Karalahti 6kk:n pelikieltoon

  • 35 291
  • 263

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Sairauteen en uskalla ottaa kantaa,mutta ns. yleisellä elämänkokemuksella jaksan ihmetellä miten voi olla vaikeuksia pysytellä selvänä,kun on näinkin paljon pelissä.

Sairaus tai riippuvuus. Molemmat jossain määrin oikeita sanoja tässä yhteydessä.

Ihmettelysi on juuri sitä, mitä suurin osa tekee, minäkin usein. On todella vaikea käsittää, että miksi juo, kun on niin paljon pelissä. Kysessä on henkilölle itselleen hallitsematon tilanne, jota ei hän, eikä moni muukaan, osaa järjellä selittää. Eihän siinä olekaan mitään järkeä. Riippuvuuksissa ei yleensä ole järkeä. Ne ovat ylilöyntejä.

Itse ihmettelin aikanani samaa asiaa eräälle asiantuntijalle. Miten joku voi haluta jotain asiaa niiin paljon, ei ymmärrä? Yksinkertaisin kommentti, jonka sain häneltä intettyäni kyllästymiseen asti, oli seuraavanlainen:

''Sitä on yhtä vaikea selittää ja ymmärtää, kuin 20 vuotiaan kaikkitietävän varhaisnaisen neuvoja lastenkasvatuksesta ja elämästä viisikymppiselle neljän lapsen yksinhuoltajaäidille.''
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Koska kerran sain asiallisen komentin niin jatkan inttämistä,vaikka pitäisis tehdä ihan muuta.Mutta tiedän mitä teen ja osaan kyllä lopettaa ennen kuin tämä muuttuu ongelmaksi ja alkaa haitata muuta elämää ja pomo pistää netinkäyttöön nollatoleranssin...

Pääpointtini on asenteet.Edelleenkään en usko monen Jeren tukijan pitävän miehen ryyppäämistä kauhean rajuna tai edes erityisen tuomittavana.Saati sitten etteikö saisi poikien kanssa terassikaljoja ottaa.Ajoi siihen sitten sairaus/riippuvuus tai mikä muu tahansa minulle vaikea asia ymmärtää.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN

Pääpointtini on asenteet.Edelleenkään en usko monen Jeren tukijan pitävän miehen ryyppäämistä kauhean rajuna tai edes erityisen tuomittavana.Saati sitten etteikö saisi poikien kanssa terassikaljoja ottaa.Ajoi siihen sitten sairaus/riippuvuus tai mikä muu tahansa minulle vaikea asia ymmärtää.

Sullahan on itselläsi kirjoituksissa koko ajan oikeat termit! Jeren ''alkoholismi'' on mahdollistanut vielä jollakin tavalla työnsä hoitamisen. Jollakin tavalla. Jerellä lienee ennemmin jonkinlainen 'asennevamma'. Kaikki järjelliset syyt ja perusteet nollatoleranssiin ovat olemassa, mutta: ei pysty, ei osaa, ei kykene.

Kun mies osaa tunnustaa alkoholiongelmansa, ei peli ole menetetty. Seuraava askel on ymmärtää, että alkoholiongelmainen päättää kaikesta huolimatta vain itse asioistaan, eikä voi juoda yhtään. Nada, zero, ei mitn! Siihen en nimittäin usko, että miehelle annetaan löysiä ja oikeus ottaa 'vaan' pari saunakaljaa. Ei toimi. Tietäähän sen itsestään, mitä tapahtuu helposti, kun lähtee kavereitten kanssa ''ottamaan ihan pari vaan''.

Eikä tästä inttämiseen asti Sun kanssa riitä, taisin ymmärtää kyllä pointtisi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Taito-Ojanen:

Alkoholistin itsetuhovietti on lähes samanlainen kuin itsemurhakandidaatilla. Elämänhalu on elämän ja kuoleman välissä. Entisellä tyttöystävälläni on monta itsemurhayritystä takanaan. Viimeisellä kerralla oli todella lähellä. Hän ymmärsi sen sairaalassa ja teki päätöksen: Hän päätti elää.

Myös alkoholisti voi olla ilman alkoholia eri pituisia ajanjaksoja. Tuurijuopothan saattavat olla vuodenkin selvinpäin, mutta vetävät sitten senkin edestä muutaman viikon. Eräs läheinen sukulaiseni on tuurijuoppo. Hän on usein ilman alkoholia puoli vuotta. Kipinä tulee jopa yhdestä oluesta ravintolassa. Sen jälkeen pullo auki kotona. Hän vetää itsensä tajuttomaksi ja juo lisää heti herätessään. Hän juo monesti itsensä katkolle asti. Ensimmäiset selvät hetket ovat pahimmat. Morkkis on kamala ja hän kysyy itsekin: "Mikä helvetti hänet ajaa aina samaan tilanteeseen?"

Kaikki muistavat Anssi Kukkosen - legendaarisen suomalaisen urheilutoimittajan. Hän sulkeutui Keski-Euroopan mäkiviikolla huoneeseensa viikoksi. Veti päänsä täyteen ja söi ainoastaan pienen palan leipää.

Matti Nykänen, joka operoi antabuksen ihonsa sisään, mutta leikkasi sen sieltä pois yhtä nopeasti.

Juha Vainio. Hän sulkeutui myös päivän päätteeksi hotellihuoneeseensa, tyhjensi kerralla kossupullon ja sytytti savukkeen odotellessaan juoman vaikutusta.

- Alkoholismi ei ole hallitsematon sairaus. Moni pystyy hallitsemaan sen ja jopa elämään sen kanssa - toiset sitten taas ei. Ihan vertailukelpoinen esimerkki tupakointiin; joku harva pystyy lopettamaan. Joillakin on siihen tarpeeksi vahva luonto - meillä on kaikilla omat heikkoutemme. Alkoholismi näkyy ja kuuluu niin hyvin. Sen tuomat seuraukset ovat vakavia ja tiedostamme ne välittömästi. Heikkouksia on monenlaisia. Esim. Pelihimo, himo makeisten syöntiin, ostospakko jne. Jos et pysty kävelemään suklaakaupan ohitse poikkeamatta sisään, osoitat myös himoa johonkin - joskaan tämä ei tuo tullessaan muita seurauksia kuin reikiä hampaisiin ja rasvaa vyölle. Nimenomaan seuraukset ovat erona heikkouksillemme.

- Alkoholistin tie takaisin lähtee tosiaankin omasta itsestään. Se milloin päätös tulee riippuu monesti ympäristöstä. En usko että yhdenkään alkoholistin tie takaisin on helpompaa, jos häntä hyljeksitään ja osoitetaan sormella sanoen: "Kuka käskee ryypätä".

Viinaan menevästä miehestä ei myöskään tule alkoholistia kädenkäänteessä, vaan ongelma tulee salakavalasti. Kaikki alkoholin tuoma positiivinen ilo elämässä kääntyy ahdistukseksi ja ongelmiksi. Kovia krapuloita. Näin kerran miehen, joka ei pystynyt nostamaan lasia huulilleen parin viikon kuurin jälkeen. Kädet tärisivät liikaa. Hänen ystävänsä nauroivat ja auttoivat häntä juomaan päivän ensimmäisen oluen.

Hoitoa voi aina kutsua huonoksi kun se ei auta. Se tosin auttaa joskus. Olemme erilaisia. Se hoito joka auttaa naapuria voi olla itselle täysin tehotonta - jopa naurettavaa.

Läheisiltähän tämä kaikki vaatii suunnattomia uhrauksia. Yksi alkoholisti perheessä karkoittaa yleensä kaikki ystävät ja sukulaiset. Vaimon läsnäolo vuodesta toiseen miehen ongelmasta huolimatta on tavallista. Vain harvoin nainen lähtee aikaisessa vaiheessa. Tämä on monesti kuin singnaali törpöttelevälle miehelle. Hän tuntee turvallisuuden tunnetta - hänellä on vaimo tukena. Hyvä näin, mutta joissakin tapauksissa voisi olla ehkä parempi jos nainen lähtee välittömästi, ongelman tultua esiin. Mene ja tiedä.

Jenkkilä on jokaisen jääkiekkoa pelaavan pikku-pojan haaveissa. Mikä on totuus kun vetää luistimet jalkaan ja hyppää pieneen kaukaloon Los Angelesissa ja Nashvillessä? Tuleeko mieleen oma vanha halli? Maistuuko meno siltä kuin haaveet antoivat ymmärtää? Estääkö pelko "maitojunasta" paluun? Vituttaako niin lujaa, että pitää vetää pää täyteen?

Paljon kysymyksiä paljon ihmisiä, paljon eri kohtaloita. Elämä ei voi olla yksinkertaista.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Aika viiltäviä ja asiallisia ja omaan kokemukseen perustuvia analyyseja täällä.Voin todeta etten ole itsekään liikkeellä arvauspohjalta asioista joista en mitään tiedä . Olen omat valintani tehnyt ja toisaalta voimattomana seurannut mihin asti asiat voivat pahimmillaan mennä,tuesta huolimatta.Silti en ole oppinut hyväksymään,enkä ymmärtämään-jossain tulee raja,jossa vastuu on alettava itse kantamaan.

Ja vielä kerran:moni asianosaton lienee ongelmasta sairaus/riipuvuus yhtä mieltä.Valietettavasti lähes yhtä moni jaksaa pitää ´sopivaa´ viinanjuontia elämän välttämätömyytenä ja känniseikkailuja sankaruutena.Siinä seassa heikot sortuvat ja vieläpä kannustuksen kera.

Tässä olen omilla linjoillani ja täysi tiukkapipo jeesustelija-kaikki vastaavat arvonimet kelpaavat.Ei ole vähään aikaan pudonnut kännihuumori,juomalaulut,saatikka lukuisat tekosyyt aineen välttämättömyydestä.

Enpä osaa tätä enää fiksusti alkuperäiseen otsikkoon sitoa,mutta menköön.

edit:lounas auttoi.Minun kunnioitukseni Jere saa takaisin,kun katuu,häpeää ja ryhdistäytyy.Selitykset sikseen,marttyyri ei mies varsinkaan ole,kaikkien janoisten sankari.Semmoinenkin vaara tässä kulttuurissa on.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Taito-Ojasen kirjoitus oli hyvä kuvaus karusta asiasta. Vasta tälläisellä läheistasolla voidaan sanoa missä joku henkilö oikeasti menee ja mitkä seuraukset siitä itselle ja läheisille ovat. Muuten kysymyksessä on lähinnä viihde, mielenkiintoinen spekulaation ja väittelyn kohde arkipäivän ratoksi. Sitähän jääkiekko itsessäänkin on joten kai on jonkinlainen yleinen oikeus pelaajien yksityiselämäänkin koska nämä ovat julkisuudessa esiintyviä henkilöitä. Joka tapauksessa sivusta on helppo antaa langettavia tai vapauttavia tuomioita ja analyysoida pinnallisin tiedoin jonkun toisen elämää: ei vastuuta, ei vaikutusta, ei väliä. Omalla kohdalla voikin sitten olla vaikeampaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Taito-Ojaselta todella hieno kirjoitus tästä kiperästä aiheesta, kiitokset hänelle siitä, samoin mjr'n kirjoitus tuossa yllä on huomioimisen arvoinen. Kyseinen Taito-Ojasen kirjoitus meidän jokaisen kannattaisi lukea ajatuksella alusta loppuun, ja mieluiten vaikka kaksi kertaa. Luin sen jo aamulla, ja nyt koko päivän olen miettinyt kommentoidako sitä millään lailla vai ei, taidan tyytyä yleisellä tasolla vain kiitoksiin että pieneen vastineeseen hänen viestin eräästä kohdasta. Painotan, kyseessä on minun täysin subjektiivinen näkemys asiasta peilautuen omista kokemuksistani.

Taito-Ojanen:
"Lähimmäisten tukea tosiaan tarvitaan. Siinäkin on kuitenkin rajansa. Kuinka moni on nähnyt läheltä, mitä miehen ryyppääminen tekee vaimolle? Onko hajuakaan siitä, miten raskasta on kantaa sitä taakkaa? Millaisia ajatuksia vaimon päässä pyörii, ja miten hän siitä kärsii? Alkoholisti vetää helposti läheisensä siihen samaan suohon, jossa hän itse on. Minä en ainakaan voi vaatia keneltäkään ihmiseltä sitä uhrausta, että menee mukana. Kenellä on velvollisuus tukea, ja kenties tuhota oma elämänsä siinä samalla, jos ongelmainen ei halua parantua? Koska loppujen lopuksi kyse on siitä: haluaako todella parantua vai ei? Jos ei halua, ei ole toivoakaan. Voi olla, että haluamisestaan huolimatta mikään ei auta. Mutta ilman sitä halua, ei voi parantua. Joten taas palataan lähtöruutuun: se on itsestä kiinni."

Olen täysin samaa mieltä siitä, että tiettyyn rajaan saakka omaisten on hyvä tukea alkoholistia, samoin olen samaa mieltä siitä, että tällä tuella on loppujen lopuksi oma rajansa. Ketään, ei ketään, voi vaatia uhraamaan oma elämänsä toisen aikuisen ihmisen tähden. Minä en voi vaatia, että kukaan uhraisi oman elämänsä minun tähden, mutta en usko, että uhraisin itsekään oman elämäni toisen ihmisen tähden. Jossain menee lopulta se raja jonka ylitettyäni en enää jaksaisi, ja rohkenen väittää, että jokaisella on sellainen raja jonka jälkeen ei enää jaksaisi olla se tuki ja turva. On kohtuutonta vaatia omaisilta ja ystäviltä kohtuuttomia suorituksia, eikä tällaista ihmistä, jonka voimat loppuvat tule syyllistää ulkopuolisten taholta. Mikäli näin tekee mieli tehdä, voi mennä peilin eteen kysymään itseltään "Teinkö minä tarpeeksi auttaakseni heitä", perheenä he kaikki tarvitsevat sitä apua - ei yksin se alkoholisti.

Jollei alkoholisti millään muotoa halua parantua on tuki loppujen lopuksi aivan turhaa, vaikka ripustaisit itsesi toisen kaulaan ei siitä ole loppu peleissä mitään hyötyä. Kuten Taito-Ojanen totesi: "se on itsestä kiinni". Minä päätän otanko vai en, minä päätän lopetanko vai en - sitä päätöstä ei voi kukaan muu tehdä minun puolesta. Minua voi tukea ja kannustaa päätökseni suhteen mutta jollen itse halua muutosta kaikki tuki ja kannustus on lopulta hukkaan heitettyä energiaa.

Maailma on kova paikka elää...

vlad#16.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kukaan ei varmastikaan ole sitä ensimmäistä ryyppyä Jeren suuhun kaatanut, mutta silti kaveriporukalla voi olla osansa... Ainakin kun kesällä tavataan pitemmän tauon jälkeen ja (vaikka tiedetään varmasti Jeren testeistä etc.) sen kunniaksi pitää ottaa tuopillinen tms, joka ei välttämättä jää sitten ainoaksi. Ja varmaankin Jeren kaltaiselle pelaajalle tarjotaan monia drinkkejä ja oluita kannattajien toimesta. Kyllä sitä joskus toivoisi meidän, joilla ei ole ongelmaa päihteiden kanssa, tuollaisessa tapauksessa ottavan huomioon sen, että se yksi ainoa lasillinen voi "laukaista" tilanteen, ja näin se yksikin pitäisi jättää tarjoamatta.

Ja en tunne Karalahtea vieläkään sen lähemmin kuin useimmat meistä, joten tuo edellisen kappaleen alku voi kenties olla pelkkää kuvitelmaa, mutta ehkäpä siinä piilee jonkinlainen totuuskin. Jos kaveriporukassa tiedostetaan toisen ongelma, mutta käyttäydytään kuin sitä ei olisi, niin on aikas epäkaverimaista touhua. Viime kädessähän ongelmanomistaja on itse kuitenkin vastuussa elämästään, mutta muiden tuki ja keskustelut voivat vaikuttaa hänen päätöksiinsä.
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Menee vähän off topicin, mutta koska pelikieltoni tuli täältä.....

I`m back eli ansaittu pelikielto on laskujeni mukaan lusittu.

Pahoittelen tuota viime lauantain viestiä, joka meni asian ohi sekä sisälsi asiatonta henkilöön kohdistunutta kuittailua.

Jatkossa yritän olla provosoitumatta ja provosoimatta viesteissäni, muutenkin yritän rajoittaa viestini itseasiaan ja jos jotain henkilökohtaista asiaa tulee, niin käytän jatkossa yv:tä näihin viesteihin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tulipa muuten mieleen että minkäs takia tuo Shammyn pelikielto oikein tulikaan?
Tai siis Flonaldohan on itsekin maininnut olevansa se hlö joka nimimerkin takana on. Tosin olihan tuo Shammyn tapa tuoda asia esiin aika kyseenalainen.

Mutta toisaalta, who cares.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Nelonen ohjelmiensa välissä mainostaa saaneensa yksinoikeudella Jereltä haastattelun. Kyseinen haastattelu tulee tänään - torstaina - myöhempien uutisten jälkeen.

-Maila
 

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
600. viesti tulee täyteen surullisemmissa merkeissä.

Kyllä nyt näyttää Jeren tilanne pahalta. Veikkaan, että NHL-ura on ohi. Siellä elämä on muutenkin rankkaa, ja tämän jälkeen tulee olemaan vielä rankempaa, kun tutkitaan, että kuinka paljon on otettu.
Myös perheelle tämä on varmasti tosi raskasta aikaa. En haluaisi olla Jeren lapsen saappaissa juuri nyt, enkä kenenkään muunkaan perheenjäsenen.

Tsemppiä Jerelle ja koko hänen kaveripiirilleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös