a) Miten ja mitä lajia kalastat?
Virvelillä ja ongella. Mitä sitten sattuukaan pyydykseen tarttumaan, haukea lähinnä.
b) Ennätyskalasi/saaliisi?
Viime viikonloppuna 8,95 kilon hauki tirskautti krokotiiliin kiinni, ja tulipa (verrattain) pienen nahistelun jälkeen ylöskin. Kaiken kaikkiaan omituisin kalareissu millä itse olen mukana ollut. Itse kun en ole hirveästi ennen tätä syksyä kalastelua harrastellut, niin oli vielä viime perjantaina ennätyshauki luokkaa mitätön 2 kilon sintti (tosin pilkkiongella), mutta eipä siinä tullut kauaa perjantai ehtoopäivällä heiteltyä, kun jo veneessä lötkötti 3,6 (sen hetkinen) ennätyshauki. Siitä sitten innostuneena jatkoin vieheen nakkelua, ja about 30 minuuttia edellisestä (tähän mahtui vielä väliin lukuisia n. 2kilon haukia) tirskautti kiinni sitten tosiaan tuo 50 grammaa vajaa 9 kiloinen. Varsin omituinen kalastusreissuhan tuo oli. Pikkuveli sai vielä seuraavana päivänä omaa ennätystänsä petrattua niinikään pariinkin eri otteeseen, ensin 4,4 kilonen tuli ylös ja muutaman minuutin päästä varsin komea 6,7 kilon hauki. Laskeskeltiin, että olisi "melko" mukavan päivätilin tuosta saanut jos olisi kaikki hauet perannut ja myynyt kauppiaalle, vaikka sellaisella 10€uronkin kilohinnalla (pyytävät vissiin 17€ kilo?), noin 100 kiloa sitä haukea tuli siinä parin päivän aikana kiskottua (perattuna ehkä 80kg).
Ei kyllä itsekään helposti uskoisi tuota tarinaa todeksi, jos en olisi itse kokenut. Syksyn aikaisemmilla 5-6 kalareissulla ei saatu saaliiksi edes yhtä ainutta 3 kiloista, ja vain muutamia 1,5-2 kilon sinttejä. Ikimuistoinen kalareissu kaiken kaikkiaan
c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?
Itse en harrasta, mutta mikäs siinä.
d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?
Meillä on periaatteena ollut, että se otetaan mitä itse syödään, eli muutama kilo. Loput päästetään kasvamaan, ja niinhän sen pitääkin olla.
e) Erikoisin saaliisi?
Ehkäpä se on sitten tuo parin kilon hauki, joka tuli siis pilkkiongella. Jokainen pilkkionkimista harrastanut voi varmasti kuvitella, ettei ollut mikään helppo homma kiskoa sitä lötköä sieltä 15*15 reiästä ylös. Hyvä kun mahtui.