Kallista... elämä on!

  • 625 064
  • 2 482

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikö nämä asiat pitäisi itse ottaa selvää ennen kuin lähtee vieraaseen maahan autoilemaan? Monellako kielellä pitäisi kylteissä olla infoa asiasta? Silloin pitäisi sellaisia kylttejä olla joka ikisen tienpätkällä jossa saavutaan alueille missä on tietulleja. Ja jos tuollaisen laskun saisin ottaisin ensin selvää että onko pakko maksaa ennen kuin päättää heittää sen roskikseen.

Tästä tulee mieleen euroopassa yleisemminkin ajelu, nykyään varmaan netti on paras opas mutta reilu kymmenisen vuotta sitten autoliiton autolla euroopassa opus oli loistava apuväline kun siirtyi maasta toiseen, siinä luki parilla rivillä mitä vignettejä tai vastaavia pitää olla ikkunassa ettei tule ongelmia. Muistaakseni esim itävallassa oli aika tiukka vignettipolitiikka, rajan yli tultaessa piti ostaa ekalta huoltikselta tarra ja tuon huoltiksen jälkeen heti rampissa oli ratsia.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Palataan 2kk takaiseen aiheeseen eli Giletten teriin ja tähän videoon:
How to Sharpen and Reuse Your Razor Blades for Years - YouTube

Nyt mennyt jo samoilla terillä vuoden, eli Gilleten viiden terän setti. Välillä ajan koneella mutta terätkin käytössä useamman kerran viikossa. Tämä oli ihan rahanarvoinen vinkki aikanaan ja tällä tavalla säästää vaikkapa siihen tuiki tärkeään enkämistäänhinnastaluovu autoiluun mistä täällä on myös tässä vuoden sisällä väännetty. ;)

_
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Nyt mennyt jo samoilla terillä vuoden, eli Gilleten viiden terän setti. Välillä ajan koneella mutta terätkin käytössä useamman kerran viikossa. Tämä oli ihan rahanarvoinen vinkki aikanaan ja tällä tavalla säästää vaikkapa siihen tuiki tärkeään enkämistäänhinnastaluovu autoiluun mistä täällä on myös tässä vuoden sisällä väännetty. ;)
Itse kokeilin myös tuota, mutta se terien edessä/takana oleva joku suikale, josssa on liukastetta tms. menee kuitenkin niin kämäseen kuntoon ajansaatossa, ettei enää tunnu mukavalle vrt. uusi, joten unohdin moisen. Toki tuo neljän terän setti kestää itselläni nykyiselläänkin todella pitkään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
mutta se terien edessä/takana oleva joku suikale, josssa on liukastetta
Totta, niinhän se menee, mutta ei ole suuremmin haitannut kun on hyvä partageeli. Toki uudet olisi vieläkin paremmat mutta kun tässä männä vuosina on erehtynyt kokeilemaan muita kun gillettejä niin jopa tällä tavalla pitkään käytetyt gilletet pieksee monet muut halvemmat kopiot. Itsekin ajattelin kohta tuon setin vaihtaa ja olla tyytyväinen siihen että yhdellä setillä mennään noin vuosi.

_
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kouvolassa on rakenteilla liikenneympyrä. Kustannusarvio 500 000 euroa kuulostaa ainakin näin maallikosta aika isolle. Toki helpostihan sitä rahaa uppoaa, kun jokaisesta työvaiheesta lävähtää lasku.

Väkisinkin tulee tässä jälleen kerran mieleen, että mahdetaanko kaikella tällä ulkoistamisella saada mitään säästöjä? Jos kaupungilla olisi vielä omat työntekijät tällaisiin hommiin, niin jäisi varmaankin murto-osaan kulut. Kaivelisivat itse, roudaisivat sorat ja latoisivat reunakivet. Ulkopuolinen sitten tekemään asfaltit. Ei tuosta summasta materiaalin osuus voi nimittäin kovin suuri olla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kouvolassa on rakenteilla liikenneympyrä. Kustannusarvio 500 000 euroa kuulostaa ainakin näin maallikosta aika isolle. Toki helpostihan sitä rahaa uppoaa, kun jokaisesta työvaiheesta lävähtää lasku.

Väkisinkin tulee tässä jälleen kerran mieleen, että mahdetaanko kaikella tällä ulkoistamisella saada mitään säästöjä? Jos kaupungilla olisi vielä omat työntekijät tällaisiin hommiin, niin jäisi varmaankin murto-osaan kulut. Kaivelisivat itse, roudaisivat sorat ja latoisivat reunakivet. Ulkopuolinen sitten tekemään asfaltit. Ei tuosta summasta materiaalin osuus voi nimittäin kovin suuri olla.
Tuon voisi laskea niinkin, että tuossa on yhden työmiehen vuoden palkka sivukuluineen. En tiedä miten isosta työstä on kyse, mutta jos työn osuus on puolet ja raaka-aineiden ja koneiden käytön osuus puolet, niin kuusi miestä tekisi kuukauden hommia.
Suomessa ei työllistäminen ihan ilmaista ole.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuon voisi laskea niinkin, että tuossa on yhden työmiehen vuoden palkka sivukuluineen. En tiedä miten isosta työstä on kyse, mutta jos työn osuus on puolet ja raaka-aineiden ja koneiden käytön osuus puolet, niin kuusi miestä tekisi kuukauden hommia.
Suomessa ei työllistäminen ihan ilmaista ole.

Kyllä tuolla rahalla 10 raksaukkoa on vuoden töissä sivukuluineenkin.

Melko kalliilta kuulostaa kun peilaa vaikka omakotitalon hintaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos yksi normiduunari kustantaa työnantajalle puoli miljoonaa euroa vuodessa, niin jokin on Suomessa todella pahasti pielessä.
sorry, pilkkuvirhe

Paljon pienempi silti kun perjantaina töissä tullessa. Mietin siinä työasioita kun vaimo vieressä kommentoi, että joku typerä lupa tai vastaava maksaa kympin. Onneksi se ei kuitenkaan puhunutkaan kymppitonnista vaan kymmenestä eurosta, kuten ensimmäinen ajatukseni oli.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turussa, Tiirikkala - nimisessä ravintolassa joku Helsinki-merkkinen karpalolonkero 0,33 dl 9,50€. (siis taulussa, en ostanut). Aika ihmeellistä tavaraa pitäisi olla, että suostuisin maksamaan lähes kympin jostain lonkerosta. Onkohan siellä jotain kultahippuja joukossa?
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä tuolla rahalla 10 raksaukkoa on vuoden töissä sivukuluineenkin.

Melko kalliilta kuulostaa kun peilaa vaikka omakotitalon hintaan.
Onko tuo kallista? 500 000€ on toki paljon rahaa, mutta kun tuo voi pitää sisällään vaikka mitä pelkän ympyrän lisäksi, kaapeleiden siirtoa, viemäreiden siirtoa, etc muun tekniikan siirtoa. Valaituskuksen uudelleen sijoittelua, väliaikaiset liikenneratkaisut jne..toihan saattaa olla myös kovin halpa hinta,
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meilläkin tehdään tuohon keskustaan liikenneympyrää ja onhan siinä vaikka mitä vaiheita, kun samalla kuitenkin liikenteen pitää rullata. Puoli milliä ei kuulosta aivan tolkuttomalta, kun tuota on tässä kevään jo liki päivittäin seurannut.
 
Turussa, Tiirikkala - nimisessä ravintolassa joku Helsinki-merkkinen karpalolonkero 0,33 dl 9,50€. (siis taulussa, en ostanut). Aika ihmeellistä tavaraa pitäisi olla, että suostuisin maksamaan lähes kympin jostain lonkerosta. Onkohan siellä jotain kultahippuja joukossa?

Mitäs ihmeellistä siinä on? Maksaahan ihmiset tietyistä automerkeistäkin enemmän, mikä on yhtä absurdia. Välillä ihmetyttää joidenkin ihmisten realiteettien täydellinen puute - olen Suomen varmasti keskeisimmällä paikalla töissä, jossa puolen litran tuoppi maksaa 6.60. Mielestäni tuo on aivan kohtuullinen hinta, mutta moni (usein ei pääkaupunkiseudulta kotoisin olevat) saattaa vinkua asiasta. Menkää Tallinnaan saatanan köyhät!
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lisäksi yksi 50 tonnia saadaan helposti palamaan siihen ympyrän keskikoristeeseen. Pitäähän niiden nyt olla näyttävämpiä kuin vaikkapa naapurikunnassa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Lisäksi yksi 50 tonnia saadaan helposti palamaan siihen ympyrän keskikoristeeseen. Pitäähän niiden nyt olla näyttävämpiä kuin vaikkapa naapurikunnassa.
Ainakin Ylöjärvellä on noihin keskikoristeisiin poltettu aika huolella fyffeä. Näyttävyyteen en ota sen kummempaa kantaa...
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän tuo nopeasti ajateltuna kalliilta liikenneympyrältä kuulostaa, mutta tosiaan ei voi tietää mitä kaikkea tekniikkaa ja järjestelmiä on jouduttu ympyrän takia laittamaan uuteen uskoon.

Ympyrän koko ja kaikki mahdollisesti urakkaan kuuluvat eri järjestelmät (hulevesi- ja jätevesiviemärit, vesijohdot, kaapeloinnit yms) nostavat urakan hinnan nopeasti kalliiksikin. Mutta siltikin tuohon hintaan olen kuullut toteutettaneen huomattavasti isompiakin hankkeita kuin liikenneympyrä.

Liikenneympyrän keskelle tuleva "taideteos" lienee nykyisen trendin mukaisesti kallein yksittäinen siivu ja vie budjetista kohtalaisen ison osan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä on yksi "edullinen" liikenneympyrän koriste. Kunnan onneksi itse patruuna oli hövelillä päällä ja kustansi lystin.
Marjut Joensuu Twitterissä: "#Tikkataulu liikenneympyrässä, hinta 350 000 €, #Piippo maksoi. #maamerkki #Lempäälä #Piipontikkataulutehdas http://t.co/Yq8BdwQ8oC"

Koristeet ovat kyllä mukavia, kun ne ovat usein juuri paikallisuuteen viittaavia, kuten Kalajoen 8-tien ympyröihin tehdyt hiekkadyynit, tai Nastolan ympyröistä löytyvät paikallisten teollisuusyritysten tuotteista tehdyt koristeet.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Pullotettua paineilmaa tarvii silloin tällöin tietokoneiden ja muiden elektroniikkavekottimien pölyjen puhalteluun. Hintaa vaan on yli kympin paikassa kuin paikassa. Vieressä hyllyssä on ties mitä litkuja samanlaisissa pulloissa josta ne tulevat ulos paineella, mutta hintaa murto-osan. Mikä siinä pelkän ilman paineistamisessa oikein maksaa niin paljon? Missaanko nyt jotain, vai miksi jonkun aineen lisääminen pulloon vähentää merkittävästi hintaa? Kympillä siis ilmaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pullotettua paineilmaa tarvii silloin tällöin tietokoneiden ja muiden elektroniikkavekottimien pölyjen puhalteluun. Hintaa vaan on yli kympin paikassa kuin paikassa. Vieressä hyllyssä on ties mitä litkuja samanlaisissa pulloissa josta ne tulevat ulos paineella, mutta hintaa murto-osan. Mikä siinä pelkän ilman paineistamisessa oikein maksaa niin paljon? Missaanko nyt jotain, vai miksi jonkun aineen lisääminen pulloon vähentää merkittävästi hintaa? Kympillä siis ilmaa.
Kannattanee hommata kompressori, sitten saa ilmaa ja halvalla. Lisäksi voi tehdä legendaarisen ja antaa toiselle jonkun tangon käsiin, lasit silmille ja puhaltaa naamaan ja käskee päristä kuin moottoripyörällä. Autenttisuus huipussaan. Tulipas juntti ja lapsellinen olo, ei paha.

Noi taideteoksien hinnat on kyllä ainakin alekirjoittaneelle aivan käsittämättömiä. No onneksi joku köyhä taiteilija tienaa niillä sen verran mukavasti, ettei tarvitse heti lähteä hakemaan lisää rahaa sossusta. Kiva heille.

Minulle kalleinta on kahvi ja sen hinta kun tuntuu vain nousevan, enkä nyt siis tarkoita marketista ostettavaa pakattua kahvia, vaan sitä kun joku sen viitsii lappaa siihen johonkin mokkamasteriin ja sitten lyödä pahvikuppiin. Siinä ei riistolla ole mitään rajaa. Enkä nyt tarkoita sillä, että minulle se olisi iso asia maksaako se euron vai kaksi taloudellisesti. Minulla ei vain luonto kestä, kahvi on vahvasti päässyt ihon alle. Tosin lienee mainittuna tässä ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Liikenneympyrä on pala kakkua siihen verrattuna kun meille espooseen piti saada kaksi miljardia maksava tapparan oranssin värinen sukellusjuna, nimenomaan kulkemaan vielä meren pohjassa.
Ensinnäkin. Meneekö enää tälläisiä ihmismassoja helsingin ahtaaseen keskustaan joka ei enää paljon nykyisestä laajene.
Toiseksi. Lähdettiin korjaamaan asiaa joka ei ole pielessä, eli Länsiväylä oli yksi sujuvimmistä julkisenliikenteenväylistä kun monet dösät posotti sitä melko suoraan ytimeen asti ilman suuria kiertoajeluita. Nyt loppuu nämä hienosti toimineet dösälinjat ja kaikki etelä-espoon dösät syöttää vain metroasemille tai juna-asemille, ja suurin osa julkisenliikenteen käyttäjistä joutuu vaihtamaan välinettä mentäessä stadiin kun ennen pääsi suoraan dösällä joka haki kotikulmilta. Tästäkö hyvästä maksetaan veroja. Tämän sukellusjunan lopullinen hinta kaksi miljardia, ei vittu. Ja kruunataan tämä kaikki vielä noin 300 miljoonaa maksavalla Raide-Jokerilla, josta itse asiassa on kyllä enemmän hyötyä kuin Länsiväylää nuolevalla metron turhakkeella.

_
 
Viimeksi muokattu:

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä on yksi "edullinen" liikenneympyrän koriste. Kunnan onneksi itse patruuna oli hövelillä päällä ja kustansi lystin.
Marjut Joensuu Twitterissä: "#Tikkataulu liikenneympyrässä, hinta 350 000 €, #Piippo maksoi. #maamerkki #Lempäälä #Piipontikkataulutehdas http://t.co/Yq8BdwQ8oC"

Koristeet ovat kyllä mukavia, kun ne ovat usein juuri paikallisuuteen viittaavia, kuten Kalajoen 8-tien ympyröihin tehdyt hiekkadyynit, tai Nastolan ympyröistä löytyvät paikallisten teollisuusyritysten tuotteista tehdyt koristeet.

Tästä olin tulossa kirjoittamaan. Moni lempääläläinen pahoitti tästä mielensä. Piipon olisi pitänyt lahjoittaa rahat vanhustyöhön, lapsille tai veteraaneille. Väärin lahjoitettu.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Piippo laittoi mieluummin fyffet aika saatanan isoon mainokseen. Olisi toki saanut positiivista mainosta sijoittamalla vanhuksiin tai vastaavaan, mutta se olisi äkkiä unohtunut. Tuo näkyy pitkään ja kauas.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pariston vaihto kelloon; 51,50€. Mitä helvettiä? Jonkinlaista kyselyä kyllä pakko laittaa, kun kellokin oli vasta vuoden vanha, koska kalliiksi tulee muuten pidemmässä juoksussa.

Mitähän helvettiä, vein kellon tänään paristonvaihtoon samaan paikkaan jo valmiiksi vittuuntuneena, mutta nyt proseduuri onnistui ihan paikan päällä 10€ hintaan ja parissa minuutissa. Viimeeksi siis kello lähtettiin valmistajalle asti tuolla reilun viidenkympin huokealla kustannuksella.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tässä on yksi "edullinen" liikenneympyrän koriste. Kunnan onneksi itse patruuna oli hövelillä päällä ja kustansi lystin.
Marjut Joensuu Twitterissä: "#Tikkataulu liikenneympyrässä, hinta 350 000 €, #Piippo maksoi. #maamerkki #Lempäälä #Piipontikkataulutehdas http://t.co/Yq8BdwQ8oC"

Koristeet ovat kyllä mukavia, kun ne ovat usein juuri paikallisuuteen viittaavia, kuten Kalajoen 8-tien ympyröihin tehdyt hiekkadyynit, tai Nastolan ympyröistä löytyvät paikallisten teollisuusyritysten tuotteista tehdyt koristeet.

Joo nämä Nastolan (=Lahden) koristeet on ihan sieltä ja syvältä - vaarantavat kaiken lisäksi liikenneturvallisuuttakin. Mutta ei, piti vaan oikein kaksi niitä sinne laittaa. :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös