Mun mielestä HIFK:n joukkueen kasaamisesta herää seuraavat pari kysymystä:
1. Puuttuuko HIFK:lta oikeasti ykköskentästä palaset vai sittenkin valmentaja, joka voi organisoida pelin niin, että ykköskenttä pelaa samalla tasolla kilpailijoiden kanssa?
2. Onko hyökkäyksen alemmissa kentissä ihan oikean roolin pelaajat?
Tottahan toki HIFK:n hyökkäyksessä on jotain puutteita, mutta niin on kaikilla. Jengi kasaa täällä kokoonpanoja, joissa esimerkiksi kolmoskenttä on muotoa Peltonen-Perrault-Luttinen. Siis oikeesti, kolmoskenttä. Samaan aikaan pahimpien kilpailijoiden kolmosesta löytyy mm. Olli Sipiläistä, Miikka Lahtea, Cory Quirkia, Joonas Kemppaista, Mika Halavaa, Miro Aaltosta, Juuso Ikosta jne.
Mun mielestä tässä pitäisi ensinnäkin rauhoittaa tilanne. Katsoa mitä oikeasti tarvitaan. Menestynyt jengi tarvitsee sekä "pianon soittajia" että "pianon kantajia". HIFK:n jengi on kohta täynnä pianon soittajia. Kaikille ei riitä enää riittävää roolia. Kun kärkipelaajat pelaa nelosessa niin kyllä se varmasti näkyy jengin sisällä. Eli jos pianon soittajia jostain syystä halutaan lisää, täytyy joidenkin soittajien lähteä. Se on kylmä fakta.
Toinen kylmä fakta on, että HIFK tarvitsee enemmän niitä pianon kantajia. Alempiin kenttiin tarvitaan pelaajia, jotka hoitavat esimerkillisesti oman pienen tonttinsa ja roolinsa. Hoidetaan alivoimat, taklataan, karvataan, laitetaan kroppaa likoon, raastetaan jäähyjä jengille jne. Nyt jos siellä vääntää näitä pianon soittajia kuten Peltosta, Luttista jne. niin ei se vaan toimi. Jengi on ihan liian samanlaista ykköskentästä neloskenttään. Tarvitaan myös niitä pianon kantajia.
Miksi näin? Koska teillä ei ole kapelimisteria, joka olisi riittävän karismaattinen ja kokenut. Kapelimestaria, jolla on riittävä auktoriteetti ja jota kovinkin pianon soittaja kunnioittaisi niin, että olisi valmis siirtymään pienempään rooliin kantamaan toisia varten pianon soitettavaksi.
Eli valitettavasti vaikka tämä orkesteri on koottu väärin, myös sen kapelimestariosastolla on suuria ongelmia. Nyt pitäisi oikeasti rauhassa miettiä mihin kaikkiin korjausliikkeisiin on varaa. Todennäköisesti suurin hyöty saavutetaan kun kapelimestariosastolla saadaan parannusta aikaan. Siihen saakka tänne voi roudata vaikka kuinka paljon kovia pianon soittajia aina Stamkosista lähtien, mutta suurta muutosta ei tapahdu.