Katso peiliin, jatkoaikalainen!

  • 4 911
  • 35
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tämän ketjun ei ole tarkoitus olla itsemoderointia, vaan foorumi, jossa voidaan vedota kanssakirjoittajiin sekä pysähtyä katsomaan itse itseään peiliin sen suhteen, että millä pikkujutuilla palstaa voitaisiin kehittää piirun verran parempaan suuntaan. Joo, kuuroille korville nämä toiveet varmaan suurelta osin menevät, mutta voipahan ilmaista edes mielipiteensä.

Eli mikä jatkoajan kirjoittajien kirjoituksissa ärsyttää, mitä niistä puuttuu, minkä pitäisi olla toisin jne? Jätetään mielellään toiveet kohdistamatta suoraan nimimerkeille (eli ei mainita näitä) ja esitetään parannusehdotuksemme yleisesti.

Omat pyyntöni/toiveeni/parannusehdotukseni kanssakirjoittajille:

- Jos kirjoitat oikein pitkiä kirjoituksia, käytä ahkerammin kappalejakoa. Itseltäni jää monikin hyvä kirjoitus täällä lukematta puuttuvan kappalejaon takia. Ylipitkät kappaleet ovat näytöltä katsottuna sellaista taakkaa silmille, että ne ennemmin sivuuttaa kuin keskittyy, vallankin, jos niitä töissä kiireen lomassa pitäisi lukea. Ja kyllä, tässä on peiliin katsomisen paikka myös sivullekirjoittaneella.

- Huumori on aina mukavaa, mutta mieti kahdesti ennen lähetä-palkin klikkaamista, onko tekstisi todellakin huumoria. Moni hyväkin ketju on mennyt ainakin osittain pilalle turhanpäiväisten mukahauskuuttelujen takia. Jälleen itsetutkiskelun paikka myös itselläni.

- Mieti, voisitko tyydyttää nokittelu- ja pätemistarpeesi jossakin muualla kuin täällä, esim. tosielämässä. Moniin muihin foorumeihin verrattuna Jatkoajan ilmapiiri on ajoittain todella tympeä, suoraan sanoen. Itsellänikin jälleen itsetutkiskelun paikka.

- Jos jokin ketju vituttaa sinua, älä mainitse siitä erikseen, vaan jätä se ketju vain yksinkertaisesti klikkaamatta auki. PLEASE!

- Avatkaa palstalaiset rohkeammin uusia ketjuja!

Sana on vapaa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
- Jos kirjoitat oikein pitkiä kirjoituksia, käytä ahkerammin kappalejakoa. Itseltäni jää monikin hyvä kirjoitus täällä lukematta puuttuvan kappalejaon takia. Ylipitkät kappaleet ovat näytöltä katsottuna sellaista taakkaa silmille, että ne ennemmin sivuuttaa kuin keskittyy, vallankin, jos niitä töissä kiireen lomassa pitäisi lukea. Ja kyllä, tässä on peiliin katsomisen paikka myös sivullekirjoittaneella.
Tähän on pakko kommentoida sen verran, että tätä leiskaa voisi kaventaa aika helvetisti. Lyhyemmät rivit on paljon helpompi lukea. Omalla 24" laajakuvanäytöllä pidemmätkin kirjoitukset ovat yhdellä rivillä. Pitäisikö tästä antaa penalttia one-linereista?
 

tutzba

Jäsen
Jätä ylimääräinen toisten vähättely pois. Jos jonkun mielestä Pihlman soveltuisi MM-joukkueessa 1. kenttään, älä aloita välitöntä vittuilua siitä, kuinka väitteen esittäjä on väärässä. Se on hänen mielipiteensä, arvosta sitä. Esitä kuitenkin vastaväitteitä, mutta hyvässä mielessä.

Kuten tahtookirjoittaa totesi, käytä kappalejakoja. Itse en jaksa lukea viestejä, jos ne on kirjoitettu yhteen pätkään. Kappalejaoilla tekstistä tulee selkeämpi.

Älä tee mitään, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän. Ennen kuin painat lähetä-nappia, mieti hetki. Miten sinä suhtautuisit, jos saisit vastaavanlaisen kirjoituksen?

Olemme kaikki jatkoaikalaisia. Ei kai ole mitään syytä jahdata ketään yksittäistä nimimerkkiä? Kannattaa aina muistaa, ettet koskaan voi tietää, milloin törmäät johonkin nimimerkkiin oikeassa elämässä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Moniin muihin foorumeihin verrattuna Jatkoajan ilmapiiri on ajoittain todella tympeä, suoraan sanoen.

Saisiko näistä muista foorumeista jotain esimerkkiä, niin voisi käydä vertailemassa? Minä en ole löytänyt vielä tähän päivään mennessä toista Jatkoajan veroista keskustelupalstaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uskalla joskus myöntää olevasi/olleesi väärässä, äläkä jatka inttämistä (tai mene henkilökohtaisuuksiin) vain sen takia että et pysty myöntämään että olet väärässsä.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Saisiko näistä muista foorumeista jotain esimerkkiä, niin voisi käydä vertailemassa? Minä en ole löytänyt vielä tähän päivään mennessä toista Jatkoajan veroista keskustelupalstaa.

Useimmat sellaiset palstat, jotka rakentuvat jonkin tietyn harrastuksen ympärille, ovat mielestäni vittuiluvapaampia kuin jatkoaika. Tosin, ne ovat yleensä myös käyttäjämäärältään paljon pienempiä, joten on selvää, että suureen joukkoon mahtuu monenlaista hiihtäjää.
 

d2uce

Jäsen
Tarkista aina, onko aiheesta jo ketju. Jos on, nosta se ylös, mikäli koet tarpeelliseksi.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
En tiedä, että oliko edellinen piikki minua, ketjun avaajaa vai molempia kohtaan, mutta tästä aiheesta on kaivettavissa 5-6 ketjua esille. Tunkki on minun idolini ja väärin ymmärretty sankari. Siksi otin Tunkin avaaman ketjun esille.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Useimmat sellaiset palstat, jotka rakentuvat jonkin tietyn harrastuksen ympärille, ovat mielestäni vittuiluvapaampia kuin jatkoaika. Tosin, ne ovat yleensä myös käyttäjämäärältään paljon pienempiä, joten on selvää, että suureen joukkoon mahtuu monenlaista hiihtäjää.

Kyllä noita tietyn harrastuksen ympärille koottuja keskustelupalstojakin on tullut katseltua ja useaan jopa kirjoitettua. Noilla palstoilla ei vaan tunnu olevan käytössä minkäänlaista moderointia, joten paskan kirjoittaminen ja offtopic-kirjoitukset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Siihen sitten teinien hymiötouhut, niin aika moni palsta tulee nähdyksi yhdellä vilkaisulla.

Mutta tietenkin jos sellaisesta tykkää, niin ehkä Jatkoaika on tosiaan väärä paikka.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jos_haluat_painottaa_jotakin_seikkaa_erityisesti,_älä_käytä_alaviivaa_näin,_kiitos. Käytä mieluummin kursiivia tai lihavointia.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kyllä noita tietyn harrastuksen ympärille koottuja keskustelupalstojakin on tullut katseltua ja useaan jopa kirjoitettua. Noilla palstoilla ei vaan tunnu olevan käytössä minkäänlaista moderointia, joten paskan kirjoittaminen ja offtopic-kirjoitukset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Siihen sitten teinien hymiötouhut, niin aika moni palsta tulee nähdyksi yhdellä vilkaisulla.

Luultavasti olemme pyörineet sitten aivan eri sivuilla ja erilaisella ikähaarukalla varustetuilla foorumeilla. Toki noita hymiöitä viljellään monilla palstoilla säästelemättä, mutta itse en koe sitä välttämättä kaikkein suurimmaksi murheeksi nettikeskusteluissa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarkista aina, onko aiheesta jo ketju. Jos on, nosta se ylös, mikäli koet tarpeelliseksi.
Osittain totta, mutta tietyt ketjut jotka saattaisi käsitellä sitä asiaa läheisesti voivat olla jostain sieltä 2000-luvun alusta ja näin ollen alustukseltaan ja viesteiltään muutenkin varsin heikkotasoisia ja chat-henkisiä. Sikäli käyttäisin itse aina harkintakykyä jos aiempi samaa aihetta käsittelevä/liippaava ketju on todella suppea. Totta kai sen voi tietysti muuttaa omalla viestillään tasokkaammaksi, mutta ei kai se mikään synti ja sairaus ole, jos aloittaa puhtaalta pöydältä ja tekee kunnon pohjustuksen. En itse ihan niitä vanhimpia ketjuja näe tarpeelliseksi nostella ylös.

Pääsääntöisesti kyllä kannattaa aina tarkistaa, että löytyykö samasta aiheesta tai hyvin lähelle samaa aihetta luotaava ketju jo jostakin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Siihen sitten teinien hymiötouhut, niin aika moni palsta tulee nähdyksi yhdellä vilkaisulla.
Jollain palstoilla hymiöitä toki viljellään joka lauseen perään, mutta kaikkein naurettavinta on kuitenkin se, mikä täälläkin on eräiden henkilöiden kohdalla, eli laitetaan mukamas hauskan jutun perään *hymiö* tai -tähän hymiö-. Jos näitä tekee mieli käyttää, niin miksei sitten laita sitä siihen vaan laittaa tollasen mielestään osuvan jutun perään? Ei kai hymiön laittaminen ole missään säännöissä vielä kiellettyä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Taas täällä yksilöitä syyllistetään, vaikka totuushan on että systeemi on mätä. Yhteiskunta haisee, kytät on natseja ja totuus löytyy eloveenasta. Lisää liimaa, silmät liikkuu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jos_haluat_painottaa_jotakin_seikkaa_erityisesti,_älä_käytä_alaviivaa_näin,_kiitos. Käytä mieluummin kursiivia tai lihavointia.
Sitäkö tuo alaviiva tarkoittaa? Mie olen aina luullut noita vaan näppäilyvirheiksi.
 

Les Crusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ducks
Jollain palstoilla hymiöitä toki viljellään joka lauseen perään, mutta kaikkein naurettavinta on kuitenkin se, mikä täälläkin on eräiden henkilöiden kohdalla, eli laitetaan mukamas hauskan jutun perään *hymiö* tai -tähän hymiö-. Jos näitä tekee mieli käyttää, niin miksei sitten laita sitä siihen vaan laittaa tollasen mielestään osuvan jutun perään? Ei kai hymiön laittaminen ole missään säännöissä vielä kiellettyä?

Ehdottomasti samaa mieltä! Mukahauskuutta pahimmillaan nuo -tähän hymiö- -heitot. Jos teksti kaipaa hymiötä niin sitten se pitää laittaa, eikä esittää fiksua ja kultivoitunutta tosimiestä joka ei hymiötä käytä. Jos et käytä niin sitten et myöskään kirjoita -tähän hymiö-.

Huh kun helpotti, tästä on tehnyt mieli kommentoida jo monesti. Kiitos Myyrä!
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi pieni asia, johon itse toivoisin muutosta on oman alan erityissanaston ja ylipäätään sivistyssanoen liiallinen ja turha käyttö. Kirjoittajat voisivat kirjoittaa yleiskielellä eikä omalla ammattisanastolla, vaikka se varmaan vaikeaa onkin. Ainakin minulta jää lukematta viestit, jotka pursuavat toinen toistaan hienompia sanoja. Ilmiö on onneksi melko marginaalinen.
 

tutzba

Jäsen
Kun kirjoitat jonkun ottelun ennakkoketjuun, kyseessä siis SM-liiga, käytä pelaajien oikeita nimiä. En minä ainakaan tiedä, mitä tarkoittaa hyökkäysketju Lörde-Tsöpä-Mörssäri, saati sitten pakkiparina Hilu-Kosmonautti.

Vaikka se onkin hienoa, että tiedät pelaajien lempinimet, täytyy sinun muistaa muitakin. Ihan oikeilla nimillä siis puhutaan, kiitos.
 

M10

Jäsen
En minä ainakaan tiedä, mitä tarkoittaa hyökkäysketju Lörde-Tsöpä-Mörssäri

Tuo kyllä ärsyttää minuakin. Tähän vajakkimaiseen lempinimittelyyn törmää varsinkin HIFK-kirjoittajien keskuudessa. Ei vaikka HPK-kirjoittajien ennakoissa juuri nimitetä Karaiaa esim. "stevariksi".
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Good Morrow to you too...

Tähän vajakkimaiseen lempinimittelyyn törmää varsinkin HIFK-kirjoittajien keskuudessa.

Myönnetään, mutta miten pirussa meidän pitäisi tunnistaa kaikki HMV janarit toisistaan, jos ei keksitä niille heitä kuvaavia nimiä? Ja pöndellähän tunnistus on helppoa, kun kaikki ovat lähes naapureita.

Sitäpaitsi, osansa saa myös Sir Pena ottaa tästä sopasta. Sitä koirafetissiä ei voi ymmärtää, eikä niiden koirien nimiä, jotka koostuivat vain konsonanteista.
Mutta koitetaan tsempata jatkossa. Tahtikselle terkkuja.
 

Kaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, SaiPa
Lörde-Tsöpä-Mörssäri
Ilmeisesti tämä ei ainakaan ole se eräs homobaarin jono... Lennu-Pate-Fagu vai miten se nyt meni.

Kieltämättä tuo lempinimien viljely ärsyttää välillä, vaikka siihen itse melko usein sorrunkin. Ei se häiritse, että esim. Chicagon tai SaiPan pelaajista joku näitä lempinimiä käyttää, sillä itse ne melko suurella todelläköisyydellä tietää, mutta kun pitäisi ruveta arvailemaan jonkun New Jerseyn Batmaneja ja Robineja, niin tuskan hikeä puskee ajoittain otsalle.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Ilmeisesti tämä ei ainakaan ole se eräs homobaarin jono... Lennu-Pate-Fagu vai miten se nyt meni.
Tuli ihan sama mieleen. Oli muistaakseni jonkun allekirjoitus? Eikös se ketju ollut muotoa Lennu-Kimi-Fagersted?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Yksi pieni asia, johon itse toivoisin muutosta on oman alan erityissanaston ja ylipäätään sivistyssanoen liiallinen ja turha käyttö. Kirjoittajat voisivat kirjoittaa yleiskielellä eikä omalla ammattisanastolla, vaikka se varmaan vaikeaa onkin. Ainakin minulta jää lukematta viestit, jotka pursuavat toinen toistaan hienompia sanoja. Ilmiö on onneksi melko marginaalinen.

Täytyy tunnustaa, että itse välillä saatan turvautua sivistys- ja ammattisanaston käyttöön mutta samalla toivon kuitenkin, että niiden käyttöä vähennettäisi tai ilmaistaisi asia arkikielellä jos sovelias termi/termistö on olemassa - ja itse pyrin siihen myös parhaani mukaan. Koetan kyllä tarvittaessa penkoa esille ammattisanaston tai sivistyssanaston merkityksen jos sanoihin viesteissä törmään mutta on ymmärrettävää ettei kaikilla riitä kiinnostus siihen (ei aina itsellänikään), jolloin asiallinenkin viesti voi jäädä huomiotta. Ehkäpä tässä kohdin on parannettavaa yhdellä jos toisella palstalaisella.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos_haluat_painottaa_jotakin_seikkaa_erityisesti,_älä_käytä_alaviivaa_näin,_kiitos. Käytä mieluummin kursiivia tai lihavointia.
Mistä tämä vitun typerä alaviivavillitys on saanut alkunsa? Jokainen täysjärkinen painottaa tekstiään vain ja ainoastaan lihavoinnilla, kursiivilla tai isommalla fontilla. Kuka jälkeenjäänyt tämän alaviivan käytön on keksinyt?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös