Länsisiivestä tulee perkeleen hieno mutta kirjasto-lounge jää ihan murjuksi.
Korjaus, sehän on siis kirjasto-
loundge.
Faktat faktoina: HIFK:han on pikkufirma ja hieman vierastan sitä, että operatiivinen henkilöstö saisi fudut noin 2 vuoden välein. Nyba ja Sormunen ulos, otetaan pari mister X:ää ja jos nekään eivät saa tulosta aikaiseksi parissa kuukaudessa > monoa vaan. Pelaajien osto- ja myyntiliikkeen pitää myös olla yhtä aktiivinen. Vaihdetaan vaikka kuukauden välein koko ykköskenttä. Näinkö meillä olisi kivaa? Loppujen lopuksi mua vituttaa sekin, että Sormusen kuuluisi kyllä saada fudut. Aina kun tärkeän postin kaveri (koutsi, veskari, 1-sena) pitää vaihtaa, on tehty jotain päin helvettiä jo lähtökohtaisesti. Joku kirjoittikin, että jossain vaiheessa täytyy lopettaa ovien paukuttaminen ja keskittyä siihen materiaaliin, mitä meillä nyt on käsissä ja maksimoida sen hyödyt. Näinhän tekevät hyvät pokeripelaajatkin. Pelataan sillä kädellä mikä on, eikä olla kingejä vain silloin, kun on värisuora.
Juuri tämän vuoksi en kannata Nyban fuduja. Hänen näyttöaikansa on vielä kovin lyhyt ja sinä aikana on tullut jo mestaruus + viime kaudella runkosarjan sija 3 (sama kuin Nokalla mestaruskaudella) sekä hyvin asiallisia täsmähankintoja Endrasista Fernholmiin. En millään usko, että joka ainoa mestaruuskauden pieninkin osanen on yksin Herra Taikaviitta Jalosen ansiota. Kyllä koko organisaatio suoritti hyvin, niin utj kuin pelaajatkin. Itse asiassa hyvän utj:n pitääkin tehdä niin, että hän hankkii valmentajan toiveiden mukaisia pelaajia. Nyt mennään herra PS:n säätöjen mukaan ja on aika yksipuolisen epäreilua hirttää Nyba yksin siitä, että hän on noudattanut valmentajan ohjeita pelaajasignauksissa. Kojo ei ole ainoa, jolla on näyttöä siitä, että tarvittaessa tulee mestaruus. Myös Nyballa on vastaava näyttö ja hyvin lyhyen ajan sisään.
Nyballa on kuitenkin vielä 6 vuotta matkaa siihen, että hän vetäisi toisinnon The Sir Penan seitsemästä kammovuodesta. Nykyisessä tilanteessa, siis syksyllä -12 Nyballa on vyöllään mestaruus -11, menestykseltään hyvä runkosarja ja erinomaiset pelaajahankinnat -12 ja onneton syksy -12. Syksy, joka rakentuu hyvin pitkälti PS:n asettamien askelmerkkien viitoittamaa reittiä. Kyllä mä yrittäisin kuitenkin minimoida potkuinnostuksen pikkufirmassa. Kuka tänne enää tulee duuniin, kun tietää että puheista huolimatta täällä ei ole mitään mahdollisuutta yrittää rakentaa pitkän linjan tavoitteita, koska kaikki haluavat tuloksen heti? TPS ja Ilves ovat malliesimerkkejä joka suuntaan tempoilevista pikkufirmoista. Toimitusjohtajat ja valmentajat vaihtuvat sormia napsauttamalla, pelaajaliikennettä riittää - ja jengit ovat jumittuneet kalmanhajuisiksi vitseiksi liigan hännille. Tämän kirjoituksen ei ole tarkoitus olla Nyban kiihkeää puolustamista, vaan ennemminkin aika kliinistä järkipuhetta vähän objektiivisemmasta näkökulmasta kuin pahoinvoivan fanin vinkkeli. Ja siis olen kuitenkin pohjimmiltani tuo pahoinvoiva fani. PS:n tulo oli lähtökohtaisesti megavirhe ja nyt käydään läpi nimenomaan
tuon tapahtuman jälkimaininkeja. Ei tämän kriisin nimi ole pelkästään Sormunen-Pennanen-Nyba vm-12. Aivan kuten Nokkakin joutui ekalla kaudellaan kärsimään The Sirin varjosta, nyt vedetään tämä kausi Venäjälle karanneen ShitMasterin varjossa. Nokalle annettiin siimaa ekan ja toisenkin flopin jälkeen ja kyllä se mulle ainakin opetti jotain. Vasta ensi kaudella nähdään ensimmäinen virallinen "Ei Matikaisen HIFK".
Valmentajakuvioista mulla on sellainen käsitys, että HIFK käy läpi ensi kauden ehdokkaita ja haluaa kiinnittää uuden nimen ajoissa. Joten jos Summasia ja Heikkilöitä pyörii hallilla, ei se sitä merkitse, että koutsi olisi vaihtumassa samantien. Ei välttämättä.