Kaikkien aikojen paras komediasarja (FINAALI: 10.–24.12.2023)

  • 8 960
  • 164

MIKÄ ON KAIKKIEN AIKOJEN PARAS KOMEDIASARJA?

  • Friends (1994)

    Ääniä: 44 14,2%
  • Kummeli (1991)

    Ääniä: 47 15,2%
  • The Office (US) (2005)

    Ääniä: 30 9,7%
  • South Park (1997)

    Ääniä: 37 11,9%
  • Studio Julmahuvi (1998)

    Ääniä: 29 9,4%
  • Married... with Children (1987)

    Ääniä: 32 10,3%
  • The Simpsons (1989)

    Ääniä: 16 5,2%
  • Frasier (1994)

    Ääniä: 32 10,3%
  • Seinfeld (1989)

    Ääniä: 31 10,0%
  • Mr. Bean (1990)

    Ääniä: 12 3,9%

  • Äänestäjiä
    310
  • Poll closed .

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja horisonttiin karkasi Kummeli.
Mitä Kummeli sanoi kun karkasi Frendeiltä äänestyksessä?
-Kylä lähtee!

Tämä on itse asiassa ihan hieno juttu, onhan Kummeli kuitenkin merkittävä osa suomalaista viihdetuotantoa ja etenkin 90-luvun materiaali on suorastaan legendaarista tavaraa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä on itse asiassa ihan hieno juttu, onhan Kummeli kuitenkin merkittävä osa suomalaista viihdetuotantoa ja etenkin 90-luvun materiaali on suorastaan legendaarista tavaraa.
Mutta ei ole edes omassa genressään ykkönen. Edelle menevät Velipuolikuu, Mutapainin ystävät ja Tabu, noin sekunnin miettimisellä. Ja jos oikeasta komediasta puhutaan, Tankki täyteen oli alusta loppuun tasaisempi. Kummeli alkoi karata käsistä kolmennella kaudella, kun ideat alkoivat loppua. Lisää vain hassua peruukkia ja tekohampaita. Tuoreimmillaan Kummeli oli kyllä hyvä. Kultakausi oli vain valitettavan lyhyt.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mutta ei ole edes omassa genressään ykkönen. Edelle menevät Velipuolikuu, Mutapainin ystävät ja Tabu, noin sekunnin miettimisellä. Ja jos oikeasta komediasta puhutaan, Tankki täyteen oli alusta loppuun tasaisempi. Kummeli alkoi karata käsistä kolmennella kaudella, kun ideat alkoivat loppua. Lisää vain hassua peruukkia ja tekohampaita. Tuoreimmillaan Kummeli oli kyllä hyvä. Kultakausi oli vain valitettavan lyhyt.
Niin. Toisaalta nämä on varmaan myös makuasioita. Joillekin Kummeli toimii paremmin kuin nuo muut, tosin pitää kyllä sanoa että pidän myös noista kasarin huumorisarjoista. Tankki täyteen tosin tuli jo 70-luvun lopulla, mutta anyway.

Kummelin puolelta tykkään myös Kontio & Parmas -sarjasta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kyllä minä ymmärrän Frendien viehätyksen ja olen sitä katsoessani nauranutkin aina välillä. Kuitenkaan se ei ole uraauurtava, rohkea tai juuri muutakaan sellaista.
Boldaus oma.

Kyllä, on totta että Frendit eivät muokanneet komediaa niin rajusti kuin esim. Seinfeld tai Simpsonit, mutta ei tämäkään nyt ihan paikkaansa pidä. Nimensä mukaisesti Frendit (tai siis Friends) viitoitti tien kaverikomedioille, joita televisiossa ei juurikaan ollut ennen Frendejä, vaan komedian peruskonsepti oli kuta kuinkin tällainen:

- Työväenluokkainen, ah niin oikeamielinen isä joka opettaa lapsiaan ja katsojia joka jaksossa
- Lempeä äiti, jota ei koskaan näytetä työpaikallaan vaikka töissä olisikin. Kotona on hänen työnsä
- Perheessä on aina se yksi näsäviisas pentu

Onneksi noista kliseistä on päästy eroon.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kyllä, on totta että Frendit eivät muokanneet komediaa niin rajusti kuin esim. Seinfeld tai Simpsonit, mutta ei tämäkään nyt ihan paikkaansa pidä. Nimensä mukaisesti Frendit (tai siis Friends) viitoitti tien kaverikomedioille, joita televisiossa ei juurikaan ollut ennen Frendejä, vaan komedian peruskonsepti oli kuta kuinkin tällainen:

- Työväenluokkainen, ah niin oikeamielinen isä joka opettaa lapsiaan ja katsojia joka jaksossa
- Lempeä äiti, jota ei koskaan näytetä työpaikallaan vaikka töissä olisikin. Kotona on hänen työnsä
- Perheessä on aina se yksi näsäviisas pentu

Onneksi noista kliseistä on päästy eroon.
Ihmeellinen viesti kun mainitset siinä Seinfeldin mutta sitten annat heidän meriittinsä Frendeille:D
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ihmeellinen viesti kun mainitset siinä Seinfeldin mutta sitten annat heidän meriittinsä Frendeille:D
Meinasin laittaa disclaimerin että "toki Seinfeld oli tehnyt jo..." Mutta en minä näe sitä ihan samanlaisena kertomuksena ystävyydestä kuin Frendejä - ja kummastakin sarjasta kyllä pidän. Frendit loi polun HIMYM:lle tai TBBT:lle, mitä en kyllä ihan Seinfeldin tyyliin laskisi...

Ylipäätään voi olla uraa uurtava, vaikkei jotain olisi itse keksinytkään vrt. vaikka South Park tai Selänteen työ NHL-pelaajien fysiikan kehittämisessä 1990-luvulla. Hyvät ideat on tarkoitettu kehitettäväksi.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Meinasin laittaa disclaimerin että "toki Seinfeld oli tehnyt jo..." Mutta en minä näe sitä ihan samanlaisena kertomuksena ystävyydestä kuin Frendejä - ja kummastakin sarjasta kyllä pidän. Frendit loi polun HIMYM:lle tai TBBT:lle, mitä en kyllä ihan Seinfeldin tyyliin laskisi...

Ylipäätään voi olla uraa uurtava, vaikkei jotain olisi itse keksinytkään vrt. vaikka South Park tai Selänteen työ NHL-pelaajien fysiikan kehittämisessä 1990-luvulla. Hyvät ideat on tarkoitettu kehitettäväksi.
Joo HIMYM oli suora kopio Frendeistä mutta TBBT taas enemmän Seinfeldin maailmaa.
Toki hyvän alun jälkeen TBBT lähti seuraamaan Frendejä ja taso laski nopeasti.

Ennen Seinfeldiakin esim juuri Cheers ja Taxi jotka veivät komediaa eteenpäin tuosta perhekeskeisestä oppimisesta.

Siitä Seinfeldille iso hattu että tuossa joitain viestejä sitten joku vertasi jenkkien ja brittien eroja miten jenkit vaativat sitä rom-comia. Seinfeld ei siihen peliin lähtenyt. Motto oli "ei halaamista, ei oppimista" ja pointti oli asenteessa ja vitseissä eikä rakastumisessa hahmoihin ja heidän välisiin romansseihin.
 
Viimeksi muokattu:

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Löytyykö täältä muuten ketään kuka seuraa Simpsoneita edelleen aktiivisesti? Ja tarkoitan siis noita uusia kausia, sillä kiinnostaisi vähän tietää missä sarja nykyään menee. Suosittuhan se toki edelleen kun tekemistä jatketaan, mutta ainakin itse tipahdin kärryiltä jo jossain kausien 10-11 aikana kun huumori rupesi muuttumaan liikaa ja sarjasi katosi myös tietynlainen lämpö, mitä nähtiin noissa perhekeskeisissä jaksoissa aiemmin.

Jos Simpsonit olisi päättynyt siellä jossain kahdeksannen kautensa tienoilla, olisi se ollut ykkösvalinta tässä kisassa. Nykytilanteessa olisi ollut mahdoton äänestää sarjaa joka ei ole oikein puhutellut viimeiseen pauttiarallaa 25 vuoteen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Löytyykö täältä muuten ketään kuka seuraa Simpsoneita edelleen aktiivisesti? Ja tarkoitan siis noita uusia kausia, sillä kiinnostaisi vähän tietää missä sarja nykyään menee.
Onhan noita tullut katsottua (hieman) ja no... Sarjalla on hirveä hinku olla koko ajan hermolla, mutta tulos näyttää kovin kornilta. Hahmot ovat myös yhä enemmän karikatyyrin kaltaisempia, varsinkin Lisa ja vähemmän yllättäen Homer. Onneksi sentään jossain 20. kauden kohdalla olleesta pakkomielteestä saada Bartille vähintään yksi tyttöystävä kauteen on luovuttu.

Suurimpana puutteena pitäisin juuri mainitsemaasi lämmön puutetta. Vaikka Simpsonit olivatkin vastaveto "halailevalle ja valistavalle perheelle", uskoin jonnekin kaudelle 9 asti koko ajan että perheenjäsenet syvästi välittävät toisistaan, nyky-Simpsoneissa en ihmettelisi, vaikka sarja päättyisi siihen, että joku kilahtaa totaalisesti ja toteuttaa perhesurman.

Iso ongelma on muuten se, että Julie Kavner ei enää pysty tuottamaan Margen ääntä vaan kähisee kuin Hannele Lauri. Kavner on tietysti 73-vuotiaskin ja tehnyt upean uran, mutta aika "Jon Bon Jovi" -fiilikset tuosta silti tulee.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Helppo: Frasier.

Omaan makuun tasaisen varmaa suoritusta jaksosta ja kaudesta toiseen. Totta kai sarjoihin mahtuu aina niitä heikompia esityksiä, mutta Frasieria katsellessani en muista koskaan skipanneeni mitään jaksoa huonouden takia. Syy on ollut se, että muistan jotkut jaksot liiankin hyvin.

Päähahmoissa on onnistuttu todella hyvin ja löytyy sieltä muutama hyvä sivuosan esittäjäkin. Mainittakoon nyt esimerkkinä Kenny, Bulldog ja Lilith. Etenkin pääosissa olevien näyttelijöiden kemiat vaikuttaa toimivan todella hyvin keskenään eikä jutut tunnu "päälle liimatuilta."

Jos pari suosikkijaksoa pitäisi mainita, niin se jossa Frasier haluaa väkisin voittaa isänsä shakissa. Myös se jakso on timanttia, jossa lähdetään viettämään joulua metsämökille ja kukaan ei tiedä kuka on kenestäkin kiinnostunut eikä väärinkäsityksiltä vältytä. Onhan noita paljon muitakin, mutta noi juolahti ensimmäisenä mieleen tätä viestiä naputellessani.

En ole vielä ainakaan niitä uusia jaksoja katsonut. Enkä tiedä tulenko koskaan katsomaan. Ainoa vakituinen vanha näyttelijä on Grammer. Toki jos esim. Niles ja/tai Daphne vierailisi useammin sarjassa, niin voisi mielenkiinnosta vilkaista. Mutta nyt jos tuota katsoisi, pitäis ottaa sellainen asenne että tuo olisi ns. ihan eri sarja.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Löytyykö täältä muuten ketään kuka seuraa Simpsoneita edelleen aktiivisesti? Ja tarkoitan siis noita uusia kausia, sillä kiinnostaisi vähän tietää missä sarja nykyään menee. Suosittuhan se toki edelleen kun tekemistä jatketaan, mutta ainakin itse tipahdin kärryiltä jo jossain kausien 10-11 aikana kun huumori rupesi muuttumaan liikaa ja sarjasi katosi myös tietynlainen lämpö, mitä nähtiin noissa perhekeskeisissä jaksoissa aiemmin.

Jos Simpsonit olisi päättynyt siellä jossain kahdeksannen kautensa tienoilla, olisi se ollut ykkösvalinta tässä kisassa. Nykytilanteessa olisi ollut mahdoton äänestää sarjaa joka ei ole oikein puhutellut viimeiseen pauttiarallaa 25 vuoteen.
Viimeistä 4-5 kautta en ole tainnut katsoa. Muistaakseni oli silloin ihan ok jaksoja, mutta välillä tosi huonoja niin lopetin. Tässä jokin aika sitten aloitin katsomaan ihan alusta asti ja nyt olen jo 16. kaudessa menossa. Ei nämäkään tietenkään yhtä hyviä ole kuin klassiset kaudet (2-8), mutta ei niin huonojakaan kuin mitä ehkä maineeltaan ovat tai mitä muistelin joidenkin jaksojen olevan.

Ja enhän mä muuten edes ole vielä puolessa välissä! Katsotaanpa miten maistuu sitten kun pääsee lähemmässä nykyhetkeä. Ehkä nuo 4-5 vuoden takaiset kaudetkin toimii nyt paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Asemasotavaihe näköjään menossa. Joko julistetaan voittaja?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Haluan antaa yhden erityismaininnan. Liian vähän mainintoja karsinnoissa sai Kyllä isä osaa. Tuo oli ysärinä perheeni tärkeä yhteinen ajanviete. Tavallaan ihmettelen, miksi en tuota itse laittanut top3:een. Meillä kun ei Kummelia katsottu, niin ainakin oma isäni näki tuon perheen kovin huvittavana. Nykyään jotenkin tajuaa, miksi. :D Tässä päivässä monen pitäisi tsekata tuo ihan siksi, että oikeasti on selvitty vähän vähemmälläkin joskus.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Haluan antaa yhden erityismaininnan. Liian vähän mainintoja karsinnoissa sai Kyllä isä osaa. Tuo oli ysärinä perheeni tärkeä yhteinen ajanviete. Tavallaan ihmettelen, miksi en tuota itse laittanut top3:een. Meillä kun ei Kummelia katsottu, niin ainakin oma isäni näki tuon perheen kovin huvittavana. Nykyään jotenkin tajuaa, miksi. :D Tässä päivässä monen pitäisi tsekata tuo ihan siksi, että oikeasti on selvitty vähän vähemmälläkin joskus.
Kyllä isä osaa-sarjassa perheen keskinäinen vittuilu lähentelee taidetta. Hieno sarja. Muita mitä olisi voinut mainita, niin Kumman kaa, sekä Tyttökullat. Ensiksi mainitussa hauskinta on se, kuinka vähän kumpaakaan päähenkilöä kiinnostaa se oma palkkatyönsä ja Tyttökullissa (he he ) taas on huikea käsikirjoitus ja roolitus. Neljä aivan mahtavaa ja mahtavan erilaista hahmoa saman katon alla. Voi niitä lapsuuden ja yhtenäiskulttuurin televisiohetkiä.
 
Viimeksi muokattu:

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@UnenNukkuja @Individual
Kyllä isä osaa oli omallakin kohdalla ahkerassa katselussa silloin aikoinaan. Minulle sarja on ikään kuin kotimainen, kesympi versio Pulmusista. Isä toilailee ja muu perhe sen kuin vittuilee - ja päinvastoin.

Upeita sarjoja molemmat!

Lisäksi Tyttökullat on minulle ns. salainen pahe, kai se on "naisten sarja"? Olen katsonut Tyttökultia edellisen kerran viime syksynä. Kyllähän senkin parissa viihtyy yhä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kyllä isä osaa oli omallakin kohdalla ahkerassa katselussa silloin aikoinaan. Minulle sarja on ikään kuin kotimainen, kesympi versio Pulmusista. Isä toilailee ja muu perhe sen kuin vittuilee - ja päinvastoin.

Tämä itse asiassa on minunkin kuva sarjasta näin aikuistuneena. Olin liian junnu Pulmusiin, eli Suomi-versio auttoi tuossa. Väitän tuon isäni katsoneen kyllä Pulmusia, mutta "Suomi-versio" osui meidän perheeseen paremmin.

Mutta tuota vittuilua mitä @Individual sanoi tiedostan näin vanhempana myös.

En ole jälkeenjäänyt, olen vain vähän nuorempi kuin moni palstalla. ;)
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus

Glove

Jäsen
Ihan rehellisesti voin sanoa, että kahta lukuunottamatta en ole mistään näistä katsonut kokonaista jaksoa. AInnoin sitten ääneni toiselle niistä joita olen edes vähän katsonut.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Pulinat pois, kansa on puhunut. Voittaja on parasta A-ryhmää. (Joulu)torille!


Koodi:
1.  Kummeli          47 (15,2 %)
2.  Friends          44 (14,2 %)
3.  South Park       37 (11,9 %)
--------------------------------
4.  Frasier          32 (10,3 %)
4.  Married...       32 (10,3 %)
6.  Seinfeld         31 (10,0 %)
7.  The Office (US)  30 ( 9,7 %)
8.  Studio Julmahuvi 29 ( 9,4 %)
9.  The Simpsons     16 ( 5,2 %)
10. Mr. Bean         12 ( 3,9 %)
Hyvää joulua kaikille!
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Lattea juovat Frendi-fanit luulivat, että juuri heidän sarja on kaikkien aikojen paras. Voivoi, onneksi voitte ottaa ryhmähalin ja itkeä pois kun tuli kylmä rätti naamalle!!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös