Ylipäätään on helppo tulla vaikeina hetkinä lyömään lisää bensaa liekkeihin, mutta pitäisi jollain tapaa hahmottaa kokonaisuuksiakin.
Näin juuri. Ja kun keskustelun kohteena on Vuoren onnistuminen tehtävässään, ainakin itselleni hahmottuva olennainen kokonaisuus on Vuoren kokoamien joukkueiden urheilullinen suoritustaso pidemmällä aikavälillä. Tästähän mm. nimim. aurajoki yritti edellä puhua. En ymmärrä, miksi jotkut nyt jumittuvat Lockeen, joka on vain kirsikka kakun päällä, saati kyselevät, kuinka moni Jatkoaikaan kirjoittava ennusti miehen floppaavan. Kyse ei ole Lockesta vaan laajemmasta ongelmasta.
Voin myöntää, että kaksi vuotta sitten, kun TPS oli edellisen kerran välttänyt liigakarsinnan niukin naukin, ajattelin samalla tavalla kuin jotkut ilmeisesti nyt Locken suhteen. Kivenmäki osoittautui täydeksi flopiksi, mutta aikaisempien vuosien tehomerkintöjen perusteella kannatti sentään kokeilla, turkulainen ja kaikkea. Hauhtonen vaikutti kauden alla ihan kelpo rekrytoinnilta. Leime oli etukäteen arvoitus vähän kuten Suikkanenkin, tällä kertaa kävi huonompi tuuri. Kuinka moni täällä oli etukäteen varma että nämä epäonnistuvat, olisiko pitänyt jättää hankkimatta. Edelliskaudella kaikki meni nappiin, joten ehkä oli luonnollista, että seuraavalla kaikki meni pieleen, tuurilla ne laivatkin seilaa.
Näin siis ajattelin tai ainakin yritin ajatella keväällä 2011 kaikesta vitutuksesta huolimatta. Sittemmin on pelattu kaksi kautta lisää, ja taso ei ole merkittävästi noussut, vaan tappioputket ja jumbosijat ovat tulleet tutuiksi. Turun Palloseuran viimeiset kolme kautta tiivistyvät siihen, että hävitään jumbofinaali kotikentällä. Riippumatta siitä, tuliko mestaruus 2010 Vuoren ansiosta vai hänestä huolimatta, hänen näyttönsä kolmen viimeisen vuoden ajalta ovat onnettomia.
Tiivistetysti: Vuorta ei nyt olla (tai en ainakaan itse ole) syyttämässä yhdestä floppihankinnasta vaan siitä, että TPS:n keskimääräinen sarjasijoitus viimeisen kolmen kauden aikana on ollut kahdestoista. Se on aivan saatanan surkea suoritus ja kertoo siitä, että Vuori on epäonnistunut tehtävässään, vaikka kuinka otettaisiin huomioon käytössä olleen rahan vähäisyys ja muut seuraorganisaatiosta aiheutuvat vaikeudet.
Siitä olen täysin samaa mieltä, että Vuori on vain osa laajempaa ongelmaa eli seuraorganisaatiota. Tästä kertoo osaltaan Vuoren saama ylennys urheilutoimenjohtajaksi. Riippumatta siitä, miten suuri osa edelliskausien konttauksesta menee objektiivisesti arvioiden Vuoren piikkiin, hänen viime vuosien näyttönsä eivät todellakaan kyseistä valintaa puolla. Missä tahansa ammattimaisesti toimivassa organisaatiossa, jossa henkilövalinnat tehdään osaamisen eikä pärstäkertoimen perusteella, Vuorelle ei tarjottaisi edes jatkoa saati ylennystä ilman, että hänen asemastaan käytäisiin vähintäänkin vakavaa keskustelua. Itse epäilen vahvasti, että Palloseuran sisällä tällaista keskustelua ei ole käyty eikä ainakaan kartoitettu muita ehdokkaita urheilutoimenjohtajan tehtävään.
Ongelman ydin on organisaatiossa ja Vuori on osa sitä. Vihjailuihin siitä, että Vuori ei todellisuudessa juuri pystyisi pelaajahankintoihin vaikuttamaan, on vaikea sanoa juuta tai jaata. Itse lähden kuitenkin siitä, että jokaista organisaatiossa toimivaa arvioidaan hänen tittelinsä ja vastuualueensa mukaan, ja kunkin toimenkuvaan kuuluu muun ohella sen valvominen, että annetun tehtävän hoitamiseen on riittävät edellytykset. Jos Vuori kokee, että hänellä ei ole tehtävänsä menestyksellisen hoitamisen edellyttämää vaikutusvaltaa pelaajahankintoihin, hänen tulisi itse tehdä asiasta johtopäätökset ja keskittyä esim. Detroitin organisaation palvelemiseen. Niin tai näin, oma johtopäätökseni viime vuosien perusteella on se, että Vuori on yksiselitteisesti väärissä hommissa. Niin on toki TPS-organisaatiossa muutama muukin, ei siinä mitään.