Kaikki yhden kimppuun! Onko se kivaa?

  • 4 627
  • 49

Porukalla kimppuun, asiaa vai ei?


  • Äänestäjiä
    173

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Minähän en ole koskaan ketään vastaan, enkä todellakaan kenenkään muun porukassa. Olenkin sen henkinen heppu kuin tuossa Fast Showssa se eräs tuuliviiri. Ehkäpä tiedätte sen.

Olihan tuota lynkkausmielialaa jo heti palstan alkuajoista lähtien. Toiset kirjoittelivat enemmän ja toitottivat omien kirjoitustensa paremmuutta, nostivat itseään jalustalle ja marttyyrin asemaan, saaden seuraansa "opetuslapsia", jotka sitten teilasivat hieman kriittisesti nimimerkkien kirjoituksiin puuttuvan nimimerkin mielipiteitä. Lähinnä perusteilla: viestien määrä, ikä, suosikkijoukkue jne.

Elikkäs onhan tuota aina ollut.

Että silleen...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Noo, en minä tuollaisesta joukkolynkkaamisesta tiedä. Yleensä yritän kyllä muodostaa omat mielipiteeni, toki välillä saattaa tämän seurauksena purskahtaa yli näppäimistön. Kasvavaa ilkeyttä olen huomannut omassa kirjoittelussani, josko yrittäisin parantaa tapojani. Eniten minua vituttaa täällä kasvavassa määrin esiintyvä ennakkoasenteista johtuva viestien väärinlukeminen.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sanoisin, että suvaitsevaisuus ei saa suvaita suvaitsemattomuutta. Kun tähän lisätään se, että homottelijoiden tjms. palstoilla näyttäytyvien fanaatikkojen kanssa on hankala keskustella rakentavasti ja etenevästi, keskusteluihin tulee helposti toistoa.

En minä hyvällä tahdollanikaan voi sanoa arvostavani kaikkia mielipiteenesittäjiä saati mielipiteitä ja saatan antaa takaisin, jos siihen on mielestäni tarvetta. Argumentoin esitettyä mielipidettä vastaan ja jos nettipersoona on sielunsa painollaan järjettömän mielipiteensä takana niin kyllä kärki silloin pakostakin osuu keskelle otsaa.

Tämän tapaisissa keskusteluissa hiirikään ei tarvitse apua mielipiteensä muodostamisessa. Sika saa syyttää itseään, jos sitä joukolla sorkitaan.

Letkautusketjussa aiemmin tapahtunut on kokonaan eri asia. Jos mihin tahansa joukkoon eksyy kiusaajia kuten Daespoo, se on aina surullista.
 
Viimeksi muokattu:

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Mun mielestäni nämä tapaukset voidaan karkeasti jakaa kahteen ryhmään.

Ensinnä on tämä niin sanottu joukkolynkkaus, mihin Designer avausviestissä viittasi. Tämä menee tavallisesti niin, että ensin joku huomauttaa jostakusta kirjoittajasta jonkin negatiivisen piirteen. Tämä kritisointi saattaa olla vielä ihan oikeutettua ja asiallistakin. Ongelma siitä tulee sitten kun lumipallo alkaa vyöryä. Yhtäkkiä kaikki ovat sitä mieltä että "se on ihan paska jätkä" vaikka alunperin kyse olisi ollut vain siitä että kyseinen nimimerkki olisi lähettänyt pari turhahkoa postausta johonkin ketjuun. Joukossa tyhmyys kuitenkin tiivistyy ja haaskalla olevat neropatit saavat lisää intoa toistensa nokkeluuksista. Tällainen joukkopsykoosi on mielestäni yksinomaan vastenmielinen.

Sitten on tämä toinen tyyppi. Esimerkiksi nimimerkki "kritiikin" tapauksessa en tunnista mitään ylläolevista piirteistä. Nimimerkki tuli polkaisuketjuun tuomaan julki argumentin, joka ihan objektiivisestikin arvioiden oli pähkähullu. Ketjun kirjoittajien tulisi lakata unelmoimasta kauniista naisesta, mutta nähtävästi he kuitenkin saavat jatkaa unelmoimista kaikista muista kauniista naisista. Ja ihan yhtä "halventavaan" sävyyn kuin ennenkin. Nimimerkiltä yritettiin kysyä perusteita väitteelleen. Ne olivat tasoa "Kiira on urheilija eikä mikään runkkarien objekti". Kaiken kaikkiaan, mitään lumipalloefektiä ei syntynyt. "Kritiikille" tuli paljon vastauksia, koska hänen oudot ja perustelemattomat mielipiteensä herättivät kysymyksiä yhden jos toisenkin kirjoittajan mielessä. Mutta suurin osa noista oli nimenomaan "kritiikille" itselleen osoitettuja, ei sellaisia joilla vain halutaan näyttää muille että kyllä se minäkin osaan mollata. Ja pahimman virheen "kritiikki" teki kun ei ajoissa tajunnut taistelevansa tuulimyllyjä vastaan. Hänen kommenttinsa (kuten hän kyllä sittemmin itsekin myönsi) saivat porukan vain kahta kauheammin jakamaan unelmiaan siitä kuinka Kiiraa pistellään kakkoseen ja seiskaan ja vaikka minne. Jos "kritiikki" olisi lopettanut ensimmäiseen viestiinsä, hän olisi todennäköisesti saanut vain muutaman hämmästelevän vastauksen, jonka jälkeen ketju olisi jatkanut normaalia elämäänsä.

Tuomio: joukkopsykooseja en voi sietää, mutta jokaisen vesilasissa olevan myrskyn takana ei ole joukkopsykoosi.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Eipä löytynyt sopivaa vaihtoehtoa äänestyksestä - varsinkaan sen jälkeen kun tajusin että tässä ei olekaan kyse fyysisestä väkivallasta.

Ei varmaankaan kannattaisi Kiira Korpea sotkea tähänkin ketjuun enempää, koska aivan varmasti tässä lähikuukausina joku nimimerkki avaa palstan perinteisen Kesätyttöäänestyksen ja siinä vaiheessa viimeistään nimim. kritiikillä kärähtää käämit lopullisesti kun Kiiraa kuolataan edestä, takaa, päältä ja alta.

Anteeksi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Designer kirjoitti:
Vuorotellen kirjoitetaan, miten se yksi on pelle ja sen kirjoitukset ihan hanurista. Tällaista on ollut havaittavissa mm. letkautus- ja polkaisuketjuissa.

Mitä mieltä arvon jatkoaikalaiset ovat tällaisesta toiminnasta?

Tutustuin tämän ketjun ansiosta vasta nyt Kritiikin Kiira-sutkauksiin ja täytyy nyt ihan rehellisesti kysyä, onko tässä nyt oikeasti kysymys jostain yhdessä kimpuun käymisestä vai siitä, että eri kirjoittajat ovat vaan yksitellen vastanneet näihin Kritiikin viesteihin.

Itselleni ainakin tuli pakonomainen tarve kertoa pari faktaa Kritiikille, kun olin nuo viestit lukenut vaikka en olisi lukenut yhtään näitä muiden kirjottajien "lynkkaus"-viestejä. Jätin sen kuitenkin tekemättä, koska siitä on nyt varmasti kohistu jo ihan tarpeeksi.
 

TML

Jäsen
Olkku kirjoitti:
Äänestin kohtaa 2, koska parempaakaan ei ollut tarjolla. Perusteena. esim. Mr Scarface aivan selvästi kerjäsi, että muut teilaavat hänen juttunsa. Tahtomattaan tai tietäen, sitä en voi sanoa, mutta tässäkin tapauksessa Yölintu oli oikeassa. "Sitä saa mitä tilaa".

Samoilla linjoilla olen. Vastuussa ollaan omista kirjoituksista ja monet oikein kerjäävät että mahdollisimman moni tarttuu juttuun ja "käy päälle".
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ohmi kirjoitti:
Tutustuin tämän ketjun ansiosta vasta nyt Kritiikin Kiira-sutkauksiin ja täytyy nyt ihan rehellisesti kysyä, onko tässä nyt oikeasti kysymys jostain yhdessä kimpuun käymisestä vai siitä, että eri kirjoittajat ovat vaan yksitellen vastanneet näihin Kritiikin viesteihin.
Tässä ei ole kyse yhdestä tietystä kimppuun käymisestä vaan siitä ilmiöstä, että aina välillä joku jää enemmän tai vähemmän omaa syytään sinne ringin keskelle ja ympärille kerääntyy koko ajan lisää porukkaa vittuilemaan. Verta saa nenästään aivan varmasti kun oikein kerjää, mutta pitääkö sen jatkua päivätolkulla ja levitä muihinkin keskusteluihin jos uhri ei siihen enää aihetta anna? Tätäkin kun on nähty, ja nyt en tarkoita tuota case Kiiraa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Itse olen sitä mieltä, että tämä on sen verran isojen poikien ja tyttöjen palsta, että vittuilua pitääkin kestää. Myös äärimmäisyyksiin menevää. Moderaattorit sitten siivoavat epäasiallisuudet pois, mutta en minä ainakaan menetä yöuniani, vaikka kaikki JA:n kirjoittajat olisivat täällä minua vastaan.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Master God kirjoitti:
Mutta en minä ainakaan menetä yöuniani, vaikka kaikki JA:n kirjoittajat olisivat täällä minua vastaan.

Menetäthän ja se on selvä. "Sä et ymmärrä" kirjoittamisesta "mitään"! Ja kaikki mukaan...



Että silleen...
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Designer kirjoitti:
Tässä ei ole kyse yhdestä tietystä kimppuun käymisestä vaan siitä ilmiöstä, että aina välillä joku jää enemmän tai vähemmän omaa syytään sinne ringin keskelle ja ympärille kerääntyy koko ajan lisää porukkaa vittuilemaan. Verta saa nenästään aivan varmasti kun oikein kerjää, mutta pitääkö sen jatkua päivätolkulla ja levitä muihinkin keskusteluihin jos uhri ei siihen enää aihetta anna? Tätäkin kun on nähty, ja nyt en tarkoita tuota case Kiiraa.
Jep. Aiemmin tätä jo sivusinkin, mutta äärimmilleen yksinkertaistaen terveen ja epäterveen tilanteen ero on mielestäni suurinpiirtein seuraava.

Normaali tilanne: Nimimerkki kirjoittaa jotain mitä muut eivät sulata. Kaksikymmentä muuta kirjoittajaa kirjoittavat nimimerkille mitä ovat tämän jutuista mieltä. Nimimerkistä itsestään riippuu miten pitkälle tämä menee. Huomionarvoista on, että muut kirjoittajat kirjoittavat nimimerkille, eivät toisilleen. Voidaan sanoa, että nimimerkki sai sitä mitä tilasi.

Epäterve tilanne: Nimimerkki kirjoittaa jotain mitä muut eivät sulata. Kaksikymmentä muuta kirjoittajaa kirjoittavat nimimerkille mitä ovat tämän jutuista mieltä. Tämän jälkeen keskusteluun ilmaantuu viisikymmentä keskustelijaa lisää. Seuraavana päivänä asiasta keskustellaan sadanviidenkymmenen kirjoittajan voimin useammassa ketjussa. Parhaimmillaan keskustelulle on avattu oma ketju. Hakutoimintoa on käytetty ja esille kaivettu jokikinen vanha viesti jota voidaan käyttää nimimerkkiä vastaan. Huomionarvoista on, että suurelle osalle kirjoittajista prosessin alulle pannut tapahtuma on sivuseikka, osa heistä ei edes tiedä sitä. Suurin osa viesteistä ei enää ole osoitettu nimimerkille, vaan kirjoittajat kisaavat keskenään ja hauskuuttavat toinen toistaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lapsi on terve kun se leikkii, mutta sairas, kun ei osaa lopettaa ajoissa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit & Taitokiekko
Hahaha. Ei voi kun nauraa :D

Voi harmi jos jotain dissataan porukalla polkaisu ketjussa:D Tämä on kuitenkin kiekko keskustelupalsta. Voi herranlettas :D
 

tutzba

Jäsen
Mistäs tämä koko kohu on oikein lähtenyt? Siitä että joku sanoi haluavansa polkea Kiira Korpea? Menkööt kysymään isä-Raunolta luvan. Voi sitten kertoa onnistuiko:D

Mutta joo, kyllähän tuo totta on, että aina on ihmisiä jotka eivät pidä jonkun mielipiteestä, ja niitä jotka pitävät. Sitähän varten (luulisin) tälläisiä foorumeita pidetään että ihmiset voivat vaihdella mielipiteitä. Turha siitä on suuttua jos joku on eri mieltä. ELLEI tilanteesta tule sitten täysin naurettavaa vittuilua, mikä ei liity enää mihinkään
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
tutzba kirjoitti:
Menkööt kysymään isä-Raunolta luvan. Voi sitten kertoa onnistuiko:D

Uskoisin, että Rauno ei kelpuuta ketään läskimahaista tai muuten vain huonokuntoista urosta tyttärelleen. Ensin mennään Pyynikin portaisiin kokeilemaan, että jaksaako sitä peittoa heiluttaa koko yön? Potentiaalista appiukkoa kohtaan pitää olla kohtelias, joten seuraavaksi kokeillaan, että montako minuuttia pystyy tuijottamaan vanhaa valokuvaa, jossa Rane poseeraa 80-luvulla elämää suuremmat teleskoopit päässään. Jos pääset yli kahden minuutin, niin Kiiralta ei enää kysellä.

Olikos tämä offtopic? Tässä ketjussa ei muuten pääasiassa ollut kyse mistään Kiiraan liittyvästä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Eiköhän tämä palsta ole sopiva paikka toteuttaa niitä koulukiusatun/vässykän haaveita, eli lyödä porukassa yhtä oikein kunnolla ja nauraa päälle, kun ei tarvi näyttää naamaansa kenellekään? Lynkkausmieliala on selvästi nostanut päätään Jatkoajassa. Sanoisin, että todellisten tissiposkien toimintaahan tuo on, mutta minkäs teet. Kaikkiahan ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti, mutta välillä ärsyttämään tuollainen toiminta.
 

Tobias

Jäsen
Eihän tämä ole mikään ongelma.

Pitää vaan lopettaa tyhmien juttujen ja viestien kirjoittaminen, niin tuskinpa mitään yhden kimppuun käymistä tapahtuu. Helppoa.

terveisin Tobias
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole kyllä havainnut ainoatakaan joukkolynkkausta toista kirjoittajaa kohtaan täällä. Jokainen tapaus johon voisin kuvitella tällä viitattavan, on itse aiheuttanut touhullaan sen, että yksitellen on porukalta mennyt kipot nurin. Ja tällä ei ole mitään tekemistä joukkolynkkauksen kanssa.

Joukkolynkkauksesta voitte käydä katsomassa esimerkkiä vanhoista IFK-ketjuista. Siellä naavapartojen todettua vaikkapa Spanhelin olevan paska, muisti jokainen nöösipoikakin päättää otteluraporttinsa noihin sanoihin.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Näkisin asian niin, että ensimmäisenä älyttömyyden havainnut nimimerkki on etuoikeutettu jatkamaan lässytystä älyttömyyden synnyttänyttä nimimerkkiä vastaan aina hamaan tulevaisuuteen asti. Tai ainakin niin kauan kuin synnyttäjä jaksaa vastaan vingahdella.

Ehkäpä parin seuraavaankin nimimerkin kuittailut menevät vielä hienosti läpi ihan vaan asian varmistukseksi. Siitä eteenpäin aletaan siirtyä vielä typerämpään kuin mihin edes alkuperäinen idiotismin lausuja kaikessa typeryydessään kykeni.

Ei kai kaikkien tosiaan tarvitse ilmoittaa kantaansa varsinkaan silloin, kun se on sama kuin n.99%:lla kaikista kirjoittajista?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Rontti kirjoitti:
Näkisin asian niin, että ensimmäisenä älyttömyyden havainnut nimimerkki on etuoikeutettu jatkamaan lässytystä älyttömyyden synnyttänyttä nimimerkkiä vastaan aina hamaan tulevaisuuteen asti. Tai ainakin niin kauan kuin synnyttäjä jaksaa vastaan vingahdella.
Haluaisin tähän viimeaikaisten kokemuksieni perusteella lisätä kohdan "tai ainakin niin kauan, kun Modet sallivat."

Sitä paitsi, ei kunnon joukkolynkkausta kannata lopettaa vain sen takia, että toinen on tyhmä.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Minäkin menin kympillä äänestämään kohtaa neljä, kun luulin äänestysalueen käsittelevän fyysistä leipomista. Näitä nyt sattuu, sori. Minä, joka en äänestä mitään enkä ketään, paitsi poikkeustapauksissa ja niistä poikkeustapauksista päätän vain minä. Yleensä äänestän itseäni.

Ei toi puskista vittuilu kuorossa ole kovin rakentavaa saati haastavaa, ideahan JA:ssa on jossain muualla?

Nyt, vihdoin päästyäni asiaan äänestän kohtaa alkupää. Hevosenpäävaraston-vastaavana oppii vastuuta jos missä. Kevättä pukkaa.
 

Aki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, mutta NHL se vasta on jääkiekkoa
Master God kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että tämä on sen verran isojen poikien ja tyttöjen palsta, että vittuilua pitääkin kestää. Myös äärimmäisyyksiin menevää. Moderaattorit sitten siivoavat epäasiallisuudet pois, mutta en minä ainakaan menetä yöuniani, vaikka kaikki JA:n kirjoittajat olisivat täällä minua vastaan.

Vei täysin sanat suustani. Mitä äänestit oi Jumalani?

Nim. seuraan aina johtajaa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös