Kannattajatoimintaa on hyvä lähestyä myös tuotteen kautta. Mielestäni kannattajatoiminta on yksi olennainen osa myös koko jääkiekkotuotetta, jota yritetään myydä asiakkaille. Vaikuttaahan se olennaisesti tunnelmaan, jota usea tulee hallille kokemaan ja on siitä valmis maksamaan.
Tullessaan hallille moni on myös leimallisesti oman joukkuuen kannattaja, haluaa kuulua tiettyyn porukkaan, olla osa sitä.
Onko olemassa riski, jos jonkun joukkueen kannattajat saavat yleisesti känniääliö-leiman, niin silloin halu kuulua kyseiseen porukkaan vähenisi? Varsinkin jos joukkueen puolelta tuohon toimintaan saa hyväksynnän, hiljaisenkin sellaisen.
Elämystuote, johon jääkiekon itse lasken, on vaikea hallittava. Muutujia on monia ja se hyvä meininki on helppo kadottaa, jos lasi läikkyy useasti. Varsinkin jos se on tietoista ja tarkoitushakuista.
Kun taas katson tuotetta omalta kannaltani. En usko että veisin lapsiani peleihin osalliseksi Jukuriheimoa, jos heille esimerkkinä olisi kännipäissään riehuvat jakojäännökset.
Tietysti katson tätä pienen paikkakunnan näkövinkkelistä, jossa maine on helppo menettää. Isommilla paikkakunnille riittää katsojia, vaikka tuote olisikin rosoisempi. Mikkeliä on kritisoitu usein kiekkokulttuurin puutteesta. Jos kiekkokulttuuri on sitä että kännissä riehutaan hallilla ja sen ulkopuolella rikkoen paikkoja ja sille annetaan hiljainenkin hyväksyntä, niin olen todella tyytyväinen tästä puutteesta. En halua nimittäin, että lapseni näkevät/kokea tuollaisen toiminnan esimerkkinä. Kyllä esimerkiksi Sarviksen henkilöt ovat lapsilleni idoleja, siinä missä pelaajat, RD, Nemo tai Heimo-maskotti. Se on kokonaisuus johon halutaan samaistua. Kannattajien puheet, teot ja huudot tarttuvat helposti lapseen ja lapsi kokee tuotteen vielä kokonaisvaltaisempana, kuin pelkkänä pelinä.
Uskallan jopa väittää, että jos Jukuriheimolla olisi Mikkelissä riehuja-maine, niin ei montaa #4200 iltaa olisi Mikkelissä koettu. Onneksi toiminta on täällä sellaista, että tätä voi suositella myös muille, myös lapsiperheille.
En halua syyllistää yhtäkään kannattajajoukkoa. Jokainen meistä voi ihan itse miettiä, että onko oma toiminta sellaista, jonkalaisena haluaa oman joukkueen näkyvän. Onko viestintä onnistunut. Tietysti voihan sitä aina syyttää lippujen hintoja, muita harrastuksia, tv-sarjoja, pokemoneja yms. siitä jos ei hallilla käy väkeä. Vai onko tuotteen kuva väärä? Aina löytyy tietty kohderyhmä, joka on kiinnostunut leimautumaan örveltäjiin, mutta onko segmentti riittävän laaja kattaakseen joukkueen lipputulot.