Tässä on hyvä esimerkki "pääkkösläisestä" puusilmäisyydestä, jossa kaikki entinen on perseestä ja kaikkien pitää ryhtyä kalastusmatkailuyrittäjiksi.
Tässä on hyvä esimerkki "pääkkösläisestä" puusilmäisyydestä, jossa kaikki entinen on perseestä ja kaikkien pitää ryhtyä kalastusmatkailuyrittäjiksi.
...Sanon vaan, että lohi on joessa 100 euroa kilo ja lihatiskillä vitosen.
Mitä, jos kiellettäisiin vapakalastus kokonaan Suomessa? Ryhtykööt harrastamaan kyykkää.
...Samalla tavalla voitaisiin pitää ammattikalastajien asenteita itsekkäinä. Kalakannoista viis kunhan rahaa tulee, näin karrikoidusti. Sinulla on selvästi perinteinen vanhanaikainen ajattelutapa. Koska näin on aina tehty, niin niin tulee voida tehdä jatkossakin.
Kala on arvokkain vedessä. En minäkään tuota mölliä turhaan takaisin päästänyt. Jos jokainen tuolta kalansa nostaisi, ei siellä pian olisi kaloja ollenkaan... Siis ihan oikeasti...
...Patojen, varsinkin turhien sellaisten purku pitäisi olla ensimmäinen askel oikeaan suuntaan...
Mikäs tässä nyt on niin vaikeaa.
...kiisket + särkikalat lokeille...
Mä oon tosiaan pyrkinyt tuon lokkilapamadon siikoihin ilmaantumisen jälkeen kyllä kaikin keinoin välttämään kalojen viskomista lokeille. Ei tuo loinen kalaa taida syömäkelvottomaksi tehdä tietääkseni, mutta mieluummin sitä verkoista löytäisi hieman paremman kokoista siikaa ja hieman enemmän kuin nykyisin.Kuitenkin on asia niin, etten mökillä kalastaessani ole edes tiennyt että pitää stressata jotain tuollaisia asioita. Me ollaan vedetty niin, että verkoista pikkuahvenet kasvamaan korkoa, silakat pannulle ja kiisket + särkikalat lokeille. Isomman kalan verkoista sitten ahven, siika, kampela (nam!) säästetään keittiöön, lahnat, säyneet sun muu rompe armottomasti linnuille..
Hölmö!! Kiiskestä saa parhaan kalaliemen, kiiskiuhan. Kannattaa pakastaa kalasoppaa varten.
Mä oon tosiaan pyrkinyt tuon lokkilapamadon siikoihin ilmaantumisen jälkeen kyllä kaikin keinoin välttämään kalojen viskomista lokeille. Ei tuo loinen kalaa taida syömäkelvottomaksi tehdä tietääkseni, mutta mieluummin sitä verkoista löytäisi hieman paremman kokoista siikaa ja hieman enemmän kuin nykyisin.
Tosiaan kalastetaan vain mökillämme, joka sijaitsee Turun saaristossa, reilun 200km päässä Helsingistä. Enpä muista, että olisimme koskaan tuoneet kalaa tuolta mukanamme, se kala mitä on saatu, niin on syöty tuoreena paikan päällä. Jotain sieniä ja marjoja ollaan joskus tuotu pakkaseen...
...TosiFani: tuleeko siellä Vaasan lähellä kampelaa?
Kyseessä on ilmeisesti aika viheliäinen otus kalan kannalta. Joitain vuosia sitten itsekin tuon havaitsin kun pitkästä aikaa järvestä siikoja sain. Sen esiintymisestä yleisemmin ei ole mitään tietoa itsellä, eikä siitä onko tuota järvissä sekä meressä, mutta luultavasti tuo on meillä yksi syy siihen että 80-90 lukujen runsaslukuinen ja hyvänkokoinen siikakanta on hävinnyt, ja nykyisin saattaa sattumalta saada siian tai pari mitkä eivät todellakaan ole koolla pilattuja. Itse olen saanut edellisen siian verkoista 3v sitten, serkku sai 2 kpl viime syksynä. Saa aikanaan nähdä onnistuuko viimeisten vuosien istutuksetkaan parantamaan tilannetta.Mä kuulen tästä vasta ekaa kertaa. Ainoa tällainen kuulemani asia on se "haukirutto", jonka saastuttamia haukia ei kuulemma saisi lokeille jättää, vaan haudata maahan ja näin olemme myös toimineet.
Jos tuo on vakava asia, niin perkele sentään, kyllä mäkin voin tehdä samalla tavoin kuin sinä. Tosin meidän mökin lähistöllä ei juuri isosta siiasta ole pulaa ollut, itsekin sain yhdella verkolla viisi kappaletta viime yrittämällä.
Jonkinlainen innostus kalastukseen on taas tullut jostain ja nyt olisikin tavoitteena saada elämän ensimmäinen kuha vielä syksyn aikana. Siihen ottaisin vinkkejä vastaan. Sen tiedän, että vetouistelussa melko hiljaisella vauhdilla syvistä vesistä Jessellä, Bomberilla, Hot ´n totilla, Karikon tai Merimetson vaapuilla kannattaa yritellä painojen kanssa ja noita jokaisia jo löytyykin "pakista".
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että paras saalisvarmuus kuhan kalastuksessa saavutetaan jigeillä. Vertikaalijigaus (lue lisää Täältä) etenkin on hyvin tehokasta ja mukavaa puuhaa. Ei tarvitse tapella ankkurin kanssa ja tärpit ovat teräviä.