Eikös nuo tule myyntiin jo joskus kesällä vai peräti keväällä? Eli varmasti iso osa ei vielä tiedä lomaansa tuolloin.
Olen itse useampana vuonna katsellut muutamaa kuukautta aiemmin ja hinnat yleensä sellaisia 350-700€ riippuen vuorosta. Ja monet vuorot on tuolloin jo loppuunmyyty. Vielä käytännössä tietenkin niin, että nuo kalliit ja loppuunmyydyt painottuu niille parhaille matkustuspäiville (mökkien vaihtopäivät huomioiden).
Sun täytyy vaan niiden myyntiin tullessa ostaa menopaluuliput jokaiselle mahdolliselle talvilomaviikolle. Nehän on helppo myydä eteenpäin. Ja kyllä nyt jokaiselta normitallaajalta pitää riittävän monta tonnin seteliä taskusta, että onnistuu.
Joskus ihmisiltä oikeasti unohtuu neuvoja jaellessa, että kaikilla meistä ei ole sitä mahdollisuutta, että ostetaan asioita 10kk etukäteen ja muutetaan suunnitelmia lennosta, kun loman ajankohta lopulta selviää. Sekin on arkipäivää ja todellisuutta, että kovin monelle se loman ajankohta tulee muualta annettuna eikä ennakkoon voi tietää kuin suunnilleen aikavälin, millä sen loman tulee olla.
Toki tässä päästään siihen, että pitääkö kaikilla olla yhtäläinen mahdollisuus päästä korkean sesongin aikaan pohjoisen hiihtokeskuksiin laskettelemaan? Ei varmaankaan, jos täyttä on niin junissa, hotelleissa, mökeissä, ravintoloissa kuin rinteissäkin myös näillä hinnoilla. Sekin on kuitenkin todellisuutta, että kaikilla ei ole varaa kaikkeen. Eikä kuulukaan olla. Näinpä toiset asiat ovat kalliimpia kuin toiset.
Mä olen lopulta todella iloinen siitä, että meidän suvussa ei koskaan ole ollut määräänsä enempää rahaa käytössä. Siis hyvin keskiluokkaista toki, mutta ei mitään ihmeellisyyksiä. Kun oltiin lapsia, kesälomat kierreltiin ympäri Suomen autolla ja aina yövyttiin teltassa. Hyvin riitti, että lähellä oli uimaranta ja joku leikkipaikka. Ja jos ei ollut, leikittiin sillä mitä käsiin sattui löytymään. Joitain satunnaisia kertoja saatettiin käydä ihan jopa ravintolassa syömässä, lähinnä pizzaa. Muuten käytettiin keittokatoksia. Mä olen ensimmäisen kerran yöpynyt oikeassa hotellissa yli 20-vuotiaana. Molemmat vanhemmat kävivät kyllä töissä, mutta maksoivat myös aika raskailla koroilla kahden asunnon lainaa, kun se huonompi skenaario kävi toteen.
Molempien puolten isovanhemmilla oli mökit, suunnilleen parin tunnin ajomatkan päässä. Toiseen tuli järvestä juokseva vesi, lämmitys hoidettiin padassa. Toiseen mökkiin ei tullut sitäkään, vaan juomavesi tuotiin viikon tarpeiksi kauempaa ja pesuvedeksi kelpasi sadevesitynnyrien sisältö. Voi sitä huudon määrää, kun kerran keksin hauskan jutun ja kävin kusemassa yhteen tynnyreistä. En tiedä kaadettiinko sitä vettä pois vai ajateltiinko, että pienestä pojasta ei niin paljon kuonaa irtoa, etteikö se tuollaiseen 200 litraan laimenisi riittävästi. Pointtina kuitenkin se, että kun on pienestä pitäen tottunut vähän askeettisempiin oloihin, kuitenkaan varsinaisesti köyhäilemättä tai liikaa nuukailematta, ja lomat ovat olleet todella kivoja ja mieleenpainuvia, niin ei sitä ole vanhempanakaan mitenkään kaivannut sitä, että pitää edes joka vuosi päästä ulkomaille (saati monta kertaa vuodessa) tai että aina pitäisi olla luksuslukaalit kaikilla mukavuuksilla. Toki jokaiselle oman fiiliksen ja maksukyvyn mukaan, en mä myöskään kellekään naureskele, jos kaipaa enemmän. Mutta jos rahat ei riitä lomailemaan high life -meiningillä sesonkiaikaan Suomessa tai muuallakaan, niin vaihtoehtoja onneksi löytyy. Niin Suomessa kuin muuallakin.