Kallista... elämä on!

  • 624 681
  • 2 482

lakimies

Jäsen
Viestin lähetti pavenro8
Kun tässä nyt on tuota Tampereen American Dineriä hehkutettu, niin täytyy antaa pienimuotoinen imperiumin vastaisku. AD on ihan jees paikka, ei siinä mitään, mutta Tammelasta löytyvä Pancho Villa hakkaa kyllä AD:n satanolla niin hinnoiltaan kuin purilaisiltaankin. Valikoima ei kyllä ole aivan yhtä laaja eikä sieltä saa Dr. Pepperiä, mutta muuten on sitten huomattavasti parempi. Esim. pienet hamppiateriat 6,5 €, eivätkä kyllä ole nimestään huolimatta turhan pieniä. Isomman nälän tappaja on sitten hinnaltaan 9-11 €. Ja listalta löytyy sitten muutakin kuin noita hampurilaisia. Suosittelen lämpimästi, enkä edes omista paikkaa.

Annan Pancho Villalle 10+ pistettä. Ihan jäätävä mesta!
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viime viikolla tuli mentyä pikkujouluihin tms. autolla. Jätin auton Tullintorin parkkihalliin ja noudin auton seuraavana päivänä. Auton säilyttäminen 14 tuntia sijainniltaan kaupungin huonoimmassa parkkihallissa maksoi 9 euroa. Kun ottaa huomioon vielä autonhakumatkaan tärväytyneen ajan (+bussimaksun) olisi todellakin kannattanut mennä taksilla.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Joulu tulee kukkarolle turkasen kalliiksi.. vielä saa rynnätä tekemään viimeisetkin ostokset jotka piti perinteisesti jättää viime tippaan.

Onko minun nyt siis taivuttava siihen uskoon että minun olisi sittenkin kannattanut aterioida siellä tampereen American Dinnerissä. Eräälle tamperelaiselle valittelin juuri kyseisen paikan hinnoista ja eikös hän kehunut syöneensä kyseisessä paikassa ja ylisti sen maasta taivaisiin = )

Tuntuu se vaan niin väärältä maksaa purilaisesta maltaita...
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Razzle
Nöösipoikana tuli joskus käytyä etelässä tyttöpaikassa ja tulipa tarjottua pikkuisen kallis pullo jotain juomaa paikalliselle kevytkenkäisellä... olisikohan ollut suomen rahassa joku 450mk ... Hitto että korpesi...
Tyhmyydestä ja kokemattomuudesta sakotetaan :-)

Itse maksoin viime talvena Düsseldorfissa kolme sataa euroa siitä, että tyttö avasi pari mun paidan nappia ja parin minuutin päästä valot tuli päälle ja joku muija tuli ilmoittamaan, että paikka on suljettu. Se oli hiljaisena viihdeiltana ilmeisesti ainoa paikka, joka oli enää auki ja kadulta meidät saatiin sisään houkuteltua (oltiin aika hyvissä promilleissa) ja sitten jotkut Jekaterinburgin naiset saivat vielä houkuteltua maksamaan siitä, että pääsee verhon taakse istumaan, jossa tosiaan rahalla sai vain pari omaa nappia auki.

SE OLI KALLISTA!!!
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ostimme joulukuusen hintaan 20€. On tullut noille puillekin hintaa sitten viime näkemän. Markka-aikana sai kuusen vielä viidellä kympilla ja nyt menee vähintään 120 mummoa. Oli kaiken lisäksi vielä vissiin aika edullinen kuusi, vaimokkeen veljen perhe osti aivan tavallisen kuusen ja maksoi siitä 50€ eli n. 300mk. Aika järjettömiä hintoja.
 

scholl

Jäsen
Täälläpäin kuuset kuulemma maksavat 100 euroa. Mulla ei oo sitä kuusenjalkaa, eikä koristeita ja koska huonekorkeus mittava, pitäisi kuusen olla mittava. Harmittaa, että jää taas hankkimatta, mutta onneksi rappukäytävässä on ollut ihan kauniisti koristeltu kuusi kynttilöineen ja muine hepeneineen jo vajaan kuukauden. Sitä tulee katsottua kun tulee kotiin tai lähtee ulos.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Viestin lähetti Osku-82
Tuossa paikassa on kyllä mahdottoman hyviä hampurilaisia. Samana päivänä ei voi puhua American Dinerista ja mistään muusta hampurilaispaikasta. Hampurilaisen mukana tulee melkoisen maittavat ranskalaiset ja erittäin hyvää coleslaw-salaattia. Sellaisten järkevän kokoisten hampurilaisten hinnat liikkuvat siellä 9 ja 16 euron välillä, tuo 30 euron purilainen on kikkailua.

Täytyypä poiketakin paikan päällä kun lähtee Tampereelle joululomalle tänään!

Voidaan puhua toisesta hampurilaispaikasta: Tammelan Pancho Villassa on ehkä mansen parhaat purilaiset. On kokoa, näköä ja makua. hinnat taisi olla 6,5-11 eskoa riippuen hampparin koosta. Mukana tulee tuhdit ranut, dippikastike ja salaattia.

Kannattaa kokeilla. Paikan miinuksena on, että se on aina täynnä.

joutuu varmaan taas joku päivä piipahtamaan tuplajuustopurilaisella. Sitten ei tarttekaan syödä kahteen päivään...

ja siitä kalleudesta: Vr:n spaghetti bolognese+vesi: 9 euroa ja risat. Mukana ei tullut leipiä, eikä salaattia. vesikään ei kuulunut hintaan. Ruoka oli laitosruokaa, eikä edes hyvää sellaista. Oli pakkasesta otettu ja lautasella annos oli pohjasta jäässä. kusetuksen makua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Avauduinkin jo eilen tuohon joululahja-ketjuun siitä, miten kallista elämä on. Legojen hinta näytti kohonneen pilviin siitä, mitä ne olivat silloin kun itse vielä oli Lego-iässä. MMaksavat saman verran euroissa nykyään, kuin silloin markoissa, jolleivat enemmänkin. Inflaatiokaan ei kaikkea selitä...

Tuon siis havaitsin sattumalta, kun olin jouluostoksilla tamperelaisessa supermarketissa erään ystäväpariskuntani kanssa. Onneksi itselläni ei ole lapsia eikä edes kummilapsia (paitsi näiden kavereiden rotwailer-pentu, eikä sille legoja osteta)... sain siis kävellä tuon osaston ohi ja vain naureskella hinnoille.

Vielä suuremman järkytyksen kohtasin kuitenkin astiasto-osastolla. Minä kyllä ymmärrän sen, jos joku Hackmannin veitsi maksaa vaikka noin 20€, koska se on oikeasti laadukas. Mutta sitä en ymmärrä, kuinka jonkun (itselleni aivan tuntematon) valmistajan tuotemerkissä kahvikarahvi maksaa 70€! Tuolla hinnalla pitäisi saada vähintään kahvikirahvi! Ja saman tuotemerkin leipälaatikko (näytti sellaiselta, että peltiseppä tekisi vastaavan parilla eurolla) maksoi pyöreät 100€!!! Ei mitään järkeä! Luulisi noilla hinnoilla niiden olevan tehty vähintään arvometalleista tai edes sisältävän jotain timanttikaiverrusta tai minkinnahkaa, mutta kun ei... pelkkä tunteeton möhkäle metallia tai porsliinia... ja hintaa on kuin HIFK:n vahvistuksilla...

Hesburgerissa kävin myös eilen - tosin ihan vaan istuskelemassa, kun kaveripariskunta söi. Itselläni ei edes tullut nälkä, kun katsoin hintoja. Jumankekka 6-7€ pitää maksaa siitä, että saa jonkun hikisen hampurilaisen ja helvetin pienet ranskalaiset. Ja sitten vielä lasin limpparia. Herätkää ihmiset! Tuolla hinnalla syö jo kunnolla missä tahansa! Hinta siis helposti yli 40 vanhaa markkaa!
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Sistis
Herätkää ihmiset! Tuolla hinnalla syö jo kunnolla missä tahansa! Hinta siis helposti yli 40 vanhaa markkaa!

Ilmeisesti tuetun ruoan liiallinen nauttiminen on sumentanut hintojen tajusi?
Unicafe ja sen tyyppisen syöttämöt ovat halpoja, mutta kovin monesta paikasta ei 6 - 7 eurolla saa mitään.
Lounassetelipaikoissa hinta on vakio 7,40, mutta niitä on turha etsiä enää viiden aikaan illalla.
Motorest/Simpukka-stadardileikeaterian hinta salaatteineen ja kahveineen on nykyään yli 10 euroa.
Toki voi olla olemassa paikkoja, joissa on halpoja hintoja, mutta yleisiä eivät taida olla.
Naapuriin avattu uusi Prisma tarjosi lihapulla-annosta hintaan 7,50, joka on mielestäni jo aika edukas hinta. Kuitenkin melkein kaksi ja puoli euroa enemmän kuin Mäkkärin normiateria. Toki annoksissakin on eroa.

Minulla on aina lompakossa Hesen kuponkeja sen verran, että en muista koska olisin noita normaalihintoja maksanut.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti zamuel
Viime viikolla tuli mentyä pikkujouluihin tms. autolla. Jätin auton Tullintorin parkkihalliin ja noudin auton seuraavana päivänä. Auton säilyttäminen 14 tuntia sijainniltaan kaupungin huonoimmassa parkkihallissa maksoi 9 euroa. Kun ottaa huomioon vielä autonhakumatkaan tärväytyneen ajan (+bussimaksun) olisi todellakin kannattanut mennä taksilla.

Itse menin elokuviin Helsingin Tennispalatsiin ja kun julkinen liikenne on luvattoman kallista, niin päätin mennä autolla. Auton jätin sitten varmaan paikkaan, eli Forumin parkkihalliin. No, auto ehti olla siinä reilun pari tuntia ja hinnaksi tuli 12,50 euroa.

Se vasta kallista oli.

Niin ja tänään kun kävin pesemässä auton, ajattelin että otanpa kalleimman pesun mitä Essolta löytyy - kunnes huomasin että Superpesu maksoi 18,90 euroa. Aika kallista autopesusta. Kuka markka-aikoina olisi maksanut autonsa pesusta 111,50 markkaa?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti msg
Ilmeisesti tuetun ruoan liiallinen nauttiminen on sumentanut hintojen tajusi?

Tällä lähinnä varmaan tarkoitettiin näitä pizzerioita joista saa kebab-aterian viidellä eurolla?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Tommy
Tällä lähinnä varmaan tarkoitettiin näitä pizzerioita joista saa kebab-aterian viidellä eurolla?

Oikeastaan mielessä oli Unicafe-tyyppiset toimipisteet, mutta nyt kun mainitsit, niin voihan olla totta, että viidellä eurolla voi saada kebabin, josta on maksettu kaikki lakisääteiset maksut ja verot.
Yhteiskunnan subventoimaa mättöä molemmat...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En todellakaan tarkoittanut tuettua ruokaa. En missään tapauksessa. Mutta Juvenes-ketju on hyvä esimerkki. TTY:llä Juveneksessa maksaa ateria ei-tuetuille muistaakseni 4.60€. Tuo ateria on huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin joku 7:n euron MEGA-ateria.

Ja jos tahtoo todella herkutella kunnon ruoan parissa, niin todellakin maksan mielelläni muutaman euron lisää ja menen oikeaan ravintolaan.

Ja todellakin, kebabia syö samalla rahalla, ja usein jopa halvemmalla. On paljon paremman makuista ja täyttävämpää, kuin Hesburgerin tai McDonaldsin burgerit. RAXissa syö mahan täyteen, jos maksaa pari euroa enemmän. Ja vaikka mikä tahansa grilli kelpaa.

Vaihtoehtoja löytyy...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Sistis
Vaihtoehtoja löytyy...

Löytyy toki, ei siitä ollut kyse.
Kyse oliki siitä, että saako mistä tahansa enemmän SAMALLA hinnalla.
Parin euron ero on mummoissa jo yli kympin ero.
En tiedä millaista matematiikka Hervannassa oppii, mutta minusta 6 euroa ja 8 euroa eivät ole sama hinta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti msg
En tiedä millaista matematiikka Hervannassa oppii, mutta minusta 6 euroa ja 8 euroa eivät ole sama hinta.

No joo, eivät ole. Olet tässä ihan oikeassa. Kirjoitukseni oli tuttuun tapaani kärjistävä.

Mutta kuudella eurollakin syö paremmin, kuin Hesburgerissa. Esimerkkinä ihan mikä tahansa Kebab-ravintola. Ja näitä veronkiertopuljuja Vilunki-RY-mies kannattaa ihan periaatteestakin. ;)

Ja jos ruoan hinta/laatu-suhdetta vertaa, niin ainakin omassa mittakaavassani kaikki pika-hampurilaispaikat ovat siellä kasan pohjalla.
 

scholl

Jäsen
Hesarin mukaan pääsylippu on nyt euroaikana kalliimpi. Lehdessä on taulukko, josta näkee mm. teatteri-, ooppera-, taidenäyttely- ja leffalippujen hinnat vuonna 2000 ja 2004. Paikoin lippujen hinnat ovat nousseet jopa 50%, sellainen 30% hintojen nousu on hyvin tavallinen. Ihan asiallinen hintavertailu, mutta kun kerran verrataan illanviettokohteiden hintoja niin on hieman outoa, ettei IFK:n ja Jokereiden lätkämatsilippujen hintoja ole otettu mukaan vertailuun. Varsinkin satunnaisille hallissa kävijöille lätkä on yhtälailla viihdettä kuin joku leffa, joten kilpailevat samoista vapaista illoista. Itselläni on sellainen mutu-tunne, että IFK:n liput ovat kallistuneet aivan samalla tavalla kuin muutkin pääsyliput.
 

Referee81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ruokapaikoista!

Nämä hampurilaisravintoloiden (Hese & Mc) mega ateriat ovat siinä 7€. Syöt sen ja pieraiset kerran, niin nälkä kurnii taas. Itse käytän Heseä silloin tällöin, mutta ainoastaan kuponkien kanssa. Silloin ne ovat inhimillisissä hinnoissa. Ateriat 3-5€.

Mutta on pakko kehaista yhtä paikkaa Porissa, nimittäin Eväskeittiötä, joka sijaitsee BeBobissa (tulikohan oikein kirjoitettua). Päivän leike ja valkosipulikermaperunat sekä itse valitsemasi salaatti 5,5€. Muutenkni vaihtoehtoja löytyy heiltä. Muijakaveri kehui, kun otti muusin ja leikkeen, ettei ollut koskaan ennen syöny yhtä hyvää muusia (ei ollut mitään mummon muusia, vaan sattumat oli mukana). Annokset ovat suht isoja ja nälkä lähtee varmasti muutamaksi tunniksi. Isompiakin tietysti voisi olla, mutta ainakin itse tulen ihan kylläiseksi, enkä ole pienimmästä päästä.

Vastapainoksi voisi sitten heittää Cafe Wikholm (vai mikä se on siinä isossa karhussa), niin kahvi maksaa jo vissiin 2€, mutta kovasti siinä tuntuu aina vaan olevan porukkaa. Vai kuka haluaa maksaa pelkästä kahvikupista 12mk. Kahvia ei muutenkaan saa edes eurolla mistään, ainakaan keskustan lähettyviltä. Nämä kahvilat ovat juuri niitä missä tuo euron muuntaminen näkyy parhaiten/pahiten. Itse olen jättänyt monet kahvit ja pullat väliin, kun hinta alkaa olemaan jo 4€ yhdeltä hengeltä.

Ja, ai niin. En tiedä johtuuko euroista vai mistä, mutta auton lohkolämmittimen pelkkä johto erikseen ostettuna 30€. Metrin piuhasta aivan sika hinta.
 

sepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Schwalbe
Toinen sikakallis asia on vakuuttaminen. Satoja euroja tulee pumpattua vakuutusyhtiöön vuosittain, mutta ikinä sieltä ei saa mitään takaisin. Vahinko kun sattuu niin on kaksi vaihtoehtoa: Joko omavastuu on suurempi kuin aiheutunut vahinko tai sitten bonuksesi laskevat niin paljon, ettei haaverin maksattaminen vakuutusyhtiöllä kannata. Vakuutusyhtiön pitäminen on varmasti hyvää bisnestä.

Tästä voi olla montaa mieltä. Itse olen vakuutusasioissa voiton puolella. Mun kallis pyörä pöllittiin aikoinaan neljä kertaa, kun asuin pahamaineisella Espoon Perkkaan gettoalueella. Niissä oli sadan euron omavastuut, mutta sain joka kerta muutaman vuoden vakuutusmaksujen verran korvauksena.

Matkavakuutukselle taas tuli käyttöä, kun käväisin egyptiläisessä sairaalassa ottamassa lukua yhden päivän. Itse en maksanut penniäkään, mutta sairaala velotti vakuutusyhtiöltä tuhansia markkoja (huuhaa-)tutkimuksista. Tuossa säästetyillä rahoilla voi maksaa ihan tyytyväisenä matkavakuutuksia taas monta vuotta eteenpäin.

Autoakin on tullut muutaman kerran hinattua vakuutusyhtiön laskuun. Tietysti, jos ite mälläilee autoansa, niin ei voi olettaa, että toiset maksaa.

Elämä on.
 

Virén

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montréal Canadiens
Viestin lähetti Tommy

Niin ja tänään kun kävin pesemässä auton, ajattelin että otanpa kalleimman pesun mitä Essolta löytyy - kunnes huomasin että Superpesu maksoi 18,90 euroa. Aika kallista autopesusta. Kuka markka-aikoina olisi maksanut autonsa pesusta 111,50 markkaa?

Heh, heh. Itse olen Neste liikenneasemmalla töissä ja pesuja myydään päivittäin aika hurja määrä (Riihimäen Neste on oli viimekuussa eniten pesuja myynyt Quick Wash asema Suomessa, vaikka ollaankin tälläisessä rieväkylässä). Kallein pesu maksaa 22,50 euroa, markkoina siis noin 133,70 markkaa. Näitäkin myydän parikymmentä päivässä. Vaikka pesu sisältää harjat, jättää se silti toisinaan ymmärettävästi erilaisia tahroja autoon, etenkin kesällä. Esim. piki, itikat ja bensakorkin ympärille jää tahroja. On myös ymmärettävää että kun asiakas maksaa melkein 150 markkaa pesusta ja autoon jää likaa, niin sehän korpee ihan ranesti !

Sääliksi käy meitä Suomalaisia, mutta kuten todettu tyhmä maksaa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Virén
Heh, heh. Itse olen Neste liikenneasemmalla töissä ja pesuja myydään päivittäin aika hurja määrä (Riihimäen Neste on oli viimekuussa eniten pesuja myynyt Quick Wash asema Suomessa, vaikka ollaankin tälläisessä rieväkylässä). Kallein pesu maksaa 22,50 euroa, markkoina siis noin 133,70 markkaa. Näitäkin myydän parikymmentä päivässä. Vaikka pesu sisältää harjat, jättää se silti toisinaan ymmärettävästi erilaisia tahroja autoon, etenkin kesällä. Esim. piki, itikat ja bensakorkin ympärille jää tahroja. On myös ymmärettävää että kun asiakas maksaa melkein 150 markkaa pesusta ja autoon jää likaa, niin sehän korpee ihan ranesti !

Sääliksi käy meitä Suomalaisia, mutta kuten todettu tyhmä maksaa.

En tajua miksi joku maksaa auton konepesusta. Ensinnäkin harjat eivät tee hyvää maalipinnalle ja harjaton ei puhdista mitään. Kaiken lisäksi pakkaskeleillä auton ovet jäätyvät pesun jälkeen. Mielestäni käsinpesu on ainoa järkevä tapa pesettää auto. Ja hinnat ovat kohtuullisia eli jollain 18 eurolla saa jo hyvän auton ulkopesun. Kaikenlisäksi kun aika on tilattu niin ei tarvitse jonottaa, vaan voi käydä pesun aikana vaikka lounaalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti scholl
En tajua miksi joku maksaa auton konepesusta. Ensinnäkin harjat eivät tee hyvää maalipinnalle ja harjaton ei puhdista mitään. Kaiken lisäksi pakkaskeleillä auton ovet jäätyvät pesun jälkeen. Mielestäni käsinpesu on ainoa järkevä tapa pesettää auto.
Olen samaa mieltä. Mutta silti haluan autolleni aina silloin tällöin myös alustapesun. Sitä ei saa ainakaan meikäläisen hovipesimössä. Niinpä halvin harjaton pesu alustapesulla tulee tehtyä suolakylpyjen jälkeen.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Ossi
Olen samaa mieltä. Mutta silti haluan autolleni aina silloin tällöin myös alustapesun. Sitä ei saa ainakaan meikäläisen hovipesimössä. Niinpä halvin harjaton pesu alustapesulla tulee tehtyä suolakylpyjen jälkeen.

Tuo on ihan totta, mutta kun aiemmin joku mainitsi joistain about 23 euron konepesuista.
 
Viestin lähetti scholl
Ja hinnat ovat kohtuullisia eli jollain 18 eurolla saa jo hyvän auton ulkopesun. Kaikenlisäksi kun aika on tilattu niin ei tarvitse jonottaa, vaan voi käydä pesun aikana vaikka lounaalla.

18 egeä aina joskus ei ole mahdoton rasti, mutta ainakin minä tuppaan pesettämään suolat veke pari kertaa viikossa - silloin kuukausittainen rasitus tulee jo vallan suureksi (varsinkin jos käy joka pesun aikana ulkona syömässä...). Itse olen löytänyt harjattoman pesun, jossa tulos on vähintäänkin kohtuullinen, kunhan ei päästä likaa viikkokausiksi auton pinnalle pinttymään. Ja onhan noita itsepesupaikkojakin.

Hyvin öljytyt lukot, silikonilla käsitellyt tiivisteet ja riittävän tehokas sisätilan lämppäri ehkäisevät tuota jäätymistä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Motonetisä kävin ostelemassa tuollaista autonpesusientä. Eli siiis sellaista vaahtomuovipalasta.
2,5e!!!! Eli melkein 15 markkaa!

Paljonkohan tuollaiselle tulee valmistuskuluja??
Ei kovin paljon.

Noh, olihan kyse "jättikoosta" (eli vähän suurempi kuin
selänpesusieni) ja oli myyntitykillisesti pakattu sellaiseen
tyhjiöpakettiin että ponnahtaa sieltä avattaessa täyteen
kokoonsa, ainakin pitäisi.

Noh, ostin normaalikokoisen 60 sentillä.

Jännää sinänsä että noita isompiakin oli eri "merkkisenä"
halvemmalla, kun vain katseli vähän taaempaakin kun siiitä "tarjouskorista".
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
110,38 e

Partacollien perkeleemme ei syönyt juuri mitään kolmeen kuukauteen ja alkoi olla anorektisessa kukkakeppikuosissa. Eläinlääkäriin: suoritettiin normaali painelututkimus ja verikokeiden ottaminen. Kun lekuri sanoi että he lähettävät eteenpäin osan verinäytteistä ajattelin: "nyt litistyy perstasku".

110, 38 e.

Koira on syönyt normaalisti siitä illasta lähtien eikä verikokeissa ollut mitään tavallisuudesta poikkeavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös