Kallista... elämä on!

  • 627 495
  • 2 505

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Viestin lähetti stiflat
No eipä tietenkään, mutta kun sen saa puoliksi yhdellä veitsen sivalluksella ja sen voi myös tehdä itsekin.
Lähinnä se ihmetyttää että ketä siitä oikein maksaa. Kyllä sen pizzan saa puolitettua kaverin kanssa ilman riistohintaista "puolitustakin".
Haluakoon yrittäjä mitä vaan.

Kai siinä on se,että joutuu syömään yhdeltä lautaselta. Typeräähän tuo on normaalille ihmiselle, mutta ihmiset kitisee uskomattomista asioista, että ne on liian kalliita. En tarkoita tätä ketjua, vaan ihan normaalia käytännön elämää hotelli- ja ravintola-alalla. Harvemmin kuulee kenenkään ulkomaalaisen valittavan, että baariin maksaa sisälle tai että kaikki on niin kallista. Oulussakin on muutamalla ravintolalla kallis maine, vaikka hinnat ovat suunnilleen samalla tasolla kuin muuallakin. Annoskoko sattuu vaan olemaan isompi, joten hintakin on samassa suhteessa isompi.

edit: Puhun siis aina työssäkäyvistä ihmisistä, joilla on varmasti vara maksaa elämän pienistä iloista. En siis opiskelijoista, työttömistä yms ihmisistä kun puhun "köyhistä" vaan näistä valivali-taviksista.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Re: henkkarit

Viestin lähetti floikkari
No hakemus jäi vielä täyttämättä, käyn täyttämässä joskus tilapäisen aivovaurion sattuessa. 40:llä eurolla istun esimerkiksi parturin tuolissa sellaiset kolme leikkauskertaa, about pari tuntia henkilökohtaista palvelua tai ostan kuukauden safkat.

Minkäs koulun partuoppilaiden koekanina sinä käyt tuohon hintaan päätäs ajeluttamassa? Ja sinä et taida juurikaan mitään syödä kun 40 euroon ostat kuukauden safkat. Ite oon meinaan joskus olosuhteiden pakosta eläny pari kuukautta sillä tavalla, että oli 100€/kk ruokaan käytössä ja vähintään joka toinen päivä piti syödä makaroonia.

Mitä tulee elämän ihanaan kalleuteen, niin siihen pitää palata jonkun ajan päästä todennäköisesti vitutusketjun puolella kunhan saa hammaslääkäristä kustannusarvion hampaiden kuntoon laittamisesta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti repe_joke
Minkäs koulun partuoppilaiden koekanina sinä käyt tuohon hintaan päätäs ajeluttamassa?

Viimeisin parturissa käynti 13€, koneellinen hiustenleikkuu, eikä missään parturioppilaiden käsiteltävänä vaan ihka oikeassa parturissa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Viimeisin parturissa käynti 11€. Sisälsi myös saksilla leikkuuta ja toki myös koneen käyttö sisältyi hintaan arvonlisäveroineen. Ei siis niin hirvittävän kallista.
Viimeisimmän hiustenajon suoritin ihan itse, eikä maksanut mitään. Tulos oli vähintään loistava. Gillette mach 3 ruleoi.

Tuossa Keski-Suomeen olin menossa perjantaina ja pysähdyttiin sitten Mäntsälän st1-asemalla, johon on noussut uusi liikerakennus ravintoloineen. Janotti aivan perhanasti ja päätin ostaa ison pullon limua. Enpä ostanut, kun tavallinen keltainen jaffakin maksoi 3.35€ pullo. Ei helvetti, missä se riiston raja oikein menee? Six-pack olutta olikin sitten jo kohtuullisemmissa hinnoissa, joten ostin sen ja aloin nauttia panimotuotteita.
 

sweeney

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kallista --> Helsingin yö
Tuli armaan ystävän painostuksesta eksyttyä Baarikärpäseen, ja sydämmestäni suorastaan vihlaisi tuo kammoittava hinnoittelu politiikka. Tuoppi maksoi viisi euroa. Jostain ulkomaisesta brändistä jonka nimeä on vaikea lausua ja jota tulisi juotua korkeintaan sen kerran voisi tuollaisen hinnan maksaakin, mutta tavallisesta lapin kullan väljähtyneestä... hyi helvetti. Drinkkien hinnatkin kauhistuttivat vähävaraista opiskelijaparkaa...

Kallista --> Helsingin päivä
Ihmisten perustoimminnoistakin kehdataan maamme pääkaupungissa pyytää raskasta kourallista euroja. En tarkoita toki WC palveluita, joista niistäkin joutuu maksamaan euron verran (se kuuluu ihmisoikeuksiin päästä kusemaan ilmaiseksi, jumalauta) vaan kahvia. Kaksi euroa kuppi lähes jokaisessa paikassa jonne eksyin, ja kuppikaan ei ollut koolla pilattu. Mannerheimintiellä sijaitsevasta Chaplinista sentään tuota elämän nektariinia saa lähes euron hintatasolla, mikä on jo lähempänä humaanimpaa tasoa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti sweeney
Kallista --> Helsingin yö

...

Kallista --> Helsingin päivä


Tule seuraavalla kerralla Kallioon, niin pääset huomattavasti halvemmalla niin oluen kuin kahvinkin suhteen. Tänne tulee metro, 5 raitiovaunua, ja kymmeniä busseja. Ja kaiken huipuksi ihmisetkin ovat joviaalimpia kuin Pitkänsillan eteläpuolella.

Liian usein ihmiset valitsevat maksaa enemmän, vaikka halvempiakin vaihtoehtoja olisi - tämä ihan yleisesti tähän ketjuun, ei pelkästään sweeneylle...
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuosta Helsingin kalleudesta...

Kun itse olen muuttanut tänne vasta euron tulon myötä (yhteensattumaa), niin olisi mukava tietää miten asiat olivat ennen euroa:

Oliko keskustan kahvilanpitäjillä tosiaankin pokkaa pyytää kahvikupista 12-15mk? Cappucinosta yli 20mk?

Nythän ei keskustassa kahvikuppia oikein alle kahden euron meinaa saada. Stocccan edessä kesäisin olevalla "terassilla" säälittävä pahvimuki mokkaa maksoi 2,5eur, eli 15mk!!!

Niin, sitä piti sanomani, että euron tulon myötä sinkkuus on sellainen asia joka käy perkeleen kalliiksi.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti fedorov
Niin, sitä piti sanomani, että euron tulon myötä sinkkuus on sellainen asia joka käy perkeleen kalliiksi.

Jep. Kymmenen vuotta sitten 300 markalla juhli koko illlan ja tuloksena oli miehekäs kankkunen, suttura kainalossa sekä suojaamatonta, villiä seksiä koko yö.

Nyt 50 eurolla saa pohjat ja taksin kaupunkiin, tuloksena kuivien vetäminen ja korjaussarjan haku.

Vitun eurot..

K
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Antalayan lentokenttä, Turkki.
Kahvikuppi 3.5e

Seinäjoen Jäähälli
Hotdog 2 nakilla 3.5e

Auton korjaus tänään
Hihnapyörä+laturin remmi+1.5h töitä 476.76e

Seinäjoen Tangomarkkinat, Tangovapaa vyöhyke
Pitkä 5e
0,4 Siideri 6e

Nokia 7250 vuonna 2003 540e
Nokia 7250 vuonna 2005 70e
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Jukan takahiukset

Enpä ostanut, kun tavallinen keltainen jaffakin maksoi 3.35€ pullo. Ei helvetti, missä se riiston raja oikein menee?

Tuo on muuten jännä homma miten tuo limukka tuntuu aina niin kalliilta. Illalla sitä juo pieniä kolmosia 3.5-4 kertaa kalliimmalla kuin kotona, mutta sitten kun aamulla pitäsi maksaa limukkapullosta tuplahinta jossain pizzeriassa niin se tuntuu törkeältä riistolta.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kyllähän ne tuolla tv:ssä yrittävät kusettaa, ettei nuo hinnat ole euron myötä nousseet, mutta paskapuhetta. Ennen euroja pysty käymään kaupassakin jollain 50 markalla ja tuntu, että kassissa on ihan riittävästi ruokaa. Nyt jos yrittää selvitä jollain 10 eurolla niin luu jää käteen.

Ennen Euroja 50mk seteli tuntui ihan kohtuulliselta rahamäärältä. Nykyään 10 euroa tuntuu niin mitättömältä summalta. Ennen 100mk tuntu riittävän moneen asiaan, nykyään 20 eurolla voi pyyhkiä persettä.

Olin silloin euroon siirtymisen kannalla, mutta kylläpä on tullut ikävä markkoja. Raha-asiat pysyi silloin helposti hallinnassa ja tuntui aina, että sitä jää ihan ylikin ja säästöön kivasti, mutta nykyään tuntuu todella vaikealta sinnitellä seuraavaan palkkaan, vaikka kuluttajatottumukseni eivät ole muuttuneet tippaakaan.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakko on komppailla ipailijan perässä. Ja lähes samoin sanoin.

Jumalaut, on siinä ruuville kertynyt hintaa! Taitaa kilohinta kohota reippaasti yli miljoonan mummonmarkan.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Viestin lähetti Eddie

Olin silloin euroon siirtymisen kannalla, mutta kylläpä on tullut ikävä markkoja.

Itse kuuluin siihen ryhmään, joka ei olisi halunnut luopua markoista, ei sitten millään. Vaan eipä minulta kysytty.
Aavistuksen offtopic, mutta menkööt.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en ymmärrä tätä itkua, että euro olisi muka nostanut yleistä hintatasoa.

Mitä luulisitte, olisiko hintataso nykyisin sama, kuin se oli ennen euron käyttöönottoa, jos eläisimme edelleen markoissa? Tuskinpa, koska talouteen kuuluu käsite nimeltä inflaatio.

Verrataan kumpaan tahansa ajankohtaan, tammikuuhun 1999 (jolloin eurosta tuli tilivaluutta) tai tammikuuhun 2002 (jolloin eurosta tuli ainoa valuutta), niin olen vakuuttunut siitä, että hintataso ei ole euron vuoksi noussut.

Mikäköhän olisi Suomen markan kurssi euroon nähden tänä päivänä, jos Suomi olisi jättäytynyt ulkopuolelle? Minun veikkaukseni on n. 4,75.
 
Kallista? Elämä on.

Kallista, mutta elämä on..

- JYP:n ottelussa lihapiirakka kahdella nakilla 3 euroa + kurkkusalaatti ja majoneesi 0,50 euroa.

- 0,33 tuoppi olutta JYP:n ottelussa 4 euroa

- Aski tupakkaa ja tulitikut ravintolassa 5 euroa.

- Pizza 4:llä täytteellä ja valkosipulilla 6,50 euroa

- JYP:n ottelulippu seisomakatsomoon 10 euroa tai istumaan keskelle hallia "klubikatsomoon" 25 euroa

- Red Bull energiajuoma 0,25 l 2,50 euroa

- Laajakaista 2 kk (2 Mt/512 Kb) 104,50 euroa

- Tankillinen (noin 50 litraa) bensaa 62,50 euroa

- Metrolippu 2 euroa

- TV-lupamaksu 12 kk 193,95 euroa

- Pysäköintivirhemaksu 30 euroa

- Valkovenäläinen lähibaarissa 5 euroa, kaupungissa 6 euroa. Sisäänpääsymaksu 5 euroa.

- Narikkamaksu 2 euroa

- Taksi kotiin viikonloppuyönä 14 euroa

- Junalippu Jkl-Helsinki 41,30 euroa

- Lentolippu Helsinki-Amsterdam, 102 euroa
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Re: Kallista? Elämä on.

Viestin lähetti iiron_troikka
- Laajakaista 2 kk (2 Mt/512 Kb) 104,50 euroa
Voisikohan tuossa säästää vaihtamalla palveluntarjoajaa?
52,25e/kk tuntuu tänä päivänä aikamoiselta kiskurihinnalta kaksimegaisesta liittymästä.

Itselläni on Aurian liittymä (= Sonera Laajakaista 2M/512kb ADSL), jonka hinta on 39,90e/kk eli noin 80e kahdessa kuukaudessa.

Hinta on sama ainakin Turussa ja kaikissa lähialueen suurimmissa kaupungeissa aina Poriin saakka. Hinta on jonkin verran kalliimpi (45,90e/kk) mentäessä saman alueen pienempiin kuntiin esim. Taivassalo tai Yläne.

Suurin hinta on nk. "viitosalueella", jossa kaksimegaisesta yhteydestä saa pulittaa huimat 89,00e/kk. Tuohon alueeseen tosin kuuluu pieniä saaristokuntia kuten Brändö, Houtskär, Kökar... Keski-Suomesta (päätellen JYP-KalPa -kombinaatiosta) katsottuna em. kuntien nimet eivät varmasti kerro yhtään mitään, mutta esim. tämän ja tämän Tiehallinnon kartan avulla voit sijoittaa kunnat suunnilleen oikeille paikoilleen. Parin tunnin lauttamatka on edessä mennen tullen, jos mantereen puolelta pitää jotain hakea...

Itse tein viime kesäkuussa laajakaistasopimuksen. Otin 512kb/512kb-liittymän, jonka hinta oli silloin 43,00e/kk. Maksoin sen muistaakseni yhden kerran, kunnes tuli ilmoitus hinnanmuutoksesta; 39,90e/kk. Syyskuun alussa tuli ilmoitus nopeusluokan vaihdoksesta (1M/512kb) samaan hintaan. Tammikuun alussa ilmoitettiin nopeuden jälleen nousevan (2M/512kb) Tietysti olisin voinut pitää entisen liittymänopeuteni (512kb/512kb), mutta siinä tapauksessa hinta olisi tällä hetkellä 24,90e/kk...

Kallista? Elämä on.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Viestin lähetti sepi
Tästä voi olla montaa mieltä. Itse olen vakuutusasioissa voiton puolella. Mun kallis pyörä pöllittiin aikoinaan neljä kertaa, kun asuin pahamaineisella Espoon Perkkaan gettoalueella.

Minun ensimmäinen oma asuntoni oli Perkkaalla, ja en ikinä kokenut mitään vastaavaa. Muutenkin aina ihmettelin seudun "pahamaineisuutta". 8 vuotta siellä tosiaan asuin, enkä koskaan kuullut että edes kenenkään autoon olisi murtauduttu.

Saattaa olla, että paikka oli joskus 70-luvulla erilainen?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Re: Re: henkkarit

Viestin lähetti repe_joke
Mitä tulee elämän ihanaan kalleuteen, niin siihen pitää palata jonkun ajan päästä todennäköisesti vitutusketjun puolella kunhan saa hammaslääkäristä kustannusarvion hampaiden kuntoon laittamisesta.

Nyt on arvio saatu ja eihän se ollut kuin karvan verran alle 2600€, joten ei edes juurikaan vituta. Tuosta summasta saa vielä kelalta osan takasin (eivät hammaslääkärissä hae sitä itse, joka kyllä vituttaa), niin taitaa summa alle 2000€:n
Toivon mukaan syksyyn mennessä hampaat on kunnossa ja kaikki on maksettuna.
Maksusta sen verran, että ajattelin ottaa varmuuden vuoksi samposta balanssiluoton, että saan varmasti laskut maksettua ajallaan. No eipä ne sitä myöntäneet syytä eivät vaan kertoneet. Seuraavana päivänä postiluukusta tipahti plop plop liikkeen joustoluottokortit sillä 2500€:n limitillä jonka siihen itse olin määrittänyt. Pitää varmaan vaihtaa pankkia, kun eivät sammossa kohtele järkevästi.
Vähän off topic loppu, mutta kuitenkin tämmöstä tällä kertaa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Väärä ketju, tiedän sen. Mutta Koffin mäyräkoira 6,80. Ei todellakaan paha hinta.
On sentään jotain edullistakin.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Viestin lähetti ptk
Väärä ketju, tiedän sen. Mutta Koffin mäyräkoira 6,80. Ei todellakaan paha hinta.
On sentään jotain edullistakin.


Hoh, itse en ole vielä törmännyt alle 7 €:n hintoihin..

Mäyristen hinnat vaihtelevat yllättävän paljon liikkeestä ja merkistä riippumatta. Itse ostin tänään Olvin 12-packin, jonka hinta oli Plussa-kortilla 7,90 € kolmen K:n marketissa. Samaisessa paikassa esmes Karhun mäyris oli lähes 11 €, kun muualta saa Karhua parikin euroa halvemmalla. Pick'n'Pay pistää ilmoille välillä hyviäkin mäyräkoiratarjouksia, jos olette sellaisella paikkakunnalla, missä ko. firma on, niin kytätkää halpaa olutta.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Scoutti
Nooh, ei ne raumankaan änärimiehet ihan ilmaisia ole olleet.

Ei, mutta heitä olikin kaksi vähemmän.

Viestin lähetti Scoutti
Veskareihin se sarja ratkesi. Lukolla kalliimpi? :)

Niin, ihanasti kalliimpi - ainakin raumalaisittain katsottuna. :) Itse olisin toki halunnut HIFK:n jatkavan.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Viestin lähetti Arnold
Hoh, itse en ole vielä törmännyt alle 7 €:n hintoihin..

Joo. Itse ostin tänään juuri kyseisen hintaisen mäyriksen (6.80) paikallisesta S-marketista. Yleensä on ollut kymmenen senttiä kalliimpi.
Laskeskelin tuossa, että silloin 90-luvun alku puolella kymppikassi kaljaa maksoi nykyrahassa 8,24. Eli silloin, kun aloitin harrastuksen.

edit. hinta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös