Puhutaan kuitenkin vähän eri kalibeerin kavereista. Russell on ollut jo muutaman vuoden pätevä kiekollinen puolustaja änärissä, kun O'Sullivan on käynyt pelaamassa joskus pari kautta änärissä. Toinen on NHL-mies, toinen on AHL-mies.
Jos tilastolähteeni ovat oikeita, O'Sullivan on pelannut kolme ottelua Russelia enemmän NHL:ssä ja tempaissut muutamalla kaudella ihan korkeat pisteetkin, jotka ovat sitten heijastuneet mm. sopimuksiin. Mutta yhtä kaikki, viimeisen parin kauden aikana Russell on ollut aivan eri tavalla roolipelaaja NHL:ssä kuin O'Sullivan.
En nähnyt eilistä ottelua, mutta kommenttien perusteella paljon jäi toivomisen varaan. Kärsivällisyyttä vaaditaan ja eikös normaalitapa ole antaa se 10 ottelua aikaa näyttää, mihin pystyy ja samalla sitten katsotaan, mikä tekemisen suunta on.
Yksi asia minua hieman ihmetyttää; ei liity varsinaisesti yhteenkään yksittäiseen pelaajaan. Aika monessa työpaikassa uusi potentiaalinen työntekijä haastatellaan ja testataan - mikä estäisi samantyyppisen käytännön tarvittaessa ja tilanteen mukaan myös pelaajahankinnoissa nykyistä käytäntöä laajemmin. Toki voidaan tehdä try-out-sopimuksia jne. Joku voi heittää tähän vastakommentin, että miten Pohjois-Amerikassa asuvan pelaajan voi testata? No, jokaisella SM-liigajoukkueella on varmasti sen verran kontakteja, että testaussessio järjestyy hiukan karrikoiden tyyliin 20 minuutin luistelu ja Cooperin testi.
Välillä käy myös sillä tavalla, että organisaation arviointikyky 'irtoaa' todellisuudesta. Voin kertoa tästä aidon esimerkin. Pari vuotta sitten olin seuraamassa erästä elokuista harjoitusottelua ja vieressäni ollut, erään SM-liigaseuran palkkalistoilla vakinaisesti oleva henkilö kommentoi eräästä try out-pelaajasta seuraavasti: " Meillä on tosi kovat odotukset hänestä, ollaan viime kauden mittaan seurattu häntä ja nähdään hänessä 20 min. matsissa pelaava yv-pakki". No, mun käsitys asiasta oli täysin toinen; karmeita vaikeuksia miesvartioinnissa ja puutteellinen kyky lukea pelin virtausta puolustamisen näkökulmasta. No, kyseinen henkilö ei pelannut yhtään matsia SM-liigassa ja lähti kotiin ennen joulua.
Mutta ketjun aiheeseen - puolustukseen tarvitaan apuja, koska loukkaantumisia tulee kauden mittaan ihan varmasti lisää. Olin jo torstaina näkeväni hallilla sen vahvistuksen (kuten peliesitykset-ketjussa kommentoin), mutta mielikuvitus ja ottelun aikinen jännitys aiheutti aistiharhan...