Nyt tuntuu kaikki paskalta tottakai, mutta kyllä mun mielestäni toi sisääntuleva jengi on luokkaa parempaa kuin Pöysti-Nyholm-Huhtanen-Playoff/Pesonen-Rajamäki-Redenbach eli suurinpiirtein kaikki kaverit 2-ketjusta alaspäin.
Samat ajatukset täälläkin aika pitkälti. Päättyneen kauden jengi ei ollut rakennettu tasapainoisesti, eikä varsinkaan tukemaan pelitapaa (jos sitä nyt edes oli). Hyökkäävä ketju tarvitsee maalintekotaitoa, vääntövoimaa, sekä pelinrakennustaitoa. Oliko meillä yhtään ketjua missä oli sopivassa suhteessa kaikkea? Eikä se paljon auta että alemmissa ketjuissa on muutama rouhija, jos he ovat täysin kädettömiä. Wärn/Petrell -tyylisiä pelaajia kaksi ensikauden rosteriin kiitos! Luttinen täyttää tuosta toisen paikan, ja jos Lennu ei 1-suuntaista sopparia saa ja tulee meille, niin siinä on ainakin minulle yksi helvetin hyvä syy istua nordiksella tulevana syksynä, talvena ja toivottavasti keväälläkin.
Ykköskenttä ensikaudelle muotoon:
Powerforward - Taitosentteri - Snaipperi
Ei mitään Pesonen-MG-Peltonen, jossa kaikki ovat tosipeleissä ihan kukkakeppejä. Jos sentteri ei ole puhdas pelinrakentaja, voi laituri olla minun puolestani hyvin Ville Peltonen. Muuten tarvitaan puhdas snaipperi, ja se asettaa Kiben aseman jengissä hieman kyseenalaiseksi. Onneksi herra Kuhta on pystynyt monipuolistumaan viime vuosina.
Yhtenäinen, "Petun näköinen", ja voittava HIFK:
Lennu/"Lennu" - "Kapanen" - Peltonen
Luttinen - Lucenius - Somervuori
Kuhta - MaG - Pakarinen
Talaja - Liivik - Nyholm/Huhtanen/Åsten
Neljä tasapainoista ketjua, joita voidaan peluuttaa melko tasaisesti. Joka ketjussa on maalintekotaitoa ja vääntöä. Junnut kyllä saa näytönpaikkoja loukkaantumisten ja floppaamisten sattuessa. Sentteriosastoa voisi ajatella kauden aikana vahvistettavan, vaikka nuoremman Granlundin jatkaessa kehitystään ei tällekään ole tarvetta. Todennäköisempänä floppaajana pidän Luceniusta. Nelonen on todellinen pommikoneketju, joka sytyttää jengin taistelemaan ja kykenee runnomaan maalejakin. Liivik kykenee loukkaantumisten aikana paikkaamaan kolmosen senaakin.
Mitä pakistoon tulee, täytyy sieltä löytyä koon lisäksi jalkoja ja käsiä. Oletan Söden jatkavan ja Kousan lähtevän:
Söderholm - "Fernholm"
Melart - "Kousa"
Kurvinen/Kanki - Jokela
Reservissä sitten mm. Salmi, joka näillä Jokelan esityksillä varastaa tältä kyllä pelipaikan helposti. Kousan korvaaja muodostuu kriittiseksi. Minulla ei juuri potentiaalisia vaihtoehtoja tule mieleen. Osaako joku heittää valistuneita veikkauksia? Fernholm on rauhallinen ja luotettava puolustaja jonka vierellä Söden on helppo jatkaa pistetehtailuaan. Melartille ehdottomasti vastuuta lisää! Alkaa näyttää liigapakilta ja pleijareissa oli niitä harvoja joilta ei tsemppi loppunut. Katselen Melartia noin 1000 kertaa mieluummin rosterissa kuin Jokelaa.
Kankaanperästä olen aina pitänys, mutta Melart pystyy jo seuraavalla kaudella hoitamaan fyysisen pakin roolin. En valita jos Kanki jatkaa ja pelaa hyvin, mutta Kankea enemmän tarvitsisimme jonkun kiekollisen pakin jolla putki kulkee. Kurvinen on perusvarma, näkymätön pelaaja jonka takia emme häviä kautta.
Veskoista Norjan jatko on loistava uutinen, mikäli pitää paikkansa! Toivottavasti vähintään 2-vuotinen sopimus niin tästä herrasta saadaan ykkösveska kaudelle 13-14. Minulle käy Endrasin jatko ihan hyvin, mutta en vaivu epätoivoon jos ei natsaa. Aittokallio ykkösenä kuulostaa vähän hasardilta.