Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 389 193
  • 6 038

Humuli71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Niemelä ikuisesti
Tuus ny @Humuli71 itte selittään mitä siellä on huudeltu ni saadaan tää oikeesti pakettiin.

Ps. Tää on anonyymi palsta.

En tiedä onko tähän järkeä edes vastata, mutta jääköön tämä viimeiseksi viestikseni ketjuun. 90% oli mielikuvituksetonta ”oot paska” ”kaikki häpee sua” jne settiä. Melkein kaikki olivat ensimmäistä kertaa rantaryssissä ja ilmeisesti siksi joku pyysi Westerholmin tyttöystävää oppaaksi yöelämään. Maalin päällä levänneeseen juomapulloon oli kuulemma virstattu, mutta epäilen ettei tämä ollut totta. Lehterän lappucasesta kuului myös monenlaista vittuilua ja useat epäilivät, että Nikke olisi ollut lapuissa syöpäpelaaja.

Huutelu oli jatkuvaa ne kaksi erää kun Niklas raukka meidän päädyssä pelasi ja kaikesta mitä maalivahti teki osasi joku antaa negatiivista palautetta, jopa torjunnoista. Tästä jatkuvasta palautteesta Westerholmilla meni kuppi nurin ja itki sitten toimittajalle, että oululaiset olivat perseestä. Ymmärrän kyllä, että tuollaisesta menee joillain vati jumiin. Menisi minullakin, mutta siksi en varmasti ammattiurheilijana pärjäisikään. Olen rehellisesti sitä mieltä, että tuo kuuluu pallopelikulttuuriin.

Mielipiteitä on monia, mutta ihmettelen ettei järjestyksenvalvojat puuttuneet tilanteeseen, jos huudot niin syntisiä olivat. Meillä oli hyvä yhteys järjestyksenvalvontaan pelin alusta saakka ja esimerkiksi banderollit siirrettiin heti mainosten edestä, kun järjestyksenvalvoja sitä pyysi.

Missä vaiheessa muuten järjestyksenvalvojat olivat kommentoineet asiaa, niin kuin joku täällä väitti? Podcastin jauhannalle en anna arvoa, koska lähdettä ei kerrottu ja toinen juontaja ouluvihassaan muisteli perään vielä epäselvää tapahtumaa lähes 10 vuoden takaa, joka ei tähän asiaan mitenkään liittynyt.
 
Viimeksi muokattu:

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Myönnän että kuuntelin tuota podcastia vain lyhyen pätkän, mutta siinä kohtaa ei kerrottu keneltä oli kyselty. Mainittiiko asia myöhemmin samassa podcastissa tai jossain muualla?


Jos tämä oli minulle suunnattu, sanottakoon heti kärkeen että en ole väittänyt että kukaan olisi valehdellut. Mutta toistaiseksi meillä on tapauksesta vain toisen käden tietoa, jos sitäkään, ja siitä on vaikea päätellä mitä oikeasti on tapahtunut.

"Täysin savua ilman tulta" ei varmasti ole hyvä kuvaus tapauksesta, jostainhan tämä on lähtenyt liikkeelle.


Heittää hatusta millaisia? Onko NW sanonut asiasta jotain julkisesti?


En minäkään sitä pitkään kuunnellut enkä kuullut, että olisi maininnut keneltä kysellyt tai mistä. Oletan itse, että hallilta, järkkäreiltä ja toimitsijoilta ja mahdollisesti pelaajilta? Ja todellakin oma oletus vain. En tiedä onko mainittu missä.
Ja vahvasti oletan myös kysymykseen mitä kysynyt, että kysellyt mitä siellä huudeltiin jos huudeltu.

Juu en minäkään väittänyt että olisit sellaista väittänyt, tavallaan yleisesti vain laittelin että ihmettelisin miksi tuollaista lähdettäisiin tekemään ihan ilman mitään. Siinä olet oikeassa, että ihan täysin varmaa ja kovin paljoa varsinkaan ei ole joten aukottomasti vaikea päätellä mitään. Toki kaikki sanottuna niin ainakaan minulla ei ole kauheasti tarvetta epäillä tuota Koskisen sanomaa, en oikein usko tosiaan että heittäisi julkisesti tuollaista ihan hihasta.

NWltahan tämä käsittääkseni lähtöisin, en tiedä onko julkisesti, mutta se mitä "uutisoitu" niin antaa vahvasti olettaa, että näin tuonut asiaa esiin. Toki eihän tämä satavarmaa ole tämäkään. Ja siis NWn osalta "heittää hatusta" sellaisia, että en usko että olisi "tärisemässä" kopissa täysin syyttä suotta imuri huuteluista.. eli jos pitää paikkansa et ei ole uskaltanut tulla kopista, vaikea ymmärtää syyn olevan vain vähäinen mestismoke huutelu.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
En tiedä onko tähän järkeä edes vastata, mutta jääköön tämä viimeiseksi viestikseni ketjuun. 90% oli mielikuvituksetonta ”oot paska” ”kaikki häpee sua” jne settiä. Melkein kaikki olivat ensimmäistä kertaa rantaryssissä ja ilmeisesti siksi joku pyysi Westerholmin tyttöystävää oppaaksi yöelämään. Maalin päällä levänneeseen juomapulloon oli kuulemma virstattu, mutta epäilen ettei tämä ollut totta. Lehterän lappucasesta kuului myös monenlaista vittuilua ja useat epäilivät, että Nikke olisi ollut lapuissa syöpäpelaaja.

Huutelu oli jatkuvaa ne kaksi erää kun Niklas raukka meidän päädyssä pelasi ja kaikesta mitä maalivahti teki osasi joku antaa negatiivista palautetta, jopa torjunnoista. Tästä jatkuvasta palautteesta Westerholmilla meni kuppi nurin ja itki sitten toimittajalle, että oululaiset olivat perseestä. Ymmärrän kyllä, että tuollaisesta menee joillain vati jumiin. Menisi minullakin, mutta siksi en varmasti ammattiurheilijana pärjäisikään. Olen rehellisesti sitä mieltä, että tuo kuuluu pallopelikulttuuriin.

On kyllä tyylikästä. Kyllä voi olla ylpeä Kärppien kannattajana, peränpitäjän maalivahti saatu ylikävely turhassa pelissä "vati jumiin", mahtavaa.

Minun on vaikea ymmärtää, että miten tälläinen ihan puhdas typeryys loppuviimein, miten se kuuluu pelikulttuuriin? No, en kyllä ymmärrä paljoa muutakaan.

Sen vaan sanon, että vaikka ei olisi tuon enempää mitään tappouhkauksia huudeltu, vaikkakin epäilen sitä kyllä vieläkin niin älkää ihmetelkö pohjoisessa että ainakaan minulta ei ihan helpolla irtoa kunnioitusta.. Tosiaan ei sitä ole koskaan paljoa ollutkaan et siitä "kärsitte" jo valmiiksi pohjille niin ollen vähän ns. huonot kortit jo lähdössä, muttei tälläiset asiassa auta.
Täysin samat samat kunnioituksen karisemisesta olisi kyseessä mikä tahansa joukkue. Lähtö"pisteet" vaan hyvin monella erilaiset.
 

Humuli71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Niemelä ikuisesti
On kyllä tyylikästä. Kyllä voi olla ylpeä Kärppien kannattajana, peränpitäjän maalivahti saatu ylikävely turhassa pelissä "vati jumiin", mahtavaa.

Minun on vaikea ymmärtää, että miten tälläinen ihan puhdas typeryys loppuviimein, miten se kuuluu pelikulttuuriin? No, en kyllä ymmärrä paljoa muutakaan.

Sen vaan sanon, että vaikka ei olisi tuon enempää mitään tappouhkauksia huudeltu, vaikkakin epäilen sitä kyllä vieläkin niin älkää ihmetelkö pohjoisessa että ainakaan minulta ei ihan helpolla irtoa kunnioitusta.. Tosiaan ei sitä ole koskaan paljoa ollutkaan et siitä "kärsitte" jo valmiiksi pohjille niin ollen vähän ns. huonot kortit jo lähdössä, muttei tälläiset asiassa auta.
Täysin samat samat kunnioituksen karisemisesta olisi kyseessä mikä tahansa joukkue. Lähtö"pisteet" vaan hyvin monella erilaiset.

Lisätään vielä, että en todellakaan väitä tämän olevan ainut oikea tapa toimia jääkiekko-ottelussa ja uskon, että monet ovat eri mieltä asiasta. Tämä myös oli vain minun kantani asiaan, enkä edusta tällä Kärppäkannattajia, Etäkärppiä, Poromafiaa tai pohjois-suomea. Huutelijoita kuudestakymmenestä paikalla olleesta oli ehkä viisi. Matsista jäi minulle hyvä fiilis.

Ps pyyhi kyyneleet
 

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
Aika kesyjä huutoja ja sievää käytöstä siihen nähden, että bussilastillinen lähinnä nuoria miehiä oli ollut pelin alkuun mennessä 600 kilometriä humalassa.

Oululaisia angstiteinejä® muuten varmasti aivan äärettömän paljon harmittaa, kun nyt on parin jatkoaikalaisen arvostus ja kunnioitus mennyt.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Saanko käyttää uudestaan keksimääni fraasia? Kiitos.

Voi kyynel sentään. Kyllä minä ainakin silti symppaan SaiPaa, vaikka siellä nyt ei vastavuoroisesti taideta kauheasti tykätä suuresta ja mahtavasta.

Tsemppiä loppukauteen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jeps, tästä on turha enää Kärppäläisten kanssa jauhaa, kun ei sieltä tunnu löytyvän mitään käytöstapoja. Kuorossa vähätellään tapausta, puolustetaan sokeasti omia ja heitellään kyynel-kommentteja. Näiden viestien jälkeen uskon entistä enemmän siihen, että siellä on huudeltu jotain täysin ala-arvoista.

Käsittämättömän lapsellista touhua Kärppien kannattajilta.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jeps, tästä on turha enää Kärppäläisten kanssa jauhaa, kun ei sieltä tunnu löytyvän mitään käytöstapoja. Kuorossa vähätellään tapausta, puolustetaan sokeasti omia ja heitellään kyynel-kommentteja. Näiden viestien jälkeen uskon entistä enemmän siihen, että siellä on huudeltu jotain täysin ala-arvoista.

Käsittämättömän lapsellista touhua Kärppien kannattajilta.

Taitaa sinulla olla sen verran kovat antipatiat Kärppiä kohtaan, että en usko kenenkään pahoittavan mieltänsä vaikka uskoisit mitä.

Tämän tapauksen voi tiivistää hyvinkin lyhyesti.

Siellä on mahdollisesti huudeltu uhkauksia maalivahdille ja jos niin on, niin se on täysin tuomittavaa. Silti en huhujen perusteella lähde tuomitsemaan yhtäkään huutelijaa.

Olen sivusta seurannut niin Kärppien kannattajia kuin muidenkin seurojen kannattajia. Itsestä ei noihin ryhmiin olisi, koska sen verran mauttomia osat huudoista on, mutta silti ihan turha tuomita jos ei ole mitään todisteita.

Sen tämä kuitenkin todistaa, että Kärpät on Liigan kiinnostavin porukka.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Siellä on mahdollisesti huudeltu uhkauksia maalivahdille ja jos niin on, niin se on täysin tuomittavaa. Silti en huhujen perusteella lähde tuomitsemaan yhtäkään huutelijaa.

Maailma on epäreilu. OJ Simpsonkin sanoi ettei murhannut muijaansa ja sitä tarjoilijaa eikä hänellä ole mitään syytä valehdella moisesta ja silti valkoiset pitää sitä syyllisenä.
Kyllä, nyt vedin OJ Simpsoninkin mukaan tähän keissiin. Ampuikohan tämä kärppähuutelija Kennedyn ja ohjasiko sama huutelija toisen vai peräti molemmat lentokoneet päin nykin torneja? Jättikö tämä kärppähuutelija lääkelaukun shellille tarkoituksella? Todennäköisesti.

Ei vedetä kaikkia kärppäkannattajia lokaan vain koska joku teki noin paljon tyhmyyksiä ja jotkut kirjoittajat eivät halua uskoa että omissa on mitään vikaa. Hyviä on varmasti joukossa.
 
Alkuun haluan tehdä selväksi, että en ole varsinaisesti kummankaan leirin puolella tässä keississä, mutta tiedättekö te minkälaista törkyä kentällä huudellaan toisille pelaajielle/joukkueilla ottelun aikana pelkästään vastustajan toimesta? Ne ketkä ovat pelanneet jääkiekkoa itse tietävät varmasti mistä puhutaan. Huutelu, vittuilu ja kaikki muu trash talk on läsnä missä tahansa sarjassa, jossa pelataan edes vähän kilpailullisesti jääkiekkoa. Vaikka jääkiekon pelaajien piireissä mukamas on tuo "kirjoittamaton sääntö" siitä, että henkilökohtaisuuksiin ei saisi mennä niin on paljon niitä pelaajia, jotka juuri henkilökohtaisuuksiin menee. Tämä saattaa johtua siitä, että muita keinoja vastustajan lämpenemiseen ei ole. Hyvä ystäväni pelasi ensimmäisen pelinsä aikanaan SM-liigassa ja kertoi, että suunnilleen kolmannessa vaihdossa aloitusympyrässä vastustajan pelaaja kuiskasi korvaan, että "vittu mä ajan sut paskaksi". Joku pelaaja varmaan alkaisi pelkäämään tuollaisen uhkauksen takia, mutta jos meinaat pelata Liigassa ammatiksesi niin kaikenlaisten törkyjen huutaminen pitää vaan kestää, koska sitä tulee varmasti jossain vaiheessa kaikille.

No nyt tähän Westerholmin keissiin. Katsomoista huutelut ovat yleisimpiä kuin maalit jääkiekossa ja niitä kuulee varmasti lasten vanhemmilta E-junnuista lähtien. Jääkiekko herättää monessa ihmisessä tunteita ja kentällä tapahtuneet asiat voivat saada veren kiehumaan ja tällöin suusta saattaa päästä jotain rumaa. Westerholm on oletettavasti ollut aika pitkään maalivahti ja on varmasti saanut ennenkin kuulla huutelua niin vastustajilta kuin katsojiltakin. Empä usko, että 22-vuotias, 60 liiga-ottelua pelannut maalivahti huvin vuoksi ottaisi asiaa esille ja kertoisi, että ei halua poistua pukukopista.

Kaiken järjen mukaan vastustajien kannattajien huutelu on hyvän maun rajoissa sallittua ja kuuluu peliin, mutta mahdollisten tappouhkauksien tai muiden rajat ylittävien törkyjen huutaminen ei mielestäni kuulu hyvin käyttäytyvän kannattajaporukan toimiin. Fanituksessa isona osana on kuitenkin vastustajan kunnioittaminen.

Kentällä törkyjen huutelulle ei voi tehdä mitään ja sitä tullaan varmasti harrastamaan jatkossakin halusi tai ei. Kannattaa vaan pelaajana yrittää olla välittämättä vastustajan vittuiluista, koska sehän se paras vastalääke heille on. Kentällä pelaajat varmasti tietävät että vittuilut ja huutelut ja henkilökohtaisuudet sinne myös jäävät ja pelin jälkeen kättelyissä ollaan taas kavereita.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taitaa sinulla olla sen verran kovat antipatiat Kärppiä kohtaan, että en usko kenenkään pahoittavan mieltänsä vaikka uskoisit mitä.

Tämän tapauksen voi tiivistää hyvinkin lyhyesti.

Siellä on mahdollisesti huudeltu uhkauksia maalivahdille ja jos niin on, niin se on täysin tuomittavaa. Silti en huhujen perusteella lähde tuomitsemaan yhtäkään huutelijaa.

Olen sivusta seurannut niin Kärppien kannattajia kuin muidenkin seurojen kannattajia. Itsestä ei noihin ryhmiin olisi, koska sen verran mauttomia osat huudoista on, mutta silti ihan turha tuomita jos ei ole mitään todisteita.

Sen tämä kuitenkin todistaa, että Kärpät on Liigan kiinnostavin porukka.
Ei minulla ole mitään erityisiä antipatioita Kärppiä kohtaan. Rakas vihollinen Kärpät on. Parhaissa kavereissani on Kärppien kannattajia ja heidän mukanaan päädyn olemaan Kärppien puolella yllättävänkin paljon, sekä kuulen Kärppien asioista enemmän kuin muiden joukkueiden.

Minua häiritsee tällä hetkellä eniten tiettyjen Kärppien kannattajien suhtautuminen asiaan tässä ketjussa. Vähätellään asiaa ja suorastaan vittuillaan Westerholmin suuntaan.

Täällä on pari nimimerkkiä, jotka ovat selkeästi olleet Kärppien kannattajaporukassa tuossa pelissä kannustamassa. Heitä uskoisin mielelläni, jos he olisivat ilmaisseet itseään asiallisesti ja ottaneet tapauksen vakavasti, vaikka eivät olisikaan itse huomanneet mitään erityisiä vääryyksiä tapahtuneen. Heidän suhtautumisensä on kuitenkin ollut vähintäänkin törkeällä tasolla, joka saa minut uskomaan, että jotain vakavaa on oikeasti saatettu siellä huudella. Kun tässä ketjussa paikalla olleet kannattajat käyttäytyvät tällä tavoin, niin on helppo uskoa, että otteluiden aikana huutelu voi lähteä pahasti lapasesta.

Kärpät on todella kiinnostava jengi, mutta tämän tapauksen saama huomio ei johdu Kärppien kiinnostavuudesta, eikä tee Kärpistä yhtään kiinnostavampaa.
 

Barney

Jäsen
Voisiko joku kertoa minulle, että minkä takia sen oman suosikkijoukkueen kannattajia pitää puolustaa, jos he ovat tehneet jotain tyhmää? Täälläkin on Kärppien kannattajia käynyt vähättelemässä tilannetta, vaikka he eivät ole olleet edes paikalla. Tämä sama ilmiö on toistunut myös aikoinaan esimerkiksi Sport-, Pelicans- ja Jokeri-kannattajen tahoilta. Itselleni ei tulisi mieleenkään puolustella esimerkiksi jotain "neekeriä" tai tappouhkauksia huutanutta henkilöä, vaikka hän sattuisikin kannattamaan samaa jääkiekkoseuraa kuin minä. Ei vaikka se henkilö olisikin ollut kännissä (tämäkin on ihan älytön puolustus).

Toinen mielenkiintoinen ilmiö on tämä uhriutuminen. Tietenkin tästäkin asiasta kirjoitetaan vain ja ainoastaan sen takia, että asialla ovat olleet Kärppä-kannattajat. Samalla tavalla kuin aikaisemmin on kirjoitettu paljon hölmöilyistä, joita ovat suorittaneet Sport-, Pelicans- ja Jokeri-kannattajat. Jos vastaavaa toimintaa olisi harjoittaneet esimerkiksi Jukureiden kannattajat, niin se olisi varmasti kuitattu vain olankohautuksella, sillä Jukurit on niin surkea joukkue, että heidän kannattajansa saavat huudella tappouhkauksia tai ihan mitä tahansa he vain haluavat. Kärppien kohdalla tilanne on kuitenkin toinen, sillä kaikki ovat kateellisia Suomen parhaalle liigajoukkueelle, Suomen parhaalle kaupungille ja vielä kaiken lisäksi Suomen parhaalle faniporukalle.

Minun on ainakin aika helppo valita, että luotanko tuohon podcastiin vai pariin tällä palstalla kirjoittaneeseen paikallaolijaan. Paikallaolijat eivät ole moneen päivään suostuneet kertomaan mitä siellä on huudeltu, he ovat vähätelleet tapahtunutta, he ovat jostain syystä ottaneet aggressiivisen ja vittuilevan linjan tällä palstalla, he ovat uhriutuneet ja omien sanojensa mukaan he ovat olleet vielä melko tukevassa humalatilassa.

Tuossa podcastissa on mukana kaksi henkilöä, jotka ovat molemmat työskennelleet SaiPan organisaatiossa ja joilla on varmasti vieläkin melko vahvoja kontakteja SaiPan organisaatioon. Kyseessä on myös viestinnän ammattilaiset, jotka ovat varmasti tarkistaneet lähteensä ennen kuin ovat alkaneet julkisesti huutelemaan mitään tappouhkauksista. Kyllä minä uskon ainakin, että SaiPan organisaatiossa tapahtumien kulku tiedetään melko hyvin. Siellä on ollut kuitenkin useampi henkilö selvin päin tarkastelemassa tilannetta, eikä heillä myöskään ole mitään syytä valehdella tapahtuneesta toisin kuin kannattajilla, joita (ainakin toivottavasti) jälkeenpäin hävettää oma käytös.
 

theZ

Jäsen
Empä usko, että 22-vuotias, 60 liiga-ottelua pelannut maalivahti huvin vuoksi ottaisi asiaa esille ja kertoisi, että ei halua poistua pukukopista.

Tämä tässä juuri on myös se yksi epävarmuutta herättävä asia. Kukaan ei tunnu tietävän edes sitä onko Westerholm itse tuonut asian esiin ja millä tavalla. Tai onko tuolla "pukukoppiin linnoittautumisella" edes mitään pohjaa. Kaikenlainen hyvän maun rajat ylittävä huutelu on lapsellista ja tuomittavaakin eikä tässä ole siitä kyse. Ymmärrän että kovin herkästi ei huutelun kohteeksi joutuneen tekemisiä haluta lähteä kritisoimaan. Pidän silti hyvin erikoisena että Westerholm olisi mihin tahansa huutoihin reagoinut noin vahvasti ja sen päälle nostanut asian esiin toimittajalle. Ihan äärimmäisyyksiin menevien huutojen ollessa kyseessä kohu taas on ollut yllättävän pientä. Niihin pitää puuttua voimakkaammin ja tuoda asia julkisuuteen. En ole kärppäfani mutta multa ei silti heru juurikaan ymmärrystä tapaukselle jos Westerholm on reagoinut kuten nyt on esitetty. Pukukoppiin linnoittautuminen on vedetty aika överiksi ja jos tilanne niin vakava on oikeasti ollut että aidosti on pelännyt turvallisuutensa puolesta niin siitä olisi pitänyt tehdä poliisiasia välittömästi. Eikä lähteä avautumaan asiasta medialle.

Aiemmassa viestissäni tähän tapaukseen liittyen jo epäilin että Westerholmin reaktiota on liioiteltu siinä otteluraportissa(?). Tuo ei anna SaiPan tai joukkuekavereidenkaan tekemisistä kovin hyvää kuvaa jos siellä ykkösmolari peloissaan joutuu ottelutapahtuman jälkeen lukittautumaan pukukoppiin. Kärppien kannattajien mauttomat huudot nyt ovat selvähkö asia, tuossahan @Humuli71 jo niitä toi julki. Tietenkään ei voida olla varmoja onko tuossa ne mauttomimmat huudot mainittu mutta ihan tuollaisinaankin ovat mauttomia. Westerholm on ammattilainen ja odotan häneltä kuten muiltakin pelaajilta ammattimaista suhtautumista ammatin varjopuoliinkin. Jos kokee olonsa uhatuksi niin tilanne pitää hoitaa muuten kuin lukittautumalla pukukoppiin ja sen jälkeen toimittajille asiasta huutelemalla. Nyt tuolla toimintamallilla ainoastaan heitetään bensaa liekkeihin ja samalla esim. SaiPan järjestyksenvalvonnan taso kyseenalaistetaan aika rankasti.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minua häiritsee tällä hetkellä eniten tiettyjen Kärppien kannattajien suhtautuminen asiaan tässä ketjussa. Vähätellään asiaa ja suorastaan vittuillaan Westerholmin suuntaan.

Tästä olen samaa mieltä. Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta kyseenalaistaa Westerholmin reaktiota. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitää tuomita joku huutelija pelkästään hänen tai jonkun podcast-heppujen perusteella.

Olen mm. Kärppäkannattajien suusta kuullut montakin yliampuvaa huutoa ja ihmettelen mikä tarve on yleensäkin huudella idioottimaisuuksia. Tottakai pitää yrittää horjuttaa vastustajaa niillä keinoilla mitä on, mutta jollain tasolla pitää pystyä käyttäytymään. Silti pitää muistaa, että ketään ei tarvitse tuomita jos siitä ei ole selviä näyttöjä.
 

Bacon

Jäsen
Tämä tässä juuri on myös se yksi epävarmuutta herättävä asia. Kukaan ei tunnu tietävän edes sitä onko Westerholm itse tuonut asian esiin ja millä tavalla. Tai onko tuolla "pukukoppiin linnoittautumisella" edes mitään pohjaa.
No kun mun ymmärryksen mukaan nimenomaan Westerholm ei ole tästä mihinkään lehteen puhunut vaan joku ihan muu henkilö, joka näitä huutoja on kuullut tai jolle Westerholm on asiasta mahdollisesti maininnut. On kyllä melkoinen soppa saatu tästä aikaiseksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Westerholm on ammattilainen ja odotan häneltä kuten muiltakin pelaajilta ammattimaista suhtautumista ammatin varjopuoliinkin. Jos kokee olonsa uhatuksi niin tilanne pitää hoitaa muuten kuin lukittautumalla pukukoppiin ja sen jälkeen toimittajille asiasta huutelemalla. Nyt tuolla toimintamallilla ainoastaan heitetään bensaa liekkeihin ja samalla esim. SaiPan järjestyksenvalvonnan taso kyseenalaistetaan aika rankasti.
Westerholm on samalla ihminen. Tuossa tilanteessa tappioon päättyneen ottelun jälkeen tunteet ovat pinnassa, etenkin jos on oikeasti saanut osakseen aidosti asiatonta huutelua. Siinä tilassa hyvin helposti ajautuu toimimaan eri tavalla, kuin vaikkapa seuraavana päivänä tilanteen rauhoituttua toimisi.

Tuskin tuossa on ollut kyse mistään lukittautumisesta koppiin, vaan ehkä enemmänkin ohimennen sanonut toimittajan kuullen, että "arveluttaa hieman lähteä hallista ulos noiden huuteluiden jälkeen" tms.

Järjestyksenvalvojilta olisi varmasti voitu toivoa parempaa toimintaa, mutta pääsyyllisiä he eivät tähän missään nimessä ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: theZ

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä olen samaa mieltä. Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta kyseenalaistaa Westerholmin reaktiota. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitää tuomita joku huutelija pelkästään hänen tai jonkun podcast-heppujen perusteella.

Olen mm. Kärppäkannattajien suusta kuullut montakin yliampuvaa huutoa ja ihmettelen mikä tarve on yleensäkin huudella idioottimaisuuksia. Tottakai pitää yrittää horjuttaa vastustajaa niillä keinoilla mitä on, mutta jollain tasolla pitää pystyä käyttäytymään. Silti pitää muistaa, että ketään ei tarvitse tuomita jos siitä ei ole selviä näyttöjä.
Ei tässä ketjussa olekaan mielestäni kenenkään toimesta tuomittu yhtäkään huutelijaa. Minun kirjoituksistani on ehkä voinut virheellisesti näin päätellä, mutta se ei ole tarkoitukseni. En vieläkään tiedä mitä siellä on tapahtunut, joten en tuomitse huutelusta ketään. Samalla en myöskään vähättele Westerholmin reaktiota tai sitä mitä mahdollisesti on tapahtunut.

Tuomitsen vain ja ainoastaan tietyt viestit ja kommentit, mitä olen tässä ketjussa nähnyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: theZ

theZ

Jäsen
Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta kyseenalaistaa Westerholmin reaktiota.

Tässä on tosiaan hyvä muistaa, ettei kukaan tässä keskustelussa ole toistaiseksi väittänyt tietävänsä Westerholmin todellista reaktiota. Kaikki on toimittajan kirjoittaman jutun sivulauseen varassa. Tämä ihan huomautuksena kun tähän ketjuun eksyy kuitenkin niitä, jotka eivät jaksa alusta asti lukea kaikkia viestejä ja nopeasti tästäkin muodostuu palstatotuus että Westerholm on oikeasti sinne koppiin lukittautunut piiloon. Siitä olen vähän eri mieltä etteikö Westerholmin reaktiota saisi kyseenalaistaa mikäli hän on toiminut kuten juttu leviää. Silloin Westerholm itse on yksi niistä vähättelijöistä. Poliisille tai vähintään Liigalle pitää nuo huutelut viedä. Se on eri asia jos Westerholm itsekin kokee ylireagoineensa. Termi "ylireagointi" itsessään jo kertoo että reaktiot on häneltä itseltään mennyt silloin yli. Tärkeintä on kaikkien toimia niin, että todelliset uhkailut pysyvät poissa jäähalleista nyt ja tulevaisuudessa. Niille ei ole mitään jalansijaa jääkiekossa tai muissakaan lajeissa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä on tosiaan hyvä muistaa, ettei kukaan tässä keskustelussa ole toistaiseksi väittänyt tietävänsä Westerholmin todellista reaktiota. Kaikki on toimittajan kirjoittaman jutun sivulauseen varassa. Tämä ihan huomautuksena kun tähän ketjuun eksyy kuitenkin niitä, jotka eivät jaksa alusta asti lukea kaikkia viestejä ja nopeasti tästäkin muodostuu palstatotuus että Westerholm on oikeasti sinne koppiin lukittautunut piiloon. Siitä olen vähän eri mieltä etteikö Westerholmin reaktiota saisi kyseenalaistaa mikäli hän on toiminut kuten juttu leviää. Silloin Westerholm itse on yksi niistä vähättelijöistä. Poliisille tai vähintään Liigalle pitää nuo huutelut viedä. Se on eri asia jos Westerholm itsekin kokee ylireagoineensa. Termi "ylireagointi" itsessään jo kertoo että reaktiot on häneltä itseltään mennyt silloin yli. Tärkeintä on kaikkien toimia niin, että todelliset uhkailut pysyvät poissa jäähalleista nyt ja tulevaisuudessa. Niille ei ole mitään jalansijaa jääkiekossa tai muissakaan lajeissa.
Rikoksen uhrien osalta en lähtisi puhumaan vähättelystä, jos he eivät itse vie asiaa eteenpäin. Näissä tilanteissa on paljon tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten tilanteissa kukin toimii. Tässä tilanteessa esimerkiksi pelaaja varmasti tiedostaa, että siitä voi tulla monella tapaa hankala tilanne, jos hän lähtee viemään asiaa enemmän julkisuuteen tai poliisille tms. Vaikka se olisikin "oikea" ratkaisu, niin sitä ei ole helppo tehdä, koska jokaisessa vaihtoehdossa on huonot puolensa.

Usein rikosten uhrit eivät vie asiaa eteenpäin, koska pelkäävät mitä tapahtuu, jos he niin tekevät. Tämä on kaukana vähättelystä.
 

Yabada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On kyllä melkoinen soppa saatu tästä aikaiseksi.
On saatu kyllä. @anthax 'in kysymyksen jälkeen viidennessä ja seitsemännessä viestissä on, ilmeisesti paikalla olleet, kärppäläiset asiaa kommentoineet lievästi sanottuna ylimielisesti, kun asiaa on ihan asiallisesti kysytty. Molemmilta on vielä vastauksiensa jälkeen asiaa kysytty useastikin ja asiallisesti, kuitenkaan siihen vastaamatta.

Tämän jälkeen on lähetty laukalle. Ja kun asiaa on selvennetty SaiPa-lasien takaa podcastissa kaksi päivää kysymyksen jälkeen, vasta sitten päätetään selventää, mitä sitä on tullut huudeltua. Ja sekin ylimielisesti, tietenkin. Eli kun housuissa on jo alkuun hieman haissut, ei olla kuitenkaan haluttu housuja vaihtaa vaan valuttaa vähän lisääkin. Tämän jälkeen onkin sitten hyvä ihmetellä, naureskella ja uhriutua, että miksi tästä on tehty niin iso juttu. Kun sen olisi voinut, vaikka sitten siinä seitsemännessä viestissä jo sanoa.

Ja loppuun kuva Irakin tiedotusministeristä.
 

Liitteet

  • eimitaannahtavaa.jpg
    eimitaannahtavaa.jpg
    10,4 KB · kertaa luettu: 237

NahkaHagrid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Jesse Puljujärvi.
Tulevat kuitenkin vähättelemään maalivahdin sanomisia ja nauramaan hänen reagoinnilleen? Täysjärkiset tosiaan asialla.

Sillä, että kyseenalaistaa maalivahdin sanoman, ja sen että vähättelee mahdollista huutelua, on kaksi täysin eri asiaa. Kukaan tuskin puolustelee huutelijoita, omasta mielestäni voisi laittaa elinikäiset kiellot raksilaan ja lappeenrantaan jos tällaiset hermannit saadaan kiinni.

Mutta, turhaan täällä jaakataan, on yhden pikkulehden pikkulausunto asiasta. KYSELKÄÄ WESTERHOLMILTA ASIASTA SUORAAN.

En edelleenkään usko, että sieltä on huudeltu yhtään mitään ennenkuin asiaa on enemmän mustaavalkosella.

Korostan silti sitä, että jos tällaiset hermannit jää kiinni, niin heidät tulisi eristää täysin koko toiminnan parista. Tuollaiset kusipäät eivät paikkaansa ansaitse katsomossa, varsinkaan vieraskatsomossa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sillä, että kyseenalaistaa maalivahdin sanoman, ja sen että vähättelee mahdollista huutelua, on kaksi täysin eri asiaa.
Jos kommentoi tapahtunutta tyylillä "voi kyynel sentään", niin vähättelee pelaajan reaktiota ja samalla vähättelee tapahtunutta. Tällaista kommentointia on nähty, vaikka kyseinen kommentoija ei ole tiennyt yhtään mitä on tapahtunut.

Kyllä minäkin kyseenalaistan sen mitä on tapahtunut ja miten on reagoitu, koska kovin selkeää ja varmaa lähdettä ei ole. En kuitenkaan vähättele mitään, koska tiedostan sen, että jotain vakavampaa huutelua on ihan oikeasti voinut olla.

Kyseenalaistaminen ja vähättely ovat täysin eri asioita. Vähättely ilman tietoa on vain typerää.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Korostan silti sitä, että jos tällaiset hermannit jää kiinni, niin heidät tulisi eristää täysin koko toiminnan parista. Tuollaiset kusipäät eivät paikkaansa ansaitse katsomossa, varsinkaan vieraskatsomossa.

Mitä tarkoitat "kiinnijäämisellä"? En tiedä mistään mitään joten en tiedä onko tämä väitetty tappouhkauksien huutelu rikollista joten ei varmasti kukaan tule myöntämään että on huudettu ja nämä tässäkin ketjussa paikalla olleet eivät tule omiaan kavaltamaan. Miten he voisivat edes jäädä kiinni?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On saatu kyllä. @anthax 'in kysymyksen jälkeen viidennessä ja seitsemännessä viestissä on, ilmeisesti paikalla olleet, kärppäläiset asiaa kommentoineet lievästi sanottuna ylimielisesti, kun asiaa on ihan asiallisesti kysytty. Molemmilta on vielä vastauksiensa jälkeen asiaa kysytty useastikin ja asiallisesti, kuitenkaan siihen vastaamatta.

Tämän jälkeen on lähetty laukalle. Ja kun asiaa on selvennetty SaiPa-lasien takaa podcastissa kaksi päivää kysymyksen jälkeen, vasta sitten päätetään selventää, mitä sitä on tullut huudeltua. Ja sekin ylimielisesti, tietenkin. Eli kun housuissa on jo alkuun hieman haissut, ei olla kuitenkaan haluttu housuja vaihtaa vaan valuttaa vähän lisääkin. Tämän jälkeen onkin sitten hyvä ihmetellä, naureskella ja uhriutua, että miksi tästä on tehty niin iso juttu. Kun sen olisi voinut, vaikka sitten siinä seitsemännessä viestissä jo sanoa.

Ja loppuun kuva Irakin tiedotusministeristä.
Tässä sait hyvin tiivistettyä sen, minkä takia asia lähti laukalle ja miksi allekirjoittanuttakin on turhauttanut Kärppäläisten kommentointi tässä ketjussa. Kiitokset tiivistyksestä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tpip

theZ

Jäsen
Rikoksen uhrien osalta en lähtisi puhumaan vähättelystä, jos he eivät itse vie asiaa eteenpäin. Näissä tilanteissa on paljon tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten tilanteissa kukin toimii. Tässä tilanteessa esimerkiksi pelaaja varmasti tiedostaa, että siitä voi tulla monella tapaa hankala tilanne, jos hän lähtee viemään asiaa enemmän julkisuuteen tai poliisille tms. Vaikka se olisikin "oikea" ratkaisu, niin sitä ei ole helppo tehdä, koska jokaisessa vaihtoehdossa on huonot puolensa.
Usein rikosten uhrit eivät vie asiaa eteenpäin, koska pelkäävät mitä tapahtuu, jos he niin tekevät. Tämä on kaukana vähättelystä.

Viittasinkin siihen millaiset huhut leviävät. Nythän täällä leviää muotoa että Westerholm on medialle avautunut. Jos se olisi totta yhdistettynä hyvin vakaviin huuteluihin niin Westerholmin toimintamallia on ihan perusteltua kritisoitua. Väärä kanava viedä asiaa eteenpäin ja asian vähättelyä Westerholmilta itseltään mainita asiasta ainoastaan jollekin toimittajalle ja jättää asia siihen. Tapaushan on jo julkinen ja aivan varmasti Westerholm ja SaiPakin ovat asiasta tietoisia.

Ei ole tämän ketjun asioita mutta tietysti mulla on tämä ajatusmaailma muidenkin rikosten osalta. Uhrienkin tekemisiä pitää voida kritisoida, mutta kritiikin voimakkuudessa asia pitää huomioida. Nykyisessä uhriutumiseen kannustavassa maailmassa tietysti näitä ei saisi ääneen sanoa. Mun ajatusmaailmassa asiat eivät ole mustavalkoisia eikä ole väärin sanoa ettei vaikkapa lähisuhdeväkivallasta vaikeneminen ole täysin ok vaikka jokainen ymmärtääkin ettei se usein ole helppo tilanne kertoa että puoliso pahoinpitelee. Tämä tästä varmaan mun osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös