Kaikkihan nyt ainakin tällä palstalla tiesi sen, että Matej ei tule Kuopiossa kautta pelaamaan loppuun. Jo ennen joulutaukoa ja sitä ennen tulleet Matej somekiukuttelut siitä johtunut penkitys osoitti, että vaikealla tiellä ollaan. Itse ja moni muukin taisi veikkailla, että Matej ei Kuopiossa joulua nää, mutta näki kuitenkin. Itse arvelin Toman antavan tammikuussa vielä Matejlle jonkun pelin koska ukkoa roikutettiin kokoonpanossa. Otteluita oli tulossa kohtuu tieheään, mutta ilmeisesti välit olivat menneet jo paljon ennen joulua ja päätetty oli, että Macho istuu penkillä jos vain Jatkola pystyy/jaksaa pelata. Onko sitten Matejlle yritetty kulisseissa hakea jo pidempään uutta osoitetta ja sitä ei vain löytynyt (kallis sopimus + huonot otteet), joten Matej päätti sitten ottaa kamansa ja häipyä. Jos Matejn tämän kauden rekordi ei ole markkinoilla mitään kovaa valuuttaa niin tällainen lähtö aivan ominpäin joukkueesta ei tee kyllä siihen rekordiin mitään kultareunuksia. Onnea vaan Matejn agentille uuden seuran löytämiseen. KalPa tuskin laittaa enää tikkuakaan ristiin uuden pelipaikan löytymiseksi, jos nyt niitä tikkuja on aiemminkaan kummemmin ristiin laitettu.
Tuossa ylempänä monikin on tuonut esiin tämän ammattilaisuuden. Matejlla sitä ei ollut ja itse mokasi omat mahdollisuutensa. Se, että valahtaa omien otteiden vuoksi kakkoseksi syö varmasti sitä omaa kupolia. Nuori kaveri ajaa ohi ja itselle jää käteen se toinen viulu. Pitää kuitenkin muistaa, että kyse on ammattiurheilusta jossa vain menestyminen merkitsee. Matej ei ole kuitenkaan enää mikään junnu, joten hänen olisi kyllä pitänyt osata asiaa käsitellä pikkuisen tai jopa enemmänkin kuin paremmin. Puhumattakaan siitä, että Matejn tilipussi oli tuskin aivan pelkkiä nappeja, joten myös siihen peilaten asennen oli hänellä aika ala-arvoinen. Tämä viimeinen temppu alleviivaa juurikin tätä seikkaa ammattilaisuudesta ja asenteesta.
Sopimukset ovat molemminpuolisia ja molempien osapuolten tulee niitä noudattaa. Siksihän sopimuksia tehdään, jotta mahdollisissa riitatilanteissa on molemmilla jotain kättä pidempää. Tuskin Matej olisi hyväksynyt sitä, että ennen joulutaukoa hänelle olisi ilmoitettu palkanmaksun katkeavan nyt, hae kamasi ja mene minne huvittaa. Sopimuksissa on aina vähintään kaksi osapuolta ja Matej on tuon tiedotteen mukaan se joka on rikkonut sopimusta.