Täällä ollaan jo odoteltukin Nahkiksen kuittivihkoa!
Kuten jo aiemmin olen täällä kirjoittanut, KalPan peli näytti kauden alussa välillä aivan karsealta. Miehet sinkoilivat miten sattuu ja rytmityksistä ei ollut tietoakaan. Itse olen sitä mieltä, että joukkue alkoi rytmittämään peliä viiveen kautta, mutta toisaalta Nahkis ansiokkaasti laski, että itseasiassa viivelähdöt vähenivät. Sitten pukukoppikieleksi vaihdettiin englanti, ja homma lähti toimimaan. Tietysti siinä oli muutamia pelaajasiirtoja sisään ja ulos.
Liian aikaisin tuli Kapanen tuomittua siinä vaiheessa, kun pelillisesti joukkue näytti ottavan roppakaupalla takapakkia. Sitten kun peli loksahti kohdilleen Wilsonin tulon jälkeen, niin Kapanen on näyttänyt loppukauden lähinnä nerolta. Olikin mielenkiintoista katsoa kauden mittaan, että Lukon ja KalPan pelit kulkivat kauden aikaan aivan eri suuntaan (liite). Runkosarjan ensimmäisen puolikkaan Lukko oli taulukossa KalPan yläpuolella ja Lukon kannattajat hehkuttivat Virtaa uudeksi kuninkaakasi. Seuraavat kymmenen kierrrosta joukkueet etenivät tasatahtiin, sitten KalPalle tuli pieni suvantovaihe ja näytti siltä, että Lukko menee kuuden joukkoon. Joukkueiden pistekertymät viimeisestä kymmenestä pelistä olivat sitten täysin päinvastaiset ja Kapasen nimetön joukkue nousi kuuden sakkiin, kun Virran nimimiehiä vilisevä joukkue ajautui pelilliseen kriisiin ja kuuden sakin ulkopuolelle.
Kauden päätyttyä ei voi sanoa kuin että Kapanen kyykytti Virtaa kuluneella kaudella aika täydellisesti. Varsinkin kun katsoo joukkueiden pelaajamateriaalin eroja. Toki Lukolla oli paljon loukkaantumisia loppukaudesta, mutta se ei riitä selitykseksi. Olen miettinyt perimmäisiä syitä Lukon loppukauden kyykkäykseen ja jotenkin tuntuu, että oliko loukkaantumisten lisäksi jotain skismaa pelaajien ja valmentajien välillä? Virtahan osaa olla tarvittaessa aika veemäinen valmentaja ja Lukon kokeneille pelaajille ei titeynlainen kuittailu toimi samalla tapaa kuin nuorille pelaajille. Virran pelitapahan toimi erinomaisesti alkukauden, joten en näe siinäkään syytä kyykkäykselle.
Vielä KalPan pelitavasta: Alkusähläilyjen jälkeen joukkue näytti koko kauden todella jalkavalta ja hyvin täitä tekevältä joukkueelta. Muistan esim. sen Kärpät -pelin, - jossa johdettiin jo 5-0 toisen erän jälkeen - näytti, että KalPan pelaajat ehtivät ensin jokaiseen irtokiekkoon, aina on vähintään yksi mies takakarvaamassa kiekollisen vastustajan iholla ja jotenkin tuntui, että joukkue pelaa kuudella pelaajalla. Pakkien nousut ja tietynlainen pelipaikattomuus toimi todella hyvin ja kai tässä oltiin sitten modernin jääkiekon ytimessä. Kapanen ei ollut lapanen, täytyy entaa täydet pinnat.