Eivätköhän pelaajat osaa itse päättää siitä, mikä heille on järkevää ja mikä ei. Kummallista holhousmentaliteettia.
Varmasti, mutta minun mielipiteeni näin puolueettomana seuraajana on se, että pelaajan kannalta sopimuksen tekeminen Venäjälle tässä vaiheessa oli uran suhteen epäonnistunut. Vuoden kuluttua, sopimuksen loppuessa, olisi ollut hyvä tilaisuus jopa suurempaankin sopimukseen Venäjältä, tai 4 miljoonan bruttosopimus NHLaan.
Minun tietääkseni Aleksandr Nikulin ja Ilja Zubov eivät ole tehneet sopimusta minkään venäläisjoukkueen kanssa. Jos kyseiset pelaajat kuitenkin sattuisivat tekemään sopimukset KHL:ään, niin hyötyjiä ovat sekä pelaajat itse (parempi palkka) että venäläinen jääkiekko (KHL:n taso nousi taas piirun verran).
No, tässä oli taas näitä "propagandasopimuksia", joissa Venäjältä lähtee huhu liikkeelle, että joitain tunnettuja pelaajia olisi siirtymässä Venäjälle. Samaa sarjaa on Afinogenovin "sopimus". Tällaisilla huhuilla kuitenkin saadaan levitettyä propagandaa NHLssa pelaaville pelaajille, sillä seurauksella, että KHL alkaa näyttää yhä kiinnostavemmalta vaihtoehdolta.
Sama propagandistinen vaikutus on jatkuvilla tekaistuilla kiistoilla, joiden a ja o löytyy idästä.
Nikulinilla on Ottawassa mahdollisuus nousta kakkosketjun sentteriksi, joten siellä näyttäisi olevan uraa edessä. Zubov saa vastuuta AHLssa, mutta olisi Ufassa nelosketjussa.
Pelillisesti Radulovin päätöstä voi tarkastella monella tavalla. Onko parempi pelata huonossa NHL-joukkueessa vai KHL:n kärkijoukkueisiin kuuluvassa Ufassa, joka tavoittelee realistisesti sekä Venäjän että Mestareiden liigan voittoa? Tuosta voi varmaan olla kumpaa mieltä tahansa.
Tämä on ainoa asia, miltä kantilta sopimus on parempi Venäjälle. Minun mielestä.
KHL:ssä/Venäjän sarjassa Radulov ei ole saavuttanut vielä mitään, koska lähti Pohjois-Amerikkaan jo juniori-ikäisenä eikä ehtinyt pelata Superliigassa.
Niin...
Minusta tuntuu, että Venäjä pyrkii nyt nostamaan kähyn jokaisesta siirrosta Venäjän ja NHLn välillä ja tällä se hakee huomiota ja luo kuvaa itsestään NHLn kilpailijana.
Esim. Malkinin siirtyminen NHLaan olisi ollut täysin luonnollista jopa vastoin sopimusta, sillä on selvää, että pelaaja tulee etenemään urallaan...(Magnitogorsk pyrki estämään tätä) Mutta Venäjällä halutaan näyttää, että he pystyvät haastamaan NHLn.
Eipä saa Ilves koskaan 2/3 palkasta korvauksena niiltä pelaajilta, jotka katoavat kesken sopimuksen.