Kallista... elämä on!

  • 625 218
  • 2 482

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kai se pellen puujalkojen valmistusmateriaali vaikuttaa myös pallojen hintaan?

Olikohan höylättyä vai tuppeensahattua?


Hifistelyt suotakoon niille, ketkä siitä saa kiksejä. Mutta ei sitä ole pakko tavallisen pulliaisen edes ymmärtää. Tämä kaiutinpiuha kun tuli vastaan, niin piti googlettaa ihan vaan sen takia, että varmistuu ettei kyseessä ole mikään pila. Tästä voi kai joka tapauksessa sanoa, että on kallista.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kai se pellen puujalkojen valmistusmateriaali vaikuttaa myös pallojen hintaan?

Varmasti nuo puujalat on kaiken pahan alku. Minä olen joskus nähnyt näitä pellejä, jotka lapsille vääntävät ilmapallosoiroistaan kissoja, koiria ja kirahveja, eikä koskaan ole maksanut mitään. Mutta näillä pelleillä ei olekaan ollut puujalkoja. Kyllä minunkin mielestäni kolme euroa pennin pallosta on aikamoista pelleilyä.

Vitun pelle.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Oletteko muuten käyneet viime aikoina Oslon Gardermoenin lentoasemalla ja jos olette niin mitä mieltä olitte Gardermoenin hintatasosta ?
Jos kotimainen kenttä on kahvikupin hinnassa tai oluttuopin hinnassa pelle, niin Gardemoen on vastaavissa pelle puujaloilla.

AInoa hyvä puoli,jos vaihto kotiinpäin on tuolla, on kun saa tehdä ostokset tax-freenä. AInakin konjakki ja viskivalikoimat ovat ihan ok.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän noilla markkinoilla ja kansanjuhlissa lapsiperheitä houkutellaan useinkin "lapsille ilmapalloja" sloganilla ja silloin pointtina on toki niiden jakaminen ilmaiseksi. Ehkä näissä tapauksissa pelle saa korvauksensa suoraan järjestäjältä tai kollektiivisesti varsinaisesten myyntikojujen pitäjiltä tms.

Yhtä usein pellejen palloeläimet ovat periaatteessa "ilmaisia", mutta punanenä saattaa vihjaista vanhemmille jonkun kolikon sujauttamisesta omatunnon mukaan. Tällaisiin olen törmännyt ainakin kauppakeskuksissa.

EU-standardi tuo hinta ei ainakaan ole. Madridissa näitä palloja tekevät mikkihiiret ja olikohan se hinta euron vai kaksi. Laatu oli kyllä heikko, sillä pallot poksahtivat itsekseen. Pallokorva toi sentään maksutta uuden tilalle, kun näki tuotoksensa särkyvän ja säikäyttävän yksivuotiaan.

Maksulliset ilmapallot ovat tuttuja ennen kaikkea vapusta ja täytyy kyllä sanoa, että niiden sarjakuvahahmojen muotoiset foliopallot ovat riistohinnoissa. Parikymppiä taitaa olla jo pyynti ja pienestäkin yli kympin.

No mut anyway, pakko todeta loppukaneetiksi, että v**tu se myyjä oli pelle!
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pellegate. Sinällään tämä on ollut hyvä keskustelunavaus tuotteiden hinnoittelusta ja siitä, kuinka monet eivät tunnu ymmärtävän, että tuotteen hinta ei muodostu vain raaka-aineiden hinnasta vaan aika paljon muustakin...

Kahvilaesimerkki oli hyvä. Yksinkertaistetussa esimerkissä kahvilassa on yksi myyjä ja yrittäjä itse, joka toimii myös leipurina. Myytävänä kolme tuotetta, kahvi, vesi ja itsetehty pulla. Näiden myynnillä pitäisi siis yrittäjän maksaa

-tilavuokra
-myyjän palkka sivukuluineen
-oma palkka sivukuluineen
-voitto toiminnan kehittämiseen/laajentamiseen/omaan taskuun
-sähkölasku
-vesimaksu
-nettimaksu (kortinlukijaa varten)
-raaka-aineet (kahvinpavut, maito, pullahiiva, jauhot, rasva, sokeri yms.)
-laitteet (kahvinkeitin, kahvimylly, kylmälaitteet, leivonnassa käytetyt laitteet, -kassakone, kortinlukija)
-laitteiden huolto ja korjaukset
-kalusteet (pöydät, tuolit, myyntitiski, mahd. koristeet, hyllyt, kaapit jne.)
-myyntiluvat, sertifikaatit tms.
-mainostaminen

Tuossa nyt muutama tärkein kohta.

Näiden räknäysten jälkeen kahvilanpitäjällä on vuoden kulut. Ja yksi tapa hinnoitella kahvi, pulla ja vesi on se, että ennustetaan kysyntä (arkisin 50 asiakasta/pvä (jokainen ottaa kahvin ja joka toinen pullan), lauantaisin 30/pvä (jokainen ottaa sekä kahvin että pullan), juhlapyhät ja hiljainen sesonkin tästä pois) ja jaetaan kustannukset tällä vuoden kokonaisvolyymilla. Esimerkkilaskelmassa kahvin vuosikysyntä on

48 vko x (5 x 50 + 1 x 30) = 13 440 kuppia. Pullaa menee 7 440 kappaletta ja vettä (oletuksella, että joka kolmas kahvin tilaaja juo vettä) kuluu 4 480 lasillista. Jos halutaan oikein yksinkertaistaa, myytävissä olevien tuotteiden yhteisvolyymi on 25 360 kpl vuodessa. Pelkkien palkkojen (oletuksena, että myyjä saa 1500 e kuussa brutto ja omistaja tyytyy 2000 euroon) kattaminen tarkoittaa n. 2,5 euron keskihintaa tuotteesta riippumatta. Ja kun ei vedestä Suomessa ole tapana maksaa, hintapaine siirtyy kahviin ja pullaan, joiden keskihinta pompsahtaisi jo 3 euroon. Ja mukana ei ole vielä edes tilavuokraa, raaka-aineita, laitteiden ja kalusteiden poistoja jne...

Eikä varsinkaan sitä KATETTA. Okei, noin pienellä kysynnällä varmaan fiksuinta on tehdä kaikki itse: toimia myyjänä, leipurina ja toimarina. Samalla kannattaisi ottaa karkkipusseja, limupulloja yms. myyntiin.

Esimerkkilaskelman tekeminen oli hauskaa vaihtelua. Ikävä kyllä musta tuntuu siltä, että aika moni yrittäjänalku ei laske kannattavuutta tarpeeksi tarkasti tai sitten laskee hyvin ruusunpunaisin värilasein. Kuinkahan monta "kivaa" kahvilaa ja "ihanaa" parturikampaamoa on kaatunut omaan mahdottomuuteensa?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö kukaan muka tunne kyseistä pelleä, että saataisiin kysyttyä tarkat katelaskelmat ja tämä mysteeri purettua ja perattua?
En tunne henkilökohtaisesti, mutta eiköhän mysteeri selviä näillä tiedoilla:

Puh: 0204 1990
Fax: 0204 1992.

Tai jos haluaa käydä paikan päällä kyselemässä:

Areenankuja 1
00240 Helsinki.
 
Kummallista että pellekeskustelu on keskittynyt ilmapallojen hintaan. Pöyristyttävämpää on mun mielestä että ilmapalloista pitää maksaa, monet pellet on tullut tavattua erilaisissa kekkereissä ja tivoleissa eikä ilmapallot ole koskaan maksaneet mitään. Toisaalta myyväthän mannetkin Metro-lehtiä stadissa joten kai se on vain todettava että maailma muuttuu. Koskakohan joulupukin sylissä istumisesta tulee maksullista? Milloin kaupan maistiaisista pitää tiputtaa kolikko kuppiin? Jonkunhan täytyy nekin kulut maksaa eikä voi olettaa että maistattajatäti tekee töitä hyvää hyvyyttään.

Edit: tänään bongattu K-kaupasta A le Coqin 8-pack hintaan 14,95€, aika kallista ja jäi hyllyyn. Paljonkohan maksaa 24 tölkin laatikko Virossa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kummallista että pellekeskustelu on keskittynyt ilmapallojen hintaan. Pöyristyttävämpää on mun mielestä että ilmapalloista pitää maksaa, monet pellet on tullut tavattua erilaisissa kekkereissä ja tivoleissa eikä ilmapallot ole koskaan maksaneet mitään. Toisaalta myyväthän mannetkin Metro-lehtiä stadissa joten kai se on vain todettava että maailma muuttuu. Koskakohan joulupukin sylissä istumisesta tulee maksullista? Milloin kaupan maistiaisista pitää tiputtaa kolikko kuppiin? Jonkunhan täytyy nekin kulut maksaa eikä voi olettaa että maistattajatäti tekee töitä hyvää hyvyyttään.

Tämä. Ei luulisi kovinkaan monella yrittäjällä olevan varaa vittuilla asiakkailleen. Ilmapallo pitää saada tavalla tai toisella ilmaiseksi. Se ei asiakasta kiinnosta miten se käytännössä toteutetaan. Jos ei siihen pysty, niin sitten on ehkä väärällä alalla tai muuta.

Aina muistuu mieleen eräs takavuosien helsinkiläinen terassinpitäjä missä vesi maksoi saman kuin olut. Syynä oli se, että vedenjuoja vie asiakaspaikan. Niin viekin, yleensä asiakkaat vievät asiakaspaikan.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Auton maahantuonti/rekisteröintikatsastus n.170 euroa. Ja tuo oli vielä suht edullinen katsastusasema. Mitään eroahan tuossa ei ole tavalliseen katsastukseen verrattuna paitsi silloin, jos katsastus on tehty ostomaassa alle puoli vuotta sitten. Tällöin ei suoriteta tavanomaista katsastusta ollenkaan, mutta hinta pysyy samana. Tulee muutamalle paperille aika kova kilohinta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kummallista että pellekeskustelu on keskittynyt ilmapallojen hintaan. Pöyristyttävämpää on mun mielestä että ilmapalloista pitää maksaa, monet pellet on tullut tavattua erilaisissa kekkereissä ja tivoleissa eikä ilmapallot ole koskaan maksaneet mitään. Toisaalta myyväthän mannetkin Metro-lehtiä stadissa joten kai se on vain todettava että maailma muuttuu. ?
Metro-lehden kustannukset maksetaan mainoksilla. Käykää siis vaalien alla hakemassa Persujen vaalipalloja ilmaiseksi, jos ilmapallojen hinta on niin iso ongelma. Sen sijaan Hesaria ei useimmista paikoista ilmaiseksi saa, vaikka ne Metrot ilmiaisia olisivatkin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vellu Savinainen maksaa parille parhaalle kaverilleen kummallekin reilut 2000€/kk, jotta lähtevät Vellun seuraksi Siperiaan. Eihän siellä yksin jaksa hengata.

Kallista, mutta Vellullahan on nyt varaa.:))
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ostin taannoin uuden talvitakin. Vähän jouduin venyttämään budjettia, kun 80 euroa oli yläraja ja takki maksoi 99,90 e. Ostin kumminkin. Mutta se alkuperäinen hinta. 409 EUROA! Kuka vittu maksaa tollasia hintoja talvitakista tai yleensäkään mistään vaatekappaleesta? Ei vissiin kukaan, koska hintaa oli laskettu pariinkin otteeseen. On vissiin joku oikein merkkimerkki, mutta hei, 409 euroa takista. Morjens. Tai eihän se ole kallista muuta kuin köyhälle.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Ostin taannoin uuden talvitakin. Vähän jouduin venyttämään budjettia, kun 80 euroa oli yläraja ja takki maksoi 99,90 e. Ostin kumminkin. Mutta se alkuperäinen hinta. 409 EUROA! Kuka vittu maksaa tollasia hintoja talvitakista tai yleensäkään mistään vaatekappaleesta? Ei vissiin kukaan, koska hintaa oli laskettu pariinkin otteeseen. On vissiin joku oikein merkkimerkki, mutta hei, 409 euroa takista. Morjens. Tai eihän se ole kallista muuta kuin köyhälle.

Ostin alkusyksystä n. 1.000,- euron trenssin ja koen tehneeni hyvät kaupat. Satasella saa satasen takin, tonnilla tonnin takin. Tarkoitan tällä sitä, että tuollainen hieman laadukkaampi takki varmasti kestää käyttöä huomattvasti paremmin. Ei siis nuhjaannu ensimmäisen pitokauden jälkeen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ostin alkusyksystä n. 1.000,- euron trenssin ja koen tehneeni hyvät kaupat. Satasella saa satasen takin, tonnilla tonnin takin.

Vilpitön ihmettelyni tonnin trenssille, mutta mikäs siinä, onnea hyvistä kaupoista. Niin ja tässä omassa tapauksessani satasella sai neljänsadan takin.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Vilpitön ihmettelyni tonnin trenssille, mutta mikäs siinä, onnea hyvistä kaupoista. Niin ja tässä omassa tapauksessani satasella sai neljänsadan takin.

Kiitos, on aika mukava heittää niskaan näin sateisena syksynä ulos lähdettäessä; pitää täydellisesti tuulta ja vettä sekä istuu precis.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos, on aika mukava heittää niskaan näin sateisena syksynä ulos lähdettäessä; pitää täydellisesti tuulta ja vettä sekä istuu precis.

Tosta tuli mieleen, kun sain entisestä duunista sellaisen Helly Hansenin, mikäs se nyt on, joku kuoritakki vissiin. Onhan siinä joo plotterifirman mainokset, mutta hillityt sellaiset. Pitää kanssa tuulta ja vettä ja sopii hyvin päälle. Vaan kun katsoin sen hinnan (tietenkin katsoin) netistä, niin hämmennyin siitäkin. Joku reilu satasen sellaisesta olisi joutunut pulittamaan. Hyvä syysrotsi se on, mutta enpä mä sitäkään olisi tuolla hinnalla kaupasta hakenut.

Tässähän tämä juuri nähdään, toiselle edullinen on toiselle sikakallis. Toki ymmärrän sen, että laatu maksaa, ei siinä mitään. Meikäläinen ostaa jatkossakin niitä semilaadukkaita ja mulle hyvänhintaisia vaatteita. Tuo ostamani talvitakki oli (käsittääkseni) joku laatumerkki, North jotain. Mutta ei mulle nuo valmistajat niin tärkeitä ole, kunhan koen saavani rahalle haluttua vastinetta.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ostin alkusyksystä n. 1.000,- euron trenssin ja koen tehneeni hyvät kaupat. Satasella saa satasen takin, tonnilla tonnin takin. Tarkoitan tällä sitä, että tuollainen hieman laadukkaampi takki varmasti kestää käyttöä huomattvasti paremmin. Ei siis nuhjaannu ensimmäisen pitokauden jälkeen.

Laitatko tänne linkkiä tuosta tonnin trenssistä. niin päästään kaikki yhdessä ihmettelemään tätä takkia. Tai edes jotaín tietoa, että pääsee netin syövereistä etsimään tietoa tästä koltusta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nopealla vilkaisulla Zalandosta löytyi 400 euron vastaava takki, naisille oli kalliimpiakin. Hyvännäköinen ja ryhdikäs oli tuokin jo. Jos pukeutuu päivittäin siististi esim. töiden vuoksi, ei mun mielestäni ole ollenkaan huono sijoitus laittaa rahaa kiinni laadukkaaseen vaatekappaleeseen, varsinkin kun tuo ei klassisena vaatteena vanhene samoin kuin joku katumuoti. Mulla ei ole tarvetta trenssille, eikä kyllä rahaakaan laadukkaaseen, mutta klassisen komea takki tuo on.

Mulla on jonkinmoinen murroskausi menossa. Töiden puolesta farkkutyyli riittää, ja se mulla on kantavana teemana edelleen, mutta vaatekaappiin on ilmestynyt yhä enemmän paitapuseroita ja neuleita. Ei kai lähestyvä 35 vuotta ole kuin numeroita, jos farkut ja t-paita tuntuu edelleen parhaalta, eihän?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vaatteiden kalleudesta. Kaikki on tosiaan suhteellista. Mielestäni tonni on trenssistä paljon, mutta jo 600 eurolla saa aidon Burberryn, tosin niissäkin haitari on sitten helposti 1500 euroon asti.
Vähän sama juttu kuin vaikka kauluspaidan tai puvun kanssa. Toiset menee Dressmannin puku päällä, toiset käyttää bespoke pukua ja kenkiä.
Jos katsoo vaikka mitä ns merkkikengät maksavat, heittämällä 150-200€ ja pohjat on liimattu kiinni, kestävät sen max pari vuotta kovassa käytössä. Kun sijoittamalla vaikka 300€ saa vaikka Brittiläiset Sandersin kengät mittojen mukaan, pohja ommeltu ja sen voi siis vaihtaa, istuvat hyvin ja huoltamalla kengät kestävät sen 10-15 vuotta.
Okei, toiset käyttävät pukua kerran vuodessa, toiset päivittäin. Itse joudun käyttämään usein, joten olen teettänyt puvut, liivin ja setin paitoja. Maksoihan se, mutta paidat ovat kymmenien pesujen jälkeenkin kuin uudet, puku istuu kuin hanska ja jos vartalo muuttuu, on puvussa joka saumassa monta senttiä tilaa laajentaa tai kaventaa.
 
Kyllähän hyvästä vaatteesta voi joutua maksamaan ja maksaakin mielellään. Minä voisin ihan mieluusti käyttää parin sadan tai vaikka viiden sadan euron talvitakkia jos sellainen sopiva jostain löytyisi, mutta kun ensimmäinen sopiva takki tuli vastaan vasta parin vuoden etsinnän jälkeen, eikä ollut ainoastaan sopiva vaan täydellinen, niin olihan se ostettava vaikka maksoikin puolitoista tonnia. Voi tuntua yksittäisostona kovalta ja useimpien mielestä jopa järjettömältä, mutta jos investoinnin jyvittää vaikka kolmelle vuodelle, niin esim. kuntosalin jäsenyyteen tai suosikkijoukkueen matseihin mestistv:ssä menee helposti enemmän rahaa.
 

scholl

Jäsen
Jos katsoo vaikka mitä ns merkkikengät maksavat, heittämällä 150-200€ ja pohjat on liimattu kiinni, kestävät sen max pari vuotta kovassa käytössä. Kun sijoittamalla vaikka 300€ saa vaikka Brittiläiset Sandersin kengät mittojen mukaan, pohja ommeltu ja sen voi siis vaihtaa, istuvat hyvin ja huoltamalla kengät kestävät sen 10-15 vuotta.

ei niin kovin kalliit merkkikengät, jos maksavat 150-200 euroa, mutta herää kysymys, kuka käyttää samoja kenkiä niin usein, että ne kestävät pari vuotta? Itse ainakin käytän hyvin harvoin samoja kenkiä. Ideahan vaatteissa ja kengissä on se, että niitä vaihdellaan. Mulla on osa kengistä sellaisia, joita olen käyttänyt ehkä pari kertaa vain. Se on hyvä homma aina välillä huomata, kun käy esim. kenkäkaapeilla, että ai niin mulla on tällaisetkin, onpas makeet, laitanpas huomenna. Toki välillä tulee innostuttua pitämään joitakin useammin, mutta jotenkin epäilyttävää se, että joku altistuisi niin kovalle käytölle, ettei se kestäisi kuin hetken.
 

scholl

Jäsen
Tosta tuli mieleen, kun sain entisestä duunista sellaisen Helly Hansenin, mikäs se nyt on, joku kuoritakki vissiin. Onhan siinä joo plotterifirman mainokset, mutta hillityt sellaiset. Pitää kanssa tuulta ja vettä ja sopii hyvin päälle. Vaan kun katsoin sen hinnan (tietenkin katsoin) netistä, niin hämmennyin siitäkin. Joku reilu satasen sellaisesta olisi joutunut pulittamaan. Hyvä syysrotsi se on, mutta enpä mä sitäkään olisi tuolla hinnalla kaupasta hakenut.

jos se on goretexiä tai jotain vastaavaa niin eiks ne yleensä maksa joku 500 ainakin. Minua epäilyttäisi hyvinkin paljon, jos joku takki maksaisi satasen. Ei nyt sentään mistään t-paidasta puhuta.

Sitä paitsi niihin vaatteisiin kuuluu tarina. Kerron yhden hyvän esimerkin. Ostin punaisen Duvetican sellaisen kevyttoppiksen. Siis sellaisen kiiltävän, joka on esim. Italiassa talvella must. No se maksaa vähän vähemmän kuin Moncler, siis toi maksoi kai vain 459€, mutta siinä on tarina taustalla. Ne ei tee mitään missään kaukoidässä tms. ja siinä kerrotaa tarkasti sekin tyyliin, missä ne linnut ovat tepastelleet ja mitä ruokaa syöneet, mistä ne höyhenet tulevat jne. Siis kun se takki tuli himaan niin siinä oli paksu kirjanen, joka kertoi siitä. Olin toki jo etukäteen asiaan tutustunut, mutta tällaiset asiat on jotenkin siistejä juttuja. Niistä voi sitten jutella esim. kun menee baariin kaljalle. Vaatekappaleista ja brändeihin liittyvistä tarinoista on hauska jutella ja kun joka jätkällä on Moncler tai tosikylmällä Canada Goose niin silloin sellainen "ei-jokajätkä" hakee jotain erikoisempaa, siistiä juttua.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
jos se on goretexiä tai jotain vastaavaa niin eiks ne yleensä maksa joku 500 ainakin. Minua epäilyttäisi hyvinkin paljon, jos joku takki maksaisi satasen. Ei nyt sentään mistään t-paidasta puhuta.
Materiaalina on HellyTech tjsp, eli olisko joku goretex -rippi. Pitää kumminkin tuulta ja vettä ja sehän riitää mulle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kenkiä, hyviä sellaisia käytetään tietysti mielellään vuoropäivinä tai vielä harvemmin, eli varaston täytyy olla kunnossa. Lepopäivinä kengät ovat seetripuisissa lepolesteissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös