Katupartiot – ”nyt voin tuntea oloni turvalliseksi/turvattomaksi”

  • 195 415
  • 1 974

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ne tekee sen valitettavasti ihan itse. Hävettää kyllä noiden puolesta niin helvetisti (tiedotteiden laatijoiden ja niiden julkaisijoiden). Mikä vittu siinä on ettei kukaan jaksa enää Suomessa tehdä mitään taustatyötä. Onhan se nyt aivan sairasta noin ylipäänsä, että joku Ilta-Sanomien toimitus on journalistisesti nykyään heittämällä Yleä edellä. (En puhu tästä keissistä, vaan yleisesti)

Tässä tapauksessa on mielestäni huomionarvoista se, että ne paikalla olleet poliisit tasan tarkkaan tietävät, että vain yhdellä oli Odin-takki päällä. He tietävät sen, koska itse heidät näkivät ja heitä jututtivat ja yhden heistä jopa ottivat talteen. Ja sillä talteen otetulla ei tosiaan ollut mitään tunnuksia niskassa. Joten miksi tuo tiedote on laadittu niin kuin on laadittu, on erittäin mielenkiintoista ja suorastaan tarkoitushakuista.

Jos poliisi on tahallaan valehdellut, niin ihmettelen että miksi. Kait nyt poliisissakin tiedetään, että julkisesta valheesta jää nykymaailmassa kiinni aivan välittömästi. Kait nyt poliisissakin tiedetään, että aina, kun joutuu selittelemään tiedotusta jälkikäteen, on homma mennyt ns. vituiksi ja se on aina imagotappio.

Noin muuten mediathan julkaisevat yleensä poliisien tiedotteet sellaisenaan ilman omaa taustaselvitystä. Ja miksi eivät julkaisisi, kun poliisiin pitäisi lähtökohtaisesti luottaa. Mutta ehkä ei pitäisi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eivätkös nuo loldiersit ole kuitenkin lähinnä yliopisto-opiskelijoita? Habituksesta ja huumorintajusta päätellen, siis.

Veikkaan, että väkivaltarikosten riski on pienempi kuin näillä Odinin satiaisilla...
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikäli Loldiersit tappelevat siviilit päällä niin en näe ongelmana että heidän mainittaisiin olevan Loldiereja. En tosin usko että ihan heti näin on tapahtumassa. Liekö edes pitävät mitään rekisteriä jäsenistään vaan ovat enemmänkin Anonymous tyyppinen löyhä aatteellinen ryhmittymä. On toki mahdollista että Pelle Hermanni johtaa Tohlopista käsin koko organisaatiota.

Ok. Sinun mielestäsi tuo on oleellista, minä taas en näe siinä mitään oleellista. Mun mielestä on ihan sama, onko nakkikioskin jonossa tapellut lollero, odini, Jokerien faniryhmän jäsen tai vaikka vapaa-ajattelija. Sen sijaan jos lollerot tai odinit tai vaikka se Jokerien faniryhmä tekee porukassa ja ryhmän nimissä jotain rikollista, niin kovennettua rangaistusta peliin vaan.
 

Veri

Jäsen
Tässä tapauksessa on mielestäni huomionarvoista se, että ne paikalla olleet poliisit tasan tarkkaan tietävät, että vain yhdellä oli Odin-takki päällä. He tietävät sen, koska itse heidät näkivät ja heitä jututtivat ja yhden heistä jopa ottivat talteen.
Tai sitten useammalla oli Odin-tunnuksia päällä ja poliisi kertoi totuuden. Sinä saatat hyvinkin olla väärässä, kun väitätä tietäväs tarkasti mitä kelläkin oli kuulemasi mukaan päällä. Ehkä vaan sä oot saanu väärää tietoa asiasta ja poliisilla on se oikea tieto?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Poliisin tiedotteessa sanottiin että kaikilla kolmella oli Odinin takit. Ehkä tiedote oli virheellinen vai peräti valheellinen. Miksi uskot poliisin valehtelevan? Näetkö että heillä oli jokin syy valehteluun? Odineilla nyt ainakin on.

Ei kiinnosta valehtelevatko vai onko virheellinen. Kaikki valitettavasti viittaa siihen, että jompaa kumpaa.

Jos haluat, että naapurin semihullu häirikkö ei lyö sinua kirveellä, älä anna sille naapurin semihullulle häirikölle kirvestä käteen lauantai-iltana.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ei kiinnosta valehtelevatko vai onko virheellinen. Kaikki valitettavasti viittaa siihen, että jompaa kumpaa.

Jos haluat, että naapurin semihullu häirikkö ei lyö sinua kirveellä, älä anna sille naapurin semihullulle häirikölle kirvestä käteen lauantai-iltana.

Millä perusteella? Olitko paikalla vai perustuuko näkemyksesi siihen että arvioit rikoksesta epäillyn kertomuksen poliisia luotettavammaksi? Mielestäni sillä on paljonkin merkitystä onko kyse virheellisen tiedon antamisesta vai erehdyksestä.

Tässä tapauksessa on mielestäni huomionarvoista se, että ne paikalla olleet poliisit tasan tarkkaan tietävät, että vain yhdellä oli Odin-takki päällä. He tietävät sen, koska itse heidät näkivät ja heitä jututtivat ja yhden heistä jopa ottivat talteen. Ja sillä talteen otetulla ei tosiaan ollut mitään tunnuksia niskassa. Joten miksi tuo tiedote on laadittu niin kuin on laadittu, on erittäin mielenkiintoista ja suorastaan tarkoitushakuista.

Oletko itse ollut paikalla vai mistä tiedät mitä he ovat päällänsä pitäneet? Vai onko kyse nyt epäillyn kertomasta jonka sisällön arvioit luotettavammaksi kuin poliisin? Minä en tiedä mitä heillä on päällänsä ollut mutta tiedän mitä poliisi on asiasta kertonut. Minun tulkintani mukaan toisen uhrin kertomasta ei voi päätellä hänen väittäneen kaikkien liikkuneen Odinin tunnuksilla varustetuissa asusteissa.

Mitä tulee toiseen kysymykseesi jossa toit esille Jokerifanit. Poliisin tiedotteissa usein puhutaan anarkisteista vaikka heillä on tuskin täyttä varmuutta heidän poliittisesta kannasta. Onko joku joskus porannut asiasta tällä palstalla?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Jos haluat, että naapurin semihullu häirikkö ei lyö sinua kirveellä, älä anna sille naapurin semihullulle häirikölle kirvestä käteen lauantai-iltana.
Näin on. Odineille ei pidä antaa kirvestä käteen.

Jos poliisit sanovat pahoinpitelijöiden olleen odineita niin uskon heitä. Joko takki päällä tai ilman.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Millä perusteella? Olitko paikalla vai perustuuko näkemyksesi siihen että arvioit rikoksesta epäillyn kertomuksen poliisia luotettavammaksi? Mielestäni sillä on paljonkin merkitystä onko kyse virheellisen tiedon antamisesta vai erehdyksestä.

En tiedä koko keissistä mitään. Imatralainen kollegani kertoi, että Imatralla yleisesti "tiedetään" että poliisin tiedotteessa on about kaikki faktat pielessä.

Totta kai sillä on yleisesti merkitystä onko kyse virheellisen tiedon antamisesta vai erehdyksestä, mutta olen tässä nyt yrittänyt jankuttaa, että tässä tietyssä valossa asian lopputuleman kannalta sillä ei ole merkitystä. Niin tai näin, MV-lehti repii irtopinnat ja luottamus poliisiin ja mediaan murenee taas, jos tiedote ei pidä paikkaansa kaikilta osin. Koska se pannaan valehtelun piikkiin anyway.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jos poliisit sanovat pahoinpitelijöiden olleen odineita niin uskon heitä. Joko takki päällä tai ilman.

Myöskään Odinit eivät ole kiistäneet etteivätkö epäillyt kuuluneet heidän vahvuuteensa. Sikäli mielestäni tämä vaatetuksesta urputtaminen on erikoista. Erään valtion tästä retoriikasta kyllä tunnistan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oletko itse ollut paikalla vai mistä tiedät mitä he ovat päällänsä pitäneet? Vai onko kyse nyt epäillyn kertomasta jonka sisällön arvioit luotettavammaksi kuin poliisin? Minä en tiedä mitä heillä on päällänsä ollut mutta tiedän mitä poliisi on asiasta kertonut. Minun tulkintani mukaan toisen uhrin kertomasta ei voi päätellä hänen väittäneen kaikkien liikkuneen Odinin tunnuksilla varustetuissa asusteissa.

Ei mun tarvitse arvioida epäillyn kertomuksesta yhtään mitään. En edes tiedä, kuka hän on. Sinä olet pelkän median kertoman ja poliisin tiedotteen varassa, minä en ole. En ole myöskään Odinien kertoman varassa. Se on mulle ihan se ja sama uskotko vai et, ei mun kait sitä tarvitse millään todistella. Joko uskot tai et usko.

Mitä tulee toiseen kysymykseesi jossa toit esille Jokerifanit. Poliisin tiedotteissa usein puhutaan anarkisteista vaikka heillä on tuskin täyttä varmuutta heidän poliittisesta kannasta. Onko joku joskus porannut asiasta tällä palstalla?

Onko anarkismi joku poliittinen kanta? Noin muuten kirjoituksessasi on kyllä pointti, sitä ei voi kieltää.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En ole myöskään Odinien kertoman varassa. Se on mulle ihan se ja sama uskotko vai et, ei mun kait sitä tarvitse millään todistella. Joko uskot tai et usko.

Ei sinun minulle tarvitse mitään todistella mutta kieltämättä se toisi kertomuksellesi jotain uskottavuutta mikäli osaisit kertoa kenen tietoa totuutena jaat. Ehkä sinun kannattaisi näiden Odinien oikeusturvan nimissä välittää tietosi poliisille.


Onko anarkismi joku poliittinen kanta? Noin muuten kirjoituksessasi on kyllä pointti, sitä ei voi kieltää.

"Anarkismi on taloudellisista, yhteiskunnallisista ja sosiaalisista valtahierarkioista vapaata yhteiskuntaa tavoitteleva poliittinen ideologia, joka korostaa yksilönvapautta. Sana ”anarkismi” tulee muinaiskreikan johtajattomuutta tai esivallan puutetta tarkoittavasta sanasta, joka keskiajalla käännettiin latinaksi muodossa anarchia." -Wikipedia.

Ehkä poliisi tosiaan tekee jotain kaikkien aikojen kaksoisvedätystä ensin julkaisemalla tiedotteen, sen jälkeen kertomalla lehdessä että itse asiassa heidän tietonsa perustuu puhtaasti muiden kertomaan ja että kuvassa näkyy vain yksi Odini eikä kolmea ja lopulta sitten kertovat, että se lehdessä kerrottu olikin potaskaa. Voisihan se olla niin, jos en tietäisi miten asiat ovat menneet.

Minulta on mennyt tämä täysin ohi. Saisinko jonkun linkin jossa poliisi näin kertoo?
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehkä vaan sä oot saanu väärää tietoa asiasta ja poliisilla on se oikea tieto?

Ehkä poliisi tosiaan tekee jotain kaikkien aikojen kaksoisvedätystä ensin julkaisemalla tiedotteen, sen jälkeen kertomalla lehdessä että itse asiassa heidän tietonsa perustuu puhtaasti muiden kertomaan ja että kuvassa näkyy vain yksi Odini eikä kolmea ja lopulta sitten kertovat, että se lehdessä kerrottu olikin potaskaa. Voisihan se olla niin, jos en tietäisi miten asiat ovat menneet.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei sinun minulle tarvitse mitään todistella mutta kieltämättä se toisi kertomuksellesi jotain uskottavuutta mikäli osaisit kertoa kenen tietoa totuutena jaat. Ehkä sinun kannattaisi näiden Odinien oikeusturvan nimissä välittää tietosi poliisille.

Ei mun tartte kertoa poliisille yhtään mitään, kun ne paikalla olleet poliisit kyllä tietävät asioiden todellisen laidan. En ainakaan tiedä, että Suomessa voisi sokea työskennellä poliisina.

"Anarkismi on taloudellisista, yhteiskunnallisista ja sosiaalisista valtahierarkioista vapaata yhteiskuntaa tavoitteleva poliittinen ideologia, joka korostaa yksilönvapautta. Sana ”anarkismi” tulee muinaiskreikan johtajattomuutta tai esivallan puutetta tarkoittavasta sanasta, joka keskiajalla käännettiin latinaksi muodossa anarchia."

Mä olen aina luullut, että anarkismi on nimenomaan kapinaa yhteiskunnan sääntöjä vastaan, joka siis tarkoittaa käsittääkseni myös kapinaa politiikkaa vastaan. Mutta näköjään anarkismi itsessään on politiikkaa. Olisi kyllä toisaalta jännä nähdä, että mitä politiikkaa anarkistit itse ajaisivat valtaan päästyään.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Siis miten tämä menikään. Ensimmäisessä viestissäni annoin linkin MV-lehden sivustolle ja kirjoitin siellä olevan syytettyjen versio tapahtuneesta.



Sinä vastasit:



Eli epäsuorasti annat ymmärtää tietäväsi totuuden, joten kysyin sinulta useita kysymyksiä.



Et vastannut yhteenkään kysymykseeni, vaan esitit vastakysymyksiä.



Toisin kuin sinä, minä en ole missään vaiheessa väittänyt tietäväni totuutta, vaan annoin linkin, missä syytetyt esittävät oman versionsa tapahtuneesta. Minä en muistaakseni ole koskaan käynyt Imatralla, eikä edes kiinnosta käydä. Enkä tietääkseni ole koskaan nähnyt enkä tavannut yhtään Soldiers of Odinia. En edes pidä MV-lehteä kovinkaan luotettavana lähteenä, mutta tarkoituksenhakuisen disinformaation seassa voi olla - ja onkin - valtavirrasta poikkeavia näkemyksiä ja informaatiota.

Odotan yhä sinun vastaavan esittämiini kysymyksiin. Eli toistan ne, jos olet jo unohtanut:

1. Mistä sinä tiedät totuuden tapahtuneesta?
2. Olitko paikalla?
3. Tunnetko jonkin silminnäkijän ja hän on kertonut sinulle oman versionsa mitä siellä tapahtui?
4. Vai onko onko sinulla halussasi poliisin asiasta tekemät muistiinpanot ja perustat näkemyksesi niihin?

En ole mielestäni väittänyt tietäväni totuutta tapahtuneesta vaan kirjoitin että luotan poliisin kertomaan. Jos valittavana on kaksi kertomusta tapahtumista, poliisin tiedote ja pahoinpitelystä epäillyn kertomus, ei tarvitse kovin kauaa miettiä kumpaa uskoo. Silminnäkijälausuntokin on aina ihmisen subjektiivinen näkemys asiasta. Poliisi kuulee silminnäkijöitä sekä molempia osapuolia, eiköhän se totuus sieltä selviä. Mikä siinä on että nämä roturealistit tuntuvat niin kovasti sympatiseeraavan näitä kaljupäisiä partiopoikia.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulta on mennyt tämä täysin ohi. Saisinko jonkun linkin jossa poliisi näin kertoo?

Iltalehti.

Lainaan sieltä, boldaus mun:

"Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jyrki Hänninen kertoi STT:lle, että poliisilla on paikalla olleen henkilön ottama kuva. Siinä ainakin yhdellä henkilöllä on yllään takki, jonka selässä on Soldiers of Odinin tunnus. Poliisille on kerrottu, että samanlainen takki olisi ollut kaikilla kolmella epäillyllä."

Jännä juttu, kun poliisi ihan itse oli paikalla ja ihan itse otti yhden niistä kolmesta talteenkin. Ja silti jonkun ulkopuolisen pitää kertoa heille, että mikä takki niillä oli päällä sen kiinniotetun takista puhumattakaan. En tiedä, että onko tuo tieto poliisin mukaan niin arvokas tutkinnallisista syistä, että eivät voi kertoa itse, että oliko vai eikö ollut kaikilla kolmella Odin-takki päällä. Kyllä he sen tietävät, siitä ei ole epäilystäkään.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Iltalehti.

Lainaan sieltä, boldaus mun:

"Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jyrki Hänninen kertoi STT:lle, että poliisilla on paikalla olleen henkilön ottama kuva. Siinä ainakin yhdellä henkilöllä on yllään takki, jonka selässä on Soldiers of Odinin tunnus. Poliisille on kerrottu, että samanlainen takki olisi ollut kaikilla kolmella epäillyllä."

Jännä juttu, kun poliisi ihan itse oli paikalla ja ihan itse otti yhden niistä kolmesta talteenkin. Ja silti jonkun ulkopuolisen pitää kertoa heille, että mikä takki niillä oli päällä sen kiinniotetun takista puhumattakaan. En tiedä, että onko tuo tieto poliisin mukaan niin arvokas tutkinnallisista syistä, että eivät voi kertoa itse, että oliko vai eikö ollut kaikilla kolmella Odin-takki päällä. Kyllä he sen tietävät, siitä ei ole epäilystäkään.

Kieltämättä "jännä" tapa viestiä ja tiedottaa mikäli poliisin kertoma perustaa pelkkiin kuulopuheisiin. Jääkäämme seuraamaan tilanteen edistymistä mutta todetaan nyt vielä kerran että heidän pukeutuminen on sivuseikka sikäli kun heidät on Odinin jäsenistöön tunnistettu eikä kattojärjestö ole asiaan esittänyt eriäviä mielipiteitä muuta kuin vaatetuksen suhteen.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
mutta todetaan nyt vielä kerran että heidän pukeutuminen on sivuseikka sikäli kun heidät on Odinin jäsenistöön tunnistettu eikä kattojärjestö ole asiaan esittänyt eriäviä mielipiteitä muuta kuin vaatetuksen suhteen.

On on, mutta harmillista tapauksessa on se, että isossa mittakaavassa tästä tullaan (pahimmassa ja valitettavan todennäköisessä skenaariossa) muistamaan ainoastaan se, että "poliisi valehteli Soldiers of Odinin katupartion pahoinpidelleen miestä Imatralla".

Se ei tietenkään ole totuus kuin ehkä teknisesti, mutta pystyn jo näkemään facebook-feedilleni etukäteen, enkä pidä näkemästäni.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Voisiko erikoinen raportointi kertoa esimerkiksi siitä että isämmaampuollustajilla oli nähty aiemmin univormut päällä, mutta ovelina poikina jättivät jengireleet autoon aloittaessaan muilutustoimenpiteet.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voisiko erikoinen raportointi kertoa esimerkiksi siitä että isämmaampuollustajilla oli nähty aiemmin univormut päällä, mutta ovelina poikina jättivät jengireleet autoon aloittaessaan muilutustoimenpiteet.

No tuo voi toki olla mahdollista, mutta käsittääkseni heillä ei ollut kyllä tunnuksia päällä koko iltana kaupungilla pyöriessään. Eli ensin olisivat joutuneet vetämään ne baari-illan jälkeen päälleen autossa ja sen jälkeen ennen tappelun alkua riisumaan ne pois. Mahdollista toki, mutta hyvin epätodennäköistä.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
En ole mielestäni väittänyt tietäväni totuutta tapahtuneesta vaan kirjoitin että luotan poliisin kertomaan. Jos valittavana on kaksi kertomusta tapahtumista, poliisin tiedote ja pahoinpitelystä epäillyn kertomus, ei tarvitse kovin kauaa miettiä kumpaa uskoo. Silminnäkijälausuntokin on aina ihmisen subjektiivinen näkemys asiasta. Poliisi kuulee silminnäkijöitä sekä molempia osapuolia, eiköhän se totuus sieltä selviä. Mikä siinä on että nämä roturealistit tuntuvat niin kovasti sympatiseeraavan näitä kaljupäisiä partiopoikia.

Jos sinä et tiedä totuutta tapahtuneesta, niin älä kirjoita "Eli pitäytyä totuudessa, tarkoitat.". Kiitos.
En löydä aikaisempaa viestiäsi, missä kirjoitat "luotan poliisin kertomaan". Onko se tässä ketjussa ja mikä sen viestin numero on?
Hienoa kuin luotat suomalaiseen poliisiin, vaikka Lännen Median suuressa poliisikyselyssä kyselyyn vastanneista poliiseista 25,1 prosenttia kertoi äänestäneensä kokoomusta viime vaaleissa ja 24,4 prosenttia perussuomalaisia. Vihreitä äänesti 3,3 prosenttia vastanneista. Erityisen epäsuosittu puoluehan poliisien keskuudessa oli vasemmistoliitto 0,8 prosentilla. Minäkin luotan suomalaisiin poliiseihin ja uskon, että tapaus saadaan selvitettyä.
Näin se vuoropuhelu toimii - päädyimme molemmat samaan lopputulokseen! Hienoa!! Jaksuhaleja!!!
 

Rankkari

Jäsen
Voimme hyvinkin vielä tarvita näitä "partiopoikia", kun kesällä karkoituspäätöksen saaneet pakoloiset voivat alkaa purkamaan turhautumistaan. Toki tämä tehtävä kuuluisi poliisille, mutta onko siihen varauduttu riittävästi, jää nähtäväksi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Turkulainen moneen kertaan erilaisista rikoksista (mm. kiihoitus kansanryhmää vastaan) ja viimeksi vaalipetoksesta tuomittu äärioikeistolainen Olavi Mäenpää esiintyi Turun valtuustossa odineiden takki päällään. Harrastavatko odinit nykyään partiointia valtuustossakin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös