Kannatatko "Keskustan keskiolutlinjausta"?

  • 6 758
  • 85

Kannatatko "Keskustan keskiolutlinjausta"?

  • Kyllä

    Ääniä: 19 9,5%
  • En

    Ääniä: 180 90,5%

  • Äänestäjiä
    199
  • Poll closed .

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ilman muuta. Tästä vaan kieltolaki päälle, niin saadaan vielä salakapakatkin tänne ja paremmat bileet. Ehdotankin seuraavaksi muutamaksi hallituspohjaksi pysyvää Kepu-dem-krisu-persu-komboa. Salkut ainakin Kymäläiselle, Huoviselle, Saarikolle, Wiherkoskelle, Niikolle, Väyryselle ja RäsäsPäiville, pysyväiskomennuksella. Päästään eroon tästä moraalin puutteesta kertaheitolla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Usko THL:n on mennyt kansalla jo ajat sitten ja mainonnan rajoituksesta johtuen vastustus kaikkea rajoittamista vastaan on kasvanut huomattavasti. Se vaatii erittäin paljon ihmiseltä, että on valmis rajoittamaan omaa vapauttaan edes yhteisen hyvän edessä. Perustelut pitää olla melko hyvät. THL on vähätellyt ulkomailta tuontia huomattavasti ja ilmeisesti sitten Ruotsinkin kohdalla jättänyt huomioimatta, että sielläkin on tuonti ja jopa salakuljetus lisääntynyt.

Kenenköhän vapautta mainostamisen rajoittaminen on rajannut? Kieltoa jarrutellessaan panimoteollisuus antoi ymmärtää, ettei mainostaminen lisää kokonaiskulutusta. Minä sanon, että mainosten poistaminen helpottaa alan parhaita toimijoita. Laatu myy aina, ja koska tuoteryhmä on suuria haittoja aiheuttava niin ei mitään väliä jos paskan tuottajat kaatuu. Vai uskotko, herra panimo x, kuuluvasi paskan- vai laaduntuottajiin?

Kuinka moni alkoholin mainoskiellon vastustaja sallisi tasapuolisuuden nimissä tupakkamainonnan? Niin, sitäkin kieltoa vastustettiin. Eivät ihmiset pelkän mainonnan mukana mene, mutta kun propagandaa rajoitetaan, valistus toimii paremmin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No en taida kannattaa. Minusta koko keskiolut on käsitteenä absurdi. Minusta olut pitäisi vapauttaa täydellisesti Suomessa. Olut pitää juoda sellaisena kuin se valmistusprosessin lopussa on, ennen vakiointiveden lisäystä. Oli sitten voltteja neljä tai kuusi. Jos noilla typeryyksillä halutaan ohjata kulutusta miedompiin, niin sitten kevennetään verotusta volttien mukaan. Mutta ei mitään typeriä prosenttirajoja myytäviin tuotteisiin. Pyhäinhäväistys. Unelmani siis on, että lähipanimoiden herkut ilmestyisivät lähimarkettini hyllyille.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On aivan älytöntä, että alkoholiprosentin yhden yksikön muutos kiinnostaa ihmisiä näin paljon. Kun pitäisi olla kiinnostunut ennen kaikkea talouspolitiikasta ja toisaalta turvallisuuspolitiikasta. Kansan syvät rivit eivät tajua mistään mitään...

Itse ehdotus on sinällään aivan loistava, joskin yksinään riittämätön. Jonkun pitää tehdä edes jotakin alkoholihaittojen aiheuttamille kustannuksille, vaikka alkoholihaittojen aiheuttama kärsimys ei itsessään kiinnostaisikaan.
Sinä et ymmärrä olutkulttuurista edes alkeita. Et ole validi vastaamaan tähän oluen laimentamista koskevaan kyselyyn.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kenenköhän vapautta mainostamisen rajoittaminen on rajannut?...


Perustaisitko suomeen panimon? Mikäli kyllä, niin miten kuvittelet saavasi tuotteen markkinoille? Onko vapauttasi kertoa tekemistäsi hienoista tuotteista rajoitettu?

Suomessahan on perinteisesti ollut merkittävää panimotoimintaa, mutta valtiohan on nyt ilmoittanut näillä uusilla säännöillään, että lisää ei haluta. Mitäpä sitä turhia, saahan rahaa aina pankkiautomaatilta.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kepu - kyläkauppiaiden tappaja. Mitäköhän maakunnissa, esim. meidän mökillä, kyläkauppiaat ajattelevat tästä avauksesta. Pari pikku kauppaa mökin läheltä on jo kuollut ja viimeinen menisi varmasti, jos keppana siirtyisi Alkoon. Ruotsissa asuneena voin myös todeta, että Systeemistä haettiin sitten vahvempaa kamaa. Ja tietysti laivalta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tällä tosiaan varmistetaan vain se, että vaalit muistetaan "keppana-vaaleina". Omasta puolestani voin sanoa, että aivan sama. Jos kolmonen vaihtuu kakkoseen, niin ostetaan tarvittaessa pari tölkkiä enemmän ja käydään kusella pari kertaa useammin.
Onko oluen ainoa hyve sen sisältämä alkoholi, joka nousee kivasti päähän? Kysyn, en vittuillakseni, vaan siksi, että mulle maku on kaikkein tärkein. Edes bönthöttelybisseksi en suostu ostamaan mitään Karjalaa tms. vaan edes Karhua tai Tuborgia. Keskiolut-sääntö on aikamoinen vihateko mm. suomalaisia pienpanimoita ja myös ulkomaisia laatuoluita kohtaan. Pienpanimot eivät saa käytännössä itse myydä tuotteitaan, joten vaihtoehdoiksi jäävät kaupat ja Alko. Kauppoihin tuote pitää laimentaa, jolloin maku kärsii selvästi ja Alkon hyllyille pääsee hyvin pieni määrä tuotteita. Sen lisäksi Alko voi kilpailun puuttuessa pitää hinnat aivan liian korkeana. Tästä tiedän suomalaisten panimoiden olevan kovin pahoillaan.

Vierailin viime vuonna Skotlannissa, Glasgowssa, jossa oli aivan valloittava pieni viskipuoti. Myyjä maistatti mulle muutamaa erilaista merkkiä, mm jotain paikallisten viskikisojen voittajaa jne. Kun olin täysin haltioissani kaikista erikoisuuksista, myyjä kysyi, mistä olen kotoisin, kun harva on kuulemma ollut niin innoissansa. Kerrottuani, että olen Suomesta, myyjä muistikin hänelle kerrotun, että täällä valtio sääntelee alkoholin myyntiä ja kysyi "How bad is it?". Vastasin, että alkossa on n. 1/1000 näistä viskeistä tarjolla, tällaiset liikkeet ovat kiellettyjä, maistattaminen on kiellettyä, väkevien mainostaminen on kiellettyä ja että eipä Suomessa mitään kilpailuja tai muita juurikaan järjestetä. Sen myyjän ilmeestä olisi pitnyt ottaa kuva.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kannattaisi ennemmin miettiä miksi suomalaisia vituttaa niin paljon et pitää ryypätä itsensä hengiltä.
Ei alkoholinkäytön takana aina ole vitutus, paha olo tai masennus. Minä olen monesti ruvennut ryyppäämään vaikka fiilis ennen pulloon tarttumista onkin ollut hyvä.

Minä en kannata keskioluiden siirtämistä Alkoon. Alkosta on helpompi kantaa vahvempia juomia ulos kuin olutta tai sitten sen olutpackin mukaan saattaakin tarttua vahvempia juomia kun niitä näkyy siellä hyllyillä houkuttelemassa ja on helppo napata mukaan. Se saattaa johtaa siihen että vahvempien alkoholijuomien kulutus kasvaa ja eiköhän 40-prosenttinen juoma noin yleisesti ole vielä haitallisempaa kuin 4,7-prosenttinen olut. Sekin, jos matka lähimpään pisteeseen mistä voi ostaa alkoholijuomia kasvaa, tuleekin sitä ostettua kerralla enemmän varastoon ettei Alkossa tarvitsisi käydä jatkossa edes viikottain. Jos esim. asut syrjäseudulla jossa on kuitenkin ruokakauppa lähellä ja olet tottunut hakemaan oluesi 200 metrin päästä niin uudistuksen jälkeen lähin matka lähimpään myyntipisteeseen eli Alkoon olisi yli 40 km. Kun kerran Alkoon asti olet päässyt niin miksi et samantien ostaisi enempää juomia kerralla varastoon ettei pitkän matkan päässä tarvitsisi jatkuvasti käydä. Ja tällöin nimenomaan on helpompi päätös ostaa niitä väkeviä. Eli Keskusta yrittää pyrkiä siihen että alkoholijuomia olisi huonommin saatavilla mutta ei osaa ottaa huomioon sitä että ammattijuopoilla se voi johtaa siihen että sitä juomaa olisikin sitten kotona varastoiksi asti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän tämä mikään maailman tai vaalien tärkein asia ole, mutta ajatus on niin typerä, että asettaa kyllä koko puolueen harkintakyvyn kyseenalaiseksi. Kovasti haluaisin keskustaa äänestää, mutta jonkunlaiset turvatakuut tarvitsen, että russofiilit pidetään kaukana vallankahvasta ja tällaisiin älyttömyyksiin ei lähdetä. Liikakäyttö (väkevät merkittävässä roolissa) kai se ongelma on, ja en kyllä näe että keppanan laimentaminen siihen se purevin lääke olisi, päinvastoin; houkutus ostaa sieltä alkosta sitten nelosoluita tms syö laimentamisen mahdolliset hyödyt.
Se on toki sanottava, että ennen eilistä Antti Kaikkonen oli esim vaimolleni ihan yhdentekevä henkilö, mutta eilen hän hehkutti Kaikkosta about ainoana järkevänä poliitikkona, fiksuna miehenä ja hellänä rakastajana.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Ihmetyttää, että jostain syystä nimenomaan olut nähdään ongelmana. Suomessa kun juodaan vieläkin poikkeuksellisen paljon kirkkaita viinoja. Jos kansanterveydellisiä seikkoja hakee, niin eikö kuluttajien tottumuksia kannattaisi hinnoittelulla ja saatavuudella ennemmin ohjata entistä voimakkaammin mietojen juomien suuntaan sen Koskenkorva-pullon sijaan? Tämä ehdotus hidastaa kuluttajien tottumusten muuttumista miedompien, ja viinaan verrattuna paremmilta maistuvien, tuotteiden suuntaan.

En kannata ehdotusta.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En todellakaan kannata, ja tämä ihan henkilökohtaisista syistä, ensinnäkin tykkään maistella erilaisia oluita ja se kaventaisi valikoimaa mikä oluita olisi tarjolla ja toiseksi niin merkittävä osa elannostani tulee juuri näistä kauppojen myymästä "keskioluesta" eikä näiden tuotteiden laimentaminen onnistu samalla tavalla kuin isojen panimoiden bulkkilagereiden.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko oluen ainoa hyve sen sisältämä alkoholi, joka nousee kivasti päähän? Kysyn, en vittuillakseni, vaan siksi, että mulle maku on kaikkein tärkein.
Ei se tietenkään ainoa ole, mutta varmaan suurimman osan mielestä se tärkein tekijä kun kaljaa juovat. Jotenkin luulisi että tuon tietää kaikki. Kyllähän jotkut erikoiskaljat maistuvat hyvältä, mutta tällä nykysysteemillä niiden hinta-laatu-suhde on niin huono etten ainakaan mä viitsi niitä ostella. Mä valitsen sen parhaimman vaihtoehdon, kuten varmaan kaikki muutkin tekevät, mistä sitten tykkäävätkin. Suurin osa suomalaisista juo että päihtyy, enemmän tai vähemmän. Tuskin mistään maistelusta voi saada läheskään sellaisia kiksejä mitä päissään olemisesta, mikä tuntuu välillä unohtuvan niiltä maistelijoilta kun itse eivät välttämättä tykkää olla kovinkaan päissään. Muutenkin niiltä oluttyypeiltä tulee välillä aikamoisia aivopieruja.

Jos mä tykkäisin ja harrastaisin esimerkiksi maalin kuivumisen katselua tai vaikkapa pitsinnypläystä, niin kyllä kait mun täytyisi tietää ettei kaikki tykkää siitä. En mä ääneen viitsisi ihmetellä miksi kaikki eivät ole kiinnostuneita jostain, minkä tietäisin olevan suurimman osan mielestä tylsää puuhaa. Viitaten siis enemmänkin tuohon kun aiemmin jotkut ihmetteli miksi (tunnetusti kaljaa juovia) suomalaisia kiinnostaa enemmän kalja-asiat kuin jotkut ihmeen "talouspoliittiset uhkakuvat".

Joo mä kanssa kannatan "neloskaljoja" kauppaan, vaikka toki tossa laimentamisessakin on pointtinsa. Ja toisaalta voisi miettiä että kun kerta jo laimennetaan, niin miksi ei laimennettaisi vielä vähän enemmän, varsinkin jos sillä saataisi lisää hyötyä enemmistölle. Kaljahifistit ostaa sen oluen nytkin Alkosta. Tulisiko sitä meillä kaikilla muilla varmasti aina ostettua enemmän? Ja vaikka monilla ehkä tulisikin, ei miedommassa olisi ihan niin paljoa haittavaikutuksia. Rapajuopot nyt viinansa aina jostain taikoo. Suomalaiset juo niin eri tavalla, joten mitkään Euroopan mallit tai säännöt eivät tänne sovi, ainakaan suoraan. Mutta siis kuitenkin vastustan tuota Keskustan ehdotusta.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen @V-G- n kanssa samoilla linjoilla. Sen sijaan, että rajoitetaan myyntiä, tulisi kaikkia alkoholijuomia saada myydä myös muualla, kuin Alkossa.

Sinällään tämä asia on mielestäni nostettu esille, jotta saadaan ihimisten huomio kiinnitettyä johonkin hieman toissijaiseen asiaan. Tällä hetkellä tulisi lähestyvien vaalien tiimoilta käytävä keskustelu koskea enimmäkseen Suomen turvallisuuspolitiikkaa ja valtion taloutta. Tuossa järjestyksessä. Keppanan myyntipaikka on näiden asioiden rinnalla mielestäni täysin yhdentekevä juttu. Tällä hetkellä suurimman huomioin vie valitettavasti se, missä keppanaa tulisi myydä. Kohta varmaan joku Keskustan poliitikko alkaa hieman pyörtämään jyrkkiä tulkintoja vedoten siihen, että asia on jo pari vuotta sitten julkaistu ja, että asiaa täytyy miettiä uudelleen kunhan asiasta on hieman keskusteltu ja jonkun työryhmän toimesta selvitelty. Tämä pitää varmasti huomion edelleen tässä asiassa, jolloin ei välttämättä tarvitsisi julkaista jyrkkää kantaa esimerkiksi Suomen turvallisuuspoliittisista linjauksista tulevalle vaalikaudelle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
@pettter tottakai mäkin tykkään vetää kunnon nahat kerran parissa viikossa, mutta en voi sanoa enää tehneeni sitä kertaakaan moneen vuoteen pelkän bulkkilagerin voimalla. Yleensä mukana on aina muutama laatuolut, viiniä, kuohuviiniä, siideriä jne. Mutta joka tapauksessa nautin 90% tapauksista juomani oluen mausta.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
En kannata, mutta itselle ei isommin vaikutusta. Paitsi että mökkireissuilla ei voisi ostaa siitä lähimmästä valmiiksi kylmänä.

Enemmän huolettaa, kuinka suuri kuolin-isku tämä olisi haja-asutusalueiden sympaattisille pikkukaupoille. Ja miten se ajaa Kepun agendaa pitää maaseutu elinvoimaisena ja hidastaa maaseudun palveluiden kuolemista. Kaupan mukana kun menee monesti posti, veikkaus ynnämuu toiminta. Ihmeellinen avaus.

Toisaalta olisivat voineet viestiä tämän vain niin, että ajavat keskioluen laimentamista. Sama asia, mutta veikkaisin että vastaanotto olisi voinut olla erilainen, kun tässä "KESKIOLUT POIS KAUPOISTA" -kampanjassa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@pettter tottakai mäkin tykkään vetää kunnon nahat kerran parissa viikossa, mutta en voi sanoa enää tehneeni sitä kertaakaan moneen vuoteen pelkän bulkkilagerin voimalla. Yleensä mukana on aina muutama laatuolut, viiniä, kuohuviiniä, siideriä jne. Mutta joka tapauksessa nautin 90% tapauksista juomani oluen mausta.
Mulla taas lähes aina jo kahdenkin erikoisemman kaljan jälkeen tekee mieli raikkaampaa kaljaa. Eikä sitä makua muutenkaan hirveästi enää maista päissään. Ensimmäisenkin juo joskus niin nopeasti, että on hyvä vaan ettei tule sitä liian tunkkaista makua suuhun.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mulla taas lähes aina jo kahdenkin erikoisemman kaljan jälkeen tekee mieli raikkaampaa kaljaa. Eikä sitä makua muutenkaan hirveästi enää maista päissään. Ensimmäisenkin juo joskus niin nopeasti, että on hyvä vaan ettei tule sitä liian tunkkaista makua suuhun.
Tämä nyt menee jo sivuraiteille, mutta eihän erikois- tai laatuoluen tarvitse olla joku mämmiä muistuttava porter, vaan hyvinkin raikkaita vaihtoehtoja löytyy myös. Veikkaan tosin, että monikaan ole Suomessa näistä tietoinen (ainakaan eurooppalaisessa laajuudessa) koska ainoa mitä ihmiset näkevät on bulkkisalkku.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Pikkuisen ihmetyttää miten niin monet ovat pihalla asian suhteen. Esim pelätään, että kaupat ja kioskit eivät saisi myytyä enään kaljaa, jos sitä laimennetaan yhdellä prosentilla. Oikeasti kuka viitsii lähteä Alkoon hakemaan kaljaa sen takia, että siellä pullossa on yksi prosentti enemmän alkoholia? Kävisi aivan kuten Ruotsissakin. Enemmistö ei jaksaisi nähdä vaivaa vaan nauttisi prosentin laimeampaa juotavaa, ja markettien tai kioskien myynneissä ei tapahtuisi mitään muutosta. Ainoastaan alkoholin kokonaiskulutus laskisi. Eli kiistatta olisi järkevää toimia näin. Epäilen vain, että tässä on käymässä kuten NATOn kanssa. Järkevää eli ei, niin kansan vastustaessa asia ei etene.

Ruotsin hyvien kokemusten lisäksihän muuten englannin Ale-kulttuuri perustuu pitkälti hallituksen päätökseen aikanaan (ensimmäisen maailmansodan aikoihin) suojella kotimaista tuotantoa laskemalla suurinta sallittua alkoholiprosenttia. Tällä tavoin maa oli pitkään vapaa ulkomaalaisesta kilpailusta ja paikalliset miedommat pienpanimoiden Ale-oluet saivat tukevan jalansian. Englannissa kuulee edelleen puhuttavan, että esim huliganismi johtuu Lagerin juomisesta. Alea nauttivat engelsmannit, kun eivät (muka) nahistele. Uskotaan, että huliganismi alkoi, kun EUn myötä vahvaa Lageria sai alkaa juomaan, ja sitä juonut nuoriso humaltui ja ryhtyi rähisemään. Vaikka näin ei olekaan, niin olutkulttuuri sielläkin sai omaleimaisuutensa valtion toimien seurauksena. Eli kyllä pienpanimotoiminta voi myös hyötyä juomien miedontamisesta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oikeasti kuka viitsii lähteä Alkoon hakemaan kaljaa sen takia, että siellä pullossa on yksi prosentti enemmän alkoholia? Kävisi aivan kuten Ruotsissakin. Enemmistö ei jaksaisi nähdä vaivaa vaan nauttisi prosentin laimeampaa juotavaa, ja markettien tai kioskien myynneissä ei tapahtuisi mitään muutosta.
Eiköhän kunnon olutta haluavat käy Ruotsissa ostamassa oluensa Systembolagetista, jossa onkin varsin kattava ja laaja olutvalikoima. Peittoaa Alkon tuolla osastolla ihan 100-0.

Itse en takuulla II-olutta kaupasta ostaisi, kun ei niillä prosenteilla erityisemmin kiinnostavia ja monipuolisia oluita voida tehdä, kolmosoluen rajoituksillakin vähän niin ja näin. Pikemminkin alkaisin entistä enemmän jo ihan protestimielessä roudaamaan olutta kotiin esim. Tallinnasta ja tilaamaan netistä. Enkä varmasti ole ainoa. Toki en nyt mm. bulkkilageria juo nykyään enää erityisen paljon muutenkaan.

Koko Kepun ideahan on täysin väsähtänyt ja taantunut, mutta ei sinänsä yllätä.

Kaikkein eniten tässä kärsisi jo varsin hyvin jaloilleen päässyt pienpanimoteollisuus, joka tekee jatkuvasti hartiavoimin töitä monipuolisemman, fiksumman ja sivistyneemmän manner-eurooppalaisen alkoholikulttuurin puolesta. Tuollaiset lakiehdotukset on silkkaa perseennäyttöä pienpanimoille, kun ei se tilanne muutenkaan niin helppo ja ruusuinen ole.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Onko oluen ainoa hyve sen sisältämä alkoholi, joka nousee kivasti päähän? Kysyn, en vittuillakseni, vaan siksi, että mulle maku on kaikkein tärkein. Edes bönthöttelybisseksi en suostu ostamaan mitään Karjalaa tms. vaan edes Karhua tai Tuborgia. Keskiolut-sääntö on aikamoinen vihateko mm. suomalaisia pienpanimoita ja myös ulkomaisia laatuoluita kohtaan.

Ei kai tuota voi vittuiluna ottaa, kun kysytään. Ei missään nimessä ole ainoa hyve ja joisinkin paljon muitakin oluita, vaan makukin on tärkeä. Tällä hetkellä minun ostopäätökseeni vaikuttaa tasan vain ja ainoastaan hinta ja se on sääli. Myönnän rehellisesti ostavani KOFFia Alepasta, koska KOFF on halvinta ja se menee mukavasti alas.
Humalahakuista juomista? Suurimmalta osin kyllä. Täysin eri asia on sitten oluiden maisteluun pyhitetyt koti-illat ja kenties niitä seuraavat vierailut olut-ravintoloissa.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Mihin muuten perustuu täälläkin hoettu "malli toimii Ruotsissakin"? Ei ainakaan tutkittuun tietoon. Swedish retail Instituten tilastojen mukaan ruotsalaisten juoma olut on keskimäärin 5,5 prosentin vahvuista (Suomessa 4,6). En tiedä mutta voisiko johtua siitä, että kun bisse pitää hakea Systembolagetista niin sieltä tulee helpommin mukaan vahvempaa. Peräti 30% Ruotsissa juotavasta oluesta on muuten peräisin laivalta tai ulkomailta. Tuo nyt ainakin selittää, koska laivaltahan kannetaan yleensä IV -olutta.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sinä et ymmärrä edes mitä olutkulttuuri on.
Koska ilmeisesti tiedät olutkulttuurista kaiken katsottuasi sen kolmiosaisen ruotsalaisdokkarin, voit hyvin valaista meitä, mitä olutkulttuuri sitten on. Tuskin ainakaan sisäsiittoista ja humalanhaluista kastroidun britti-alen kittaamista tai suomalaiskansallista kotimaisten jättiläisten bulkkikaljan voimalla tapahtuvaa rähinöintiä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Eiköhän kunnon olutta haluavat käy Ruotsissa ostamassa oluensa Systembolagetista, jossa onkin varsin kattava ja laaja olutvalikoima. Peittoaa Alkon tuolla osastolla ihan 100-0.

No eihän tässä ole mitään muutosta nykytilanteeseen. Itsekin joudun tilaamaan olueni Alkon kautta pientoimituslisällä, sillä parhaita oluita ei ole ollenkaan Alkon pysyvissä valikoimissa/varastossa. No, toki joskus (varastojen pienentyessä) voin marketistakin ostaa saunaolueksi vaikka pullon/tölkin jotakin Stouttia, mutta muuten en marketeista olutta osta. Eli ne, jotka oikeasti haluavat kunnon oluita, eivät niitä nytkään mistään marketeista tai kioskeilta saa.

Kaikkein eniten tässä kärsisi jo varsin hyvin jaloilleen päässyt pienpanimoteollisuus, joka tekee jatkuvasti hartiavoimin töitä monipuolisemman, fiksumman ja sivistyneemmän manner-eurooppalaisen alkoholikulttuurin puolesta. Tuollaiset lakiehdotukset on silkkaa perseennäyttöä pienpanimoille, kun ei se tilanne muutenkaan niin helppo ja ruusuinen ole.
Tätä minä ainakaan en suostu uskomaan. Kuten tuossa aiemmin totesin, niin alkoholiprosentin alentaminen aikanaan Englannissa nimenomaan edisti sekä yleistä olutkulttuuria että paransi pienpanimoiden asemaa. Kyllä pienpanimotkin voivat kontrolloida tuotteensa alkoholiprosenttia siinä missä suuremmatkin. Kyllä ne pystyvät myymään hyvänmakusia tuotteita (mikäli sellaisia osaavat tehdä) minkä vahvuisena hyvänsä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös