Vuoren työn onnistuvuutta mitataan häkellyttävän paljon yksilöiden onnistumisten perusteella. - -
Kuitenkin kun mä puhun isommasta kuvasta niin tarkoitan sitä, että Arsen duuni on hankkia tänne pelaajia, ja mielellään hyviä sellaisia. Arse on hankkinutkin tänne pelaajia, jotka ovat ennen TPS:ään siirtymistä olleet hyviä, ja muutaman joka on puhjennut TPS:ssä kukkaan. Arse rakensi mestarijengin meille, ja käänsi yhdellä valmentajavalinnalla seuran kurssin, tosin vain hetkellisesti (rahallisesti vissiin menee edelleenkin hyvin, mutta siitä ansiot kuuluu muille). - - Voisiko joku kerätä kasaan Vuoren hyvät ja huonot hankinnat (vaikka Mr. Fox, jos vain suinkin jossain vaiheessa viitsit) yhteen listaukseen, ja voitaisiin sitten arvioida miksi olivat hyviä tai huonoja ja miten paljon hyvyydestään tai huonoudestaan voidaan laittaa suoraan Vuoren piikkiin?
Pahoitteluni, että vastaaminen on viivästynyt. Sulla on viestissäsi paljon yksittäisiä pointteja, joista olen aivan samaa mieltä. Näkemyksemme kuitenkin nähtävästi eroavat siinä, miten hahmotamme kokonaisuuden ja millaiset johtopäätökset siitä teemme. Myönnän sinänsä heti kättelyssä, että oma näkemykseni perustuu pitkälti siihen käsitykseen, mikä mulle on Vuoren toimenkuvasta muodostunut. Jos tämä jäljempänä selostettava käsitys on väärä, sen saa kernaasti tulla oikaisemaan. Mielummin sitten tosin jollain ulkoisesti verifioitavissa olevalla faktalla kuin epämääräisellä sisäpiiritiedolla, jollaista näissä keskusteluissa tuntuu riittävän puoleen jos toiseenkin.
Oma käsitykseni on se, että Vuoren duuni ei ole pelkästään hankkia meille pelaajia vaan koota joukkue. Tämä on laajempi tehtävä ja sisältää uusien pelaajahankintojen lisäksi jatkosopimusten tekemisen (ja tekemättä jättämisen), kaikki nämä toki valmennusjohdon toiveet huomioon ottaen. Viimeksi mainittujen osalta taas olen ollut siinä käsityksessä, että vaikka Vuori ei yksin päätöstä valmentajista tekisikään, hän vähintäänkin kartoittaa sopivat ehdokkaat ja sanoo heistä (oletettavasti painavan) mielipiteensä. Tätä käsitystä, jonka saa siis vapaasti osoittaa vääräksi, tukee muun ohella se, että Vuori katsoi kolmen vuoden takaisessa mestaruushuumassa tarpeelliseksi informoida lehdistöä siitä, miksi Mika Toivolaa ei aikoinaan valittu TPS:n päävalmentajaksi. Kirjoitustesi perusteella et sinänsä vaikuta olevan tästä Vuoren vastuualueesta eri mieltä.
Voin epäröimättä myöntää, että pidin esimerkiksi Pekka Virtaa hyvänä valintana päävalmentajaksi. Olen pitänyt järkevänä montaa muutakin Vuoren tekemää hankintaa, jotka ovat lopulta osoittautuneet hudeiksi. Pointtini, jota yritin edellisessäkin viestissäni alleviivata, on kuitenkin se, että viime vuosien tulostasolla tällaisilla yksittäisten rekrytointien yllättäviltä vaikuttavilla epäonnistumisilla ei ole minun silmissäni enää merkitystä Vuoren onnistumista arvioitaessa. TPS:n urheilulliset esitykset ovat viimeisen kolmen kauden aikana olleet siinä määrin surkeita, että kyse ei voi enää olla sattumasta tai huonosta tuurista, vaan joukkueen kokoamisessa on tehty jatkuvasti jotain väärin.
Yritän tiivistää näkemykseni kärjistetyllä vertauksella: vaikka Vuori olisi viimeisen kolmen kauden aikana hankkinut meille joka vuosi kentällisen Willsien ja Sweattin tasoisia pelaajia, hän ei minun silmissäni voi olla onnistunut tehtävässään, jos joukkueen lopulliset sijoitukset ovat olleet 13, 10 ja 13. Joukkueen kokoamisessa on tällöin joka tapauksessa tehty vakavia virheitä, johtuipa tämä ensisijaisesti kärkihankinnoista, runkopelaajista, valmennusjohdosta tai mistä tahansa. Näin ollen Vuori ei minun silmissäni mitenkään voi välttää vastuutaan viime vuosien konttauksesta.
Korostan edelleenkin, että en pidä Vuorta ainoana tai edes suurimpana syyllisenä. TPS:n organisaatio ei varmaankaan ole optimaalinen työympäristö ja käytettävissä oleva budjetti on ollut rajallinen. Kunnes toisin todistetaan, en kuitenkaan suostu uskomaan edellä mainituista seikoista aiheutuneita hankaluuksia niin suuriksi, että Vuoren voitaisiin TPS:n viime vuosien sarjasijoitukset huomioon ottaen katsoa onnistuneen tehtävässään. Sillä yhdellä ja ainoalla joukkueella, joka TPS:n taakse tällä kaudella jäi, oli vielä pienempi pelaajabudjetti ja organisaatio vielä enemmän sekaisin kuin meillä.
Lisäksi on todettava, että päävalmentaja kantaa minun silmissäni aina päävastuun joukkueen urheilullisesta esityksestä, käytössä oleva pelaajamateriaali toki arvioinnissa huomioon ottaen. Tätä vastuuta on TPS:ssä viime vuosina myös konkreettisesti kannettu. Se, että minä ja muutama muukin ovat nyt kohdistaneet kritiikkinsä kärjen henkilöidysti juuri Vuoreen, johtunee pitkälti siitä, että Vuori on valmennusjohdon jälkeen seuraava organisaation ylemmällä portaalla toimiva henkilö, jonka vastuualueeseen joukkueen urheilulliset esitykset selkeimmin kuuluvat, mutta hänen kohtelunsa on ollut täysin erilaista. TPS:llä on ollut viimeisen kolmen kauden aikana viisi eri päävalmentajaa, joista kolme on saanut täysin ansaitusti potkut. Sen sijaan Vuori, joka on vastannut joukkueen kasaamisesta koko edellä mainitun ajanjakson, saa lähiaikoina ylennyksen. Tämä on niin saatanan käsittämätöntä, että sanat eivät riitä sitä kuvailemaan.
Vuoren todellisesta vaikutusvallasta joukkueen kokoamisessa on täällä ja muualla esitetty monenlaisia, yleensä kunkin keskustelijan omaa näkemystä tukevia väitteitä, ts. Vuoren roolia joko menestyksessä tai epäonnistumisissa on vähätelty omien ns. sisäpiiritietojen perusteella. Vuorta puolustavien mukaan tällä ei ole ollut mahdollisuutta koota parempaa joukkuetta, kun taas kriittisimmät katsovat, että mestaruuskin tuli enemmän Vuoresta huolimatta kuin hänen ansiostaan. Sisäpiirien ulkopuolisena ja jääkiekosta vain rajallisesti ymmärtävänä rivikannattajana on itse pakko tukeutua ulkoisesti havaittavissa oleviin seikkoihin. Sen edellä selostetun käsityksen perusteella, mikä minulle on Vuoren tehtävistä muodostunut, vuoden 2010 mestaruus oli minun silmissäni valtava sulka Vuoren hattuun, ja vastaavasti kolme viime vuotta ovat olleet pahoja epäonnistumisia. Ja kun juuri nyt tällä hetkellä mietin, pitäisikö Vuoren jatkaa tehtävässään myös tulevina kausina, vieläpä laajemmalla vastuulla ja oletettavasti paremmalla palkalla, niin nuo kolme viime vuotta painavat vaakakupissa yhtä aikaisempaa täysosumaa enemmän. Jos tässä saa esittää vielä yhden huonon vertauksen, niin Jortikka toi meille aikanaan päävalmentajana sellaisen määrän kultaa ja kunniaa, ettei sitä moni ole varmaan vieläkään käsittänyt. Miehen kaksi viimeistä kautta kyseisessä tehtävässä olivat kuitenkin sen sortin mahalasku, etten usko kovin monen vakavissaan toivoneen hänen jatkavan.
Kysymykseen, pitäisikö Vuoren saada potkut, en käytettävissä olevien tietojen perusteella tai muutenkaan ole oikea henkilö vastaamaan. Voin kuitenkin todeta, että yksittäisenä rivikannattajana en enää jaksa uskoa, että Vuorella olisi riittävät kyvyt tehtävänsä menestykselliseen hoitamiseen pidemmällä aikavälillä. Tässä suhteessa toivon aivan erityisesti, että minun osoitetaan olevan väärässä.
Jottei menisi pelkästään Vuoresta puhumiseksi, niin lopuksi jälkipyykkiä yleisemmin. Kolme viime kautta ovat valmentajista riippumatta sujuneet hämmentävän samanlaisella kaavalla. Ensin sarjan aluksi tappioputki ja vajoaminen kriisijoukkueeksi, sitten pelin hetkellinen parantuminen marras-joulukuun tienoilla (valmentajanvaihdoksella tai ilman), jolloin Jatkoajassa heräävät haaveet playoff-sijoituksesta, ja lopuksi eli kevätkaudella taas konttausta ja haaveet kaatuu. Onkohan seurassa yritetty analysoida, mistä tämä voi johtua? Kolme kertaa ei tässäkään suhteessa voi olla sattumaa.