Tämäkin on vähän suhteellista. Selvää on että HIFK:n kärkiosaaminen heikkenee jonkin verran viime kaudesta, mutta silti joukkueeseen jäävät muun muassa maalipörssin kakkonen Peltonen (24 osumaa) ja kuutonen Somervuori (23), jotka olisivat molemmat olleet tehopisteillään esimerkiksi otetun Bluesin sisäisen pistepörssin kärjessä runkosarjassa. Näiden tueksi joukkueeseen on tulossa 18 maalia tehneet Luttinen ja Talaja, eli ei se hyökkäys nyt ihan niin tasapaksu ole kuin täällä on annettu ymmärtää.
Onhan tuossa joukkueessa nytkin valtava määrä potentiaalia ja esimerkiksi juuri 18 maalia tehneet Luttinen ja Talaja. Itse kun olen puhunut joukkueen yksioikoisuudesta, niin en ole tarkoittanut tehopisteitä. Olen tarkoittanut sitä, että joukkueen pelaajat ovat liian paljon yhdestä puusta veistettyjä. Joukkue on täynnä työteliäitä työhevosia, joilla monella on potentiaalia tehdä paljon maaleja maalin lähietäisyydeltä. Jos katsotaan joukkuetta toiselta kantilta, niin jos aletaan listaamaan esimerkiksi pelaajia, jotka ovat hyviä/nopeita luistelemaan, niin lista on aika lyhyt. Kuka on HIFK:n nopein hyökkääjä ja ketkä haastavat? Somervuori, Granlund. Peliä tekevät hyökkääjät: Peltonen, Ericsson, Granlund. Kenellä HIFK:n pelaajista olisi maagiset kädet: Granlund. SM-liigan kärkipään laukaus: Kuhta. En toisaalta valita, jos peli kulkee, mutta näkisin helposti näillä pelaajilla pelaamisen menevän aikamoisena dieselillä runttaamiseksi. Oma näkemykseni vaan se, että hyvä joukkue/ketju muodostuu, kun eri typpisiä pelaajia laitetaan yhteen ja niistä muodostuu kokonaisuus. Esimerkiksi Luttinen vaatii omaan ketjuunsa peliä tekevän sentterin ja toiseen laitaan jalkoja tyyliin Lasch tai Salmelainen. Silloin on homma toiminut. Nyt HIFK:n on hyvin vaikea rakentaa monipuolisesti rakennettuja ketjuja, mutta kuten sanoin, niin 1-2 hankintaa tuohon ja homma näyttää ihan toisenlaiselta.
Viimeksi muokattu: