Talojen valtaaminen? Salli mun nauraa. Esimerkiksi Turussa taloja on vallattu sen takia, että kaupunginhallinto on niin surkea, ettei se pysty järjestämään nuorisolle ja taiteilijoille tiloja. Varsinainen kulttuurikaupunki. Mutta ehkä se on konservatiivien mielestä järkevämpää antaa rakennusten olla tyhjillään ja lahota pystyyn kuin löytää niille käyttöä.
Sallin toki, nauraminen edistää kuulemma terveyttä, vaikka se olisikin tyhjän nauramista tai tekonaurua.
Mikä perustelu se surkea kaupunginhallinto on lainrikkomiselle kuten talojen valtaamiselle ja murtokeikoille? Minunkin mielestäni Turun kaupunginhallinto on melkoisen ummehtunut ja kaupungin rahoja voisi käyttää nykyistä järkevämmin. En kuitenkaan lähde riehumaan ympäri kaupunkia tai vaatimaan jotain erioikeuksia vedoten siihen, ettei juuri minulle järjestetä kaikkea mitä satun haluamaan. Ei kaupungin tarvitse alistua mihinkään mielivaltaiseen mellakointiin, kiinteistömurtoihin tai uhkavaatimusten esittämiseen.
Nuorisolle on Turussa tiloja vaikka millä mitalla. On nuorisotaloja, nuoriso- ja taidekeskus Vimmaa sekä monia muita paikkoja joihin pääsee ihan ilmaiseksi kuten vaikkapa pääkirjaston nuortenosasto. Taiteilijoillekin on tiloja tarjolla ja kaupungin tiloja on myös vuokrattavana edullisesti.
Ai niin, sehän olikin se taikasana. Raha. Pitäisi itse maksaa, mutta sehän ei tälle sakille käy, vaikka heidän rahansa todennäköisimmin tulee siitä kuuluisasta taikaseinästä eikä itse ansaittuna. Pitäisi saada ilmaiseksi, ja kun ei saada, niin sitten murtaudutaan jonkun toisen omistamaan kiinteistöön ja tullaan sieltä poliisin kantamina ulos. Eipä sekään paljoa edistä tätä "taiteen" asiaa.
Mikä tahansa normaali porukka saa kaivettua kuvetta sen verran, että kykenee maksamaan kohtuullisen vuokran tarvitsemilleen tiloille. Aloittelevat kellaribänditkin ovat siihen pystyneet paljon pienemmällä henkilömäärällä kuin monikymmenpäiset talonvaltaajat. Jopa uusnatsit sekä erilaiset jengiläiset saavat sen verran fyrkkaa kakaistua keskuudestaan, että saavat vuokrattua ihan itse kerhotalonsa.
Henkilökohtaisesti toivoisin näiden tyhjien rakennusten saavan veronmaksajia hyödyttävää käyttöä, eli ne pitäisi joko saada vuokraa maksavien tahojen käyttöön tai huonokuntoisimpien kohdalla lanata maan tasalle ja rakentaa jotain muuta tilalle. Talonvaltaajille ei sen sijaan pitäisi antaa muuta kuin kyynelkaasua ja paineilma-aseesta, siitä saataisiin sitten taas uusia hupaisia YouTube-videoita kun kansanvallan sankarit itkisivät netissä poliisisikojen fasistisia otteita.
Milloin muuten havahduit laillisten mielenosoituksien häiritsemiseen? Tänä talvena Loldiersin tempauksen johdosta vai aikaisemmin uusnatsien häiriköityä seksuaalivähemmistöjen mielenosoitusta, jossa mukana oli lapsiperheitä?
Aina olen havahtunut laillisten mielenosoitusten häiritsemiseen, äärivasemmisto vain syyllistyy siihen niin paljon tiheämmin, että siitä tulee kirjoitettuakin enemmän. En välttämättä erikseen lähde joka ainoaa episodia täälläkään tuomitsemaan, en ole mikään mellakkavahti tai nettipäivystäjä. Se ei silti tarkoita, että mitenkään hyväksyisin häiriköinnin tai laillisten mielenilmausten estämisen.
Kuria ja järjestystä kaivataan kokonaisvaltaisesti. Ideaaliyhteiskunnassa poliiseilla olisi tarpeen mukaiset resurssit ja keinovalikoimat hoitaa ongelmat, ja tuomioistuimilla olisi riittävää rikoslainsäädännön suomaa selkänojaa tuomita ansionsa mukaan. Nyt näin ei ole, joten ongelmia ja yhteenottoja tulee jatkossakin lisää.