Tutkiskelin yleisömäärien kehitystä Larsenin myymisen jälkeen.
Aikana ennen Larsenin myyntiä KalPan kotiotteluihin oli myyty 18 otteluun yhteensä 66 703 lippua. Yleisökeskiarvoksi ottelua kohden näin ollen saatiin 3705,7 katsojaa. 12/18 eli n. 66,7% otteluista pelattiin perjantaina ja lauantaina.
Larsenin myymisen jälkeiseen kolmeen jo pelattuun kotiotteluun myytiin 9249 lippua. Ylesökeskiarvo 3083. Kotiotteluista 2/3 eli n. 66,7% pelattiin perjantaina ja lauantaina.
Pientä vääristymää tuossa tekee se, että HIFK ja Tappara kohdattiin jo kahdesti kotona, jotka ovat perinteisesti isoimpia yleisömääriä keränneet. Tuplaottelut Kärppiä ovat toisaalta ovat vielä edessä mikä lähtökohtaisesti menee yksi yhteen esim. HIFK otteluiden yleisömäärien kanssa.
Saas nähdä mihin päin tuo kehitys lähtee menemään vai pysyykö samana.
Jos tilanne jatkuu ja pysyy runkosarjan loppuun asti samanlaisena, niin miten sitten tuollainen n. 620 lipun myymättä jääminen aina jokaista jäljellä olevaa ottelua kohti vaikuttaa koko kauden tulokseen? Noh, tähän on muut kaverit niiden laskemista varten.
Jos nyt kumminkin jotain karkeaa laskukaavaa todellisista kustannuksista tarkemmin tietämättä miettisi, niin ehkä joku 30 euroa oheismyynteineen voisi olla realistinen summa, minkä keskimäärin yksi katsoja tuo KalPalle aina ottelua kohden.
620 (katsojaa) ×9 (kotipeliä) x30 (€) = 167 400€. Toivottavasti laskin karkeasti yläkanttiin.