Minäkin olen vähän sitä koulukuntaa, että arvioisin mielummin joukkueen kasaamista kokonaisuutena kuin pelkästään epäonnistumisiin painottuen. Samoin kuin joukkueenjohdon hankkima Sakari Salminen ei tee joka läpiajosta maalia (minkä näkisin useimmiten Ikun viaksi), niin joukkueen rakentamisessakaan ei täydellisyyteen pääseminen ole mahdollista. Itse Ken Hollandkin joutui ostamaan Carlo Colaiacovolle sorvaamansa sopimuksen ulos.
Jos mietitään paria viime kautta ja niinä tehtyjä päätöksiä.
Kolme vuotta sitten meillä oli joukkueessa kärkisentterinä fanien (myös minun) rakastama Tapio Laakso. Oli erittäin kova veto ja vaikea päätös joukkueenjohdolta olla jatkamatta esimerkillisen taistelijan, kovan johtajan, valmentajan luottomiehen ja pidetyn pelaajan sopimusta, mutta palkkapyyntö oli vain liian kova (noin 120K€). Sen historia on osoittanut. Tällaisen päätöksen tekeminen osoittaa vankkaa ammattitaitoa.
Tilalle hankittiin Ässistä suunnilleen samanhintainen Matti Kuparinen. Hankinta meni niin nappiin kuin vain voi. Toinen loistava veto joukkueen johdolta eli juuri niiltä mulkku-Kapasilta jotka ovat kaikkien muroihin kusseet. Hänen myymisestään KHL:ään voi olla montaa mieltä, mutta taloudelliset seikathan siinä ymmärrettästi painoivat. Olisihan se hienoa, jos markkinoilta löytyisi joka vuosi tällaisia löytöjä, mutta miten realistista se on?
Samalla oven avauksella kuin Laakso lähti myös Timo Salo, jonka palkkapyyntö oli jotain väliltä 80K-100K€. Häneen pätevät pitkälti samat sanat kuin Laaksoon, paitsi että riskinä oli vielä loukkaantumisherkkyys. Viime kaudella hän pelasi enää yhden pelin, joten tyytyväinen saa olla että hänestäkin osattiin luopua ajoissa. Annetaanko täällä palstalla siitä kehuja joukkueenjohdolla? Ei sillä helpompi on haukkua Levokarin hankintaa.
Joukkueesta lähti samaan aikaan pois myös Janne Laakkonen. Hän oli paluun aikaan fanien kaikkien mielestä (myös minun) loistohankinta. Hän ei vain joukkueeseen sopeutunut ollenkaan. Oliko vika Pekka Virran vai Kapasten? Sen ei oikeastaan ole väliä. Joukkueen johtoa syytetään epäonnistumista kuitenkin aina. Kuitenkin minun näkemykseni hänestä eroon hankkiutuminen oli oikea veto, vaikka 2011-12 kauden palkkabudjettia vielä rasittikin (ja mahdollisesti viime vuotistakin, en tiedä miten tuo on jyvitetty/sovittu). Jos joukkue ei olisi taloudellisista syistä tehtyjä myyntejä tehnyt, niin tällaisiakaan ratkaisuja ei voitaisi tehdä, vaan näitä kavereita katsottaisiin sopimuskauden loppuun.
Tommi Miettinen, Kalle Kerman ja Jukka Hentunen eivät viime/viimeisinä vuosina onnistuneet sopimuksen tekemisen hetkellä odotetusti. Miettinen teki ekalla kaudellaan paluun jälkeen 41 pistettä, joka oli TODELLA kova saavutus kakkossentterille. Kerman paukutti kahdella ekalla kaudellaan melkein 20 maalia, samoin Hentunen toissa kaudella. Heidän hankintoja on aikoinaan helpottanut se, että nämä isot nimet ovat olleet helposti markkinoitavia. Lisäksi he ovat tuoneet joukkueeseen ison kasan johtajuutta ja kokemusta. Niinpä en heidän hankintoja osaa minään ilmeisinä virheinä pitää. On ikävää, että heidän tasonsa ei tuolla tasolla pysynyt johtuen mm. loukkaantumisista, mutta tämä on minusta normaali liiketoiminnan riski. Tätä tapahtuu 14 joukkueelle liigassa. Minusta se on vain hyväksyttävä. Minä en edes kaikessa tyhmyydessäni ole luopunut täysin toivosta Kermanin suhteen. Ikää on "vain" 34 vuotta ja kiekollista taitoa joukkueen kärkipäästä.
Kaksi vuotta sitten Mestiksestä hankittiin Matti Koistinen. Se arpa ei voittanut. Viime vuosi sitten hankittiin Miika Koivisto. Silloin osui. Edullinen, tasokas pakki, joka toivottavasti kehittyy edelleen. Joskus onnistuu, joskus ei. Maailmasta ei löydy yhtään tahoa, joka olisi näissä erehtymätön.
Mielestäni Antti Halonenkin on osoittanut olevansa onnistunut hankinta, vaikka joukkueenjohdon vika tietenkin on, että hänkin on loukkaantumisista kärsinyt.
Samoin Kolehmaista pidän vähintään kohtuullisena hankintana.
Vuosi sitten Kalpa hankki Artturi Lehkosen Turusta. Huhujen mukaan hankinta oli pelottavan kallis, mutta ei ole kauheasti kaduttamaan jäänyt. Kakkoskierroksen varaus oli jopa alempi kuin mitä kesken kautta odotettiin. Ihan hemmetin kova haku joukkueenjohdolta.
Joukkueesta lähti viime kaudella SP Riikola ja Jaakko Rissanen. Rissanen oli kallis pelaaja, joka ei Kalpassa näyttöpaikoista huolimatta onnistunut. Jos hän olisi halvempi, niin hänet olisi helpompi ollut istuttaa penkillä. Ei hänen sopimustaan kuitenkaan sen tekohetkellä kukaan kritisoinut. Eikä hänen poispäästämistään. Vasta Saipassa onnistumisen myötä asiasta alettiin syyttää Kapasia. Jälkiviisaalla se silmä on perseessä vai miten se sanonta kuuluu. Minä en jokatapauksessa ole vakuuttunut että Rissanen oli Kalpassa läpilyönyt, mutta olisihan se helpompi meillä ollut kun olisi flopannut Saipassakin. SP Riikolaan pätee pitkälti samat sanat, tosin ei niin kallis ollut, joten en olisi hänestä itse kokonaan luopunut enkä varsinkaan häntä vuokrannut Kalpa-Saipa home-to-home-peleihin. Tästä miinukset joukkueenjohdolle.
Edelleen olen sitä mieltä, että joukkueenjohto on onnistunut kokonaisuutena selkeästi kokonaisuutta paremmin. On hemmetin kova temppu kasata Kuopioon 2,4 miljoonan budjetti. Se toki onnistui myös Jypiltä, mutta ei ole onnistunut keneltäkään muulta "samankokoiselta". Lukkoa ei tietenkään lasketa ilmeisesti syistä. Kalpa on viimeiset 5 kautta sijoittanut loppusijoituksissa myös about budjettinsa edellyttämälle tasolle tai yli. Siitä voi päätellä, ettei joukkueen rakennuskaan ole sellaista paskaa ollut kuin mitä tätä palstaa lukemalla vois lukea. Toki täällä voidaan kadehtia vaikka maailman tappiin Ässiä, joka ei jäänyt tänä ajanjaksona kuin kahdesti pudotuspelejen ulkopuolella ja heidän joukkueenjohtoaan jos se helpottaa. Kyllä mullekin mestaruus olisi maistunut.