Kallista... elämä on!

  • 625 701
  • 2 490

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ovet eivät ole aivan siinä mainosten "äärirajoilla", mutta muutakaan selitystä ei tule mieleen ja mahdollisuus erehtyä on varsin suuri. Pari denaa tuohon Alepan oven eteen seisomaan, oma keskittyminen vähän muualle ja voilá, Siwassa ollaan vahingossa.

Sen muistan, että pari, sanotaanko nuorempaa, denaa kyllä oli ovien edessä :D En mä mene varmaksi sanomaan oliko se sitten alepa vai siwa vai mikä, hinnat vitutti silti. Kaupunkitietämys on niin hakusessa, että en halvempaa jaksanut etsiä, kun aattelin juoda vaan pari hotellihuoneessa, kun ei ollut oikeastaan rahaa tehdä muuta. Kaverin häiden vuoksi oltiin muutenkin paikalla.

Taksimatkalla, kun tultiin hääpaikalta takaisin hotellille, niin kello taisi olla jotain kahden pintaan aamuyöstä. Mietin, että nyt tulee kyllä kallis reissu, kun tähän aikaan mennään taksilla viikonloppuna ja kilometrikaupalla on matkaa hotelille. Ei jumalauta, taksin hinta oli noin saman verran mitä Porissa, jos menet keskustasta kämpille, eli noin 4km. Helsingissä vaan matka taisi olla siinä 10-12km tienoilla.

Tietty asumiskustannukset Helsingissä on ihan omissa sfääreissään, mutta liikkumisen helppous oli oikeasti upea asia pääkaupungissamme. Jos sinne muuttaa haluaisin, niin töitä saisi lähes varmasti, koska omalla alalla Helsingissä taitaa olla vaihtuvuus henkilöstössä melkein joka firmalla 200% vuositasolla! Emäntää ei kyllä sinne juuri tuon asumisen kalleuden vuoksi saa ja hänen työllistymisensä olisikin vähän hankalampaa.

Joo, tämä lähtee jo aika komeasti sivuraiteille. Mutta oli perkeleen kallista kaljaa! Haista vittu sinä ryöstökapitalisti, heikko-osaisten kyykyttäjä yritys, mikä sitten ikinä olitkin nimeltäsi!
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Joo, tämä lähtee jo aika komeasti sivuraiteille. Mutta oli perkeleen kallista kaljaa! Haista vittu sinä ryöstökapitalisti, heikko-osaisten kyykyttäjä yritys, mikä sitten ikinä olitkin nimeltäsi!

Kuukauden jo melkein vanha, mutta empiirinen tutkimus täytyy suorittaa huolella. Useamman Helsingin Alepan olen läpi käynyt ja normikoffeja en ole nähnyt yli euron hintaan. Sen sijaan tässä jokunen päivä takaperin Ruoholahden S-Marketissa silmiin osui Koff III Lite. Hinta oli kympin paremmalla puolella ja ulkoisesti (pakkaus, tölkki itsessään) tuote oli niin lähellä "peruskoffia", että nuo voisivat jo ihan vahingossakin tulla mukaan. Alkon 0,5L tölkki on jo selkeämmin tästä kaupan 0,33 versiosta poikkeava ulkonäkönsä puolesta ja litrahinta Alkon versiolla on 5,08e/L. Makua en ole itse testannut (ja onko tuota nyt siinä normissakaan...) joten niiltä osin olen nettikirjoittelun varassa. Näiden mukaan maussa tuskin huomaa mitään suurempaa eroa.

Tämä voisi kyllä selittää muutamien palstaveljien hirmuhinnat, ehkäpä jopa Siwaa paremmin. Täytyy siis nykyään olla tarkkana jopa bulkkioluita ostaessa, tiedä milloin kouraan tarttuu ylihintainen lite ihan vahingossa ja huomaamatta.
Ja ketjua mukaillen, on muuten saatanan kallis tuote. Voisi kuvitella, että näitä 30% vähemmän kaloreita sisältäviä bissejä voitaisiin jopa tukea veropolitiikalla. Tuskin se nyt ainakaan ihmisten terveydentilaa parantaa, että alkoholin päälle vedetään vielä tukevat kalorit päälle. Vaikka nuo eivät varsinaisesti laihdutustuotteita ole lite-versioinakaan, niin ehkä sille 6päckin illassa tissuttelevalle olisi kuitenkin terveellisempää vetäistä litenä kuin normina. Nykyisellään tuossa on 3-4 kertainen hintaero haitallisemman hyväksi, mikä on jo saunakaljoja useampaa ostaessa merkittävä ero. Panimon kannalta ymmärrän miksi hintaero on näin päin, mutta... Niin, ehkä tilannetta olisi syytä miettiä seuraavan kerran alkoholiveroista väännettäessä.
 

sputnik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Kallista elämä on Stiga ajettavaan ruohonleikkuriin ketju vetopuolelle maksaisi 79 euroa paikallisessa urheilutarvikeliikkeessä (ainut merkin edustaja paikkakunnalla) onneksi sain vinkin paikallisesta monialayrityksestä mikä myy teollisuuden varaosia, samanvahvuinen ketju metritavarana maksoi 6,80. Onpahan tuolla "alkuperäis" varaosalla kate kohdallaan.
 
Ns. force majeur -tilanteesta johtuen jouduin hiljattain leikkauttamaan hiukseni (ihan perus miesten hiustenleikkuu, n. 20 minuuttia) "missä sattuu" ilman ajanvarausta, hinta 42 e.

Tällä viikolla sitten taas tutussa ja turvallisessa paikassa, ilman ajanvarausta, 10e. Ja luonnollisesti lopputulos tässä jälkimmäisessä selvästi parempi.
 
Tuet siis harmaata taloutta??

Kysymys ei ole mulle, mutta maksatko sinä mielellään yli kolminkertaisen hinnan täysin samasta palvelusta? Isänmaallisuuttasi? Luulin, että opettajilla on paskat palkat. Kalliossa 100 m säteellä on kaksi parturia, joiden hinnat on 10 euroa ja 32 euroa. En todellakaan pode huonoa omaatuntoa käyttäessäni ensin mainittua. Eikä ole minun asia kuluttajana valvoa, maksaako yrittäjä X verot asianmukaisesti. Ostan myös brenkun netistä, koska teen siinä selvää säästöä. Verorahat menee toki Saksaan, mutta tästä saa Suomi syyttää verotuspolitiikkaansa.

Tässä pari havainnollistavaa hintavertailua juuri brenkun osalta:

Hendrick's Gin - Alko 46,00/Gourmondo 29,90
Bowmore Darkest 15 Year Single Malt - Alko 71,90/Gourmondo 57,90
Paulaner Hefe-Weissbier Alko - 3,75/Gourmondo 1,49
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysymys ei ole mulle, mutta maksatko sinä mielellään yli kolminkertaisen hinnan täysin samasta palvelusta? Isänmaallisuuttasi? Luulin, että opettajila on paskat palkat. Kalliossa 100 m säteellä on kaksi parturia, joiden hinnat on 10 euroa ja 32 euroa. En todellakaan pode huonoa omaatuntoa käyttäessäni ensin mainittua...


Jokaisella on oma moraalinsa. Minun talouttani ei kaada se, että maksan hieman yli kympin enemmän rehelliselle parturille tai ostan juomani alkoholin Alkosta.
 
Ja sanomattakin on selvää, että tuossa 10 euron parturissa kolme jantteria leikkaa hiuksia aamusta iltaan, niin että tupa on koko päivän täynnä. Volyymi on täysin eri kuin tuossa toisessa ketjuun kuuluvassa, jossa kaksi pissistä vuorottelee niin, että toinen leikkaa asiakasta ja toinen selaa facebookia/juo kahvia, kun samalla kolme asiakasta jonottaa leikkausta.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ns. force majeur -tilanteesta johtuen jouduin hiljattain leikkauttamaan hiukseni (ihan perus miesten hiustenleikkuu, n. 20 minuuttia) "missä sattuu" ilman ajanvarausta, hinta 42 e.

Tällä viikolla sitten taas tutussa ja turvallisessa paikassa, ilman ajanvarausta, 10e. Ja luonnollisesti lopputulos tässä jälkimmäisessä selvästi parempi.

Ihan oikeesti 42€ hiusten leikkaamisesta? :O
Itse olisin etsinyt jonkun toisen paikan hiusteni leikkauttamiseen.

Suomessa tuntuu toi hiustenleikkaaminen olevan muutenkin todella kallista ainakin, kun sitä vertaa niihin hintoihin mitä Melbournessa Australiassa oli, Lähes tulkoon joka paikassa pääsi parturiin 15 AUD ja 10 AUD oli enemmän kuin vakiohinta ja jopa alle sen pääsi riippumatta siitä oliko kaupungin keskustassa tai laitakaupungilla tai ostoskeskuksessa. 10 AUD oli noin 2kk sitten about 7,4€.
 

Pekkis

Jäsen

Jokaisella on oma moraalinsa. Minun talouttani ei kaada se, että maksan hieman yli kympin enemmän rehelliselle parturille tai ostan juomani alkoholin Alkosta.

Täysin samaa mieltä. Minä käyn parturissa mikä maksaa 31 egee kerta. Ihan kotini vieressä eräs kotona leikkaava rouva vetää puolet halvemmalla, mutta veti ensimmäisen ja viimeisen käyntini täysin vihkoon. Tässä kalliimmassa paikassa saan pesun ja päähieronnan samaan hintaan. Tuoli myös samalla selkääni hieroskelee. Työn jälkeen on aina tyytyväinen fiilis.

Jykevät juomani ostan Alkosta, nytkin työn alla on kolme paikallisen Alkon asiantuntijan suosittelemaa kotimaista erikoisolutta. Kaksi hoidettu ja tyytyväinen ollut tähän asti.

Näin kun Suomen talous taas vaihteeksi sukeltaa huolella, niin liian vähälle huomiolle on jäänyt se tosiseikka, että kun jokainen suomalainen ostaa suomalaisia tuotteita 10 eurolla kuukaudessa enemmän, niin se tekee sen 10 000 työpaikkaa lisää. Minulle tämä on tärkeä juttu, ja tällainen on myös minunkin moraalini!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sä olet rahamiehiä. Kaikki ei välttämättä ole, sekin pitää tässä ymmärtää.

Jos ei ole rahamiehiä, silloin kannattaa nimenomaan tukea niitä yrittäjiä, jotka hoitavat veronsa ja muut velvoitteensa säntillisesti. Rehelliset veronmaksajat mahdollistavat suomalaisen hyvinvointivaltion, jossa myös me, ei-rahamiehet pärjätään.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Siis paljonko noiden partureiden hinnat noin normaalisti ovat?

Itse olen käynyt samassa paikassa leikkuuttamassa hiukseni n. 10 vuotta ja kyllä se hinta joka kerta on kohonnut päälle 20 euron. En siis aja mitään kaljua, vaan hiukset tosiaan leikataan. Olen luullut, että maksamani 22 euroa on halpa, mutta ilmeisesti näin ei siis ole?

Kaiken lisäksi normaalihinta on jotain 25 euroa, mutta olen jo niin monta vuotta samassa paikassa käynyt niin olen mitä ilmeisemmin saanut jonkinlaisen kantisalennuksen. Tai sitten hinnasto ei ole ajan tasalla. Olen vain päätynyt uskomaan tuota ensimmäistä vaihtoehtoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis paljonko noiden partureiden hinnat noin normaalisti ovat?

Itse olen käynyt samassa paikassa leikkuuttamassa hiukseni n. 10 vuotta ja kyllä se hinta joka kerta on kohonnut päälle 20 euron. En siis aja mitään kaljua, vaan hiukset tosiaan leikataan. Olen luullut, että maksamani 22 euroa on halpa, mutta ilmeisesti näin ei siis ole?

Kaiken lisäksi normaalihinta on jotain 25 euroa, mutta olen jo niin monta vuotta samassa paikassa käynyt niin olen mitä ilmeisemmin saanut jonkinlaisen kantisalennuksen. Tai sitten hinnasto ei ole ajan tasalla. Olen vain päätynyt uskomaan tuota ensimmäistä vaihtoehtoa.

Olen käynyt samalla parturilla yli 30 vuotta, maksan tällä hetkellä 22 euroa per leikkaus. Hinta on halpa pitkän asiakassuhteen takia.
 
Tuo neljänkymmenenkahden euron hinta tuli ilmi tosiaan siinä vaiheessa kun olin tiskillä kaivamassa lompakosta sitä 25 euroa. Ei oikein voinut kuin naureskellen maksaa. 25 euroa varmaankin on aika lähellä keskimääräistä hintaa täälläpäin. Tuo kympin parturi on ns. minuuttiparturi, jossa veloitus on euron minuutilta. Vuosikausia kun kävin kahden kympin parturissa, joka sekin on keskimääräistä edullisempi, ihmetytti ja vitutti kun sitä fledaa piti aina hinkata sen puoli tuntia. Parempaa jälkeä siihenkin nähden tekee tämä nykyinen mesta, joka tosiaan perustaa bisneksensä siihen volyymiin. Eipä ole tullut mieleenkään, etteivät siitä veroja maksaisi. Aivan taatusti maksavat ihan normaalisti. Ymmärtävät vain asiakkaidensa tarpeita paremmin kuin monet muut ja ovat luoneet loistavan bisneksen. Toki onhan se varmaan työntekijöille raskaampaa kun on pieni paine saada tehokkaasti aikaan eikä saa rauhassa jutella sienireissuista tai koiran ulkoilutuksista samalla kun hinkkaa niitä kiehkuroita milli kerrallaan omaan verkkaiseen tahtiin.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turussa ravintola Sevillassa 24 cl valkoviiniä 15€. Meinasin pudota perseelleni hinnan kuullessani, mutta järkytyksestä huolimatta en enää kehdannut perua tilaustani. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että lähikuppilassani Cup 'n' Pintissä samaan hintaan saa PULLOLLISEN viiniä. Turha täällä on vikistä, köyhälle kaikki on kallista.
 
Turussa ravintola Sevillassa 24 cl valkoviiniä 15€. Meinasin pudota perseelleni hinnan kuullessani, mutta järkytyksestä huolimatta en enää kehdannut perua tilaustani. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että lähikuppilassani Cup 'n' Pintissä samaan hintaan saa PULLOLLISEN viiniä. Turha täällä on vikistä, köyhälle kaikki on kallista.

Aika harvassa paikassa Helsingissä saa 12 cl viiniä alle 6 euron, joten ei tuossa sinänsä ole mitään ihmeellistä. Alkoholivero on ihana juttu. Toki jotain kyykkyviinien kyykkyviiniä voi saada tarjouksessa 15 eurolla pullo.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Että osaa olla deodorantti Suomessa kallista. Yleensä olen ostanut dödöni ulkomaanmatkojen ja laivareissujen yhteydessä, mutta nyt ei ole kumpiakaan vähään aikaan ollut eikä ole vähään aikaan tiedossakaan niin ajattelin ostaa ihan kotikaupungista. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta pitäähän sitä lisää saada kun vanhat loppuu.

Hugo Boss Deodaorant Stickit Sokoksella 32€! Jäi ostamatta. Näköjään oluiden ja vaatteiden lisäksi deodorantit tulee jatkossa ostettua verkkokaupoista. Heti pienellä googlailulla löytyi pari kauppaa josta saa saman tuotteen n. 20 eurolla. Hyvä Suomi!
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Hyvä pointsi VTVH:lla. Mä en ole edes ikinä ostanut dödöjä tai hajusteita Suomesta, kun aina tulee ostettua niitä reissun päältä joko joltain risteilyltä tai sitten joltain lentokentältä. Noita mainitsemiasi Bossin dödö-stickejä (ja muitakin merkkejä / malleja) saa yleensä esim. Siljan laivoilta 19,90e / kpl ja kolme kahden hinnalla. Aika iso ero on kyllä 13e vs 32e, tosin vanhan viisauden mukaanhan köyhälle kaikki on kallista.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Hyvä pointsi VTVH:lla. Mä en ole edes ikinä ostanut dödöjä tai hajusteita Suomesta, kun aina tulee ostettua niitä reissun päältä joko joltain risteilyltä tai sitten joltain lentokentältä. Noita mainitsemiasi Bossin dödö-stickejä (ja muitakin merkkejä / malleja) saa yleensä esim. Siljan laivoilta 19,90e / kpl ja kolme kahden hinnalla. Aika iso ero on kyllä 13e vs 32e, tosin vanhan viisauden mukaanhan köyhälle kaikki on kallista.

Mä ostan dödöni nykyään Tukkimiehen Hulluita Päiviltä (varmaan Sokoksen 3+1-päivillä sama homma), kun siellä on aina valikoima Bossin ja Calvin Kleinin dödöjä 13-14€:lla. Eivät tietenkään ole tuoreimpia "malleja" mutta eipä sillä nyt niin väliä mulle ole ollut. Parfyymit ja muijien shampoot tilailen yleensä Briteistä. Esimerkkinä tarjouksessa Suomessa joku muijan käyttämä shampoo+hoitoainesetti min 40€ ja englantilaisesta nettikaupasta tosiaan viimeksi yhteensä 68€ kolme samanlaista settiä postikuluineen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös