Kallista... elämä on!

  • 669 650
  • 2 720

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Wrighter kirjoitti:
Kaksi aikuista sisään ja autopaikka 29+29+3 euroa = 61 euroa. Molemmille pitsat 9,20 kappale. Limut päälle jotain 2,5 kappale. Jäätelöt tietysti pitää saada 2,5 euroa kappale! Ja matkat vielä päälle kahvineen, pullineen ja limupulloineen ja bensoineen.. Kallista lystiä. Onneksi ei ole lapsia vielä. Eihän olisi edes varaa viedä niitä huvipuistoon! Jumalauta, että kehtaavat kiskoa tuollaisia summia ihmisiltä. Luulisi, että pääsylipun hinta sisältäisi jo kaikki syömisetkin, jos noin paljon pitää kiskoa!

Pelkkä aluemaksu on 5 €, tuohon 29€ hintaanhan kuuluvat kaikki Särkänniemen kohteet ja rajoittamaton vetkuttelu huvipuiston laitteissa. En tiedä sitten onko se kallista, mutta ainakin yleisömääristä päätellen hinta on kohtuullinen.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bobcat kirjoitti:
Pelkkä aluemaksu on 5 €, tuohon 29€ hintaanhan kuuluvat kaikki Särkänniemen kohteet ja rajoittamaton vetkuttelu huvipuiston laitteissa. En tiedä sitten onko se kallista, mutta ainakin yleisömääristä päätellen hinta on kohtuullinen.

Linnanmäellä pelkkä laiteranneke 28€ eli ihan kohtuullinen tuo särkänniemen hinta. Kaiken lisäksi Tampereelta löytyvät paremmat laitteet ja lyhyemmät jonot sekä paremmat sapuskat.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuamas kirjoitti:
Oltiin sitten Budapestissa ja päädyttiin monen mutkan kautta johonkin keskustan baareista.

Olen ottanut elämäni ensimmäisen juoksutuopin juuri mainitsemassasi kaupungissa. Ja juurikin noiden hintojen vuoksi. Muistaakseni olut ei vielä ollut kovinkaan kallis, mutta sideorder, eli suolapähkinät maksoivat jotakuinkin melkoisesti. En nyt muista mitä mutta kuitenkin melkoisesti.

Ei se ole hullu joka pyytää...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Bird kirjoitti:
Mitä paikallisten ihmisten kanssa tuli juteltua, niin tiesivät kyllä itsekin asuvansa hemmetin kalliissa maassa. Toisaalta palkkataso siellä lie todellakin myös tyystin toisenlainen Suomeen verrattuna. Hammerfestissa kuulemma esimerkiksi jostain aivan hanttihommistakin kalanjalostamolla tienaa luokkaa 18 E/tunti. Pakkohan se varmaan näin on ollakin, ei siellä kerjäläisiä kaduilla näkynyt.

Siskolta vähän kyselin, kun tuli tänne kotomaahan pariksi viikoksi lomailemaan ja sanoi, että kalatehtaalla (kalanjalostamo nimitys lähinnä herättää kuulemma huvituksen tunnetta :D ) minimipalkka on noin 15 eskoa tunti ja urakkapalkalla tehtäessä voi ahkera tehdä noin 20 eskoa tunnissa. Tämä 15 ecua on kuulemma suunnilleen jokin lain määräämä minimiliksa mitä Norjassa on. Aika korkea näin suomalaisen näkökulmasta :o

Jordanin hammasharjatehdaat meinataan kuulemma siirtää ulkomaille Norjasta, kun ei kuuleman mukaan löydy työntekijöitä tekemään sellaista tehdastyötä. Ihmisiä ei vaan kiinnosta tehdä 15 ecun minimipalkalla sellaista "paskaduunia". Että semmosta. :)
 

Lexa

Jäsen
avatar kirjoitti:
Jordanin hammasharjatehdaat meinataan kuulemma siirtää ulkomaille Norjasta, kun ei kuuleman mukaan löydy työntekijöitä tekemään sellaista tehdastyötä. Ihmisiä ei vaan kiinnosta tehdä 15 ecun minimipalkalla sellaista "paskaduunia". Että semmosta. :)

Jo vuosia sitten Norjan kalatehtailla maksettiin ~100mk/h, joten tuskin palkat ovat siitä ainakaan laskeneet. Silloinkaan ei paikallisväestöä moiset duunit kiinnostaneet.

Norjassa on pula duunareista ja varsinkin osaavat rakennusalan työntekijät ovat kortilla. Varmasti hienoa, että "paskaduunit" voidaan teettää ulkomaisella työvoimalla. Jos Norja kuuluisi EU:hun, niin olisikohan se nettomaksaja vai toisinpäin? Suomen öljykentät odottavat vielä löytymistään.
 
Pitäisi vähän takkahuonetta ehostaa. Woodnotesin paperinarumatto 240 cm * 180 cm 1200€. Aika paljon matosta. Onneksi emäntäkin oli samaa mieltä.
 

scholl

Jäsen
Nännimäinen kirjoitti:
Pitäisi vähän takkahuonetta ehostaa. Woodnotesin paperinarumatto 240 cm * 180 cm 1200€. Aika paljon matosta. Onneksi emäntäkin oli samaa mieltä.

Joku kaveri kertoi, että Woodnotes olisi Jukka Puotilan mutsin firma. En tiedä siitä, mutta itse ostin hiljattain Ritva Pohjola design Woodnotesin tabletit ruokapöydälle. Koko prosessi oli erittäin hankala johtuen lähinnä Stockmannin henkilökunnan sekoilusta, mutta lopulta huonekaluosastolta löytyi tarvittava osaaminen ja osasivat suositella noita tabletteja, jotka itse asiassa sopivat erinomaisen hyvin. Itse ajattelin myös, että kallista on, kun paketti maksoi 50e. Siinä vaiheessa en tiennyt, että se sisältää 4kpl, eikä 1kpl, joten minulle riitti 2 pakettia, mikä oli siis edullinen diili. Täytyy myöntää, että hyvää moskaa se Woodnotes. Mietin jopa sitä, että niitä olisi ehkä pitänyt ostaa vielä enemmän, jos jollekin sattuu joskus kaatumaan jotain likaa.

Tuo sinun mattosi on aika iso kyllä, joten siitä koosta se hinta muodostuu.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nännimäinen kirjoitti:
Pitäisi vähän takkahuonetta ehostaa. Woodnotesin paperinarumatto 240 cm * 180 cm 1200€. Aika paljon matosta. Onneksi emäntäkin oli samaa mieltä.

Kyllä tuo hinta on järjetön, kun ottaa huomioon, että samalla rahalla saa takankin.

Itse olen tullut siihen tulokseen, etten sisustustavaroissa harrasta mitään suuria satsauksia, koska kuitenkin haluan jo parin vuoden kuluttua muuttaa tyyliä täysin. Ei siinä silloin paljon ilahduta se laatu ja kestävyys.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
scholl kirjoitti:
Joku kaveri kertoi, että Woodnotes olisi Jukka Puotilan mutsin firma. En tiedä siitä, mutta itse ostin hiljattain Ritva Pohjola design Woodnotesin tabletit ruokapöydälle. Koko prosessi oli erittäin hankala johtuen lähinnä Stockmannin henkilökunnan sekoilusta, mutta lopulta huonekaluosastolta löytyi tarvittava osaaminen ja osasivat suositella noita tabletteja, jotka itse asiassa sopivat erinomaisen hyvin. Itse ajattelin myös, että kallista on, kun paketti maksoi 50e. Siinä vaiheessa en tiennyt, että se sisältää 4kpl, eikä 1kpl, joten minulle riitti 2 pakettia, mikä oli siis edullinen diili. Täytyy myöntää, että hyvää moskaa se Woodnotes. Mietin jopa sitä, että niitä olisi ehkä pitänyt ostaa vielä enemmän, jos jollekin sattuu joskus kaatumaan jotain likaa.

Tuo sinun mattosi on aika iso kyllä, joten siitä koosta se hinta muodostuu.

Pitää paikkansa, tosin taitaa Jukan pikkuproidi eli firman toimari omistaa firman puoliksi Ritva Puotilan kanssa. Järjettömän kallista tavaraa, jota meillä on hima täynnä. Ikinä en maksaisi noin paljon matoista ym mutta onneksi muija on sukua.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lahden pursiseuran ravintola Kommodorissa vichypullo 4 €uroa. Purjehtiminen on.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
lihaani kirjoitti:
Lahden pursiseuran ravintola Kommodorissa vichypullo 4 €uroa. Purjehtiminen on.

Miehet valkoisissa villaneuleissaan/housuissaan/hampaissaan eivät kuitenkaan valita.Paljonkohan pullo keppanaa kustantaa kyseisessä paikassa?
 

Jokke

Jäsen
Le Banner kirjoitti:
Miehet valkoisissa villaneuleissaan/housuissaan/hampaissaan eivät kuitenkaan valita.Paljonkohan pullo keppanaa kustantaa kyseisessä paikassa?

No eivät taatusti valita. Jos on varaa ostaa se purjevene niin tuskin tuntuu nuo hinnat missään. Kolleega osti juuri purjeveneen, ei mitään suurinta ja kalleinta, mutta jotain 80k€ tais olla hinta. Ovh suomessa vielä reilusti enemmän.
 
scholl kirjoitti:
Tuo sinun mattosi on aika iso kyllä, joten siitä koosta se hinta muodostuu.

Jep, olisi tilaustavaraa. Isoin vakiokoko oli muistaakseni 230 kertaa 160 ja sen hinta oli huomattavasti inhimillisempi. Mutta tosiaankin ihan tyylikästä kamaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jokke kirjoitti:
No eivät taatusti valita. Jos on varaa ostaa se purjevene niin tuskin tuntuu nuo hinnat missään. Kolleega osti juuri purjeveneen, ei mitään suurinta ja kalleinta, mutta jotain 80k€ tais olla hinta. Ovh suomessa vielä reilusti enemmän.

Pitää tosin muistuttaa, että purjeveneitten hinnat kasvavat tietyssä kohtaa eksponentiaalisesti. Ihan hyvän viiden hengen perheveneen, jolla on pituutta sen 27 jalkaa ja alle saa vielä alle 20 tonnilla. Sitten kun jalkoja tuleekin lisää vaivaiset 3, hinta pompahtaa 30 tonnia ylöspäin ja seuraava jalka maksaakin jo yksistään parikymmentä tonnia.

Ennenvanhaan oli nyrkkisääntönä, että n. 8,5 metriseen veneeseen jokainen lisämetri maksaa sata tonnia, nykyään tuo "16k euroa" on muuttunut about 20-30:ksi.

Eli yhteenvetona, purjehtia voi vielä kohtuullisella panostuksella ja kyllä silloin sylettää maksella _kaikista_ purjehdukseen liittyvistä asioista/palveluista helvetillistä ylihintaa.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Takapihalle rakentelen kuistia... Perustukset teen 50X125 painekyllästetystä. Hintaa 2,50euroa metri. Lankkuja 7kpl:tta ja pituus 6,0metriä =42m.
kokonaishintaa n100euroa... Eli 600 markkaa! Pikkuisen alle 100 markkaa 1 lankku.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
HABS #11 kirjoitti:
Takapihalle rakentelen kuistia... Perustukset teen 50X125 painekyllästetystä. Hintaa 2,50euroa metri. Lankkuja 7kpl:tta ja pituus 6,0metriä =42m.
kokonaishintaa n100euroa... Eli 600 markkaa! Pikkuisen alle 100 markkaa 1 lankku.

Kakkosviitonen ...

Sitten kun olet vielä hakenut nuo seitsemän soiroa jostain Puukeskukselta niin lopulta pystyt niistä käyttämään ehkä kolmea.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
kettu666 kirjoitti:
Kakkosviitonen ...

Sitten kun olet vielä hakenut nuo seitsemän soiroa jostain Puukeskukselta niin lopulta pystyt niistä käyttämään ehkä kolmea.

Hain lankut paikallisesta puutavaraliikkeestä ja sain valkattua hyvät lankut itselleni... Joo kakkosvitosta se on ja kansilankut tulee viisvarttisesta höylätystä soirosta.
 

Jokke

Jäsen
varjo kirjoitti:
Pitää tosin muistuttaa, että purjeveneitten hinnat kasvavat tietyssä kohtaa eksponentiaalisesti. Ihan hyvän viiden hengen perheveneen, jolla on pituutta sen 27 jalkaa ja alle saa vielä alle 20 tonnilla. Sitten kun jalkoja tuleekin lisää vaivaiset 3, hinta pompahtaa 30 tonnia ylöspäin ja seuraava jalka maksaakin jo yksistään parikymmentä tonnia.

Ennenvanhaan oli nyrkkisääntönä, että n. 8,5 metriseen veneeseen jokainen lisämetri maksaa sata tonnia, nykyään tuo "16k euroa" on muuttunut about 20-30:ksi.

Eli yhteenvetona, purjehtia voi vielä kohtuullisella panostuksella ja kyllä silloin sylettää maksella _kaikista_ purjehdukseen liittyvistä asioista/palveluista helvetillistä ylihintaa.

Varmasti pitää paikkansa, mutta kuka nyt haluaa sen kaikkeista kiikkerimmän ja huonovarusteisimman purtilon jos on varaa ostaa isompaa? :)

Ei tuossa kolleegan veneessä muistaakseni jalkoja mitään älyttömästi ollut, mutta merkki oli muistaakseni Bavaria ja varusteitakin lisättiin. Kai tää on vähän sama kuin autoissa, eli joillekkin riittää se perus tojota...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jokke kirjoitti:
Varmasti pitää paikkansa, mutta kuka nyt haluaa sen kaikkeista kiikkerimmän ja huonovarusteisimman purtilon jos on varaa ostaa isompaa? :)

Ei tuossa kolleegan veneessä muistaakseni jalkoja mitään älyttömästi ollut, mutta merkki oli muistaakseni Bavaria ja varusteitakin lisättiin. Kai tää on vähän sama kuin autoissa, eli joillekkin riittää se perus tojota...

No siis pointtihan on lähinnä siinä, että purjehtiminen muuttuu sikakalliiksi vasta tietyn kokoluokan jälkeen, sitä ennen sitä voi ihan rauhassa pärjätä vielä normituloilla ts. kalliit hinnat vituttavat. Ja vaikka itse ottaisin ihan samantien esim. tällaisen pikkubotskin:
http://www.plaanaa.com/comoblog-1.1/img/posts/84.jpg

Niin tosiasiassa monessa mielessä alta 30-jalkaisilla on jopa kätevämpi purjehtia kuin isommilla veneillä, riippuu paljon käyttötarpeesta.

Niinjoo, ei siis sitä 56-jalkaista jollaa siinä taka-alalla, vaan ton isomman ;)

Ja Bavaria kyllä on vähän merten Toyota, että sinänsä kyllä rahan pistäminen niihin botskeihin on kuin...no enpä sano mitään :)
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Lexa kirjoitti:
Jos Norja kuuluisi EU:hun, niin olisikohan se nettomaksaja vai toisinpäin? Suomen öljykentät odottavat vielä löytymistään.

Norja maksaa nyt vuodessa kuulemma EU:lle miltei tuplat siitä, mitä Suomi vuodessa. Elä todellakaan kysy, että miksi. Yritin sitä selvittää siskoni avomieheltä, joka on Norjalainen, mutta vastaukseksi sain, että se summa oli jotakuinkin sitä luokkaa. Norjalaiset eivät kuulemma halua liittyä EU:iin siksi, että he pelkäävät kalastuksen tukien tippuvan ja joutuvan siinä suhteessa heikkoon asemaan Euroopan muihin maihin verrattuna. Periaatteet ovat kuulemma vähän samat kuin Suomessa maanviljelijöillä. Norjassa myös Keskusta on suurin vastustajapuolue.
 

scholl

Jäsen
varjo kirjoitti:
Ja Bavaria kyllä on vähän merten Toyota, että sinänsä kyllä rahan pistäminen niihin botskeihin on kuin...no enpä sano mitään :)

Siis Bavaria on halvin vene, joten jos haluaa ison veneen halvalla niin ostaa sen. Simppeliä kuin mikä. Kyllä varmaan jokainen amispurjehtijakin mielellään paremman ostaisi, mutta köyhemmillä ei ole varaa ja siksi ostavat Bavarian ja sen vuoksi perusvierasvenesatamat ovat täynnä Bavaria-purkkareita.
 

Jokke

Jäsen
scholl kirjoitti:
Siis Bavaria on halvin vene, joten jos haluaa ison veneen halvalla niin ostaa sen. Simppeliä kuin mikä. Kyllä varmaan jokainen amispurjehtijakin mielellään paremman ostaisi, mutta köyhemmillä ei ole varaa ja siksi ostavat Bavarian ja sen vuoksi perusvierasvenesatamat ovat täynnä Bavaria-purkkareita.

Halvin vene? Okei, ei näköjään paranisi puhua asiasta josta ei tiedä yhtään mitään. :) Tosin varjo tuolla kommentillaan varmaan ajoi samaa takaa, kun sanoi, että se on merten tojota. Tojotahan on juuri tuollainen halpa kansanauto.

Eli tässä ketjussa on jatkossa bannattu sanat bavaria ja tojota, kun on kyse kalliista ketjusta.
 

scholl

Jäsen
Jokke kirjoitti:
Halvin vene?

No ei ehkä absoluuttisesti hinnaston halvin, mutta halvimpien joukossa ja koska monet muut halpisveneet ovat täällä sen verran harvinaisempia niin jos ostaa halvan purkkarin niin se on käytännössä aina Bavaria.

EDIT: sama pätee moottoriveneisiin. Bavaria (BMB) tekee veneet liukuhihnalla hätäisesti panostamatta niihin erityisesti. Lopputuloksena on paska runko, mutta muita huimasti halvempi hinta.
 

Lexa

Jäsen
HABS #11 kirjoitti:
Takapihalle rakentelen kuistia... Perustukset teen 50X125 painekyllästetystä. Hintaa 2,50euroa metri. Lankkuja 7kpl:tta ja pituus 6,0metriä =42m.
kokonaishintaa n100euroa... Eli 600 markkaa! Pikkuisen alle 100 markkaa 1 lankku.

Puutavara on kyllä melkoisen hintavaa. Tämän lisäksi tietyt tahot myyvät tähän hintaan surkeaa tavaraa. Osa lankuista vetää kieroudessa vertoja Paavo Väyryselle, puhumattakaan "valmiiksi mädätetystä" tavarasta. En tiedä onko käynyt huono tuuri vai mikä, mutta olen usein nähnyt todella heikkolaatuista tavaraa, lähinnä tuttujen pikkuprojekteihin hankittuna. En tiedä onko yleinen käytäntö piilottaa sekunda parempilaatuisten alle, mutta siltä se joskus vaikuttaa. Toki eihän sekundaarikohteisiin kannata mitään maailman parasta puutavaraa laittaakaan, mutta aina ei hintalaatusuhde kyllä ole kohdallaan.

Itse olen aikanaan ollut tekemässä "muutaman kilometrin" lautaa ja lankkua ja jonkinlainen käsitys on siitä, minkälaista tavaraa se parhaimmillaan ja huonoimmillaan on. Hyvälaatuisenkin puutavaran saa silti pilalle vääränlaisella kuivauksella ja varastoinnilla.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos passisi vanhenee lähiaikoina kannattaa hankkia uusi 10 vuoden passi ennen 21.8.2006.

Nykyinen hinta 40,-
Hinta 21.8 jälkeen 2x46 eli 92,-

Syy tähän on uudet biometriset passit joita myönnetään vain 5 vuodeksi kerrallaan. Sisäasiainministeriön mielestä korotus on maltillinen. (HS 21.7)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös