Kallista... elämä on!

  • 644 136
  • 2 562

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Mane kirjoitti:
Itselläni passi umpeutuu vasta 31.12.2008, joten eipä sitä auta muu kuin silloin sitten maksaa uusi "maltillisesti korotettu hinta". Ei sillä, että 46 € viidestä vuodesta mikään kovinkaan suuri summa olisi, mutta jo on otsaa hehkuttaa korotuksen maltillisuutta.

Itselläkin olisi passi voimassa 02/08 asti, mutta koska passini on sitä paskaa mallia, jossa tietosivu irtoaa, niin sain ainakin vaihtaa uuteen. Äsken kävin tilaamassa (sen väh. 52 euroa voi sitten vaikka juoda juhliistaakseen voittoaan) uuden ja poliisilaitoksen neiti/rouva sanoi, että saa vaihtaa. Jonotusaika muuten 2,5 viikkoa. Oli muuten aika paljon väkeä passia anomassa pollariasemalla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Routainen Sydän kirjoitti:
Maksaisitko itse mukista reilut kaksisataa euroa? Minä en maksaisi, vaikka olisi minkälainen keräilyharvinaisuus.

Samahan pätee kaikkeen keräilyyn, ja suuren osaan merkkitavaroista. Miksi maksaa hemmetisti ylimäärästä statuksesta?

P.S. Keräilijälle parisataa ei ole hinta eikä mikään.
 

scholl

Jäsen
Routainen Sydän kirjoitti:
Törmättiin - tai oikeastaan avopuolisoni törmäsi - surffailessaan yhteen mielenkiintoiseen muumimukiin, jonka arvo on tällä erää 205€! Ihmetystä herättää se, että kuka maksaa noinkin paljon yhdestä mukista ja vaihtoehtoisesti se, miksi muki on noinkin kallis?

Maksaisitko itse mukista reilut kaksisataa euroa? Minä en maksaisi, vaikka olisi minkälainen keräilyharvinaisuus.

- No joku maksoi $ 23000 parista Air Jordaneita
- Joku maksoi $ 804129 Barry Bondsin 700. kunnaripallosta
- Joku maksoi $ 1,1 miljoonaa vuoden 1910 Honys Wagner baseballkortista eBayssa
- Joku maksoi Babe Ruthin likaisesta 1932 World Series peliasusta $ 940000
jne.

Lähde: The Elusive Fan - Reinventing Sports in a Crowded Marketplace

Oletko muuten koskaan käynyt liikkeissä, mitkä myyvät keräilymoskaa. Se on yleensä kallista kuin faan. Täynnä tuotteita, jotka maksavat vähintäänkin tuhansia. Tuo touhu maksaa, jos sitä alkaa harrastamaan.
 

Lexa

Jäsen
Tulostinmusteen maailmanmarkkinahinta

Katsoinpa tuossa, että esim. Gigantti myy tällä erää HP PSC 1410 monitoimilaitetta hintaan 39 €. Hintaisekseen varmasti pätevä laite, MUTTA seuraavaksi osuu silmiin mustekasetin tilavuus (5ml musta) ja (5ml 3-väri)! Pikaisella tarkastelulla uusien laitteeseen sopivien mustekasettien hinta pyörii 15-20 euron välillä.

Nopealla laskutoimituksella musteen litrahinnaksi saadaan 3000-4000 €. Vaikka eihän tuota kalliiksi voi sanoa, kun sitä vertaa esim. kullan hintaan (~15600 €/kg).

Ostin tässä taannoin vanhempaan HP:n PSC-sarjan laitteeseen sekä mustan että 3-värikasetin tilavuudeltaan 42ml ja 39ml. Hintaa noille tuli hieman yli 40 euroa. Toki kyseessä oli halvemmat tarvikemustekasetit, mutta mustettakin oli 8-kertainen määrä.

Mihin tuo 5ml mustetta sitten riittää? HP:n mukaan 100 tekstisivun tulostamiseen (5 % peitto). Valokuvaa tulostettaessa peiton voi laskea olevan 100 %, jolloin muste riittäisi 5 A4-sivun tulostamiseen, tai noin 20 kymppikuvan tulostamiseen. Näin ollen tekstisivun tulostamisen hinnan voi laskea olevan 0,15 - 0,20 € + paperikustannukset. Valokuvista kymppikuvat maksaisivat 0,75 - 1,00 € /kpl ja A4-sivu 3,00 - 4,00 € /kpl + paperikustannukset.

Kenellekään ei varmaan tule yllätyksenä, että halpojen mustesuihkutulostinten kaupassa raha liikkuu pääosin vain mustekaupassa. Itse tulostinten myynnistä valmistajat tuskin saavat katetta juuri ollenkaan. Mustakasettien hinnat näyttäisivät pysyvän samalla tasolla, musteen määrän vähetessä vuosi vuodelta.

Riittäisikö ensi kevään monitoimilaitteeseen 1ml värikasetti?
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Auton huolto 120 000 km kohdalla. 3 h tuntia huoltoa, 566 eur. Ihan kallista.
Sisälsi perushuollon, ilmastoinnin huollon ja suuntavilkun viiksen palautusjousen vaihtamisen. Silti.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
B1 kirjoitti:
Auton huolto 120 000 km kohdalla. 3 h tuntia huoltoa, 566 eur. Ihan kallista.
Sisälsi perushuollon, ilmastoinnin huollon ja suuntavilkun viiksen palautusjousen vaihtamisen. Silti.
Mielestäni noilla kilometreillä ei välttämättä kannata teettää huoltoa enää merkkihuollossa. Hinnasta päätellen näin teit. No tämä on vain minun mielipide.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Roomie kirjoitti:
Mielestäni noilla kilometreillä ei välttämättä kannata teettää huoltoa enää merkkihuollossa.

Syystä että ne voi tehdä itsekin? Aivan, se kävi mielessä.
Enää sitten pitäisi tietää että mitä huoltoja pitää tehdä milloinkin? Sehän se ongelma tässä on.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Timanttinen johto ja pierumäki kiekko.
B1 kirjoitti:
Auton huolto 120 000 km kohdalla. 3 h tuntia huoltoa, 566 eur. Ihan kallista.
Sisälsi perushuollon, ilmastoinnin huollon ja suuntavilkun viiksen palautusjousen vaihtamisen. Silti.
Onhan tuo ihan ryöstöä. Peesaan ylläolevaa kirjoittajaa siinä, ettei noilla kilsoilla kannata paljon viedä merkkiliikkeeseen, jos olet niin tehnyt? Nopean laskutoimituksen mukaan ilmastoinnin huolto pitäisi irrota noin 100€ töineen. Perushuoltoon kuuluvat mm. öljynvaihto ja öljynsuodattimen ja toivottavasti myös muiden suodattimien vaihto, sekä valohoito. Hinta n. 100€. Palautusjousen vaihto ei voi maksaa paljoakaan, eli varsinaiset toimenpiteet maksaisivat ehkä n.200€-250€. Mitä se loppu 300€< sitten onkaan?...

edit. Huoltotoimenpiteet selviävät kun soitat liikkeeseen ja sanot, että pitäisi tuoda auto 120000km huoltoon. Mitäs toimenpiteitä siihen muuten kuuluukaan? Äijä kertoo kiltisti puhelimessa sinulle tarvittavat toimenpiteet ja sitten voitkin alkaa huoltaa autoasi itse sen verran kuin pystyt.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
B1 kirjoitti:
Auton huolto 120 000 km kohdalla. 3 h tuntia huoltoa, 566 eur. Ihan kallista.
Sisälsi perushuollon, ilmastoinnin huollon ja suuntavilkun viiksen palautusjousen vaihtamisen. Silti.

Itsellä oli 180 000 laaja kuntohuolto (Mondeo 2001), lohkolämmittimen vastuksen vaihto, uudet pyyhkiänsulat ja jarrunesteiden vaihto viime viikolla. Merkkiliikkeessä ja hintaa koko nipulle 470€, ei mielestäni paha. Toisaalta teetin huollon Kouvolassa, helsingissä en olisi selvinnyt alle kuuden sadan.

Mutta se mikä vähän kirpaisee on lokakuussa tehtävä pohjan täydellinen ruostesuojaus, hintaa tulee suolaiset 600€, mutta toisaalta auton arvon pysymiseen vaikuttaa melkoisesti, sekä myös käyttöarvoon.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Timanttinen johto ja pierumäki kiekko.
Dhearted kirjoitti:
Mutta se mikä vähän kirpaisee on lokakuussa tehtävä pohjan täydellinen ruostesuojaus, hintaa tulee suolaiset 600€, mutta toisaalta auton arvon pysymiseen vaikuttaa melkoisesti, sekä myös käyttöarvoon.
Kunpa olisikin niin, että ruosteensuojausta arvostaisi myös muut kuin sinä itse. Itse suojautin kaarani heti uutena. Nyt kun tekisi mieli vaihtaa autoa jossain vaiheessa ja käytin sen arvioitavana liikkeessä, niin eipä ne paljoakaan antanut arvoa ruostesuojaukselle. Jos joku yksityinen ostaa joskus autoni, niin ehkä hän voi arvostaa tehtyjä suojauksia enemmän. Liikket eivät arvosta niitä paskan vertaa.
Oma mieli säilyy kuitenkin hyvänä kun tietää, ettei pohja putoa autosta ihan heti.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Schwalbe kirjoitti:
Benji-hyppy Kaivopuistossa 80e. Melko halpaa, tuntitaksa loikalle pyörinee pitkällä toisella tuhannella. Kolmellakympillä saattaisin vaikka leiskauttaakkin.
Porissa oli jazzien aikaan 50€ jota itse pidin melko kalliina. Ehkä hyvä vaan ettei illan lopussa pystynyt hiluista ko summaa ja mennä vähän äijäilemään.

Favor kirjoitti:
Lukiokirjat. 20e kipale ja niitä pitää ostaa joka jaksolle vähintään 4. Lisäksi koska kuulun uuden opintosuunnitelman testiryhmään, täytyy (lähes) kaikki kirjat ostaa uusina. Suomalaisesta saa kanta-asiakaskortilla 10% alennuksen mutta se ei vielä paljoa pelasta.
Itselleni oli vielä ennen kouluvuoden alkua epäselvää joudunko ostamaan uusia kirjoja paljonkin. Päädyin onneksi ratkaisuun etten niitä vielä ainakaan osta, vaan koitan ensin vanhoilla onneani. Ja vanhan suunnitelman kirjat ne sitten olivatkin jotka pätivät, tosin joitakin kirjoja jouduin ostaa uutena mm. Maolin taulukkokirjan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Purkki vahaa saatana 15,80€. Olen aina aikaisemmin saanut purkin joululahjaksi systeriltä mutta nyt on joulu sen verran kaukana, että oli pakko itse marssia Tukkimiehen tavarataloon...
 

scholl

Jäsen
mikse kirjoitti:
Purkki vahaa saatana 15,80€. Olen aina aikaisemmin saanut purkin joululahjaksi systeriltä mutta nyt on joulu sen verran kaukana, että oli pakko itse marssia Tukkimiehen tavarataloon...

Puhutko hiusvahasta? Itse en ole koskaan nähnyt vielä sellaista, mikä maksaisi alle 30 euroa. Tai minulle ei ole koskaan myyty alle 30 euron hiusvahapurkkia. Purkin muotoiluhan niissä on ilmeisesti se tärkein pointti, koska viimeksi ostettu pallokin oli pirun pieni.
 

scholl

Jäsen
Routainen Sydän kirjoitti:
Maksaisitko itse mukista reilut kaksisataa euroa? Minä en maksaisi, vaikka olisi minkälainen keräilyharvinaisuus.

Nyt on taas uutisoitu kalliista keräilyesineistä. IS tänään:

"Kolme kuuluisalle Arabian Lawrencelle kuulunutta esinettä myytiin eilen huutokaupassa hurjaan 380 000 euron yhteishintaan.

Yksi esineistä on sveitsiläinen kompassi, joka opasti Lawrencea hiekkaerämaiden halki. Lisäksi huutokaupassa myytiin savukekotelo ja kello."

Herää kysymys, että mitä joku tekee tollaisilla tavaroilla. Luulisi, että mielummin sitä hankkisi vaikkapa jotain taidetta.
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Routainen Sydän kirjoitti:
Törmättiin - tai oikeastaan avopuolisoni törmäsi - surffailessaan yhteen mielenkiintoiseen muumimukiin
Muistimpas tämän kun köpöttelin kotiin tänään ja pakkohan se oli tarkistaa mihin hintaan muki vaihtoi omistajaa - > 461€ ! Apua!
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Ajattelin avata samaa asiaa koskevan ketjun, mutta onneksi löysin sen ennenkuin avasin.

Jäätelötötteröstä saa nykyisin maksaa 3-4 markkaa enemmän, cd-levyistä jopa 20 markkaa.

Sitten on julkiset käymälät, joihin vaaditaan rahaa, että pääsisi helpotukselle. Ja sitten vielä valitetaan, kun porukka kuseskelee kaduille ja pusikkoihin.
 

KooPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
HIFK kirjoitti:
cd-levyistä jopa 20 markkaa.
Itse en tähän usko. Otetaan esimerkiksi Anttila. Ennen suuri osa uusista levyistä oli sen 119,90 mk ja nyt suuri osa uusista on 19,95 €. Eli hinta on hieman tullut jopa alaspäin.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
HIFK kirjoitti:
Ajattelin avata samaa asiaa koskevan ketjun, mutta onneksi löysin sen ennenkuin avasin.

Jäätelötötteröstä saa nykyisin maksaa 3-4 markkaa enemmän, cd-levyistä jopa 20 markkaa.

Sitten on julkiset käymälät, joihin vaaditaan rahaa, että pääsisi helpotukselle. Ja sitten vielä valitetaan, kun porukka kuseskelee kaduille ja pusikkoihin.
Paitsi että näissä uusissa vihreissä vessoissa on pisuaari osasto ilmainen.
 

Favor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Edmonton Oilers.
Erik Loka kirjoitti:
Otan osaa, mutta eikai siinä testiryhmässä mikään pakko ole olla? Itse ostan yleensä käytettynä ja sillointällöin lainaan kavereilta. Mutta kyllähän ne liian kalliita meinaa olla välillä..
Testiryhmällä tarkoitin tätä ikäryhmää, johon kuulun. Eli kaikki samana vuonna aloittaneet lukiolaiset kuuluvat tähän "testiryhmään". Positiivisena seikkana todettakoon uuden opintosuunnitelman kirjoista, että saan melko hyvällä hinnalla myytyä ne sitten uusille lukiolaisille, koska kirjat ovat melko uusia ja täten vielä hyväkuntoisia.

Mutta tällä kertaa ihmettelen bussilippun hintaa. Lahdessa irrallisena ostettu bussilippu maksaa vaatimattomat 2.6e! Ihan järkyttävän kallista. Normaalisti kuljen polkupyörällä mutta tänään oli aamulla puoli metriä lunta maassa niin oli pakko tyytyä linja-autoon, vaikkei matka kovin pitkä olekaan. Paluumatkan päätin suosiolla kävellä kun lumi ei enään ollut mikään este. Bussi tuli vielä 12 minuuttia myöhässä, joka on tosin huonohkosta säästä johtuen ymmärrettävää. On se vaan kumma juttu, ettei julkisia kulkuvälineitä käytetä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Favor kirjoitti:
Mutta tällä kertaa ihmettelen bussilippun hintaa. Lahdessa irrallisena ostettu bussilippu maksaa vaatimattomat 2.6e! Ihan järkyttävän kallista.
Sama kuin Lappeenrannassa. Ihan törkee hinta. Itsellä on opiskelijan 44 kerran kortti hintaan 44 euroa, mikä on ihan hyvä hinta jo. Voimassa 3kk. Kahteen kuukauteen suunnilleen riittää kun henkilöautolla pääsen aina silloin tällöin kouluun ja takaisin.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Litran pullo Lasolia Luvian Essolla 6.10 euroa! Siis mitä vittua? Litran pullo yli 36 markkaa. Imeköön mun puolesta.. Porin Talousmarkasta 5 litraa jotain Blue-juttua 3.75 Euroa. Paljon halvempaa eikä varmaan jäädy eikä ole muutenkaan huonompaa. Toi litran Lasol oli vielä vuosi sitten 4.20 ekeä ja jäi silloinkin ostamatta!
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Wrighter kirjoitti:
Litran pullo Lasolia Luvian Essolla 6.10 euroa! Siis mitä vittua? Litran pullo yli 36 markkaa. Imeköön mun puolesta.. Porin Talousmarkasta 5 litraa jotain Blue-juttua 3.75 Euroa. Paljon halvempaa eikä varmaan jäädy eikä ole muutenkaan huonompaa. Toi litran Lasol oli vielä vuosi sitten 4.20 ekeä ja jäi silloinkin ostamatta!

Koittaa kunnon deekuille/pesusienille kovat ajat kun korvikealkoholitkin maksavat melkein saman verran kuin normaalit.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Speedye kirjoitti:
Koittaa kunnon deekuille/pesusienille kovat ajat kun korvikealkoholitkin maksavat melkein saman verran kuin normaalit.

Ja ranskanleivänhinta tuohon vielä päälle. Tosin tosi deekuhan juo lasolit raakana, eikä suodata leivän läpi.
 

scholl

Jäsen
Wrighter kirjoitti:
Litran pullo Lasolia Luvian Essolla 6.10 euroa! Siis mitä vittua? Litran pullo yli 36 markkaa.

Juu tuo on tosiaan kallista. Itse muistan, että joskus markka-aikana tuon olisi saanut 20 markalla. Eikä siitä ole niin hirveän kauan aikaa.

Itse ostin eilen Shellin valmista moskaa, joka on -20C (eli ei tiivistettä). Kahden litran pönikkä 47kr. Olisin mieluusti ostanut litran pönikän, mutta sellaisia ei ollut, joten nyt joutuu ajamaan tuollainen kannu messissä. Mielestäni se on kuitenkin liian vahvaa moskaa - varsinkin kun tänne ei ole tulossa noin kovia kelejä (nyt nollassa ja ensi viikolla taas >10C) ja se haisee niin vahvalta kun sitä tuulilasiin suihkuttaa. Niinpä laitoin vain litran ja ehkä enemmän vettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös