen miten heikkoja kannattajia me ollaan. Alusta saakka olen osittain lukenut itseni mukaan, koska tunnun kuuluvani meihin. Ja käyttänyt ilmaisua "me". Hermothan tässä on itsellänikin kireällä, eikä vähiten Palloseuran tiputtua kevään kinkereistä, mutta en minä ainakaan hyökkää toisia kirjoittajia kohtaan, ja jos minun kirjoitukseni (jotka ovat täysin asiallisia ja kohdistettu kollektiivisesti ja abstraktisti jokaiseen joka tuntee piston sydämessään) on jonkun mielestä vittuilua niin ei hyvin mene.

Tuosta mielipideasiasta en voi olla samaa mieltä, koska olen lähinnä kummastellut sitä miten hassuja argumentteja jengi kirjoittelee tänne. Niihin voi vähän efforttia laittaa jotta ne voisi ottaa vakavasti. Ihmeellisiä vertauksia ja epäolennaisuuksia. Eivät ne tuota hedelmällistä keskustelua vaan vie sen väärille urille. Mutta en mä mikään moderaattori ole. Itse muuten kirjoitan myös joka kerta että ymmärrän kyseiset pointit, jos ymmärrän. Ja tähänkin ketjuun olen tätä ymmärtäväisyyttäni ilmaissut, joten en minä mitään täällä lietso. Pahoittelut muuten jokaiselle teistä arvon palstaveljet, mikäli tälle tuntuu. Ei se nyt kuitenkaan tarkoitus ole ollut.

Olen edelleen yksinkertaisesti sitä mieltä, että Palloseura on tuonut parin-kolmen vuosikymmenen aikana minulle ja meille niin paljon, että tää kannattajakulttuuri voisi olla vähän suoraselkäisempää, ja että kulttuurimme on paljon jäljessä muutamien muiden liigapaikkakuntien vastaavia, ja tästä pidän kiinni. Myös tää Pekka Virran lynkkaus muistuttaa jo koomisia piirteitä saanutta ajojahtia.
 

All Behind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ristipisto, viivelähtö & Turun Palloseura
Mikä tekee tästä pelisysteemistä edistyksellisen? Ruotsistahan se malli on kopioitu ja siellä jo ajat sitten menneen talven lumina hylätty.

Napataas tähän kiinni. Alec jo onnistuneesti niputti ns. viivelähtöjen merkityksen.

Perusidea tässä pelitavassa lähtee siitä, että peliväline on vallan väline. Kiekkoa kontrolloimalla rytmitetään peliä ja pyritään hallitsemaan tämän avulla pelin rytmi omalla joukkueella. Yksinkertaistettuna, kun pidät enemmän kiekkoa ---> on parempi mahdollisuus voittaa pelejä.
Kiekkokontrollin toinen perusidea on tilan TEKEMINEN, tilan VOITTAMISEN sijaan. Kun ennen kiekko pelattiin mm. kulmaan ja sitä kautta pyrittiin voittamaan peliväline takaisin (syntyi Alecin mainitsemia tilanteita). Kiekkokontrollissa, jos pelaaja huomaa menevänsä kohti alivoimaista hyökkäystä, kiekkoa ei heitetä päätyyn (tepsi teki tätä loppukaudesta, kun pelitapaa yksinkertaistettiin), vaan palautetaan tai hidastetaan ja tätä kautta haetaan uusi vauhti, jotta päästäisiin hyökkäysalueelle kaikilta kolmelta kaistalta. Edistyksellistä on nimenomaan se, että kiekkoa halutaan pitää ja tilaa tehdä (mm. hidastus ja palutus) entisen roiskimisen sijaan. Kiekkokontrolliin kuuluu myös ennen kaikkea lyhyt syöttöpeli (pyritään syöttämään vastustajan viereen täydessä vauhdissa olevalle pelaajalle), entisten epätoivoisten havumetsien syöttöjen (pitkät maaliviivalta hyökkäyspään siniviivalle suunnatut syötöt) sijaan. Tämän takia pelitavan oppiminen selkärangasta (tietää, miten reagoida mihinkin tilanteeseen) vie aikaa. Kaikki tämänkin hetken Tepsin pelaajat ovat pelanneet koko uransa tähän asti pystysuuntaan (lukuunottamatta Suikkasen kautta), niin tottakai tilanne vie aikaa ja vaatii kärsivällisyyttä. Sitä myös vaaditaan meiltä kannattajilta.

Tätä keskustelua voidaan varmasti jatkaa jatkossa pelitapa osiossa..
 

Alec

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitten niitä muita juttuja kaudesta, niinku noi pelaajat.

- maalivahdit oli kyllä alusta asti jotain, aivan muuta kuin voittavia vahteja. Meidän nimihirviö tsekki oli alkukaudesta luokkaa surkea (tuli mieleen muuan Tomas Duba) ja lopetti kauden arvosanaan ei niin surkea, mutta kohtuu surkea. Ahlqvist aloitti ihan jees, mutta lopetti arvosanaan surkea.
Paha siinä on joukkueen yrittää voittaa matseja, kun jokainen laukaus paikasta kuin paikasta, oli vaaratilanne.
Joni Ortion tulon hehkutusta en ymmärtänyt, koska en ole mieheltä nähnyt yhtäkään hyää peliä, junnu-maajoukkue mukaan lukien, mutta hän sentään näytti vähän pelaamisen mallia. Ei nyt mikään huippu, mutta hyvää peliä kuitenkin. Onnistunut hankinta kesken kauden kaiken kaikkiaan.

puolustus oli melko kaksijakoinen. Alkukaudesta hyviä onnistumisia ja loppukaudesta melkoisia epäonnistumisia. Ensinnäkin junnuista Ristolainen ja Lehtonen pelasivat alkuun todella mallikkaasti. Sitten kun pelejä alkoi tulla enemmän alle, niin jotenkin tuntui että virheiden määrä vain alkoi kasvamaan. Koomisinta oli, että reservissä ei oikein ollut ketään ketä laittaa tilalle, joten vaikka junnujen peluuttaminen on oikea suunta, niin jotain rajaa. Vaikka tästäkin Virtaa on syytetty, niin eipä siellä resrvissä oikeen ketään tilallekkaan ollut laittaa. Itse syyttäisin Vuorta noista junnujen pelimääristä.
Sitten tapaus Vittasmäki. Mitäköhän tälle miehelle on tapahtunut? Aivan kujalla koko kauden. Viime kauden alussa Veikkaaja piti pelaajaa uutena Tepsin tulevana tähtenä, mutta kaukana ollaan siitä. Ensi kausi taitaa olla aika tärkeä uran kannalta. Ikävä sanoa, mutta Virran oman pään kiekottelu ei kyllä taida sopia V-M:lle laisinkaan, vaikka ei kyllä se varma oman pään pelaaminenkaan kyllä onnistunut.
Seppänen sitten täysi vastakohta. Kuin luotu tuohon oman pään kiekotteluun ja kiekon ylöstuontiin. Siihen se sitten lopuikin. Jostain syystä yv:llä täysin tehoton ja muutenkin hyökkäyspäässä täysin turha.
Saclzo oli ihan jees ulkkarivahvistus ja ihan kohtuullisesti teki pisteitä. Lopussa vaan alkoi tuntua, ettei paljoa tunnu enää nappaavan ja peli meni sellaiseksi omien taitojen esittelyksi pikku näppärillä kynäilyillä.
Mojzis sitten se todellinen ammattilainen. Eiköhän jokainen tiedä kuinka hyvä mies oli ja taitaa ensi kauden jatko olla pelkkää haaveunta.
Hirvonen pelkkä täyte...Tuominen heti loukkaantuneena ja sitten se Suomen nimihirviö Huzcszcckowsszci...tai jotain...hyödyllisesty käytetyt palkkarahat kahdelta vuodelta.

Hyökkääjissä paljon hyvää ja paljon huonoa.
Vaha hyvä, Anttila ihan hyvä, Mikus Hyvä, Hattunen ihan hyvä, Virtala ihan jees.
Plihal melko huono, Birner melko huono, Suominen huono.
Kritiikkiä kuitenkin annan eniten Virran omille pojille Laakso ja Salo. Jos pelaajat olisivat neloskentän pelaajia, niin olisiat koko liigan parhaat pelaajat roolissaan. Mutta nyt nuo kaverit on ilmeisesti hankitu hieman ylemmän kentän rooleihin. Jos huhut melko muhkeista palkoista pitää paikkansa, niin voi elämän kevät...
Mielestäni hyökkäykseen tarvitaan nyt jonkin verran vaihtuvuutta, mutta siinäkin on melkoiset riskit aina. Ensikaudesta pian...

Taloudesta sen verran, että mikäli voittoa taas tehdään, niin hatunnosto sille sektorille. Hyvää työtä tehdään sillä saralla. Kiinnostaisi kyllä tietää tuon jäljellä olevan velan määrä. Koska päästään aloittamaan kausi tyhjältä pöydältä, siten että pelaajabudjettiin voidaan tosissaan sijoittaa ja vaikka ottaa pikkaisen riskiä, kun talous näyttää nyt olevan hyvällä pohjalla. Tämä antaa uskoa tulevaisuuteen, mutta jotain tilannetietoja kaipaisi.

Ja mennäänpä siihen ensikauteen sitten. Yhteen kysymykseen kiinnostaisi saada vastaus täällä olevilta kirjoittajilta. Kumpi parempi: Neljä tasaista kenttää vai NHL-tyyliin selvä ykkönen, kakkonen, jarrukenttä ja junnut. Tepsi tuntuu aina menneen tuolla tasaisella neljällä kentällä ja siinä on kyllä hyvät puolensa, mutta sitten taas rahat ei riitä selviin huippupelaajiin ja junnuille ei oikein jää tilaa.

Eli kumpi parempi:
Vahalahti – hankinta – Anttila
Birner – Plihal- Tuomainen
Hattunen – Virtala – Suominen
Salo – Laakso – try-out/junnu

vai

Vahalahti – Kallis hankinta – Kallis hankinta
Hattunen – Virtala – Anttila
Salo – Laakso – Tuomainen
Kulmala – Huhtala – Lehkonen

Puolustus on enemmän kuin keskeneräinen ja hyökkäys täysin hankintojen varassa. Toivotaan toivotaan menolla taidetaan taas mennä. Rintasta toivelistalla, mutta Tepsi-kannattajan kesä ei olisi kunnon kesä, ellei koko kesää huhuttaisi jotain kovan luokan paluumuuttajaa, joka lopulta ei kuitenkaan tule.
Maalivahteja on nyt huhuttu sen verran, että jos lopputuloksena on Schwarzin jatko, niin me ollaan hävitty tää peli. Norrena, Niittymäki, Engren... Noista itse toivoisin Engreniä, mutta saas nährä.
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kommentoinut tätä ihan tarkoituksella, ajattelin, että talousalueesta puhuminen olisi jo selventänyt. Mutta rautalankamalli, ole hyvä:

Rautalankaa tarvitset korkeintaan itse, sillä mission16W:n kirjoituksissa oli kaikki olennaiset pointit. SM-liigan sivuilta voi joku viitseliäämpi käydä halutessaan laskemassa säälipleijareiden yleisökeskiarvot ja hallien täyttöasteet kautta aikojen eli kaudesta 2003-2004 lukien. Itse tyydyn laiskana pariin valikoituun otokseen isompien hallien joukkueista. Jokerit on pelannut sääleissä kerran, keväällä 2004, yleisömäärä 3076. HIFK on pelannut niissä kahdesti, keväinä 2008 ja 2009 (molempina meidän Tepsiä vastaan), yleisömäärät 5566 ja 5024.

Siinä että säälipudotuspelit eivät välttämättä kiinnosta yleisöä ja saattavat vetää katsojia jopa keskimääräistä runkosarjaottelua vähemmän ei ole mitään uutta eikä ihmeellistä. Ja väite siitä, että turkulaisyleisö ei ansaitse pudotuspelejä jos sääliottelua on seuraamassa rapiat 5000 katsojaa on tosiaankin "vähän vahva ilmaisu". Jortikan viimeisimmän pestin aikana näiden matsien yleisömäärät alkoivat kakkosella ja kolmosella, mikä oli jo kieltämättä säälittävää. Tosin pelikin oli silloin sitä tasoa, ettei hirveästi tehnyt mieli kotiin jääneitä arvostella.

Noin muuten olen kyllä pääsääntöisesti samaa mieltä siitä, että turkulaisyleisö juoksee liikaa menestyksen perässä. Toisaalta en allekirjoita niitä väitteitä, että valtaosa TPS-kannattajista jaksaa kiinnostua vain finaaleista. Suikkasen ajanjaksoon vertaaminen on tietysti epäreilua, mutta väitän että keväällä 2009 (jolloin muuten tehtiin säälipudotuspelien tähänastinen yleisöennätys 8206) turkulaisyleisölle finaalit olivat nimenomaan puolivälierät Jypiä vastaan ja mestaruuden korvasi tasaväkinen taistelu niissä. Yksi kolmesta kotiottelusta voitettiin, mutta katsojia oli jokaisessa päälle 10000 ja kauden päättäneen tappion jälkeen "kiitos Tepsi" -huudot kaikuivat pitkään hallissa (jouduin havainnoimaan tämän nettiradion välityksellä koska asuin tuolloin ulkomailla). Ei tuohon kiekkohuumaan vaadittu mestaruudesta taistelua ja jokaisen pelin voittamista vaan sitä että joukkue ylipäänsä taisteli ja kykeni tasaväkisesti haastamaan vastustajansa, joskus voittamaankin.

Mitä tulee liuzkan ansiokkaaseen vertailuun yleisökeskiarvosta ja sijoituksesta (johon tosin tarkennuksena se, että kyseessä ei ole ollut lopullinen vaan runkosarjasijoitus ja vastaavasti kai myös runkosarjan yleisökeskiarvo), iso kuva tulee kieltämättä vastaansanomattomasti selväksi. Toisaalta, kuten liuzka itsekin totesi, ilmaislippujen määrä olisi olennaista tietää, koska niiden vaikutus esim. Jokereiden katsojamääriin on tietääkseni ollut ainakin vielä takavuosina huomattava. HIFK:lla heilahtelua ei hirveästi ole, koska hallissa istuu aina se kuutisentuhatta uskollista, mistä taas kasvun varaa on vain 8200:aan eli todelliset huippuluvut jäävät puuttumaan.

Turussa hallin käyttöaste on pienempi kuin muualla, mutta ei tämän kokoisia halleja muualla Pasilaa lukuun ottamatta olekaan. Kuvaavaa on, että seuraavaksi suurin eli Nordenskiöldinkadun halli vetää yli 3500 katsojaa HK-Areenaa vähemmän. Provosoivasti voisi kysyä, että olisivatko gloryhunterismista valittavat HC-kannattajat sitten tyytyväisiä, jos meillä olisi keskiverrolle SM-liigajoukkueelle tyypillisesti noin 4000 - 5000 katsojan halli, jonka täyttöaste ei juurikaan vaihtelisi ja hallissa ei olisi finaaleissakaan tilaa kuin sille kaikkein aktiivisimmalle kannattajakunnalle. Voitaisiin ainakin ylpeillä kannattajien uskollisuudella ja sillä, että meillä ei juosta menestyksen perässä. Kun se ei olisi edes mahdollista, kuten ei useilla SM-liigajoukkueilla nytkään.

Mitä ketjun varsinaiseen aiheeseen tulee, niin eipä tähän kauteen erityisen tyytyväinen pysty olemaan, kaukana siitä. Pelitavallisista tai -taktisista seikoista en ole koskaan väittänytkään mitään ymmärtäväni, joten en puutu niihin tälläkään kertaa. Tai ehkä kuitenkin sen verran, etten itse kuulu siihen koulukuntaan, joka uskoo, että uuden valmentajan saavuttua pitäisi käyttää ensimmäinen vuosi hänen vallankumouksellisen pelitapansa opiskeluun. Jos nyt jätetään (taas kerran) katastrofaalinen kauden alku pois laskuista, niin yleisvaikutelmaksi jäi se, että tuloksellisesti meni sitä huonommin mitä pidemmälle kausi eteni. Tällainen seikka menee minun kirjoissani pärstäkertoimesta riippumatta valmentajan piikkiin, vaikka joukossa olikin epäilemättä jokunen matsi, jossa hyökkääjät eivät saaneet mistään sisään ja vastaavasti oma veskari ei saanut kiinni rantapalloakaan.

Pidemmällä aikavälillä on toisaalta huomionarvoista, että TPS oli välittömästi eKS eli ennen Kai Suikkasta ja myös välittömästi Hänen jälkeensä avoimessa syöksykierteessä. Eli jos Kaitsun pesti jätetään täysin poikkeuksellisena pitkän aikavälin arvioinnin ulkopuolelle, voidaan todeta, että Peksi sai oikaistua monivuotisen syöksykierteen. Nyt on siis palattu karsijan paikalla kyntämisestä vuosien 2006-2008 tasolle eli niukin naukin sääleihin ja niistä kahdessa ottelussa ulos. Pienenä eteenpäin menemisenä sitäkin voidaan seuran viime vuosien meininkiin nähden pitää, karua mutta totta.

Summa summarum, kymmenes sija ei ole täydellinen katastrofi mutta ei tosiaan mikään onnistuminenkaan. Hoitakoon Peksi minun puolestani kaksivuotisen pestinsä loppuun asti, mutta näillä näytöillä en kyllä olisi jatkoa väsäämässä. Pelin pitää ensi syksynä näyttää huomattavasti paremmalta jos tällaista vaihtoehtoa halutaan edes harkita.
 
Viimeksi muokattu:

BrDead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Maalivahteja on nyt huhuttu sen verran, että jos lopputuloksena on Schwarzin jatko, niin me ollaan hävitty tää peli. Norrena, Niittymäki, Engren... Noista itse toivoisin Engreniä, mutta saas nährä.

Mikäli yhtään on seurannut Niittymäen otteita AHL:ssä viime aikoina, niin valistunein arvaus lienee se, että hänen jääkiekkopelinsä on pelatut tämän kevään jälkeen. Niittymäki pelasi viikko sitten lauantaina viimeksi, jolloin hän päästi 6 maalia. Sen jälkeen hän on pudonnut Syracusen kolmosmaalivahdiksi, eikä ole pukenut viimeiseen neljään peliin. Tätä ennen valmennus pyrki peluuttamaan Tarkkia ja Niittymäkeä suurin piirtein tasaisesti, mutta homma loppui kun joukkue lähes järjestään hävisi ottelut, joissa Niittymäki oli maalissa ja vastaavasti voitti Tarkin kannettua torjuntavastuun.

Ehkä tuo viime viikon la jäi jo hänen viimeiseksi ottelukseen urallaan.

TheAHL.com | The American Hockey League | Home

Tuolta game summaryistä noita ottelutilastoja voi ihmetellä.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hermothan tässä on itsellänikin kireällä, eikä vähiten Palloseuran tiputtua kevään kinkereistä, mutta en minä ainakaan hyökkää toisia kirjoittajia kohtaan, ja jos minun kirjoitukseni (jotka ovat täysin asiallisia ja kohdistettu kollektiivisesti ja abstraktisti jokaiseen joka tuntee piston sydämessään) on jonkun mielestä vittuilua niin ei hyvin mene.

En jaksa alkaa lainailemaan sun vanhempia kirjoituksia tästä ketjusta, mutta kyllä mä pitäisin melko hyökkäävänä sun vastauksia esim. nimimerkille Timppa.

Mutta minä myönnän, että heitin hiukan vettä myllyyn ihan tarkoituksella kun täällä mentiin äärilaidasta toiseen. Toiset pistävät kaiken Virran piikkiin ja vastakuoro haukkuu kannattajat paskaksi. Ei tuossa nyt kummallakaan ryhmällä ole realiteetit täysin hallussa.

Tässä jälkipyykki-ketjussa kannattajista keskustelu on saanut liian suuren osan. Oikeasti tuo "kuudes pelaaja" on vain yksi pieni osa kokonaisuutta. Vaikka Virran "tukiryhmä" yrittää nyt kaataa likasangon kannattajien niskaan, niin todelliset ongelmat ovat jossain muualla.

Tämä kausi on nyt nähty. Suoritustason ailahtelevuus tässä itseäni pisti eniten vituttamaan. Kevätkausi oli melkoista Via Dolorosaa. Vähemmästäkin usko menee. Siltikin olen valmis katsomaan ensi kauden Virran kera. En ole mitenkään vakuuttunut että hänen konseptinsa toimii, mutta annetaan miehelle selkeä mahdollisuus näyttää kykynsä. Se ei silti tarkoita, että Virtaa pitäisi tukea täysin kriitiikittömästi. Aiheesta (ja välillä myös aiheetta) tulee paskaa, jos on TPS:n päävalmentajan postilla. Tuo on vain kestettävä.

Itse haluaisin uskoa, että parin vuoden sisällä ollaan taas kärkijoukkueita, mutta vahva epäily taustalla on, ettei tuolla sapluunalla tule oikeaa menestystä. Ja sapluunalla tarkoitan koko orkesterin toimintaa, en pelkästään Virran valmennusta.

Ihmetyksen aiheena on pakko pitää tuota puolustusta. Viisikkopuolustaminen oli melkoisen hukassa koko kauden. Ensi kaudeksi meille on tarjolla lähes samat pakit, mitä Virran puolustajat ovat olleet kärkkäästi syyttämässä kauden huonoista suorituksista. En oikein tajua miten tämä yhtälö saadaan toimimaan? Nähtävästi Virta koulii näistä kykyrajoitteisista jämäpakeista kiekollisia taikureita kesän aikana. Jos se tuossa onnistuu, niin silloin täytyy vahvasti tarkistaa omaa kantaani miehen kyvyistä.
 

BigJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse haluaisin uskoa, että parin vuoden sisällä ollaan taas kärkijoukkueita, mutta vahva epäily taustalla on, ettei tuolla sapluunalla tule oikeaa menestystä. Ja sapluunalla tarkoitan koko orkesterin toimintaa, en pelkästään Virran valmennusta.

Tässä kohtaa pitää tehdä selkeä linjanveto, jos halutaan ajaa tällä omat pojat teemalla, on Virta ehdottomasti oikea mies ruoriin. En usko että kenelläkäään muulla liigavalmentajalla olisi ollut munaa peluuttaa noin nuorta porukkaa noin rohkealla pelitavalla. Oppirahoja joudutaan maksamaan jatkossakin ja menestystä tulisi varmaankin nopeammin jos neloskentässä olisi Mäkisiä ja Koluja, mutta pitkällä tähtäimellä junnutuotantoa on pakko parantaa ja sitä kautta hyödyntää.


Ihmetyksen aiheena on pakko pitää tuota puolustusta. Viisikkopuolustaminen oli melkoisen hukassa koko kauden. Ensi kaudeksi meille on tarjolla lähes samat pakit, mitä Virran puolustajat ovat olleet kärkkäästi syyttämässä kauden huonoista suorituksista. En oikein tajua miten tämä yhtälö saadaan toimimaan? Nähtävästi Virta koulii näistä kykyrajoitteisista jämäpakeista kiekollisia taikureita kesän aikana. Jos se tuossa onnistuu, niin silloin täytyy vahvasti tarkistaa omaa kantaani miehen kyvyistä.

Tässä on hieman samaa kuin edellisessä pätkässäkin. Esim sääleissä Kärppien pakiston keski-ikä on varmaankin 5 vuotta korkeampi kuin meillä. Tuo näkyy tyhminä virheinä, mutta tulevilla kaudella on odotettavissa kovaa kehitystä. Sitä en osaa sanoa, että paljonko esim Vittasmäki tuosta on kehittymässä, mutta yksi heikompi kausi ei tee 21 vuotiaasta kykyrajoitteista.

Puolustuksen organisointia itsekkin miettisin, että onko tuossa miesvartoinnissa mitään tolkkua tuollaisella jengillä. Saattaisin jopa soittaa Suoraniemelle ja kysäistä pari vinkkiä ja mielipidettä.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Itse en ala sen enempää enää Pekka Virran pelillisiä asioita kritisoimaan, mutta välillä kieltämättä kummaksuttaa miehen medialle antamaa julkisuuskuvaansa. Monessa haastattelussa on haukkunut kaikki yleisöstä siivoojiin. En arvosta kovin paljoa tuollaista itkemistä.

Mutta mitä tulee mieheen nimeltä Mika Strömberg? Kaipa hänelläkin on jokin rooli valmennuksessa. Tietääkseni hoitaa puolustuspelaamisen ja puolustushan oli yksi iso osa-alue joka palloseuralla kusi pahasti tällä kaudella. Miksi Ströbä tänne Turkuun yläpäätään tuli? Pekan hyvä saunakaveri? Pakkivalmentajien guru? Rakkaudesta palloseuraan (epäilen...)?
 

Kreator

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Itse näkisin että kauden tuloksessa on yksinkertaisesti kiinni materiaalista.

Puolustus teki virheitä ja hyökkäys mokasi maalinteossa ihan tasapuolisesti. Pelikirja kyllä mielestäni toimii jos kiekkoa pidetään enemmän kuin vastustaja ja melkein järjestäen oli peleissä TPS:llä selkeästi enemmän laukauksia kuin vastustajalla. Se että hassataan järjetön määrä selkeitä maalipaikkoja tai päästetään vastustaja ylivoimahyökkäyksiin viivapelaajan virheestä, ei mielestäni kaadu valmennuksen syyksi. Tuohon kun lisää vielä Schwarzin jokseenkin epäonnistuneen kauden niin eiköhän sen kauden jo pitänytkin olla paketissa tällä materiaalla

Positiivisen maun lähinnä jätti vain junnujen saama peliaika (tajuan ristiriidan edelliseen kappaleen sanomaan), Vahalahti, Mojzis sekä Anttila... ja Birnerin herääminen ihan loppukaudesta
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pari asiaa jotka on pakko kysyä täältä eli milloin Virta on haukkunut kannattajia kun sitä täällä koko ajan toitotetaan? Itse en ainakaan ole tällaista kuullut vaikka suunnilleen kaikki lehdistötilaisuudet on tullut kuultua. Kehunut kylläkin on silloin kun siihen aihetta on ollut. Pelaajia joskus on haukkunut, harvoin jos koskaan nimeltä mainiten. Niin ja tämä yleisömäärä joka oli päälle 5000:n, sehän ei ole ollenkaan huono kun sitä vertaa muihin vastaaviin peleihin. Muutenhan tämän palstan tyyli on sama kun aina ennenkin, vika on aina yhdessä miehessä on se sitten ollut Narvanmaa, Sutela tai nyt Virta. Harvoin vaan yksi mies organisaatiossa kokonaan vastuullinen on joukkueen esityksistä. Virta esimerkiksi ei varmaan voinut mitään niille n: 50 maalille jotka Ylösen mukaan meni omiin huonon maalivahtipelin takia.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä kohtaa pitää tehdä selkeä linjanveto, jos halutaan ajaa tällä omat pojat teemalla, on Virta ehdottomasti oikea mies ruoriin.

Jees, mutta ongelma onkin minun mielestäni ristiriita esim. TPS:n pelaajapolitiikan ja tuon pitkäjänteisyyden kanssa. Jos halutaan pelaajakehitystä ja vielä sitä että niistä kehityksen tuotoksista päästään nauttimaan, niin on oltava massia pitää ne pelaajat itsellä.

Tällä hetkellä poukkoillaan laidasta toiseen. Välillä hommataan pelaajia kehittymään, kuntoutumaan tai palkkasotureiksi. En mä ainakaan näe mitään punaista lankaa tässä touhussa. Luettakoon se sitten vaikka Virran hyväksi jos tilanne tulee olennaisesti muuttumaan.

Sitä en osaa sanoa, että paljonko esim Vittasmäki tuosta on kehittymässä, mutta yksi heikompi kausi ei tee 21 vuotiaasta kykyrajoitteista.

Vittasmäellä on ollut kaksi heikompaa kautta. Mutta se ei ole pointti. Eikä tuo "kykyrajoitteisuus" ollut minun vertaukseni, vaan tuli jossain keskustelussa esitettynä pääasiallisena syynä meidän heikkoon kauteen. Pieni piikki sallittakoon.

Minä en edelleenkään koe, että meidän pakisto olisi jotenkin ylivertaisen huono. Sitä ei vain peluutettu sen vahvuuksilla. Tosin myönnän, että pakiston rakenne ei ollut lähimainkaan optimaalinen.

Pelikirja kyllä mielestäni toimii jos kiekkoa pidetään enemmän kuin vastustaja ja melkein järjestäen oli peleissä TPS:llä selkeästi enemmän laukauksia kuin vastustajalla.

Laukauksia saatiin useasti enemmän kuin vastustaja, mutta maalipaikat olivat silti vastustajalle. Eli ei tuota nyt ihan suoraan laukaisutilastosta voi lukea.

Mutta onhan tuossa pörräämisessä potentiaalinsa, jos Virta saa tuon joukkueen kääntämään sen todellisiksi maalipaikoiksi useammin. Muutama ratkaisuäijä tekisi tosiaan terää.
 

Ludek

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse näkisin että kauden tuloksessa on yksinkertaisesti kiinni materiaalista.

Noin sinisilmäisesti tuota ei minusta voi sanoa. Tietysti materiaali vaikuttaa tulokseen. Jos pelimerkkejä ei ole tarpeeksi, niin se näkyy tuloksessa. Siltikin valmennuksen tulee sopeuttaa pelitapa vastaamaan käytettävissä olevaa materiaalia. Yhdellä pelikirjalla vähäisine nyansseineen ei pärjää tässä liigassa. Tässä suhteessa valmennuksella on skarppaamista ensi kaudelle.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Noin sinisilmäisesti tuota ei minusta voi sanoa. Tietysti materiaali vaikuttaa tulokseen. Jos pelimerkkejä ei ole tarpeeksi, niin se näkyy tuloksessa. Siltikin valmennuksen tulee sopeuttaa pelitapa vastaamaan käytettävissä olevaa materiaalia. Yhdellä pelikirjalla vähäisine nyansseineen ei pärjää tässä liigassa. Tässä suhteessa valmennuksella on skarppaamista ensi kaudelle.

Kyllä mielestäni tuolla materiaalilla olisi paremminkin voinut vetää. Maajoukkue-Anttila, Super-Vaha, NHL-Ortio, KHL-Mikus, "Ainoa NHL:n ulkopuolella pelannut kanadan MM-joukkueen pakki" Scalzo, Nicklas Lidströmiäkin parempi Mojžíš, 2-suunnan huippusentteri Plihal, SM-liigan alivoimaspecialistit Salo & Laakso sekä kiekollisuuden perikuva Seppänen.

Joku SaiPakin pelasi omalla mestismateriaalillaan yhtä hyvin kuin TPS.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En jaksa alkaa lainailemaan sun vanhempia kirjoituksia tästä ketjusta, mutta kyllä mä pitäisin melko hyökkäävänä sun vastauksia esim. nimimerkille Timppa.

Nimim. timppa:n kanssa harrastamani polemiikki oli pitkälti väärien olettamusten summa, koska hän heitti löylyä toteamalla ettei ole kahteen vuoteen käynyt ensimmäistäkään ottelua katsomassa, ja minua kummastutti se, että hän silloin ottaa kantaa näihin kannatusasioihin (jotka kyllä ovat vähän liian suuriin sfääreihin päätyneet). Sitten totesi että joutuisi satoja kilometrejä ajamaan, jolloin perspektiivinsä on täysin ymmärrettävä, ja tavallaan lähtökohdat kääntyi päälaelleen. Ja olen silti saanut kirjoituksistaan paljon enemmän irti kuin noista lukuisista pelkistä provoista edellisellä sivulla.

Mutta mitäs täällä on nyt yöllä/aamulla tapahtunut? Todella hyviä näkemyksiä melkein jokaisessa viestissä, eritoten nimim. Powerin viesti oli allekirjoituskamaa lähes ensimmäisestä kirjaimesta viimeiseen pisteeseen. Erittäin hienosti niputettu ns. aidan molemmin puolin etenkin tuota keskustelua kannattajakulttuureista ja yleisömääristä. Respect.

Ludekin ja Daenboundianin kanssa olen ehdottoman samaa mieltä siitä, että materiaalista tulisi saada paljon enemmän irti. Tuo postaus ennen tätä tekstiäni on kaikessa sarkastisuudessaan hyvin osuva. Silti, materiaalilla on sen verran väliä, että kyllä esimerkiksi Markus Palmrothin on pelattava minuutteja lähemmäs 12-14 kuin esimerkiksi 24. Virheitä voisi karsia ihan yksinkertaisesti peluuttamalla miestä paljon vähemmän, Markus pelasi loistavan kauden runkosarjan viimeiseen viiteen matsiin saakka, tämän jälkeen pelasi uransa huonoimmat pelit, yhden toisensa perään.

Black Starin kanssa yhtä mieltä aika pitkälti siitä, että en itsekään ole näissä linjauksissa ja pelaajapolitiikoissa männä kausina nähnyt sitä kuuluisaa punaista lankaa. Pitkäjänteiselle muutosprosessille oikea mies vetämään sitä on aivan ehdottomasti Pekka Virta, mutta ei tää sellaista ole silloin jos monet itsensä ylittäneet/tasonsa pitäneet vaihtavat jengejä kauden päätteeksi. Jotain resursseja pitäisi olla pitää näistä kiinni, mutta onko niitä?
 

Kreator

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Noin sinisilmäisesti tuota ei minusta voi sanoa. Tietysti materiaali vaikuttaa tulokseen. Jos pelimerkkejä ei ole tarpeeksi, niin se näkyy tuloksessa. Siltikin valmennuksen tulee sopeuttaa pelitapa vastaamaan käytettävissä olevaa materiaalia. Yhdellä pelikirjalla vähäisine nyansseineen ei pärjää tässä liigassa. Tässä suhteessa valmennuksella on skarppaamista ensi kaudelle.
No joo, itse vaan todennut että yleensä se yksinkertaisin vastaus on se oikea... en oikein välitä ylianalysoimisesta, muut saa harrastaa sitä mun puolesta, en protestoi :)

Virran ulosantia on myös kommentoitu aika paljon, enkä siinäkään oikein itse nää vikaa, pain vastoin oikeastaan. Kaverilla on rehellinen ja suora tyyli, vaikka välillä meneekin vähän puolusteluksi ennen kuin kukaan on edes ehtinyt kritisoimaan. Tätäkään en pidä huonona asiana kun Turussa ollaan, täällä kun ollaan vielä keskivertosuomalaistakin kärkkäämpänä hakemassa aina syyllistä...

Ainoa pikkuasia joka Virran ulosannista itseä hivenen ärsyttää, on hänen tyylinsä aloittaa lauseet "niin kun jo on sanottu...", vaikka kukaan ei olisi asiasta edes vielä puhunut. Onko muut huomanneet samaa vai kuvittelenko omia?

E: typo
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ainoa pikkuasia joka Virran ulosannista itseä hivenen ärsyttää, on hänen tyylinsä aloittaa lauseet "niin kun jo on sanottu...", vaikka kukaan ei olisi asiasta edes vielä puhunut. Onko muut huomanneet samaa vai kuvittelenko omia?

Onhan tuo viljellyt noita viittauksia johonkin mitä olisi pitänyt jostain aikaisemmin napata talteen, en itse ole huomiota kiinnittänyt sen suuremmin mutta välillä särähtää itsellänikin nää korvaan. Onhan tuo Virran ulosanti välillä jopa vähän yksitoikkoista, mutta tää ulosantikeskustelukin on saanut vähän liian isoja mittasuhteita luultavasti esimerkiksi muutamien urheilujournalistien hyökkäävien kirjoitusten myötä.
 

sajuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ois tää kausi kai pskemminkin voinut mennä?

Toisaalta eipä taida sääleistä paljoa jäädä käteen kun katsojiakin oli vain se n. 5000 sunnuntaina...

No eikun leuka rintaan ja kohti uutta kautta.. Vähän kyllä pelottaa se että saadaanko ensi kaudellekaan sen kädellisempää pakistoa ja maalitykimpää ykköshyökkäysarsenaalia.. Vai luotetaanko vaan siihen että pelitapa hioituu kesän ja syksyn aikana ja kaverit jotka eivät nyt saaneet kiekkoa sisään tyhjiinkään yhtäkkiä ensi kaudella löytävät kaikki sen sisäisen Zaborskynsa.. No on meillä sentään Lehkonen (vai prseilläänkö hänetkin muualle?) ja co. jotka kehittyy ..

Turussa ei itket: TPS saavutti minimitavoitteensa - MTV3.fi - Urheilu - Jääkiekko - Uutiset
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta mitäs täällä on nyt yöllä/aamulla tapahtunut?

Eiköhän täältä ole vain suurin vitutus haihtunut monen päästä. Suurimman vitutuksen vallassa ei välttämättä irtoa ne tarkemmat analyysit.

Silti, materiaalilla on sen verran väliä, että kyllä esimerkiksi Markus Palmrothin on pelattava minuutteja lähemmäs 12-14 kuin esimerkiksi 24. Virheitä voisi karsia ihan yksinkertaisesti peluuttamalla miestä paljon vähemmän, Markus pelasi loistavan kauden runkosarjan viimeiseen viiteen matsiin saakka, tämän jälkeen pelasi uransa huonoimmat pelit, yhden toisensa perään.

Ongelmana vaan tällä ja (tod.näk.) ensi kaudellakin on, että kuka ne minuutit sitten pelaa? Pakistoon ollaan hankkimassa 1-2 miestä Hietarinnan mukaan ja kun ulos lähtenee Mojzis sekä Scalzo, niin tilanne on +-0.

Jos näillä mennään, niin Vittasmäen, Ristolaisen ja Palmrothin on ensi kaudellakin kannettava todella suuri vastuu.

Uskotaanko täällä ihan rehellisesti että vastaavalla pakkikalustolla + Virran pelitavalla me menestymme paremmin ensi kaudella? Mulla jäytää pieni epäluulon poikanen takaraivossa.

Black Starin kanssa yhtä mieltä aika pitkälti siitä, että en itsekään ole näissä linjauksissa ja pelaajapolitiikoissa männä kausina nähnyt sitä kuuluisaa punaista lankaa. Pitkäjänteiselle muutosprosessille oikea mies vetämään sitä on aivan ehdottomasti Pekka Virta, mutta ei tää sellaista ole silloin jos monet itsensä ylittäneet/tasonsa pitäneet vaihtavat jengejä kauden päätteeksi. Jotain resursseja pitäisi olla pitää näistä kiinni, mutta onko niitä?

Tavallaan jos tätä kautta ja onnistujia ajattelee, niin ehkä ollaan osittain oikeilla linjoilla. Palmroth ja Anttila etunenässä. Tosin mikähän on tilanne, jos he ensi kaudella jatkavat kehitystä ja pelaavat unelmakauden?

Mojzisin jokainen haluaisi nähdä ensi kauden rosterissa. KHL/NHL:n kanssa ei ole mitään saumaa kilpailla. Miehellä alkaa ikääkin olemaan sen verran, että varmasti palkka on tärkeimpiä kriteerejä uutta seuraa valitessa. Kehittyvien pelaajien kanssa tilanne on mielestäni täysin eri. Meidän on saatava olosuhteet sellaiseksi, etteivät nuoret jampat karkaa täältä muualle, ennen kuin on kolmikirjaimisien liigojen vuoro.

Case-Järvinen kirpaisee henk.koht. edelleen. Väitän, että Järvisen avulla oltaisiin vähintään hieman parannettu tuota puolustuspeliä. Eihän miestä väkisin voi pitää, jos ei täällä halua olla, mutta jonkin verran kiinnostaisi tietää mikä TPS:n tarjous oli. Mielestäni tuossa pakkikalustossa oli koko kauden Järvisen mentävä aukko. Vastuuta olisi voitu jakaa huomattavan paljon järkevämmin näille nuorille ja esim. Vittasmäki olisi saanut tarvitsemaansa hengädysaikaa.

Tämän kauden ratkaisut esim. Stonen, Cernyn, Hauhtosen, Viinasen ja Raboinin kanssa olivat silkkaa sekoilua. Surullisen kuuluistalta viime kaudelta tulee mieleen Grand-Pierren tuplabuukkaukset, McCarthyn kuntoutusloma, Skålbergin jatkot, Bergmanin käväisy, Tapion heivaaminen, Kivenmäki, Makkonen, Rajala, Tommi Virtanen. Punainen lanka ei ainakaan tänne erotu.

Muutenkin jos me aletaan joka kausi kokoamaan kärkiukkoja ulkomailta elokuussa, niin helvetin vaikeaa tulee olemaan. Aika hyvä arpaonni saa käydä, että kaikki ovat päteviä ja sopivia ruutuihinsa.

Lisäksi se, että kuka pelaajapolitiikkaa sanelee, ei hahmotu lainkaan ulospäin. Onko Vuorella, pelaajabudjetin laatijalla ja Virralla lainkaan sama "pelikirja" näissä asioissa?
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Rautalankaa tarvitset korkeintaan itse, sillä mission16W:n kirjoituksissa oli kaikki olennaiset pointit. SM-liigan sivuilta voi joku viitseliäämpi käydä halutessaan laskemassa säälipleijareiden yleisökeskiarvot ja hallien täyttöasteet kautta aikojen eli kaudesta 2003-2004 lukien. Itse tyydyn laiskana pariin valikoituun otokseen isompien hallien joukkueista. Jokerit on pelannut sääleissä kerran, keväällä 2004, yleisömäärä 3076. HIFK on pelannut niissä kahdesti, keväinä 2008 ja 2009 (molempina meidän Tepsiä vastaan), yleisömäärät 5566 ja 5024.

Siinä että säälipudotuspelit eivät välttämättä kiinnosta yleisöä ja saattavat vetää katsojia jopa keskimääräistä runkosarjaottelua vähemmän ei ole mitään uutta eikä ihmeellistä. Ja väite siitä, että turkulaisyleisö ei ansaitse pudotuspelejä jos sääliottelua on seuraamassa rapiat 5000 katsojaa on tosiaankin "vähän vahva ilmaisu". Jortikan viimeisimmän pestin aikana näiden matsien yleisömäärät alkoivat kakkosella ja kolmosella, mikä oli jo kieltämättä säälittävää. Tosin pelikin oli silloin sitä tasoa, ettei hirveästi tehnyt mieli kotiin jääneitä arvostella.

Sovitaan sitten, että TPS:ää pitää verrata HIFKiin ja Jokereihin. Budjetti ei ole sillä tasolla, menestys ei ole sillä tasolla, tukijoukot eivät ole sillä tasolla, mutta ihan sama. Tässä mun mielestä korostuu tämä ajatusmalli mikä meillä on täällä. Itse lähinnä lähdin ajattelumallista, että meidän joukkue on lähempänä SaiPaa/Tapparaa/HPK:ta kuin em. helsingin joukkueita. Silti edelleen huomioisin sen talousalueen/kilpailun ja näiden sopivasta kontrastista heittäisin, että 5000 on liian vähän. Lievensin jo kerran tuota hieman kauden jälkeisissä huuruissa heitettyä kommenttiani (kuten ansiokkaasti huomasitkin). Nyt voisin mennä pykälän vielä lievempään suuntaan. Luultavasti koko heitto olisi kannattanut alunperinkin jättää pois, mutta ihan aitoa ihmetystä se oli. Vielä kun alla oli "ilmaisia nakkeja ja puoli-ilmainen sisäänpääsy" -peli, johon se kiinnostus kyllä sitten riittikin.

Muistelen mestaruuskaudellakin, kuinka TPS-leiristä (ei siis minulta) tuli useampi kuin yksi kommentti siihen suuntaan, että onneksi ei ratkennut 4. finaalissa, sillä hallissa oli hirvittävästi porukkaa, jolle peli oli kauden ensimmäinen tai ensimmäisiä. Että Hämeenlinnaan lähtivät vain ne, jotka oikeasti kannattivat joukkuetta. Enkä olleenkaan jaksa ihmetellä tätä.

Mutta joo allekirjoittanut lähtee sinne [valitsemasi liike] hakemaan rautalankaa ja jotain mihin voin sitä sitten kieritellä. Katsellaan josko into riittäisi vielä jossain vaiheessa omia näkemyksiä ihan pelillisistä asioista kirjoittelemaan.
 
Onko Vuorella, pelaajabudjetin laatijalla ja Virralla lainkaan sama "pelikirja" näissä asioissa?

Tähän asti on tullut sellainen olo että ei aina olla oltu samalla sivulla. Eiköhän Virta ota entistä enemmän kantaa, kun seuraavan kauden pelaajahankintoja tehdään. Mies on nyt ollut seurassa kokonaisen kauden ja seuraavalla kaudella näemme sitten enemmän hänen kaltaisensa joukkueen. Ovatko muut täällä tyytyväisiä Vuoren työhön? Ainakin omasta mielestäni tuo homma vaikuttaa täysin arpapeliltä, välillä löytyy kultakimpaleita (Mojzis) mutta useimmiten joutuu pettymään (Stone, Cerny, Raboin). Osa johtuu tietenkin rajallisista resursseista, yritetään löytää liian halvalla... Välillä kuitenkin tulee mieleen että eikö kuitenkin olisi fiksumpaa oikeasti hankkia se yksi laadukkaampi (+kalliimpi) pelaaja kuin että kierrätetään täällä neljää eri pelaajaa joista ei kukaan onnistu täyttämään suunniteltua roolia.
 
Viimeksi muokattu:

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muistelen mestaruuskaudellakin, kuinka TPS-leiristä (ei siis minulta) tuli useampi kuin yksi kommentti siihen suuntaan, että onneksi ei ratkennut 4. finaalissa, sillä hallissa oli hirvittävästi porukkaa, jolle peli oli kauden ensimmäinen tai ensimmäisiä. Että Hämeenlinnaan lähtivät vain ne, jotka oikeasti kannattivat joukkuetta. Enkä olleenkaan jaksa ihmetellä tätä.

Palaan nyt vielä kerran itsekin tähän, koska Axroz kiteyttää tuon koko ilmiön tuolla tekstiosallaan. Tuossa se seisoo, kirjaimellisesti. Ja itsekään en silloin tämän esiinottamasi "kapinan" taustalla ollut, koska oletin että nämä uusfanit jaksavat vastaisuudessakin joukkueen tukena olemista, mutta mitä vielä. Omassa tuttavapiirissäni kun otan tämän asian esille muutamien ylläolevaan kuvaukseen sopivien kanssa niin saan takaisin jotain "sitten kun alkavat taas voittaa noita välieräsarjoja niin...". Kyllä näitä riittää.

Mutta, tarkoitukseni ei nyt ole ollut tässä ketjussa ketään tänne kirjoittavia alistaa tämän kyseenalaisen limelightin alle, vaan itsekin ihan aidosti useaan otteeseen ihmettelin kauden aikana hallilta palanneena että yllättävän vähän tuo Palloseura oikeasti kiinnostaa.

Mun osalta tää nyt oli varmaankin tässä. Tää ilmiö on olemassa, ja se elää Turussa poikkeuksellisen vahvana. Mutta eipä siitä sen enempää, ei viitsi tätä hyvin jatkunutta keskustelua enää syövyttää tästä jauhamisella, koska eiliset verbaalihulluttelut näyttivät sen ainoan suunnan johon tämä tie vie.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ovatko muut täällä tyytyväisiä Vuoren työhön? Ainakin omasta mielestäni tuo homma vaikuttaa täysin arpapeliltä, välillä löytyy kultakimpaleita (Mojzis) mutta useimmiten joutuu pettymään (Stone, Cerny, Raboin). Osa johtuu tietenkin rajallisista resursseista, yritetään löytää liian halvalla...

Mun on ainakin todella vaikea arvostella Vuorta, koska en oikeasti tiedä millä resursseilla töitä siellä tehdään. Lisäksi välillä tuntuu, että Vuorella ei edes ole päätäntävaltaa kaikkiin siirtoihin. Toisaalta Virran hankkimat (tai ainakin hänen ennen valmentamansa) pelaajat pelasivat järjestäen täysin vihkoon. Eli ei tämä hankintapuoli mitenkään vakuuttavissa käsissä ole nähdyillä otteilla.

Mutta, tarkoitukseni ei nyt ole ollut tässä ketjussa ketään tänne kirjoittavia alistaa tämän kyseenalaisen limelightin alle, vaan itsekin ihan aidosti useaan otteeseen ihmettelin kauden aikana hallilta palanneena että yllättävän vähän tuo Palloseura oikeasti kiinnostaa.

Mä taas koen tän päinvastoin. Omassa tuttavapiirissäni todella moni tietää melko tarkkaankin TPS:n tilanteen, mutta perhe- ja työasiat ajavat helposti peleissä käynnin edelle. Varsinkin jos TPS:n peli on oletettavasti kuraa. Eli ts. tiedetään liian hyvin mitä tuleman pitää, eikä lähdetä hallille ellei odotettavissa ole jotain normaalista poikkeavaa.
 

Sister luck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näinhän se on että pelejä on mukavampi käydä katsomassa, kun oletusarvoisesti välillä voitetaankin. Aika harva on sellainen masokisti, joka huonoa peliä ja tappioita jatkuvasti jaksaa käydä katsomassa. Varsinkin jos ajetaan yli 100 km:n päästä peliin. Kaikki kunnia silti niille kausikorttilaisille, jotka hallille saapuvat illasta toiseen uskollisena omalle joukkueelleen. Sehän on tosissaan tärkeää ryhmää seuralle. Kun TPS taas vierailee pääkaupunki-seudulla, niin mukavaa on ollut paikalle mennä, vaikkakin turpaan on tullut monia pelejä peräkkäin. Voiton osuessa kohdalle on se sitten sitäkin makeampi.

Virralle tulisi mielestäni antaa aikaa näyttää tämä parin kauden jakso. Sitten vedetään johtopäätökset. Toivoisi vaan että rosteriin saataisiin paremmin pelityyliin sopivia pelaajia, sillä vaatii pehmeitä käsiä ja liukkaita jalkoja pitää kiekkoa sitkeästi yli vaihdon vastustajan karvatessa kahdella päälle. Ja ongelma taitaa olla se että sellaiset pelimiehet maksaa liikaa/näillä on varaa valita monesta seurasta. Olisiko tällä kaudella esim. pari hyvää kiekollista pelaajaa muuttanut jo paljonkin kauden suuntaa ? Yksi pakistoon ja toinen maalintekijäksi hyökkäykseen tai tilanteita rakentamaan. (vrt. Lee Sweatt -10)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös